KURZUS: Közúti üzemtan II.
MODUL: IV. modul: A forgalom lebonyolítása
7. lecke: Létszámszükséglet és vezénylés
Tanulási célok: | ||
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: | ||
| ||
Tevékenységek: | ||
Olvassa el a Közúti üzemtan II. elektronikus jegyzet: Létszámszükséglet és vezénylés fejezetét! | ||
A 7. lecke vázlata | ||
Létszámszükséglet és vezénylés | ||
A létszámigény számításának tényezői | ||
A vezénylési rendszer elemeivel kapcsolatos előírások, információk | ||
A munkaerő | ||
A vezényléssel szembeni követelmények | ||
Munkaidővel kapcsolatos követelmények | ||
Vezénylési módok | ||
Kötetlen vezénylés | ||
| ||
Általános megállapítások | ||
A vezénylés szakaszai | ||
| ||
7. lecke: Létszámszükséglet és vezénylés | ||
A forgalom lebonyolítására kidolgozott tervek (menetrend, forda) végrehajtása további szervezési munkát igényel. Nyilvánvaló, hogy a közúti személyszállítás csak akkor képes az utazási igények kielégítésére, ha tevékenysége nemcsak az előkészítés, a tervezés, hanem a végrehajtás szakaszában is magas szintűen szervezett. | ||
A végrehajtás előkészítő szakasza a vezénylés, mely a járművek feladatainak és az autóbuszvezetők munkabeosztásának meghatározását jelenti. | ||
A forgalom lebonyolításában az elvégzendő munkaműveleteket tartalmazó szabályzatok, utasítások játszanak kiemelkedő szerepet. Minőségi munkavégzés csak úgy lehetséges, hogy a feladatok részletesen és egyértelműen szabályozva vannak. Az eljárási utasítások különbözőek lehetnek az egyes személyszállítási szolgáltatóknál, jegyzetünkben ebből a témakörből a legfontosabb néhány kérdés rövid összefoglalóját adjuk. | ||
Létszámszükséglet és vezénylés | ||
A létszámszükségleten belül csak a járművezetők szükséges létszámának meghatározásával foglalkozunk. | ||
A létszámigény számításánál az alábbi tényezőket kell figyelembe venni: | ||
| ||
A forgalmi feladatokhoz kapcsolódó idők az adott időszakra menetrend, illetve fordák alapján határozhatók meg, a többi szükséges időadat átlagos értéke a múltra vonatkozóan a munkaügyi statisztikából ismert. | ||
A vezénylés a menetrend üzemi végrehajtásának kezdete. A közlekedési folyamatot kiszolgáló munkaerőnek az autóbuszokhoz való szervezett beosztása. A vezénylés - mint rendszer - három elemet kapcsol össze: a munkaerőt, a feladatot és a munkaeszközt. A vezénylés célja, hogy a munkaerőt (gépkocsivezetők) optimálisan biztosítsa a forgalom által megadott feladatokhoz (fordákhoz), és az ehhez rendelkezésre álló eszközökhöz (autóbuszokhoz). | ||
Az autóbuszvezetők vezénylése - mivel elkészítése során az ésszerűségi és személyi szempontokon túlmenően meglehetősen bonyolult előírásrendszert kell betartani - széles áttekintést és gondosságot igénylő, különösen nehéz feladat. A járatokra történő vezénylésnél legfontosabb, hogy a Munka Törvénykönyve és annak felhatalmazása alapján a kollektív szerződés által meghatározott szabályozást maradéktalanul betartsák. | ||
Az "optimális" megoldást sohasem lehet elérni. Mindig csak bizonyos helyzetből adódóan mondhatjuk e hármas egymáshoz rendelésről, hogy optimális. Ennek oka a vezényléssel szemben támasztott követelményekben keresendők. Kielégítésük sokszor csak egymás rovására történhet. | ||
A vezénylési rendszer elemeivel kapcsolatos előírások, információk | ||
A munkaerő | ||
