KURZUS: Közlekedésbiztonság

MODUL: II. modul: Emberi tényező

7. lecke: A közlekedők magatartását befolyásoló tényezők

Tanulási útmutató: A tanuló képes legyen az alkohol állapot közlekedésbiztonságra történő hatását ismertetni. A már megismert kockázat tudatában érveljen az ittas vezetés ellen. Legyen tudatában a különböző állapotoknak, szereknek, melyek negatívan befolyásolják a közlekedésbiztonságot. A tananyag elsajátításához szükséges idő ~60 perc.

Sajnos naponta hallunk híreket tragikus kimenetelű balesetekről, melynek okaiként többnyire az alábbiakat jelölik meg:

  • áttért az úttest menetirány szerinti bal oldalára, és frontálisan ütközött a szemben haladó járművel
  • nem az út, látási, forgalmi, és időjárási viszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett
  • elsőbbségadás figyelmen kívül hagyása
  • a tilos jelzés ellenére a közúti-vasúti kereszteződésbe hajtott.

Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mindezt a felelőtlenség, a figyelmetlenség okozta, vagy van egyéb tényezője is a balesetnek. Adódhat hirtelen rosszullétből eredő pillanatnyi eszméletvesztés és/vagy tudatzavar, váratlanul jelentkező látászavar, valamilyen okból bekövetkező figyelemelterelődés.

Az esetek egy része utólag tisztázható, mert ha az okozó túléli a baleseti eseményt, és képes visszaemlékezni, akkor megoldódhat a felelősség-probléma. Más esetben titok marad.

Jogszabály írja elő a gépjárművezetői-engedély megszerzéséhez kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat elvégzését mindenki számára. Előírás az időszakonkénti orvosi alkalmassági vizsgálat is.

Azonban a két vizsgálat között is bekövetkezhet jelentős változás a járművezető egészségi állapotában. De hogyan is szerezhet erről tudomást az alkalmassági vizsgálatot végző és azért felelős orvos? Általában sehogy. Többnyire csak úgy, ha a vezetői engedéllyel rendelkező beteg felvilágosítja. És ha a beteg ezt nem teszi? Akkor saját felelősségére részt vesz a közúti forgalomban, veszélyeztetve saját és mások életét, egészségét.

Alkohol

Az emberiség által az egyik leggyakrabban használt pszichoaktív drog, a dohány és a kávé után. Nemcsak a közlekedés terén okoz problémát, hanem mind a családi életben, munkahelyen és a társadalmi együttélés keretei között is. Az alkoholfogyasztás minden egyes civilizációban és kultúrában megtalálható valamilyen formában. Az ókori egyiptomiak már ismerték a sörfőző intézményét, míg a bor a görög és római társadalomhoz tartozott. Annak ellenére, hogy nem tiltólistás kábítószer, számos mentálhigiéniás és egészségügyi gond forrása, ugyanakkor stabil és jól kiszámítható állami jövedelemalapja a szeszesitalok sokfélesége. [3]

A mai modern társadalmakban a népesség jelentős százaléka fogyaszt alkoholtartalmú italokat. Családi összejövetelek, lakodalmak, temetések alkalmával gyakori az italozás. Egyesek számára az alkoholfogyasztás a férfiasságot tükrözi, a fiatalok gyakran azért kezdenek el inni, hogy megnöveljék tekintélyüket kortársaik előtt (hasonló a helyzet a dohányzással). Bizonyos társadalmi körökben az absztinens embereket furcsa csodabogarakként tartják számon, és a többség gyanakvással szemléli őket. Néhol még az alkoholizmust is tolerálják. Az alkohol olyan mértékben részévé vált a mai kultúrának, hogy megítélése is teljesen eltér az egyéb drogokétól. Sokan nem is tudják elfogadni azt a tényt, hogy az alkohol éppúgy a drogok közé tartozik, mint a heroin, a nikotin vagy az LSD.

Alkoholról ebben az esetben az etil-alkoholra kell gondolni, mely leggyakrabban a szájon át kerül a szervezetbe (ezen kívül lehet: tüdőn, sebeken (bőr), és vastagbélen keresztül is). [4]

Az alkohol szervezetbe kerülésével rögtön megindul a felszívódás, hiszen minden szöveten áthalad. A legnagyobb mennyiségű alkohol a gyomorból és a belekből szívódik fel.

Nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás következtében a máj nem tudja oxidálni azt, az alkohol a vérben marad, és ez okozza a részegséget. A máj átlagosan 0,1-0,2 g alkohol lebontására képes. Az alkohol rövid távú hatása arányos a véráramban levő alkohol mennyiségével. Ezrelékben határozzuk meg, ami azt jelenti, hogy 1 liter vérben 1 cm3 tiszta alkohol található (véralkohol koncentráció=VAK).

