KURZUS: Közlekedésbiztonság
MODUL: IV. modul: Közlekedésbiztonság egyéb területei
13. lecke: Forgalomtechnika és a közlekedésbiztonság összefüggései. A közlekedési infrastruktúra állapota és biztonságot befolyásoló hatása
Tanulási útmutató: A hallgató ismerje meg a közúti forgalomtechnika és közlekedésbiztonság összefüggéseit, tudja ismertetni a forgalomtechnikai kialakítások elvét. Értse meg a különböző technikai eszközök használatának előnyét, és tudjon saját környezetéből példát mondani rá. Tudja megkülönböztetni az önmagát magyarázó út és a megbocsátó út fogalmát. A lecke elsajátításának időszükséglete ~60 perc. | ||||
"A közúti forgalomtechnika a közúti forgalom vizsgálatával és szabályozásával foglakozó szakterület, mely kiemelt figyelmet fordít a forgalombiztonságra és a környezeti hatásokra. | ||||
A forgalomnagyság egy kiválasztott útkeresztmetszeten meghatározott idő alatt áthaladó járművek számát jelenti. A forgalomsűrűség egy kiválasztott időpontban az útszakasz egységnyi hosszán tartózkodó járművek számát jelenti. | ||||
A forgalomtechnikában a járművek nagyobb csoportjával foglalkozunk, a sebesség jellemzésére statisztikai mérőszámokat alkalmazunk. A forgalombiztonság szempontjából nagy jelentősége van a járművek sebességének (homogén vagy inhomogén). Ennek jellemzésére a gyakoriság és az eloszlás használatos. | ||||
A közúti forgalomtechnikai tevékenységének több célja is van: | ||||
| ||||
Az egyes pontok elérése ellentmondó helyzeteket teremthet, hiszen az eljutási idő csökkentése maga után vonja a sebesség növelését, ami a közlekedők biztonságának rovására mehet. | ||||
A forgalomtechnika az alábbi fő eszközöket alkalmazza: | ||||
| ||||
Ezen kívül tartalmazza még: | ||||
| ||||
A közutak forgalomtechnikai kialakításának két fő elve létezik: | ||||
| ||||
Forgalomtechnika és közlekedésbiztonság | ||||
Folyópálya forgalomtechnikai kialakítása | ||||
Optikai vezetés | ||||
A járművezetők viselkedését elsősorban az előtte lévő útszakaszról kapott benyomások szabályozzák. Az utak kialakításának olyannak kell lennie, hogy a közlekedő közepes figyelem mellett is az összes számára fontos útjellemzőt felismerje. Rossz látási viszonyok között, éjszaka az útkialakítás nehezebben ismerhető fel, erre szolgál az optikai vezetés, melynek célja az út vezetésének hangsúlyozása (forgalmi sávok szélének kiemelése). Eszközei: | ||||
| ||||
Vezető és védőberendezések | ||||
Ezen eszközök (mint passzív biztonsági elemek) rendeltetése, hogy az útról letérő járművet "megfogják", megállítsák. Kialakításuknál figyelemmel kell lenni: | ||||
| ||||
A korlátnak a jármű mozgási energiáját fel kell emésztenie, ehhez szilárdnak és egyben rugalmasnak kell lennie, Ezeket a követelményeket leginkább az acél vezetőkorlát szolgálja ki. A gyalogoskorlátok célja a gyalogosoknak az úttestre valólelépését akadályozni (ez lehet virágláda vagy egyéb megoldás is). | ||||
Sebességszabályozás | ||||
A sebességszabályozás célja: | ||||
| ||||
Módjai: | ||||
| ||||
Közvetlen sebességszabályzó eszközök: | ||||
| ||||
Forgalmi sávok használatának szabályozása | ||||
A forgalmi sávokat terelő- vagy záróvonal jelöli ki, választja el egymástól. | ||||
Előzési tilalom bevezetése | ||||
Az előzési művelet az egyik leggyakoribb veszélyforrás a közúti közlekedésben. Ennek a megelőzésére a legelterjedtebb eszköz az előzési tilalom bevezetése. Olyan helyeken alkalmazzák, ahol valamilyen akadály miatt nem látható be az előzéshez szükséges útszakasz. | ||||
Behajtás szabályozása | ||||
Egyes utakon a járművek forgalmát behajtási tilalommal korlátozzák. A teljes tilalom forgalombiztonsági hatása nyilvánvaló, azonban ez csak ritkán valósítható meg, hiszen az utak funkciója többek között az épületek megközelíthetőségének lehetővé tétele. Általában részleges behajtási tilalmakat alkalmaznak: | ||||