A munkaerő a rendelkezésre álló forgalmi utazószemélyzetet, a gépjárművezetőket jelenti. A forgalmi utazókról a vezényléssel kapcsolatban több információval kell rendelkeznünk. Ezekről az információkról a vezénylőnek nyilvántartást kell vezetnie, és a vezénylés során figyelembe kell vennie (pl. lakhely, vezetői alkalmasság, jogosítvány érvényességi ideje, típusvizsga, bér stb.). | ||
A forda | ||
A vezénylésnél a fordákról az alábbi információkat kell figyelembe venni: | ||
| ||
Az autóbusz | ||
Az autóbusszal kapcsolatos vezénylési információk: | ||
| ||
A vezényléssel szembeni követelmények | ||
Munkaidővel kapcsolatos követelmények | ||
| ||
A foglalkoztatás ritmusa | ||
| ||
A feladatok ellátása | ||
A létszámellátottságon túl vezénylési kérdés, hogy gépkocsivezető hiányos gépkocsiállás ne legyen. A gépkocsivezető hiányos állás leggyakrabban a javításból a jelzett időnél hamarabb elkészülő autóbuszoknál fordul elő. A gépkocsivezető munkaidejével való takarékos gazdálkodás miatt a gépkocsivezető nem várja meg a meghibásodott autóbusz megjavítását. Ha viszont az a műszaki szakszolgálat által jelzett időnél hamarabb készül el, (a gépkocsivezetőt a jelzett időre vezénylik), akkor üzemképes autóbusz áll gépkocsivezető nélkül. | ||
Gyakrabban fordul elő a másik helyzet, amikor a műszaki szakszolgálat által jelzett elkészülési időnél később készül el az autóbusz. Ekkor viszont a gépkocsivezető improduktív ideje nő. Mindkét eset kerülendő, ezért igen fontos a műszaki és a forgalmi szolgálat közötti jó információs kapcsolat. | ||
A produktív idők növelése | ||
A munkaidő elemzésével megállapítható, hogy a gépkocsivezetők munkaidejében jelentős a veszteségidő, amely a kiállási időkből, a jelentkezés és az első járat indulása közötti időből, javítási időből, tartalék szolgálatban töltött időből, és egyéb időkből tevődik össze. Gondos elemzéssel, vezényléssel mód van ezek kiküszöbölésére. Pl.: napközbeni, éjszakai váltásokkal, minimális, de biztonságos tartalék vezényléssel, a műszaki szakszolgálattal való jó és pontos információs kapcsolattal. | ||
Egyenletes foglalkoztatás | ||
A vállalati tervben előírt foglalkoztatási időt a kötött fordaidők és a változó egyéb idők összehangolásával is igen nehéz teljesíteni. Ezért az előírt foglalkoztatási időt bizonyos határon belül kell megközelíteni. Az egyéni munkaidők átlag körüli szórásának értéke a vezénylés minőségének jellemző mutatója. | ||
A kereseti arányok figyelembevétele | ||
A személyszállításban alkalmazott bérrendszerek alapvetően befolyásolják a vezénylés eredményességét. A helyesen megállapított bérrendszer - mint a szükséges munkaerő biztosításának, az improduktív idők csökkentésének, a munkafegyelem erősítésének, általában a megfelelő irányú ösztönzés kialakításának - fontos eszköze és elősegítője, a rosszul megválasztott bérrendszer pedig akadályozója a jó vezénylésnek. | ||
Egyéni kívánságok figyelembevétele | ||
A dolgozónak többféle olyan kívánsága is lehet, amely a vezénylés megváltoztatását vonhatja maga után. Ilyen lehet a betegség, családi problémák miatti távolmaradás, hivatalos ügyintézés miatti távollét, szociális helyzet, lakhelyváltozás stb. Természetesen vannak olyan egyéni kívánságok is, amelyek megoldása nem történhet meg a vezénylés keretein belül. Ezt mindig az adott helyzet és a szolgálati hely körülményei döntik el. | ||