Alkohollal kapcsolatos hibák az emberi szervezetben [1]

Az információszerzésnél már látászavar, hallászavar lép fel, nem is beszélve az egyensúlyzavarról. A viselkedésben is bekövetkeznek változások, a növekvő önérzet mellet eltűnik az önkritika. A két komponens által az információ-feldolgozás megváltozik, csökken a felfogóképesség, fokozatosan romlik az automatizmus, és fokozatosan csökken a szellemi éberség. A romlott információ-feldolgozás természetesen kihat a reakciókra is: így a megnövekedik a reakcióidő (csökkenő reakciógyorsaság), csökkenő reakcióbiztonság, a motorizációs koordinációban zavar keletkezik.

Az alkohol hatása a gépjárművezetésénél
1.sebességben való megjelenés
    • túl gyors vezetés/körülményeknek nem megfelelően megválasztott sebesség
    • túl lassú vezetés/túl óvatos vezetés
2.Pályán való haladás
    • Vezetés az úttest közepén
    • Hullámzó/kígyózó vonalban vezetés, cikk-cakk, gyakori indokolatlan sávváltás
3.Tájékozódó képesség
    • Alagút látás
    • Hátranézés kényszer (megragad a tekintet egy bizonyos objektumon)
    • Dadogó/pattogó látás, v. csak közeli látás
    • Rossz távolság érzékelés/rosszul megbecsülni a kanyar ívét, sugarát
    • Túlzott elvakulás a közelgő járművektől
    • Nem tudja megkülönböztetni a féklámpát a hátsó lámpától
    • Hangjelzések túlhallása
4.Járműkezelés
      • Sebességváltó nem találása
      • Gyakori sebességváltás
      • Pedálok felcserélése
      • Pedálról lecsúszó láb, v gyakori mellélépés
      • Hirtelen kormánymozdulatok

Látási képességek befolyásolása alkohol által

1.korlátozott mozgása a szemizomnak
    • kancsalítás
    • kettős látás
    • zavarok a térbeni látásban
    • hiányos értékelés
 i.távolság
 ii.sebesség
 iii.mozgásirány
2.pupillareakció késése
    • meghosszabbodik a világos és sötét érzékelés
    • fokozódó vak érzékenység
3.látásmező szűkülése
4.a szemmozgások lelassulnak, a tekintet "tapad" a személyekhez, tárgyakhoz;
    • a szem nem tud gyorsan alkalmazkodni a távolságokhoz, a kép életlenné válik;
    • a pupilla nem képes gyorsan alkalmazkodni a megváltozott fényviszonyokhoz, növekszik az elvakítás veszélye.
    • szűkül a látótér, a látómező szélén nehezebben vesszük észre a fontos ingereket. Olyan, mintha szemellenzővel vezetnénk. A látás megromlás a általában nem tudatosul, ezért különösen veszélyes. Az ittas járművezető ugyanis azt hiszi, hogy a látása tökéletes, és ennek megfelelően vezet.
Alkohol és baleseti kockázat összefüggése [1]

A baleseti kockázat alkohol hatására gyorsan növekszik. A teljesen józanul közlekedő járművezető is vállal valamennyi baleseti kockázatot. Ez a kockázat 0,5 ezrelék véralkohol-koncentráció esetén duplájára, 0,8 ezreléknél a négyszeresére, 1,5 ezreléknél pedig már 16-szorosára növekszik.

Az alkoholtól befolyásolt állapotban okozott balesetek jellegzetességei összefüggésben vannak az alkohol káros hatásával: az észlelési és a figyelmi képességek romlásával, a kockázatvállalás fokozódásával, a valóságérzék gyengülésével.

Az ittasan okozott balesetekre jellemző a szilárd tárgynak ütközés, a farolás vagy az út elhagyása, valamint a felborulás. A legtöbb baleset éjszaka, rossz látási viszonyok mellett következik be. A járművezetők sötétben, alkoholtól leromlott látási képességekkel, meglassult reflexekkel és csökkent kritikai érzékkel vezetnek. Ezeknek a kedvezőtlen hatásoknak a halmozódása nagymértékben megnöveli a baleset valószínűségét.

Az alkoholos állapotban okozott balesetek fele a sebesség nem megfelelő megválasztására, ill. gyorshajtásra vezethető vissza. (A józan állapotban okozott balesetek esetében a túlzott sebesség mint baleseti ok 28...30%).

