KURZUS: Közúti üzemtan II.

MODUL: III. modul: Járműforduló tervezése

Modulzáró feladatok (III. modul)

A modulzáró feladatok a III. modulban tanultak alkalmazását várják el.
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a III. modul tartalma alapján oldja meg őket!

1. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A forda a a járművekhez lebontva tartalmazza, vagyis a at a hez rendeli hozzá.

2. Válassza ki a helyes megoldást!

A forda:
a) egy járat heti programja
b) egy gépkocsivezető napi munkarendje
c) egy autóbusz egynapi programja
d) egy vonal napi járatszáma
e) egy autóbusz heti terhelése
f) egy gépkocsivezető heti terhelése
3. Döntse el, vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
A menetrend teljesítéséhez annyi autóbuszra van szükség, amennyi a fordák száma

4. Válassza ki a helyes megoldást!

Ha fennáll a következő összefüggés:

AIj = AEi
TEi + Tpi TIj,

ahol
AI indulási állomás (járat kezdete)
AE érkezési állomás (járat vége)
TI indulási idő
TE érkezési idő
i, j két egymást követő járat
Tpi i járat érkezése után a szükséges szünet (2-5 perc)

akkor:
a) a járatok egy fordába csoportosíthatók
b) a járatok két fordába csoportosíthatók
c) a járatok egy vonalon közlekedhetnek
d) a gépkocsivezető számára biztosított a napi terhelés
e) a fenti állítások egyike sem igaz

5. Válassza ki a helyes megoldást!

Ha egy fordában összekapcsolnak olyan i és j járatot, ahol j járat indulási állomása nem egyezik meg i járat érkezési állomásával, akkor:
a) az autóbusz terhelése optimális
b) az autóbusznak a két fordulóállomás között üresen át kell állnia
c) a gépkocsivezetőnek pihenőideje keletkezik
d) az autóbuszt meg kell tankolni

6. Válassza ki a helyes megoldást!

Átállásokat nem tartalmazó fordarendszer akkor állítható össze, ha:
a) valamennyi fordulóállomásra ugyanannyi járat érkezik, mint amennyi onnan indul
b) kétszer annyi gépkocsivezető van mint autóbusz
c) kétszer annyi autóbusz van mint gépkocsivezető
d) valamennyi fordulóállomásra eggyel több járat érkezik, mint amennyi onnan indul
e) valamennyi fordulóállomásra kétszer több járat érkezik, mint amennyi onnan indul

7. Csoportosítsa a fordarendszer esetében az elméleti minimum és az üzemi optimum jellemzőit!

m) elméleti minimum
o) üzemi optimum

Írja a megfelelő kisbetűket a jellemzők elé!
BetűjelJellemző
beépítendő az irányítási feladatok megoldása
beépítendő a műszaki ellátási feladatok megoldása
minimális számú autóbusz minimális kiállási idővel teljesíti a menetrendet
beépítendő a vezénylési feladatok megoldása
8. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezéssel!

Elméleti minimumnak azt a fordarendszert tekintjük, amikor számú autóbusz kiállási idővel teljesíti a menetrendet.

9. Válassza ki a helyes megoldást!

Az egyes járatkapcsolásokhoz (hozzárendelésekhez) tartozó kiállási idők a következőképpen határozhatók meg, ha az indulási időpont későbbi vagy azonos az érkezési idővel:

A jelölések értelmezése:

  • I-vel az érkező, J-vel az induló járatok halmazát jelöljük;
  • a halmazokat alkotó egyes járatokat i-vel, illetve j-vel jelöljük;
  • összesen n induló és n érkező járatunk van (i = j = 1, 2, ... n);
  • TEi-vel az i járat érkezési idejét, TIj-vel a j járat indulási időpontját jelöljük;
  • amennyiben az i járatot a j járattal összekapcsoljuk, tij kiállási idő merül fel;
  • tkmin = az ugyanazon autóbusz által teljesítendő érkező és induló járat közötti kötelező minimális várakozási idő.
 
a) tij = TIj - TEi + tkmin, ha TIj TEi
b) tij = TIj + TEi - tkmin, ha TIj TEi
c) tij = TIj - TEi - tkmin, ha TIj TEi
d) 1440 - (TEi - TIj + tkmin), ha TIj < TEi
e) 1440 - (TEi + TIj + tkmin), ha TIj < TEi
10. Rendezze sorba a heurisztikus fordatervezés lépéseit! Kezdje az első lépéssel!

1.
2.
3.
4.
5.


11. Válassza ki a helyes megoldásokat!

Az induló fordarendszerben:
a) egyenlőtlen a járművek, illetve járművezetők foglalkoztatottsága
b) ott kezd üzemkezdetkor a járat, ahol üzemzáráskor végez
c) nem biztosított egyes járművezetőknek a váltás
d) nem biztosított egyes járműveknek tankolási, műszaki ellenőrzési lehetőség,
e) általában több jármű szükséges a járatokhoz

12. Válassza ki a helyes megoldást!

A rezsimenet célja, hogy:
a) csökkenjen a járatokhoz szükséges autóbuszok száma
b) növekedjen a járatokhoz szükséges autóbuszok száma és ezzel a foglalkoztatható gépkocsivezetők száma
c) ne változzon a járatokhoz szükséges autóbuszok száma

13. Válassza ki a helyes megoldásokat!

A rezsimenet figyelembevételével:
a) növekszik a járatokhoz szükséges autóbuszok száma
b) kedvezőbb fordarendszer állítható össze
c) az adott fordulóállomásról induló járat másik fordulóállomásra érkező járattal is összekapcsolható
14. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A költségminimalizálás elvén történő eljárás során az teljesítmények és idők összesített ének a a cél.

15. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A különböző kapacitásigényű járatok problémájának megoldása az autóbuszok kihasználatlanságából és fakadó értékelését igényli, ami úgy oldható meg, ha a kihasználatlanságból eredő veszteséget is vesszük figyelembe.

16. Válassza ki a két helyes megoldást!

A különböző kapacitásigényű járatok problémájának megoldása:
a) az autóbuszok férőhely kihasználatlanságából fakadó veszteségek értékelését igényli
b) a kilométerfutásból fakadó veszteség értékelését igényli
c) az autóbuszok állásidejéből fakadó veszteségek értékelését igényli
d) a gépkocsivezetők állásidejéből fakadó veszteség értékelését igényli

17. Válassza ki a helyes megoldást!

A különböző kapacitásigényű járatok problémájának megoldása során:
a) külön vizsgáljuk a kilométer teljesítményeket és a kiállási időket
b) mindent kilométer teljesítményben fejezünk ki
c) mindent kiállási időben adunk meg
d) a kihasználatlanságból eredő veszteséget is költségként vesszük figyelembe.
18. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A fordatervezésben az illeszkedési követelmény biztosítása azt jelenti, hogy az egymást követő közlekedési fordái tegyék lehetővé a zavartalan a időszakok között.

19. Válassza ki a helyes megoldásokat!

Az illeszkedési probléma megoldása során arra kell törekedni, hogy minden közlekedési időszak végén az egyes fordulóállomásokon:
a) legalább annyi autóbusz végezzen, amennyinek a következő közlekedési időszakban onnan indulnia kell
b) csökkenjen a kilométerfutás
c) olyan befogadóképességű autóbusz végezzen, amilyennek a következő közlekedési időszakban onnan indulnia kell
d) csökkenjen a gépkocsivezetők állásideje
e) csökkenjen a gépkocsivezetők pihenőideje

20. Válassza ki a helyes megoldást!

A grafikus fordatervezési módszerben a vízszintes tengelyek léptéke:
a) kilométer (km)
b) hét napjai (héfő, kedd stb.)
c) idő (óra, perc)
d) járat
e) vonal

21. Válassza ki a helyes megoldásokat!

A grafikus fordatervezési módszernél:
a) a legkésőbb induló járattal kezdjük a tervezést
b) a legkorábban induló járattal kezdjük a tervezést
c) az érkező járathoz keresünk az adott fordulóállomáson időben legközelebb induló járatot
d) az induló járathoz keresünk az adott fordulóállomáson érkező járatot
e) állásidejét töltő gépkocsivezetőt keresünk

22. Válassza ki a helyes megoldásokat!

A grafikus fordatervezési módszer jellemzői:
a) nem lehetséges a kiállási idők egyenletes elosztása
b) lehetséges az osztott munkaidő alkalmazása
c) nem lehetséges a járateltolások végrehajtása
d) nem biztosított az optimum elérése
e) csak néhány vonal forgalmát teszi áttekinthetővé
f) a fordatervezési feladatot nem részekre osztva, hanem együttesen oldja meg
23. Írja a grafikus fordatervezés ábráján a részeket jelölő kisbetűket a megfelelő helyre!



1. belép a forda:
2. autóbusz C-ből B-be halad:
3. autóbusz megérkezik B-be:
4. autóbusz várakozik B-n:
5. autóbusz B-ből C-be halad:
6. autóbusz megérkezik C-be:

24. Állapítsa meg heurisztikus eljárással, hogy minimálisan hány autóbusz szükséges átállás nélkül a járatok üzemeltetéséhez!

Adatok:

Az ábrán látható hálózaton a következő járatok közlekednek:

  • az első betű az indulás,
  • a második az érkezés helyét jelöli:
A-B5.10, 5.40, 20.00
B-A6.00, 6.30, 13.00
A-C8.00, 9.00, 19.30
C-A9.00, 10.00, 20.45
B-C5.30, 6.00, 7.00, 16.00
C-B5.40, 6.40, 8.00, 17.15
A hálózat sematikus rajza

Az egyes települések közötti menettartam:

A-B 25 perc
A-C 40 perc
B-C 20 perc

Valamennyi járat azonos autóbusztípust igényel.

A. Írja be a szükséges autóbuszok számát!

A menetrend teljesítéséhez minimálisan db autóbuszra van szükség.

A lapozóskönyvet csak a feladat megoldása után ellenőrzésként nézze meg!!!

B. A lapozóskönyv bemutatja a járatkapcsolásokat a különböző fordulóállomásokon.

Járatkapcsolások
Az "A" fordulóállomás1/3
visszaelőre