A tervszerűség | ||
A vezénylési munkával szembeni lényeges követelmény a tervszerűség. A tervszerűséget hivatott szolgálni a havi - és néhol a dekádonkénti - vezénylési terv is. Lehetőség szerint ezeket a terveket be kell tartani. Ez igen nehéz feladat, a vezénylést befolyásoló nagyszámú, előre nem tervezhető tényezők miatt (pl. betegség). | ||
A munkahelyi légkör pozitív befolyásolása | ||
A jó munkahelyi közérzetre talán a legnagyobb mértékben a vezénylési munka, a vezénylő hat. Ezért a vezénylési munka jó emberismeretet, tág látókört követel meg. Már az előző pontokban is sok olyan körülmény fogalmazódott meg, amely a munkahelyi légkört jelentősen befolyásolhatja. Ilyenek az egyéni kívánságok teljesítése, tervszerűség, azonos kereseti arányok, egyenletes foglalkoztatottság, egyenletes foglalkoztatottsági ritmus. | ||
Nagymértékben hat a munkahelyi légkörre az azonos autóbusztípusokon való foglalkoztatottság, a telephelyi foglalkoztatottság, a megfelelő váltótárs biztosítása. | ||
Az autóbusz jó műszaki állapotának megőrzése | ||
A jó vezénylési munka az autóbusz műszaki állapotára is hatással van. Megállapított tény ugyanis, hogy a gépjárművek műszaki állapota jelentősen romlik, a "futójavítások" száma megnő, ha egy járművön 3-nál több gépkocsivezető dolgozik. Ezért törekedni kell arra, hogy egy autóbuszon lehetőleg mindig ugyanaz a két-három autóbuszvezető dolgozzon. Jobban törődnek vele, a váltó gépkocsivezetőtől jelzést kapnak az esetleges műszaki problémákról, tehát lesz gazdája az autóbusznak. | ||
Vezénylési módok | ||
A vezénylési módszerek két nagy csoportját különböztetjük meg: | ||
| ||
Kötetlen vezénylés | ||
A kötetlen módszernél a gépkocsi és a gépkocsivezető egymáshoz rendelése nem előírás, ugyanis bármelyik gépkocsivezető bármelyik gépkocsin dolgozhat. Ezt a vezénylési módszert a vasúti közlekedésben alkalmazzák. A közúti közlekedésben a vezényléssel szembeni követelmények (telephelyek figyelembe vétele, a jó műszaki állapot megőrzése) a gépkocsivezető - gépkocsi egymáshoz rendelését általában kötötté teszik. | ||
Kötött vezénylés | ||
A) Egy gépkocsi - egy gépkocsivezető | ||
A gépkocsi műszaki állapota szempontjából ez a legmegfelelőbb, a gépkocsivezető érdekeltsége ebben az esetben a legnagyobb. E vezénylési módszer megvalósításának feltétele, hogy a gépkocsi és a gépkocsivezető munkaideje megegyezzen, vagyis a gépkocsi fordulója egy hónapban annyi munkaórát igényeljen, amennyi a gépkocsivezetők előírt foglalkoztatottsági ideje. Ez a gyakorlatban ritkán teljesül, eszközkihasználás szempontjából egyenesen káros. | ||
A módszer elvi sémája: | ||
B) Egy gépkocsi - több gépkocsivezető | ||
A gépkocsin csak ezek (1, 2, 3) a gépkocsivezetők dolgozhatnak, ill. ezek a gépkocsivezetők csak ezen (A) a gépkocsin dolgozhatnak. | ||
Az ilyen megoldásnak feltétele, hogy a gépkocsi havi üzemideje az előírt havi munkaidő egész számú többszöröse legyen. Ez az eset ritkán fordul elő, ún. váltást kell bevezetni az egész számú többszörös értéktől eltérő órák "ledolgozására". | ||
C) Váltó gépkocsivezetős módszer | ||
Minden gépkocsinak van egy felelős gépkocsivezetője, a többi gépkocsivezető a "váltó", ezek bármelyik gépkocsin szabadon dolgozhatnak (lényegében a kötött és a kötetlen vezénylés keveréke). | ||
