KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)
MODUL: II. modul: Marketingeszközök
6. lecke: Termékpolitika
Tanulási útmutató
A termék a marketing-eszközrendszer, vagy más néven a marketing-mix első alkotórészét képezi, amelyet a vállalat kínálatának alapegységeként értelmezhetjük. Ilyen felfogásban a termék, illetve termékpolitika központi helyet foglal el a vállalati és ezen belül a marketing-gondolkodásban.
A lecke tanulmányozása során megismerkedik a termékfogalom értelmezésével, fejlődésével, a termék piaci életgörbéjének jellemző szakaszaival, a márka szerepével, az új termékek kialakításával, mint a marketinginnováció egyik lehetséges módjával, a termék piacra történő bevezetésének feladataival, valamint a termékpiaci műveletekkel
A lecke eredményes feldolgozásához olvassa át figyelmesen a jegyzet 103-122. oldalhoz tartozó tananyagot. A bevezetett fogalmak, összefüggések jobb megértése érdekében tanulmányozza, értelmezze a leckében bemutatott példaleírásokat, ábrákat és táblázatokat. A lecke végén található kérdésekre (122. oldal) válaszolva ellenőrizze tudását!
Fogalmak, összefüggések
termék,
potenciális, kiterjesztett, elvárt, generikus (fajtára vonatkozó jellemző) termék,
piackiaknázás, piacfejlesztés, termékfejlesztés, diverzifikáció (a termelő vállalat gyártási profiljának a várható piaci lehetőségek jobb kihasználására irányuló tudatos bővítése)
Tevékenységek
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.
Javasoljuk, hogy először olvassa át a 121. oldalon lévő rövid összefoglalást, hogy egy átfogó képet kapjon a lecke tartalmának súlyponti kérdéseiről, lényegéről. A lecke tananyagának feldolgozását megkönnyíti, ha a jegyzetben lévő ábrákat és értelmezésüket, táblázatokba foglalt összefüggéseket figyelemmel kíséri, és összeveti azokat a szövegben, definíciókban leírtakkal, saját -vásárlási magatartásának tudatos megfigyelésével- tapasztalataival.
Ismerje a termék fogalmi meghatározását. Tudja, hogy a termék mindaz, amit a piacon felkínálnak, ami szükségleteket elégít ki, és csere tárgya lehet. (Józsa-Piskóti-Rekettye-Veres: Döntésorientált Marketing)
Ismerje és tudja értelmezni a termék fogalmának négy szintjét (6.1. ábra)
Tudja értelmezni a termékéletgörbe fogalmát, tudja példán keresztül elemezni, értelmezni az egyes szakaszokat, kínálati-keresleti oldalról is értelmezve!(6.2-6.4. táblázat) Világosan lássa/értse, hogy az X-Y tengelyen milyen dimenziókat tüntetnek fel,
Ismerje a marketingkannibalizmus kifejezést, tudja példával alátámasztani, hogy mikor jelenthet ez veszélyt,
Tudja, hogy mit értünk marketinginnováció alatt, ismerje az ehhez kapcsolható termékfejlesztés folyamatát, és annak szakaszait tudja jellemezni. Ismerje a termék piaci bevezetésének marketingfeladatait és azok jellemzőit,
Ismerje a termékkínálat meghatározásának módját, feltételeit, azok jellemzőit, termékkínálat mélysége, szélessége, termékpolitika (6.5. táblázat, 6.7. ábra)
Követelmények
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes
a termék definícóját pontosan, jellemzői alapján megfogalmazni,
a termék (tanult) szintjeit példák segítségével bemutatni, meghatározni,
példa alapján bemutatni a termékek csoportosítását, a felhasználási terület és intenzitás alapján,
a termékgörbe sajátosságait meghatározni, dimenzióit megnevezni, szakaszait példán keresztül jellemezni,
a marketingkannibalizmus veszélyét példán keresztül bemutatni,
a marketinginnováció példán keresztül történő bemutatására, megfogalmazására,
a termékfejlesztés folyamatát "az ötlettől a sikeres termékig" példán keresztül bemutatni, és a hozzátartozó fogalmakat, összefüggéseket, marketingfeladatokat ismertetni, jellemezni.
Önellenőrző kérdések
A lecke tananyagának feldolgozása után olvassa át újból az összefoglalás részt, ezzel rendszerezve a tanultakat, majd (jegyzetfüzetében) írásban válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket!
1. Hogyan határozható meg a termék a marketing szempontjából?
2. Milyen szintekre bontható a termékfogalom?
3. Milyen szempontok szerint osztályozhatók a termékek?
4. Milyen csoportok különíthetők el a fogyasztási cikkek körében?
5. Milyen különbségek fedezhetők fel a termelőeszközök között?
6. Hogyan határozzuk meg a termékéletgörbét?
7. Mi jellemzi - marketingszempontból - a termékéletgörbe egyes szakaszait?
8. Mi a marketingkannibalizmus?
9. Mit értünk marketinginnováció alatt?
10. Milyen szakaszokból áll a termékfejlesztés folyamata, s milyen marketingteendők jellemzik azokat?