KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)

MODUL: 4 modul: Szolgáltatás, mint az értékesítés tárgya

15. lecke: Közlekedési marketing

Tanulási útmutató

A lecke tanulmányozása során megismeri a közlekedés, mint szolgáltatás sajátos megközelítési módjait.

A lecke eredményes feldolgozásához olvassa át figyelmesen a jegyzet 50-74. oldalhoz tartozó tananyagot. A bevezetett fogalmak, összefüggések jobb megértése érdekében tanulmányozza, értelmezze a leckében bemutatott példaleírásokat, összefüggéseket bemutató ábrákat. A lecke végén található kérdésekre (74. oldal) válaszolva ellenőrizze tudását!

Fogalmak, összefüggések
  • közlekedési piac, szállítási piac, fuvarozási piac
  • keresleti oldal sajátosságai; gazdasági környezet, fuvareszközök, személyszállítási kereslet jellemzői, mobilitást meghatározó primer célok, szezonális ingadozás,
  • kínálati oldal sajátosságai; árufuvarozási piac, túlkínálat, illegális fuvarozók, huckepack forgalom (RO-LA), nem kísért forgalom, személyszállítási piac, személyszállítás, mint közjószág, skálahozadék, időbeliség ("nagyapa effektus"), by-produkt jelenség, keresztfinanszírozás, szükséglethalmaz- orientáltság,
  • marketing-mix a közlekedési szolgáltatásoknál;
    • Termékpolitika, minőség, áruszállítási teljesítmény, termék életgörbéje a közlekedésben,
    • Árpolitika, versenypiac, tarifa, kereskedelmi politikai kedvezmények, árrugalmasság (közvetlen, kereszt árrugalmasság)
    • Elosztáspolitika; (Place elem), hálózati szemlélet áru- és személyfuvarozásnál,
    • Marketingkommunikáció; reklám, PR, személyes eladás, vásárlásösztönzés,
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Az árufuvarozási, személyszállítási, és közlekedési piac fogalmak tisztázása
  • Ismerje a közlekedési piac sajátosságainak jellemzőit,
  • Ismerje és tudja példákkal alátámasztani a közlekedési piac keresleti oldal sajátosságait;
    • Gazdasági környezet, fuvareszközök, személyszállítási kereslet jellemzői,
  • Ismerje és tudja példákkal alátámasztani a közlekedési piac kínálati oldal sajátos vonásait;
    • Árufuvarozási piac, túlkínálat, illegális fuvarozók,
    • Személyszállítási piac, személyszállítás, mint közjószág, skálahozadék, időbeliség ("nagyapa effektus"), by-produkt jelenség, keresztfinanszírozás, szükséglethalmaz- orientáltság,
  • Ismerje és példákkal alátámasztva tudja jellemezni a marketing-mix elemeit a közlekedési szolgáltatásoknál;
    • Termékpolitika, minőség keresletbefolyásoló szerepe, áruszállítási teljesítmény, termék életgörbéje a közlekedésben,
    • Árpolitika, versenypiac, tarifa, kereskedelmi politikai kedvezmények, árrugalmasság; a közlekedési teljesítménynél az ár változása milyen változásokat hoz létre a kereskedelemben, (közvetlen-, kereszt árrugalmasság),
    • Elosztáspolitika; elosztási szemlélet
    • Marketingkommunikáció,
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az előzőekben bemutatott fogalmakat pontosan meghatározni, az összefüggéseket példákkal alátámasztani,
  • a közlekedési piac keresleti oldalának sajátosságait példával jellemezni,
  • a közlekedési piac kínálati oldalának sajátosságait példával jellemezni,
  • meghatározni, hogy milyen közjószág a személyszállítási szolgáltatás,
  • példával bemutatni a nagyapa effektust,
  • a by-product jelenséget példával bemutatni,
  • a termékpolitikát meghatározó jellemzőket felsorolni, példákkal alátámasztani,
  • a személyszállításban a minőség keresletbefolyásoló hatását példával illusztrálni,
  • az ár(díj)politikát meghatározó jellemzőket felsorolni, példákkal alátámasztani,
  • a közvetlen és a kereszt-árrugalmasságot példával jellemezni,
  • kifejteni, hogy mit jelent a hálózati szemlélet az elosztáspolitikában,
  • a marketingkommunikációhoz tartozó jellemzőket példán keresztül bemutatni a közlekedés szolgáltatásában
Önellenőrző kérdések

A lecke tananyagának feldolgozása után nézze át jegyzeteit, győződjön meg arról, hogy a kigyűjtött fogalmakat, elveket, összefüggéseket tisztán és világosan érti, azokhoz példákat is tud rendelni, majd (jegyzetfüzetében) írásban röviden válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket!

1. Melyek a közlekedési piac sajátosságai?
2. Melyek a közlekedési piac keresleti oldalának sajátosságai?
3. Melyek a kínálati oldal sajátos vonásai?
4. Milyen jellemzői vannak a termékpolitikának a közlekedésben?
5. Melyek a személyszállítás minőségét meghatározó tényezők?
6. Melyek az árufuvarozási szolgáltatás minőségét meghatározó tényezők?
7. Milyen eszközei vannak a díjpolitikának a közlekedésben?
8. Mit ért árrugalmasság alatt a közlekedésben?
9. Hogyan értelmezhető az elosztáspolitika, a közlekedési szolgáltatásoknál?
10. Milyen formáit ismeri a reklámnak a közlekedésben?
11. Hogyan jellemezhető - az eddig tanultakat kiegészítendő - a közlekedési vállalatok PR tevékenysége?
12. Milyen lehetőségei vannak a személyes eladásnak és a vásárlásösztönzésnek a közlekedési vállalatoknál?