KURZUS: Költségvetési pénzügyek

MODUL: V. modul: A költségvetési szervek gazdálkodása (kiegészítő anyagból, később pontosítjuk)

16. lecke: Pénzgazdálkodás

Követelmények
  • Felismerni a költségvetés-tervezés folyamatának részeit, összefüggéseit és elveit.
  • a költségvetési mutatószámokat definíciójuk, jellemzőik alapján felismerni illetve meghatározásukat megfelelően kiegészíteni.
  • kiválasztani a különböző költségvetés tervezési módszerek jellemzőit
  • eldönteni a költségvetés tervezésének eljárási rendjével kapcsolatos megállapításokról, hogy igazak-e vagy sem.
Tevékenységek
  • Jegyezze meg a költségvetés-tervezésének eljárási rendjével kapcsolatos lényeges tudnivalókat mind a központi költségvetési szervek, mind a helyi önkormányzatok tekintetében.
  • tanulja meg a különböző költségvetés tervezési módszerek lényegét, jellemzőit, különös tekintettel az egyes módszerek előnyeire és hátrányaira
  • Alaposan tanulja meg a költségvetési mutatószámokat definíciójuk, jellemzőik alapján.
  • Jegyezze meg az 50. O. táblázatának elemeit és összefüggéseit.
Önellenőrző feladatok
1. Melyik költségvetés-tervezési elv definíciója a következő: az előirányzatok reálisan várható szükségletekre ill. bevételekre vonatkoznak?
Pontosság elve
Takarékosság elve
A költségvetés áttekinthetősége
Az egyensúly elve
Bruttó elszámolás elve
Részletesség elve
Egyik sem
2. Egészítse ki! A költségvetés tervezésekor a ...-ból/ből kell kiindulni.
A szerv pénzügyi helyzete
A szerv vagyoni helyzete
Az előző évek tapasztalatai
Az ellátandó feladatok
A jogi háttér
A várható bevételek
3. Jelölje meg az alábbiak közül az pénzértékben kifejezhető mutatószámokat!
Mérőegység
Norma
Normatíva
Mérőszám
Feladatmutató
Teljesítménymutató
Kapacitáskihasználás
4. A norma az adott ... egységére jutó kiadás
Dolgozó
Mérőegység
Mérőszám
Feladatmutató
Teljesítménymutató
Egyik sem
5. A normatíva az adott ... egységére jutó kiadás
Dolgozó
Mérőegység
Mérőszám
Feladatmutató
Teljesítménymutató
Egyik sem
6. Az adott mérőszám egységére jutó kiadás
Dolgozó
Mérőegység
feladatmutató
norma
Teljesítménymutató
Egyik sem
7. Az adott feladatmutató egységére jutó kiadás
Dolgozó
Mérőegység
Mérőszám
normatíva
Teljesítménymutató
Egyik sem
8. Az adott mérőszám egységére jutó kiadás
Dolgozó
Mérőegység
feladatmutató
kiadási egység
Teljesítménymutató
Egyik sem
9. Az adott feladatmutató egységére jutó kiadás
Dolgozó
Mérőegység
Mérőszám
Kiadási egység
Teljesítménymutató
Egyik sem
10. A feladatmutató és a tevékenység évi működési napjainak szorzata:
Dolgozó
Mérőegység
Mérőszám
Feladatmutató
Teljesítménymutató
Norma
Normatíva
11. A feladatmutató és a tevékenység évi működési napjainak szorzata:
Dolgozó
Mérőegység
Mérőszám
Feladatmutató
Norma
Normatíva
Egyik sem
12. Az ellátandó feladat teljesítésének maximumát ... adja
A teljesítménymutató
A teljesítménymutató optimális száma
A feladatmutató
A feladatmutató optimális száma
A Normatíva határértéke
A norma határértéke
A Kapacitásküszöb
13. A tényleges teljesítmény és az optimális teljesítmény viszonyát a ... fejezi ki.
A teljesítménymutató
A feladatmutató
Normatíva határértéke
A norma határértéke
A feladatellátás hatékonysága
Egyik sem
14. Az alap-előirányzat a tervévet megelőző év költségvetési előirányzata...
A szerkezeti változással
A szintre hozással
A szerkezeti változással és a korábban töredékes évi hatással jelentkező előirányzatok egész évre történő kiegészítésével
A szintre hozással és az előirányzati többlettel
A szerkezeti változással, a szintre hozással és az előirányzati többlettel korrigálva.
15. Melyik költségvetés tervezési módszerre vonatkozik? (bázis-alapú: 1; programtervezés: 2; nulla bázisú 3; normatív: 4)

Könnyen áttekinthető, egyszerűen és gyorsan végigvihető
Ráépítéssel konzerválja a kialakult körülményeket
Csak kifejező feladatmutatóval rendelkező költségvetési szerveknél alkalmazható
Előállítása nagyon munkaigényes
Valamennyi költségvetési szervnél alkalmazható
Erőteljesen érvényesíti a hatékonysági szempontokat
Az ellátandó feladatra és annak pénzügyi elemeire koncentrál

16. Döntse el, hogy igaz vagy hamis!
A központi költségvetési szervek és a helyi önkormányzatok költségvetés-tervezésének eljárási rendje azonos
A központi költségvetési szervek költségvetési előirányzatait a felügyeleti szerv hagyja jóvá
A központi költségvetési szervek előirányzatainak megállapításakor a Pénzügyminisztérium is szerepet játszik