KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)

MODUL: Nemzetközi marketing és marketingstratégia

10. lecke: Nemzetközi marketing

Tanulási útmutató

A nemzetközi piaci környezetben, a világgazdasági változások marketing szempontjából is új korszaka az alábbiakkal jellemezhető(Józsa-Piskóti-Rekettye-Veres: Döntésorientált Marketing):

  • a verseny kiterjedése és globalizálódása,
  • a verseny kiszélesedésével átalakuló piaci struktúrák,
  • változó, átalakuló fogyasztói, vásárlói magatartás, a vevők szerepének újszerű megjelenése

A lecke tanulmányozása során megismerkedik a nemzetközi piacok sajátosságaival, a nemzetközi piaci stratégiák típusaival, azok jellemzőivel.

A lecke eredményes feldolgozásához olvassa át figyelmesen a jegyzet 199-216. oldalhoz tartozó tananyagot. A bevezetett fogalmak, összefüggések jobb megértése érdekében tanulmányozza, értelmezze a leckében bemutatott példaleírásokat, ábrákat és táblázatokat. A lecke végén található kérdésekre (215. oldal) válaszolva ellenőrizze tudását!

Fogalmak, összefüggések
  • nemzetközi marketing, globalizáció,
  • nemzetközi piacok sajátosságai;
    • piaci környezet, gazdasági tényezők, kulturális tényezők, versenytényezők, jogi tényezők,
  • nemzetközi piaci stratégiák típusainak jellemzői;
    • etnocentrikus, policentrikus, regiocentrikus, geocentrikus,
  • globális marketing, nemzetközözi marketing
    • nemzeti versenyelőnyök tényezőcsoportjai;
      • erős verseny; igényes és innovációra ösztönző piac, kiszolgáló iparágak és a termelési együttesek
  • A nemzetközi piacra lépés formái;
    • Export, licencátadás, termelési kooperáció, közös vállalat, stratégiai koalíció, szövetség
  • A nemzetközi piacok kutatása
    • Másodlagos-, primer (kvalitatív) adatforrások
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy először olvassa át a 215. oldalon lévő rövid összefoglalást, hogy egy átfogó képet kapjon a lecke tartalmának súlyponti kérdéseiről, lényegéről.
A lecke tananyagának feldolgozását megkönnyíti, ha a jegyzetben lévő ábrákat és példákkal alátámasztott értelmezésüket, táblázatokba foglalt összefüggéseket figyelemmel kíséri, és összeveti azokat a szövegben, definíciókban leírtakkal, illetve saját - vásárlási - tapasztalataival.

  • Tanulmányozza a nemzetközi marketing fejezet/lecke bevezető részét, annak alapján tudja megnevezni, milyen szinten folyhat a nemzetközi verseny, illetve tudja meghatározni a globális marketing lényegét,
  • Ismerje a nemzetközi piacok sajátosságait a piaci környezet és a marketing-mix elemeinek összefüggésében, (10.1. táblázat)
  • Példák alapján tudja jellemezni a nemzetközi piaci stratégiák típusait (10.4. táblázat)
  • Tudja meghatározni a globális, illetve nemzetközi marketing lényegét,
  • Ismerje a nemzeti versenyelőnyök kialakulásának tényezőcsoportjait (10.1. ábra)
  • Tudja ismertetni jellemzői, illetve megfelelő példák alapján a nemzetközi piacra lépés formáit;
    • Export, licencátadás, termelési kooperáció, közös vállalat, stratégiai koalíció-, szövetség
  • Tudja megnevezni, hogy milyen kutatási technikákat alkalmaznak a nemzetközi marketingben, és ismerje, hogy milyen tényezőkre kell ügyelni kvalitatív kutatásoknál
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az előzőekben bemutatott fogalmakat pontosan meghatározni, az összefüggéseket példákkal alátámasztani,
  • szakszerűen megfogalmazni, jellemzőjük alapján bemutatni és példákkal alátámasztani,
    • az egyes piaci sajátosságokat a nemzetközi marketingben,
    • a nemzetközi marketingstratégiák különböző formáit;
    • etnocentrikus, policentrikus, regiocentrikus, geocentrikus,
    • a stratégiák közötti különbségeket megfogalmazni,
    • a nemzetközi marketing fogalmát,
    • a nemzeti versenyelőnyök tényezőcsoportjait,
    • a nemzetközi piacra lépés formáit,
      • a licencátadás előnyeit, hátrányait,
      • a nemzetközi kooperáció előnyeit, hátrányait
      • a nemzetközi közös vállalat előnyeit,
      • a stratégiai szövetség/koalíció célját,
    • a kutatási technikák (másodlagos- primér adatforrások) alkalmazását a nemzetközi marketingben,
Önellenőrző kérdések

A lecke tananyagának feldolgozása után olvassa át újból az összefoglalás részt, ezzel rendszerezve a tanultakat, majd (jegyzetfüzetében) írásban röviden válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket!

1. Milyen szinten folyhat a nemzetközi verseny, és hogyan határozható meg a globális marketing?
2. Milyen módon rendszerezhetők az egyes piaci sajátosságok a nemzetközi marketingben?
3. Ismertesse a nemzetközi marketingmagatartás különböző formáit!
4. Hogyan feleltethetők meg a célcsoport-választási stratégiákkal a különböző nemzetközi marketingstratégiák?
5. Hogyan határozzuk meg a nemzetközi marketing fogalmát?
6. Miben különbözik a nemzetközi marketing a marketing általános elméletétől?
7. Általában milyen feladatok standardizálhatók a nemzetközi versenyben?
8. Melyek a nemzeti versenyelőnyök forrásai?
9. Milyen módon léphet ki a nemzetközi piacra a vállalat?
10. Milyen feladatot látnak el a kereskedelmi vállalatok, s miben különböznek a szakosított külkereskedelmi vállalatoktól?
11. Milyen előnyöket jelent a licencátadás?
12. Milyen tényezőket kell mérlegelni a nemzetközi kooperáció létrehozásakor?
13. Mi jellemzi a nemzetközi közös vállalatot?
14. Milyen céllal jöhetnek létre a stratégiai szövetségek?
15. Milyen kutatási technikák használatosak a nemzetközi marketingben?
16. Milyen tényezőkre kell ügyelni kvalitatív kutatások esetén?