Szomorú tény, hogy a járművezetők által alkoholtól befolyásolt állapotban okozott balesetek általában súlyosabbak a nem ittas állapotban okozott balesetek kimenetelénél, különösen lakott területen kívül. 100 józanul okozott közúti balesetből átlagosan 7, míg 100 ittasan okozott közúti balesetből átlagosan 10 jár halálos sérüléssel.

Az alkohol hatására csökkenő reakciógyorsaság és csökkenő reakcióbiztonság lép fel, velük párhuzamban pedig zavar keletkezik a motorizációs koordinációban.

1990-től 2016-ig a balesetszámok részben csökkenő tendenciát mutattak, így velük egyenes arányban az ittasan okozott balesetek is (csak 2015, 2016 évben sikerült először 10% alá menni).

Ittasan okozott balesetek és összes baleset
3. ábra
Drog

Sajnos a mai világban már a bódult állapotban történő vezetéssel is számolni kell, melynek eloszlása nem egyenletes, nem korlátozódik az esti órákra. Magyarországon a drogfokusz oldala szerint "a 18-64 éves népességben minden tízedik (9,9%), a 18-34 éves fiatal felnőtt populációban csaknem minden ötödik személy (17,7%) fogyasztott az élete során valamilyen tiltott drogot. A tiltott drogok éves prevalencia értéke a felnőtt népességben 2,3%, a fiatal felnőtt népességben pedig 5,3%." Ennél sajnos sokkal rosszabb e helyzet a fiataloknál, ahol egy ESPAD kutatás során a megkérdezett 9-10. évfolyamosok közül 26,8% vallotta, hogy fogyasztott életében valamilyen tiltott vagy legális drogot. A Nemzeti Drog Fókuszpont felmérése alapján a szerhasználat az alábbi arányokban mutatkozik.

A droghasználat aránya [5]
4. ábra

De mit is ad a drog a fogyasztójának? Érzékcsalódást, hallucinációt, oldódást a szorongás alól, más tudatot, elrugaszkodást a valóságtól. Ez lehet pillanatnyi menekülés a problémák elől, de egyben beláthatatlan veszélyt is hordoz magában.

Bódult állapotban történő vezetés esetén a kiszűrés is nehezebb (hiszen a kutatók által még fel nem fedezett dizájner drogokat ki sem lehet szűrni). A fogyasztást követően a hatás elmúlásának érzete nem egyenlő a vezetési képesség visszaszerzésével.

Betegségek, állapotok

Az autóvezetés a mai világban egyenlő az önállósággal, azonban számos olyan betegség létezik (pl. rohammal járó), ami korlátozza a beteget a járművezetésben. Ilyen betegségek lehetnek: cukorbetegség, epilepszia, Parkinson-kór, Alzheimer-kór.

Fontos, hogy változó állapot esetén a jogosítvány tulajdonosa lesz a felelős azért, hogy vezetői alkalmasságát tisztázza a háziorvosával.

Nem szabad elfeledkezni a mentálhigiéniás betegségekről sem, úgy mint: pánikbetegség, depresszió, skizofrénia stb. Itt szintén a vezetői engedély birtokosa a felelős az alkalmasságért. Sajnos hazánkban ezen betegségek még a szégyen tárgyát képzik, és az érintettek nagy része nem mer segítséget kérni senkitől. Pedig ez ugyanolyan betegség, mint a fizikális, és ezáltal gyógyítható is. Ne féljünk segítséget kérni!

Fáradtság

Mindenki számára köztudott, hogy nem csak a test fizikai tartalékai képesek kimerülni, hanem a szellem fiziológiai állapota is képes kritikus szintre csökkeni. Más a jelzőrendszere a testi kimerültségnek, és más az idegi kimerültségnek.

Fáradt állapotban történő járművezetés hasonló az ittas állapothoz, hiszen a reakcióidőnkben jelenik meg a legjobban a következménye. A halálos áldozatok 2-3%-a elalvás következtében veszíti életét közlekedési balesetben. Ez a szám természetesen extrém mértében alulértékelt, hiszen nagyságrendileg a bekövetkezett balesetek 1/5-ben szerepet játszik.

A 16 órás folyamatos vezetés megfelel 0,5 ezrelék VAK-nak, míg a 20 óra 0,8-1,0 ezreléknek, 24 óra pedig 1,0-1,2 ezreléknek. [6]

A fáradtság hatásai a következők lehetnek:

  • látás beszűkülése,
  • lassú információ-feldolgozás és hibás információk megszerzése,
  • mérséklődő figyelem,
  • hosszabb reakcióidő,
  • növekvő közöny,
  • fokozott kockázatvállalás,
  • ingerlékenység.