| ||||
Megállás és várakozás | ||||
Forgalombiztonsági okokból akkor indokolt a korlátozás, ha | ||||
| ||||
Csomópontok forgalomtechnikai kialakítása | ||||
A közúti közlekedési hálózat kiemelten veszélyes részei a csomópontok, tervezésüknek alapelvei vannak: | ||||
| ||||
Külön szintű csomópontoknál (is) a teljesítőképesség és a biztonság az elsődleges. | ||||
Jelzőlámpás forgalomirányítás | ||||
Ez a forgalomtechnikai megoldás a forgalmi áramlatokat időben egymástól elválasztja. A forgalombiztonság ezáltal növekszik, hogy a közlekedők döntését a jelzőlámpa megkönnyíti. Azonban ez a típusú forgalomirányítás korlátozást jelent a forgalomban, és a baleseti kockázatot csak csökkenti, nem szűnteti meg. | ||||
Tervezés során a forgalmi áramlatokat időben felbontják, fázisokba rendezik, amelyekben egyszerre csak olyan mozgások vannak, amelyek nem keresztezik egymást, nincsenek konfliktusban egymással (kivéve: tele zöld jelzés) | ||||
A fázisok között közbenső időt alkalmaznak, amely elegendő ahhoz, hogy az egyik fázis zöld jelzésének utolsó járműve biztonsággal kihaladjon, mielőtt a következő fázis első járműve eléri a konfliktus pontot. | ||||
A csomópont elhagyásához szükséges időt a gépjárművek, a kerékpárosok és a gyalogosok számára a különböző sebességük figyelembevételével határozzák meg. | ||||
A jelzőlámpa meghibásodásakor mindig az ott lévő jelzőtáblák szabályozásai lépnek életbe (ha nem helyeznek ki rendőrt a csomópontba). | ||||
Körforgalmú csomópontok | ||||
A körforgalmú csomópontok kifejezetten kedvező eredményeket mutatnak a jelzőlámpás csomópontokkal szemben, hiszen: | ||||
| ||||
Önmagát magyarázó út | ||||
"Önmagát magyarázó az az út, amelyen az út kialakításából egyértelmű a járművezető számára, hogy hogyan kell viselkednie (pl. melyik sávon, milyen sebességgel haladhat), mit várhat a többi szereplőtől (pl. jöhetnek-e járművek szemben, számítani kell-e kerékpárosokra), és mit várhat az út következő szakaszán (ne legyenek meglepetések). | ||||
A járművezetőnek fel kell ismernie az út típusát (kategóriáját, osztályát) ahhoz, hogy annak megfelelően viselkedjen. Az úttípusok legyenek egymástól egyértelműen megkülönböztethetőek, egy úttípuson belül viszont ne legyenek (nagy) különbségek." [2] | ||||
Megbocsátó út | ||||
Szerepe nem a balesetmegelőzésben van, hanem mint egy passzív biztonsági elem, lényegben a bekövetkezett baleset súlyosságát hivatott csökkenteni. A gépjárművezető hibája miatti baleset esetén ne legyen "büntetve" az út és környezete által, hanem megbocsátó környezet kialakítása a cél. Ideális esetben nincs akadály az út környezetében (pályaelhagyás esetén közeli villanyoszlop, fa stb.). Azonban ha ennek kivitelezése nem megvalósítható, a minimálisra kell csökkenteni az esélyét az ütközésnek. [3] | ||||
Felhasznált irodalom | ||||
[1] Jankó Domokos: Közúti közlekedésbiztonság | ||||
[2] Dr. Koren Csaba: Önmagukat magyarázó utak tervezési szempontjai http://www.maut.hu/mautdata/akademiak/21/2.pdf | ||||
[3] http://www.brrc.be/en/item/e227_00 |
Önellenőrző kérdések | ||||||
1. Melyek a forgalomtechnika fő eszközei?
![]() | ||||||
2. A forgalomtechnikai kialakításnak melyik a két fő elve?
![]() | ||||||
3. Mi az optikai vezetés célja?
![]() | ||||||
4. Mi a vezető és védőberendezések célja?
![]() | ||||||
5. Melyek tartoznak a közvetlen sebességszabályozó eszközök közé?
![]() | ||||||
6. Mi a jelzőlámpás forgalomirányítás elsődleges célja?
![]() | ||||||
7. Hogy nevezzük a fázisok közötti időt?
![]() | ||||||
8. Mennyire csökken le a konfliktuspontok száma egy körforgalomban egy négy ágú kereszteződéshez képest?
![]() | ||||||
9. MI a megbocsátó út lényege?
![]() |