KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája III. (Marketing)
15. lecke: Közlekedési marketing
| Tanulási útmutató |
A lecke tanulmányozása során megismeri a közlekedés, mint szolgáltatás sajátos megközelítési módjait. |
A lecke eredményes feldolgozásához olvassa át figyelmesen a jegyzet 50-74. oldalhoz tartozó tananyagot. A bevezetett fogalmak, összefüggések jobb megértése érdekében tanulmányozza, értelmezze a leckében bemutatott példaleírásokat, összefüggéseket bemutató ábrákat. A lecke végén található kérdésekre (74. oldal) válaszolva ellenőrizze tudását! |
Fogalmak, összefüggések |
- közlekedési piac, szállítási piac, fuvarozási piac
- keresleti oldal sajátosságai; gazdasági környezet, fuvareszközök, személyszállítási kereslet jellemzői, mobilitást meghatározó primer célok, szezonális ingadozás,
- kínálati oldal sajátosságai; árufuvarozási piac, túlkínálat, illegális fuvarozók, huckepack forgalom (RO-LA), nem kísért forgalom, személyszállítási piac, személyszállítás, mint közjószág, skálahozadék, időbeliség ("nagyapa effektus"), by-produkt jelenség, keresztfinanszírozás, szükséglethalmaz- orientáltság,
- marketing-mix a közlekedési szolgáltatásoknál;
- Termékpolitika, minőség, áruszállítási teljesítmény, termék életgörbéje a közlekedésben,
- Árpolitika, versenypiac, tarifa, kereskedelmi politikai kedvezmények, árrugalmasság (közvetlen, kereszt árrugalmasság)
- Elosztáspolitika; (Place elem), hálózati szemlélet áru- és személyfuvarozásnál,
- Marketingkommunikáció; reklám, PR, személyes eladás, vásárlásösztönzés,
|
Tevékenységek |
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. |
- Az árufuvarozási, személyszállítási, és közlekedési piac fogalmak tisztázása
- Ismerje a közlekedési piac sajátosságainak jellemzőit,
- Ismerje és tudja példákkal alátámasztani a közlekedési piac keresleti oldal sajátosságait;
- Gazdasági környezet, fuvareszközök, személyszállítási kereslet jellemzői,
- Ismerje és tudja példákkal alátámasztani a közlekedési piac kínálati oldal sajátos vonásait;
- Árufuvarozási piac, túlkínálat, illegális fuvarozók,
- Személyszállítási piac, személyszállítás, mint közjószág, skálahozadék, időbeliség ("nagyapa effektus"), by-produkt jelenség, keresztfinanszírozás, szükséglethalmaz- orientáltság,
- Ismerje és példákkal alátámasztva tudja jellemezni a marketing-mix elemeit a közlekedési szolgáltatásoknál;
- Termékpolitika, minőség keresletbefolyásoló szerepe, áruszállítási teljesítmény, termék életgörbéje a közlekedésben,
- Árpolitika, versenypiac, tarifa, kereskedelmi politikai kedvezmények, árrugalmasság; a közlekedési teljesítménynél az ár változása milyen változásokat hoz létre a kereskedelemben, (közvetlen-, kereszt árrugalmasság),
- Elosztáspolitika; elosztási szemlélet
- Marketingkommunikáció,
|
Követelmények |
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes |
- az előzőekben bemutatott fogalmakat pontosan meghatározni, az összefüggéseket példákkal alátámasztani,
- a közlekedési piac keresleti oldalának sajátosságait példával jellemezni,
- a közlekedési piac kínálati oldalának sajátosságait példával jellemezni,
- meghatározni, hogy milyen közjószág a személyszállítási szolgáltatás,
- példával bemutatni a nagyapa effektust,
- a by-product jelenséget példával bemutatni,
- a termékpolitikát meghatározó jellemzőket felsorolni, példákkal alátámasztani,
- a személyszállításban a minőség keresletbefolyásoló hatását példával illusztrálni,
- az ár(díj)politikát meghatározó jellemzőket felsorolni, példákkal alátámasztani,
- a közvetlen és a kereszt-árrugalmasságot példával jellemezni,
- kifejteni, hogy mit jelent a hálózati szemlélet az elosztáspolitikában,
- a marketingkommunikációhoz tartozó jellemzőket példán keresztül bemutatni a közlekedés szolgáltatásában
|
| Önellenőrző kérdések |
A lecke tananyagának feldolgozása után nézze át jegyzeteit, győződjön meg arról, hogy a kigyűjtött fogalmakat, elveket, összefüggéseket tisztán és világosan érti, azokhoz példákat is tud rendelni, majd (jegyzetfüzetében) írásban röviden válaszolja meg az alábbi leckevégi kérdéseket! |
1. Melyek a közlekedési piac sajátosságai? |
2. Melyek a közlekedési piac keresleti oldalának sajátosságai? |
3. Melyek a kínálati oldal sajátos vonásai? |
4. Milyen jellemzői vannak a termékpolitikának a közlekedésben? |
5. Melyek a személyszállítás minőségét meghatározó tényezők? |
6. Melyek az árufuvarozási szolgáltatás minőségét meghatározó tényezők? |
7. Milyen eszközei vannak a díjpolitikának a közlekedésben? |
8. Mit ért árrugalmasság alatt a közlekedésben? |
9. Hogyan értelmezhető az elosztáspolitika, a közlekedési szolgáltatásoknál? |
10. Milyen formáit ismeri a reklámnak a közlekedésben? |
11. Hogyan jellemezhető - az eddig tanultakat kiegészítendő - a közlekedési vállalatok PR tevékenysége? |
12. Milyen lehetőségei vannak a személyes eladásnak és a vásárlásösztönzésnek a közlekedési vállalatoknál? |