KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)

MODUL: I. modul: Marketing, piac, fogyasztó

1. lecke: A marketing szerepe az üzleti életben és a társadalomban

Tanulási útmutató

Mielőtt elkezdi a kurzus ismeretanyagát a Bevezetés a marketingbe c. könyv (a továbbiakban jegyzet) segítségével leckeszinten feldolgozni, javasoljuk, hogy ismerkedjen meg először a könyv fejezeteivel, olvassa el annak bevezető részét és tekintse át a marketing ismeretkörök összefüggésrendszerét, a bemutató ábrát is. Így áttekintést kap arról, hogy mivel foglalkozik a kurzus, felelevenítve a már tanult közgazdaságtani alapismeretek fogalomkörét, vizsgálati területeit.

A kurzus, a közlekedésmérnök ismeret- és tevékenységkörének egyik fontos, szemlélet-és cselekvésformáló része, hiszen

a marketing, miként az angol szó eredete is jelzi, piacra irányuló tevékenység, a vállalkozások piaci sikerének egyik meghatározója...
Józsa-Piskóti-Rekettye-Veres: Döntésorientált Marketing

Figyelem!
Ebben a kurzusban a leckevégi ellenőrző, illetve a modulzáró kérdések, mint azt majd tapasztalni fogja - részben eltérően az eddig megszokott tudásellenőrzési formáktól - esszé (kifejtős) jellegűek lesznek. Ez azt jelenti, hogy a lecke- és modulzáró kérdésekre röviden, írásban kell megfogalmazni válaszait. Törekedjen az egyes kérdéseknél a tömör, de szakszerű feleletekre, alkalmazza a helyes szakkifejezéseket, az egyes fogalmak, összefüggések kifejtésekor. Kerülje a redundáns (bőbeszédű) válaszokat.
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és/vagy számítógépen nyisson egy külön fájlt erre a célra, és ott rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot, de mindenképpen gyakorolja a kérdések írásbeli kifejtését! A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke-modulzáró kérdések mennyisége és mélysége.
Ennek végső célja, hogy egyrészt (egy leendő mérnöktől elvárható követelmény) tutora meggyőződjön arról, - a képességéről is - hogy milyen szinten tudja pontosan, szakszerűen, példák alkalmazásával szabadon kifejteni az egyes kérdésköre vonatkozó gondolatait.Másrészt pedig ennek a válaszadási formának gyakorlása azért megkerülhetetlen az Ön számára, mert a kurzus végén a vizsgák, szintén kifejtős esszé jellegűek lesznek, ahol 50 perc áll rendelkezésére, hogy számítógépen az egyes kérdésekhez megfogalmazza és "beírja" szakszerű válaszát.

A lecke eredményes feldolgozásához kövesse a módszertani útmutató ajánlásait, a felsorolt fogalmakat, összefüggéseket tudja pontosan meghatározni. Használja a jegyzet fogalomtárát 235. oldal.

Olvassa át figyelmesen a jegyzet 13-28. oldalhoz tartozó tananyagot és tudja példákon keresztül (is) értelmezni a kapcsolódó fogalmakat, összefüggéseket.

Fogalmak, összefüggések
  • társadalmi elosztás formái;
    • reciprocitás (kölcsönösség), redisztribúció (újraelosztás), piaci csere,
  • marketing fogalma, szűkebb, tágabb és kiterjesztett értelmezése,
  • marketing-mix; a 4P:
    • termékpolitika, árpolitika, értékesítési politika, reklám,
  • marketingkoncepció,
    • vevőorientáció, integrált, koordinált marketing (a szinergia hatás érvényesülése), hosszú távú nyereség
  • marketingorientáció érvényesülése;
    • termelés- és marketingorientált vállalatok
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Olvassa át H.Levitt marketing meghatározásait (13-14. old)
  • Ismerje és tudja értelmezni a társadalmi elosztás három formáját; reciprocitás, redisztribúció, piaci csere,
  • Ismerje, hogy mit jelent a marketing fogalmának szűkebb-, tágabb-, és kiterjesztett értelmezése,
  • Ismerje a marketing-mix fogalmát, tudja meghatározni jellemzői alapján a 4P elemeit (eszközcsoportját) és a hozzátartozó tevékenységeket,
  • Ismerje a marketingkoncepció alkotóelemeit, tudja jellemezni három tartópillérét; vevői orientáció-, integrált, koordinált marketing és hosszú távú tevékenység,
  • Tudja példán keresztül meghatározni, hogy mit értünk a marketingben szinergiahatás alatt,
  • Gyűjtse ki mi a különbség a termelés- és marketingorientált vállalatok között,
  • Példa alapján tudjon különbséget tenni az egyes marketing meghatározások között
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • meghatározni, jellemezni példák alapján a társadalmi elosztás három formáját: reciprocitás, redisztribúció, piaci csere,
  • a marketing fogalmát szűkebb-, tágabb-, és kiterjesztett értelmezését megkülönböztetni egymástól,
  • meghatározni a marketing-mix fogalmát, továbbá felismerni példák és jellemzői alapján a 4P elemeit (eszközcsoportját) és a hozzátartozó tevékenységeket,
  • felsorolni a marketingkoncepció alkotóelemeit,
  • megfogalmazni, hogy mit jelent alapján a vevői orientáció-, integrált, koordinált marketing, és hosszú távú tevékenység alatt,
  • példán keresztül meghatározni, hogy mit értünk a marketingben szinergiahatás alatt,
  • jellemzői alapján különbséget tenni a termelés- és marketingorientált vállalatok között,
  • a felsorolt marketing meghatározások között különbséget tenni, a szűk, a bővebb és kiterjesztett értelmezési szempontok alapján.
Önellenőrző kérdések

A lecke tananyagának feldolgozása után olvassa át újból az összefoglalás részt, ezzel rendszerezve a tanultakat, majd (jegyzetfüzetében) írásban válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket!

1. Melyek a társadalmi elosztás főbb formái, s melyekre terjed ki a marketing alkalmazása?
2. Milyen feladatok fogalmazódnak meg a marketing szűkebb és tágabb meghatározásában?
3. Milyen területekre terjeszthető ki a marketing?
4. Milyen alkotóelemekből épül fel a marketing-mix?
5. Melyek a marketingkoncepció alkotóelemei?
6. Mit értünk szinergiahatás alatt a marketingben?
7. Milyen alapon különböztethetők meg a termelés- és a marketingorientált vállalatok?
8. Milyen fejlődési tényezők egészítik ki a különböző orientációkat?
9. Milyen feltevések húzódhatnak meg a vállalati vezetők marketing meghatározásai mögött?