KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)

MODUL: 4 modul: Szolgáltatás, mint az értékesítés tárgya

14. lecke: Marketing a non-profit szervezetben

Tanulási útmutató

A lecke tanulmányozása során megismeri azokat a szempontokat, okokat, amelyek indokolják a non-profit szervezetekben a marketing egyre erősödő megjelenését, szükségességét, a marketing-mix adaptálását, és a társadalmi célú reklám-propaganda (TCR) tevékenység jellemzőit.

A lecke eredményes feldolgozásához olvassa át figyelmesen a jegyzet 41-49. oldalhoz tartozó tananyagot. A bevezetett fogalmak, összefüggések jobb megértése érdekében tanulmányozza, értelmezze a leckében bemutatott példaleírásokat, ábrákat. A lecke végén található kérdésekre (49. oldal) válaszolva ellenőrizze tudását!

Fogalmak, összefüggések
  • non-profit szervezetek fogalma,
  • piacanalízis, termék, márka, adományozók, árképzés, elosztás, kommunikáció, értékesítés-ösztönzés,
  • társadalmi célú reklám-propaganda (TCR),
  • társadalmi marketing célpontjai, hatásai, a befolyásolás lehetséges módjai, eszközei
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Ismerje azokat az összetevőket, amelyek indokolják a non-profit szervezeteknél a marketing szemléletet, annak kialakítását,
  • Ismerje, és példák segítségével tudja bemutatni azokat a sajátosságokat, amelyek jellemzik ezeket a szervezeteket,
  • Példán keresztül tudja bemutatni a társadalmi célú reklám - propaganda tevékenységet,
  • Tudja jellemezni, különböző (közérthető) példákkal alátámasztani a TCR hatásmechanizmusát (7. ábra),
  • Gyűjtse össze a közlekedésben azokat a vonatkozásokat, amelyek kapcsán a TCR értelmezhető!
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az előzőekben bemutatott fogalmakat pontosan meghatározni, az összefüggéseket példákkal alátámasztani,
  • non-profit szervezetekben a marketinggondolkodás szükségességét indokolni,
  • megnevezni a non-profit terület piacának két részét,
  • megnevezni azokat a tényezőket, amelyek nehezítik a marketing alkalmazását a non-profit szervezeteknél,
  • példákon keresztül jellemezni ezeknél a szervezeteknél fellépő sajátosságokat,
  • a TCR fogalmát meghatározni, felsorolni azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a TCR hatását,
  • a társadalmi marketing lehetséges célpontjait, hatásait példán keresztül bemutatni, megfogalmazni
Önellenőrző kérdések

A lecke tananyagának feldolgozása után nézze át jegyzeteit, győződjön meg arról, hogy a kigyűjtött fogalmakat, elveket, összefüggéseket tisztán és világosan érti, azokhoz példákat is tud rendelni, majd (jegyzetfüzetében) írásban röviden válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket!

1. Miért van szükség nem-profit orientált szervezeteknél marketing gondolkodásra, tevékenységre?
2. Milyen sajátosságok jelentkeznek ezeknél a szervezeteknél?
3. Mit értünk társadalmi célú reklám - propaganda tevékenység alatt?
4. Jellemezze a TCR különböző hatásmechanizmusait!
5. Milyen vonatkozásban merülhet fel a közlekedésben a TCR?