KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)
10. lecke: Nemzetközi marketing
| Tanulási útmutató |
A nemzetközi piaci környezetben, a világgazdasági változások marketing szempontjából is új korszaka az alábbiakkal jellemezhető(Józsa-Piskóti-Rekettye-Veres: Döntésorientált Marketing): |
- a verseny kiterjedése és globalizálódása,
- a verseny kiszélesedésével átalakuló piaci struktúrák,
- változó, átalakuló fogyasztói, vásárlói magatartás, a vevők szerepének újszerű megjelenése
|
A lecke tanulmányozása során megismerkedik a nemzetközi piacok sajátosságaival, a nemzetközi piaci stratégiák típusaival, azok jellemzőivel. |
A lecke eredményes feldolgozásához olvassa át figyelmesen a jegyzet 199-216. oldalhoz tartozó tananyagot. A bevezetett fogalmak, összefüggések jobb megértése érdekében tanulmányozza, értelmezze a leckében bemutatott példaleírásokat, ábrákat és táblázatokat. A lecke végén található kérdésekre (215. oldal) válaszolva ellenőrizze tudását! |
Fogalmak, összefüggések |
- nemzetközi marketing, globalizáció,
- nemzetközi piacok sajátosságai;
- piaci környezet, gazdasági tényezők, kulturális tényezők, versenytényezők, jogi tényezők,
- nemzetközi piaci stratégiák típusainak jellemzői;
- etnocentrikus, policentrikus, regiocentrikus, geocentrikus,
- globális marketing, nemzetközözi marketing
- nemzeti versenyelőnyök tényezőcsoportjai;
- erős verseny; igényes és innovációra ösztönző piac, kiszolgáló iparágak és a termelési együttesek
- A nemzetközi piacra lépés formái;
- Export, licencátadás, termelési kooperáció, közös vállalat, stratégiai koalíció, szövetség
- A nemzetközi piacok kutatása
- Másodlagos-, primer (kvalitatív) adatforrások
|
Tevékenységek |
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. |
Javasoljuk, hogy először olvassa át a 215. oldalon lévő rövid összefoglalást, hogy egy átfogó képet kapjon a lecke tartalmának súlyponti kérdéseiről, lényegéről. A lecke tananyagának feldolgozását megkönnyíti, ha a jegyzetben lévő ábrákat és példákkal alátámasztott értelmezésüket, táblázatokba foglalt összefüggéseket figyelemmel kíséri, és összeveti azokat a szövegben, definíciókban leírtakkal, illetve saját - vásárlási - tapasztalataival. |
- Tanulmányozza a nemzetközi marketing fejezet/lecke bevezető részét, annak alapján tudja megnevezni, milyen szinten folyhat a nemzetközi verseny, illetve tudja meghatározni a globális marketing lényegét,
- Ismerje a nemzetközi piacok sajátosságait a piaci környezet és a marketing-mix elemeinek összefüggésében, (10.1. táblázat)
- Példák alapján tudja jellemezni a nemzetközi piaci stratégiák típusait (10.4. táblázat)
- Tudja meghatározni a globális, illetve nemzetközi marketing lényegét,
- Ismerje a nemzeti versenyelőnyök kialakulásának tényezőcsoportjait (10.1. ábra)
- Tudja ismertetni jellemzői, illetve megfelelő példák alapján a nemzetközi piacra lépés formáit;
- Export, licencátadás, termelési kooperáció, közös vállalat, stratégiai koalíció-, szövetség
- Tudja megnevezni, hogy milyen kutatási technikákat alkalmaznak a nemzetközi marketingben, és ismerje, hogy milyen tényezőkre kell ügyelni kvalitatív kutatásoknál
|
Követelmények |
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes |
- az előzőekben bemutatott fogalmakat pontosan meghatározni, az összefüggéseket példákkal alátámasztani,
- szakszerűen megfogalmazni, jellemzőjük alapján bemutatni és példákkal alátámasztani,
- az egyes piaci sajátosságokat a nemzetközi marketingben,
- a nemzetközi marketingstratégiák különböző formáit;
- etnocentrikus, policentrikus, regiocentrikus, geocentrikus,
- a stratégiák közötti különbségeket megfogalmazni,
- a nemzetközi marketing fogalmát,
- a nemzeti versenyelőnyök tényezőcsoportjait,
- a nemzetközi piacra lépés formáit,
- a licencátadás előnyeit, hátrányait,
- a nemzetközi kooperáció előnyeit, hátrányait
- a nemzetközi közös vállalat előnyeit,
- a stratégiai szövetség/koalíció célját,
- a kutatási technikák (másodlagos- primér adatforrások) alkalmazását a nemzetközi marketingben,
|
| Önellenőrző kérdések |
A lecke tananyagának feldolgozása után olvassa át újból az összefoglalás részt, ezzel rendszerezve a tanultakat, majd (jegyzetfüzetében) írásban röviden válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket! |
1. Milyen szinten folyhat a nemzetközi verseny, és hogyan határozható meg a globális marketing? |
2. Milyen módon rendszerezhetők az egyes piaci sajátosságok a nemzetközi marketingben? |
3. Ismertesse a nemzetközi marketingmagatartás különböző formáit! |
4. Hogyan feleltethetők meg a célcsoport-választási stratégiákkal a különböző nemzetközi marketingstratégiák? |
5. Hogyan határozzuk meg a nemzetközi marketing fogalmát? |
6. Miben különbözik a nemzetközi marketing a marketing általános elméletétől? |
7. Általában milyen feladatok standardizálhatók a nemzetközi versenyben? |
8. Melyek a nemzeti versenyelőnyök forrásai? |
9. Milyen módon léphet ki a nemzetközi piacra a vállalat? |
10. Milyen feladatot látnak el a kereskedelmi vállalatok, s miben különböznek a szakosított külkereskedelmi vállalatoktól? |
11. Milyen előnyöket jelent a licencátadás? |
12. Milyen tényezőket kell mérlegelni a nemzetközi kooperáció létrehozásakor? |
13. Mi jellemzi a nemzetközi közös vállalatot? |
14. Milyen céllal jöhetnek létre a stratégiai szövetségek? |
15. Milyen kutatási technikák használatosak a nemzetközi marketingben? |
16. Milyen tényezőkre kell ügyelni kvalitatív kutatások esetén? |