Elalvásos balesetek jellemző időszaka 13-17 óráig, valamint éjjel 1-3 óra között. A mikro alvások során 5-10 másodpercig nem fogjuk fel a külvilágból érkező ingereket, azonban ez az állapot nyitott szemmel megy végbe, így a mellettünk ülőnek fel sem tűnhet.

Amennyiben érezzük magunkon a fáradtság jeleit, álljunk meg pihenni, sétáljunk egyet. Fontosabb a saját és mások testi épségének megtartása, mint a fáradt állapotban történő járművezetés kockázatának vállalása.

Gyógyszerek

Kevés figyelmet fordítunk mind a vény nélküli, mind a receptre kapható gyógyszerek járművezetésre gyakorolt hatására. Amennyiben felmerül bennünk kétely, kérdezzük meg bátran háziorvosunkat, vagy a gyógyszerészt.

Az altatók valamint a nyugtató típusú gyógyszerekkel különösen elővigyázatosnak kell lenni, hiszen ezek bevételt követően akár 14 órával is kimutathatóak a szervezetben.

A következő típusú gyógyszereknél a legvalószínűbb, hogy hatással vannak a reakcióidőnkre, és a motorizációs koordinációra:

  • altatók
  • nyugtatók
  • görcsoldó, vérnyomáscsökkentő
  • antihisztamin (allergia)
  • pszichiátriai szerek
  • antidiabetikumok
  • fájdalomcsillapítók.

A betegtájékoztató kiemelt pontja: készítmény hatási gépjárművezetéshez és gépek kezeléséhez szükséges képességekre. A Cinie 100 mg gyógyszer a migrénes fejfájásokat hivatott csökkenteni, melynek a betegtájékoztatójában a következő áll:

"A készítmény hatásai a gépjárművezetéshez és gépek kezeléséhez szükséges képességekre
A migrén és annak Cinie-vel történő kezelése egyaránt okozhat álmosságot. Ha a gyógyszer ilyen hatást vált ki, ne vezessen gépjárművet, vagy ne használjon gépeket."

Felhasznált irodalom

[1] Jankó Domokos: Közúti közlekedésbiztonság

[2] prof. Dr. Holló Péter: Gondolatok az emberi tényező közlekedésbiztonsági szerepéről. Közúti és mélyépítési szemle, 25-26. (2007. december, 12. szám).

[3] http://www.medimix.hu/printer.php?cid=225 2018. október 11.

[4] http://www.alkoholizam.com/magyar/organizam1.htm

[5] http://drogfokuszpont.hu/szakteruleteink/populacios-vizsgalatok/populacios-vizsgalatok-tenyek-es-szamok/

[6] Tóth Tibor Sztrádaline Kft. sztradaline@t-onine.hu, Az ember - mint járművezető és áldozat a közlekedési balesetekben, - okok, mentés, kezelés és megelőzés, 2013. október 12.

Önellenőrző kérdések
1. Mi okozhat látótér beszűkülést?
sebesség, ittas állapot
tapasztalatlanság
figyelem megoszlása (rádió hallgatás, utasokkal történő beszélgetés)
2. Az alkohol mely formájáról beszélünk az emberi fogyasztás esetében?
metil-alkohol
etil-alkohol
etil-alkohol és metil-alkohol egyaránt
3. Mi okozza a részegség állapotát?
A felszívódás 5-20 perc alatt végbemegy, így okozva részegséget.
Minden alkoholfogyasztó szervezetében ugyanúgy bomlik le az alkohol, testtömegtől függetlenül.
A máj egyszerre nagymennyiségű alkoholt nem tud lebontatni, az a vérben marad.
4. Mit jelent a VAK?

5. Hogyan függ össze az alkoholfogyasztás és a baleseti kockázat?
0,5 ezrelék VAK esetén a duplája lesz a baleseti kockázat.
0,5 ezrelék VAK esetén nem változik a baleseti kockázat.
Alkoholfogyasztás hatására csökken a baleseti kockázat.
6. Alkohol hatására...
Csökken a reakcióbiztonság, nő a reakciógyorsaság.
Csökken a reakciógyorsaság, csökken a reakcióbiztonság.
Nő a reakcióbiztonság, csökken a reakciógyorsaság.
7. Változó állapot esetén ki a felelős a bejelentésért?
A háziorvos.
A vezetői engedély tulajdonosa.
Nemzeti Közlekedési Hatóság.
8. Mely időszakban jellemzőek az elalvásos balesetek?
17-18 óra, valamint éjjel 1-3 óra között
20-22 óra, valamint hajnalban 5-6 óra között
13-17 óra, valamint éjjel 1-3 óra között