KURZUS: Közlekedésbiztonság
MODUL: II. modul: Emberi tényező
7. lecke: A közlekedők magatartását befolyásoló tényezők
Tanulási útmutató: A tanuló képes legyen az alkohol állapot közlekedésbiztonságra történő hatását ismertetni. A már megismert kockázat tudatában érveljen az ittas vezetés ellen. Legyen tudatában a különböző állapotoknak, szereknek, melyek negatívan befolyásolják a közlekedésbiztonságot. A tananyag elsajátításához szükséges idő ~60 perc. | ||||||||||||||||
Sajnos naponta hallunk híreket tragikus kimenetelű balesetekről, melynek okaiként többnyire az alábbiakat jelölik meg: | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mindezt a felelőtlenség, a figyelmetlenség okozta, vagy van egyéb tényezője is a balesetnek. Adódhat hirtelen rosszullétből eredő pillanatnyi eszméletvesztés és/vagy tudatzavar, váratlanul jelentkező látászavar, valamilyen okból bekövetkező figyelemelterelődés. | ||||||||||||||||
Az esetek egy része utólag tisztázható, mert ha az okozó túléli a baleseti eseményt, és képes visszaemlékezni, akkor megoldódhat a felelősség-probléma. Más esetben titok marad. | ||||||||||||||||
Jogszabály írja elő a gépjárművezetői-engedély megszerzéséhez kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat elvégzését mindenki számára. Előírás az időszakonkénti orvosi alkalmassági vizsgálat is. | ||||||||||||||||
Azonban a két vizsgálat között is bekövetkezhet jelentős változás a járművezető egészségi állapotában. De hogyan is szerezhet erről tudomást az alkalmassági vizsgálatot végző és azért felelős orvos? Általában sehogy. Többnyire csak úgy, ha a vezetői engedéllyel rendelkező beteg felvilágosítja. És ha a beteg ezt nem teszi? Akkor saját felelősségére részt vesz a közúti forgalomban, veszélyeztetve saját és mások életét, egészségét. | ||||||||||||||||
Alkohol | ||||||||||||||||
Az emberiség által az egyik leggyakrabban használt pszichoaktív drog, a dohány és a kávé után. Nemcsak a közlekedés terén okoz problémát, hanem mind a családi életben, munkahelyen és a társadalmi együttélés keretei között is. Az alkoholfogyasztás minden egyes civilizációban és kultúrában megtalálható valamilyen formában. Az ókori egyiptomiak már ismerték a sörfőző intézményét, míg a bor a görög és római társadalomhoz tartozott. Annak ellenére, hogy nem tiltólistás kábítószer, számos mentálhigiéniás és egészségügyi gond forrása, ugyanakkor stabil és jól kiszámítható állami jövedelemalapja a szeszesitalok sokfélesége. [3] | ||||||||||||||||
A mai modern társadalmakban a népesség jelentős százaléka fogyaszt alkoholtartalmú italokat. Családi összejövetelek, lakodalmak, temetések alkalmával gyakori az italozás. Egyesek számára az alkoholfogyasztás a férfiasságot tükrözi, a fiatalok gyakran azért kezdenek el inni, hogy megnöveljék tekintélyüket kortársaik előtt (hasonló a helyzet a dohányzással). Bizonyos társadalmi körökben az absztinens embereket furcsa csodabogarakként tartják számon, és a többség gyanakvással szemléli őket. Néhol még az alkoholizmust is tolerálják. Az alkohol olyan mértékben részévé vált a mai kultúrának, hogy megítélése is teljesen eltér az egyéb drogokétól. Sokan nem is tudják elfogadni azt a tényt, hogy az alkohol éppúgy a drogok közé tartozik, mint a heroin, a nikotin vagy az LSD. | ||||||||||||||||
Alkoholról ebben az esetben az etil-alkoholra kell gondolni, mely leggyakrabban a szájon át kerül a szervezetbe (ezen kívül lehet: tüdőn, sebeken (bőr), és vastagbélen keresztül is). [4] | ||||||||||||||||
Az alkohol szervezetbe kerülésével rögtön megindul a felszívódás, hiszen minden szöveten áthalad. A legnagyobb mennyiségű alkohol a gyomorból és a belekből szívódik fel. | ||||||||||||||||
Nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás következtében a máj nem tudja oxidálni azt, az alkohol a vérben marad, és ez okozza a részegséget. A máj átlagosan 0,1-0,2 g alkohol lebontására képes. Az alkohol rövid távú hatása arányos a véráramban levő alkohol mennyiségével. Ezrelékben határozzuk meg, ami azt jelenti, hogy 1 liter vérben 1 cm3 tiszta alkohol található (véralkohol koncentráció=VAK). | ||||||||||||||||
Alkohollal kapcsolatos hibák az emberi szervezetben [1] | ||||||||||||||||
