KURZUS: Közúti üzemtan II.
MODUL: III. modul: Járműforduló tervezése
6. lecke: A fordatervezés módszerei II. - Grafikus fordatervezési módszer
Tanulási célok: | |||||||||||||||||||||
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Tevékenységek: | |||||||||||||||||||||
Olvassa el a Közúti üzemtan II. elektronikus jegyzet: A fordatervezés módszerei II. - Grafikus fordatervezési módszer fejezetét | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
A 6. lecke vázlata | |||||||||||||||||||||
A fordatervezés módszerei II. - Grafikus fordatervezési módszer | |||||||||||||||||||||
A grafikus módszer alapjai | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Példa a grafikus fordatervezésre | |||||||||||||||||||||
6. lecke: A fordatervezés módszerei II. - Grafikus fordatervezési módszer | |||||||||||||||||||||
A korábban ismertetett egzakt módszerekkel egyrészt nehéz az üzemi követelmények megfelelő érvényesítése, másrészt ezeknek a módszereknek gyakorlati alkalmazása meglehetősen nagy számítástechnikai apparátust igényel. Ezeknek a tényezőknek tulajdonítható, hogy gyakran alkalmaznak grafikus fordatervezési módszert. | |||||||||||||||||||||
A grafikus módszerben a járati végállomásokat (fordulóállomások) egy-egy vízszintes tengely reprezentálja, amelynek léptéke az idő. Két fordulóállomás között közlekedő járatot a két tengely között meghúzott egyenessel ábrázolhatunk, amelynek végpontjai az indulási ill. érkezési időpontnak megfelelő pontban érintik a tengelyeket. | |||||||||||||||||||||
A grafikus módszernél a legkorábban induló járattal kezdjük a tervezést és - ellentétben a heurisztikus eljárásnál tárgyaltakkal - az érkező járathoz keresünk az adott fordulóállomáson időben legközelebb induló járatot, melyeket összekapcsolunk. Amennyiben már nem található egy érkező járathoz újabb induló járat, a következő korai szabad járattal folytatjuk az eljárást. | |||||||||||||||||||||
A különböző járművek által ellátott járatokat eltérő színnel jelölik. A grafikonra felvitt járatok szemléletessé teszik az adott vonalon a közlekedési helyzetet, így a járműbeosztás könnyebben kialakítható. | |||||||||||||||||||||
A grafikus tervezési módszernek egzakt szabályai nincsenek, az ábrázolásmód révén szembetűnő lehetőségeket kell intuitív módon felhasználni. A járatok érkezési és indulási időpontjainak bejelölésével pl. megállapítható, hogy hol van szükség új autóbusz beállítására. A módszer segítségével lehetséges a kiállási idők egyenletes elosztása, az osztott munkaidő alkalmazása, járateltolások végrehajtása, de nem biztosított a lehetséges optimum elérése. | |||||||||||||||||||||
Hátránya a grafikus módszernek, hogy az ábrázolás technikai lehetőségei miatt csak néhány vonal forgalmának áttekintésére alkalmas, vagyis a megoldandó fordatervezési feladatot számos részre osztva, részenként oldja meg, ami törvényszerűen kevésbé hatékony megoldást eredményez. | |||||||||||||||||||||
Példa a grafikus fordatervezésre | |||||||||||||||||||||
A 6.1. ábrán látható hálózaton a következő járatok közlekednek: | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Az egyes települések közötti menettartam: | |||||||||||||||||||||
Kidolgozás | |||||||||||||||||||||
Ábrázoljuk a járatokat az idő és a fordulóállomások alkotta diagramon az előzőekben leírtaknak megfelelően! | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
A kék szín az 1. fordát, a nyíl a belépés időpontját (helyét) jelöli. A sorok (A, B, C, D) a településeknek, az oszlopok (4, 5,... 12) az indulási és érkezési időpontoknak felelnek meg. | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Mivel a járművek egyik településről a másikba üresen történő átállítása nem lehetséges, ezért az érkező járathoz - az ugyanarról a fordulóállomásról - időben legközelebb induló járatot kapcsoljuk. Célszerű az eljárást a legkorábban induló járattal kezdeni, majd - miután nem tudunk további járatot kapcsolni a fordához - a következő legkorábbi szabad járattal indítani a 2. fordát. A kiinduló fordarendszert a 6.3. ábra mutatja. | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Vizsgálja meg a 6.3. ábrát: | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Kövesse végig egy-egy forda közlekedését! Elemezze a grafikus adatokat! | |||||||||||||||||||||
A különböző színek alapján nyomon követhetők az egyes fordák, de a járatok cseréje ebben a diagramban nehezen átlátható, ezért fordánként ábrázoljuk a járatokat, amit a 6.4. ábra szemléltet. | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Ez az ábra már alkalmas a járatok vagy járatcsoportok fordák közötti átcsoportosítására, az átállások jelöléseire, az üzemi követelményeknek megfelelő fordarendszer összeállítására. | |||||||||||||||||||||
Vizsgálja meg a 6.4. ábrát: | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Keressen még áthelyezéseket és próbálja meg indokolni az áthelyezés okát, célját, eredményét! | |||||||||||||||||||||
Egy lehetséges megoldást mutat a 6.5. ábra. A külső telephelyes autóbuszok esetében "szemle" jelöléssel került ábrázolásra a telephely felkeresése tankolás és átvizsgálás céljából. | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||
Vizsgálja meg a 6.4. és a 6.5. ábrát! Mi változott a 4. ábrához képest? Mit eredményeztek a változások? | |||||||||||||||||||||
Az így kialakított fordarendszer a következő: | |||||||||||||||||||||
A így kapott fordarendszerünk már megfelel az üzemi követelményeknek. | |||||||||||||||||||||
Végeredményben 6 forda, azaz 6 autóbusz szükséges a feladat ellátásához. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a lecke tartalma alapján oldja meg őket! | |||||||||||
1. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezéssel! Az egzakt módszerekkel nehéz az követelmények megfelelő érvényesítése, a gyakorlati alkalmazás számítástechnikai apparátust igényel ezért gyakran alkalmaznak fordatervezési módszert. ![]() | |||||||||||
2. Válassza ki a helyes megoldást! | |||||||||||
A grafikus fordatervezési módszerben:
![]() | |||||||||||
3. Válassza ki a helyes megoldást! | |||||||||||
A grafikus fordatervezési módszerben a két fordulóállomás között közlekedő járatot:
![]() | |||||||||||
4. Válassza ki a helyes megoldást! | |||||||||||
A grafikus fordatervezési módszernél a különböző járművek által ellátott járatokat:
![]() | |||||||||||
5. Rendezze sorba a grafikus eljárás lépéseit! | |||||||||||
| |||||||||||
Írja a megfelelő számokat a betűk után! a) ![]() |