Az információszerzésnél már látászavar, hallászavar lép fel, nem is beszélve az egyensúlyzavarról. A viselkedésben is bekövetkeznek változások, a növekvő önérzet mellet eltűnik az önkritika. A két komponens által az információ-feldolgozás megváltozik, csökken a felfogóképesség, fokozatosan romlik az automatizmus, és fokozatosan csökken a szellemi éberség. A romlott információ-feldolgozás természetesen kihat a reakciókra is: így a megnövekedik a reakcióidő (csökkenő reakciógyorsaság), csökkenő reakcióbiztonság, a motorizációs koordinációban zavar keletkezik. | ||||||||||||||||
Az alkohol hatása a gépjárművezetésénél | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Látási képességek befolyásolása alkohol által | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Alkohol és baleseti kockázat összefüggése [1] | ||||||||||||||||
A baleseti kockázat alkohol hatására gyorsan növekszik. A teljesen józanul közlekedő járművezető is vállal valamennyi baleseti kockázatot. Ez a kockázat 0,5 ezrelék véralkohol-koncentráció esetén duplájára, 0,8 ezreléknél a négyszeresére, 1,5 ezreléknél pedig már 16-szorosára növekszik. | ||||||||||||||||
Az alkoholtól befolyásolt állapotban okozott balesetek jellegzetességei összefüggésben vannak az alkohol káros hatásával: az észlelési és a figyelmi képességek romlásával, a kockázatvállalás fokozódásával, a valóságérzék gyengülésével. | ||||||||||||||||
Az ittasan okozott balesetekre jellemző a szilárd tárgynak ütközés, a farolás vagy az út elhagyása, valamint a felborulás. A legtöbb baleset éjszaka, rossz látási viszonyok mellett következik be. A járművezetők sötétben, alkoholtól leromlott látási képességekkel, meglassult reflexekkel és csökkent kritikai érzékkel vezetnek. Ezeknek a kedvezőtlen hatásoknak a halmozódása nagymértékben megnöveli a baleset valószínűségét. | ||||||||||||||||
Az alkoholos állapotban okozott balesetek fele a sebesség nem megfelelő megválasztására, ill. gyorshajtásra vezethető vissza. (A józan állapotban okozott balesetek esetében a túlzott sebesség mint baleseti ok 28...30%). | ||||||||||||||||
Szomorú tény, hogy a járművezetők által alkoholtól befolyásolt állapotban okozott balesetek általában súlyosabbak a nem ittas állapotban okozott balesetek kimenetelénél, különösen lakott területen kívül. 100 józanul okozott közúti balesetből átlagosan 7, míg 100 ittasan okozott közúti balesetből átlagosan 10 jár halálos sérüléssel. | ||||||||||||||||
Az alkohol hatására csökkenő reakciógyorsaság és csökkenő reakcióbiztonság lép fel, velük párhuzamban pedig zavar keletkezik a motorizációs koordinációban. | ||||||||||||||||
1990-től 2016-ig a balesetszámok részben csökkenő tendenciát mutattak, így velük egyenes arányban az ittasan okozott balesetek is (csak 2015, 2016 évben sikerült először 10% alá menni). | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Drog | ||||||||||||||||
Sajnos a mai világban már a bódult állapotban történő vezetéssel is számolni kell, melynek eloszlása nem egyenletes, nem korlátozódik az esti órákra. Magyarországon a drogfokusz oldala szerint "a 18-64 éves népességben minden tízedik (9,9%), a 18-34 éves fiatal felnőtt populációban csaknem minden ötödik személy (17,7%) fogyasztott az élete során valamilyen tiltott drogot. A tiltott drogok éves prevalencia értéke a felnőtt népességben 2,3%, a fiatal felnőtt népességben pedig 5,3%." Ennél sajnos sokkal rosszabb e helyzet a fiataloknál, ahol egy ESPAD kutatás során a megkérdezett 9-10. évfolyamosok közül 26,8% vallotta, hogy fogyasztott életében valamilyen tiltott vagy legális drogot. A Nemzeti Drog Fókuszpont felmérése alapján a szerhasználat az alábbi arányokban mutatkozik. | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
De mit is ad a drog a fogyasztójának? Érzékcsalódást, hallucinációt, oldódást a szorongás alól, más tudatot, elrugaszkodást a valóságtól. Ez lehet pillanatnyi menekülés a problémák elől, de egyben beláthatatlan veszélyt is hordoz magában. | ||||||||||||||||
Bódult állapotban történő vezetés esetén a kiszűrés is nehezebb (hiszen a kutatók által még fel nem fedezett dizájner drogokat ki sem lehet szűrni). A fogyasztást követően a hatás elmúlásának érzete nem egyenlő a vezetési képesség visszaszerzésével. | ||||||||||||||||
Betegségek, állapotok | ||||||||||||||||
Az autóvezetés a mai világban egyenlő az önállósággal, azonban számos olyan betegség létezik (pl. rohammal járó), ami korlátozza a beteget a járművezetésben. Ilyen betegségek lehetnek: cukorbetegség, epilepszia, Parkinson-kór, Alzheimer-kór. | ||||||||||||||||
Fontos, hogy változó állapot esetén a jogosítvány tulajdonosa lesz a felelős azért, hogy vezetői alkalmasságát tisztázza a háziorvosával. | ||||||||||||||||
Nem szabad elfeledkezni a mentálhigiéniás betegségekről sem, úgy mint: pánikbetegség, depresszió, skizofrénia stb. Itt szintén a vezetői engedély birtokosa a felelős az alkalmasságért. Sajnos hazánkban ezen betegségek még a szégyen tárgyát képzik, és az érintettek nagy része nem mer segítséget kérni senkitől. Pedig ez ugyanolyan betegség, mint a fizikális, és ezáltal gyógyítható is. Ne féljünk segítséget kérni! | ||||||||||||||||
Fáradtság | ||||||||||||||||
Mindenki számára köztudott, hogy nem csak a test fizikai tartalékai képesek kimerülni, hanem a szellem fiziológiai állapota is képes kritikus szintre csökkeni. Más a jelzőrendszere a testi kimerültségnek, és más az idegi kimerültségnek. | ||||||||||||||||
Fáradt állapotban történő járművezetés hasonló az ittas állapothoz, hiszen a reakcióidőnkben jelenik meg a legjobban a következménye. A halálos áldozatok 2-3%-a elalvás következtében veszíti életét közlekedési balesetben. Ez a szám természetesen extrém mértében alulértékelt, hiszen nagyságrendileg a bekövetkezett balesetek 1/5-ben szerepet játszik. | ||||||||||||||||
A 16 órás folyamatos vezetés megfelel 0,5 ezrelék VAK-nak, míg a 20 óra 0,8-1,0 ezreléknek, 24 óra pedig 1,0-1,2 ezreléknek. [6] | ||||||||||||||||
A fáradtság hatásai a következők lehetnek: | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Elalvásos balesetek jellemző időszaka 13-17 óráig, valamint éjjel 1-3 óra között. A mikro alvások során 5-10 másodpercig nem fogjuk fel a külvilágból érkező ingereket, azonban ez az állapot nyitott szemmel megy végbe, így a mellettünk ülőnek fel sem tűnhet. | ||||||||||||||||
Amennyiben érezzük magunkon a fáradtság jeleit, álljunk meg pihenni, sétáljunk egyet. Fontosabb a saját és mások testi épségének megtartása, mint a fáradt állapotban történő járművezetés kockázatának vállalása. | ||||||||||||||||
Gyógyszerek | ||||||||||||||||
Kevés figyelmet fordítunk mind a vény nélküli, mind a receptre kapható gyógyszerek járművezetésre gyakorolt hatására. Amennyiben felmerül bennünk kétely, kérdezzük meg bátran háziorvosunkat, vagy a gyógyszerészt. | ||||||||||||||||
Az altatók valamint a nyugtató típusú gyógyszerekkel különösen elővigyázatosnak kell lenni, hiszen ezek bevételt követően akár 14 órával is kimutathatóak a szervezetben. | ||||||||||||||||
A következő típusú gyógyszereknél a legvalószínűbb, hogy hatással vannak a reakcióidőnkre, és a motorizációs koordinációra: | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
A betegtájékoztató kiemelt pontja: készítmény hatási gépjárművezetéshez és gépek kezeléséhez szükséges képességekre. A Cinie 100 mg gyógyszer a migrénes fejfájásokat hivatott csökkenteni, melynek a betegtájékoztatójában a következő áll: | ||||||||||||||||
"A készítmény hatásai a gépjárművezetéshez és gépek kezeléséhez szükséges képességekre | ||||||||||||||||
Felhasznált irodalom | ||||||||||||||||
[1] Jankó Domokos: Közúti közlekedésbiztonság | ||||||||||||||||
[2] prof. Dr. Holló Péter: Gondolatok az emberi tényező közlekedésbiztonsági szerepéről. Közúti és mélyépítési szemle, 25-26. (2007. december, 12. szám). | ||||||||||||||||
[3] http://www.medimix.hu/printer.php?cid=225 2018. október 11. | ||||||||||||||||
[4] http://www.alkoholizam.com/magyar/organizam1.htm | ||||||||||||||||
[5] http://drogfokuszpont.hu/szakteruleteink/populacios-vizsgalatok/populacios-vizsgalatok-tenyek-es-szamok/ | ||||||||||||||||
[6] Tóth Tibor Sztrádaline Kft. sztradaline@t-onine.hu, Az ember - mint járművezető és áldozat a közlekedési balesetekben, - okok, mentés, kezelés és megelőzés, 2013. október 12. |
Önellenőrző kérdések | ||||||
1. Mi okozhat látótér beszűkülést?
![]() | ||||||
2. Az alkohol mely formájáról beszélünk az emberi fogyasztás esetében?
![]() | ||||||
3. Mi okozza a részegség állapotát?
![]() | ||||||
4. Mit jelent a VAK? ![]() | ||||||
5. Hogyan függ össze az alkoholfogyasztás és a baleseti kockázat?
![]() | ||||||
6. Alkohol hatására...
![]() | ||||||
7. Változó állapot esetén ki a felelős a bejelentésért?
![]() | ||||||
8. Mely időszakban jellemzőek az elalvásos balesetek?
![]() |