Felelős gépkocsivezetők: 1, 3, 5, a váltó gépkocsivezetők: 2, 4. | ||
E módszer hátránya, hogy egy gépkocsin sok gépkocsivezető dolgozik, és egy gépkocsivezető sok gépkocsin dolgozik. Az előző a gépkocsi műszaki állapotára, az utóbbi a gépkocsivezető munkamoráljára van rossz hatással. A vezénylés viszont könnyen megoldható. Az előző hátrányok csökkentésére a váltó gépkocsivezetők körét szűkítik, csak egy csoporton belül váltanak. | ||
D) Brigádvezénylés | ||
Felelős gépkocsivezetők: 1, 3, 5, 7, 9, 11, váltó gépkocsivezetők: 2, 4, 6, 8, 10. | ||
Megoldható, hogy egy gépkocsivezető egy vezénylési csoporton, brigádon belül sem vált minden gépkocsin, vagy egy gépkocsivezető "átvált" a másik brigádba (lásd 6. gkv.) | ||
E) Önvezénylés | ||
A kisebb csoporton belüli, de önállóbb vezénylési forma, amikor egy brigádon belül a gépkocsivezetők önállóan végzik el a vezénylést, a vezénylő csak ellenőrzi a leadott vezénylési tervet. | ||
Általános megállapítások | ||
A vezényléssel szembeni követelmények a kötött vezénylési módszerek alkalmazását követelik meg. A kötött vezénylés azonban nem valósítható meg mindenkor az alábbi okok miatt: | ||
| ||
Ezen okok ellensúlyozására állandó törekvések vannak, és különböző megoldások születnek. Így pl. a meghibásodások, javítások okozta hibák ellensúlyozására: | ||
| ||
A gépkocsivezető érdeke is a javítás mielőbbi és gondos elvégzése, mert ellenkező esetben a keresete kisebb, következésképpen ez kedvező hatással van a javító %-ra is. Hátránya viszont a megoldásnak az, hogy növekszik a gépkocsivezetői improduktív órák száma, több gépkocsivezetőre van szükség azonos feladat elvégzésére. | ||
A vezénylés szakaszai | ||
A) Alapinformációk begyűjtése | ||
A vezénylés megkezdése előtt informálódni kell a: | ||
| ||
A szabadnapok hónapon belüli egyenletes elosztása érdekében vezénylési előtervet kell készíteni. | ||
B) A havi vezénylési terv elkészítése | ||
C) A havi vezénylési terv teljesítésének ellenőrzése | ||
Ezt úgy kell elvégezni, hogy a menetlevelekről folyamatosan fel kell vezetni egy külön erre a célra készült nyomtatványra, gépkocsivezetőnként a teljesített munkaórákat. A munkaórákat göngyölíteni kell, és össze kell hasonlítani a havi vezénylési tervvel. Az eltérés csökkentésére intézkedni kell. | ||
D) A napi vezénylés elkészítése | ||
E) A vezénylés értékelése | ||
A vezénylés értékelésénél a vezényléssel szembeni követelmények optimális teljesítéséből kell kiindulni. A követelmények teljesítését ill. nem teljesítését mindig helyesen kell elemezni, látni kell azt, hogy ezek a követelmények némely esetben egymás ellen hatnak. | ||
Így az egyenletes foglalkoztatás követelményének teljesítését az átlagos munkaidő, ill. az egyéni munkaidők átlag körüli szórásával lehet elemezni. Ugyanakkor van néhány olyan számszerű követelmény, amelynek be nem tartása súlyos problémákat okozhat, és a vezénylő fegyelmi felelősségre vonását vonhatja maga után. (Pl. az előírt munkaidőre, ill. pihenőidőre vonatkozó előírások be nem tartása). |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||||||
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a lecke tartalma alapján oldja meg őket! | |||||||||||||||||||
1. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A létszámigény számításánál az alábbi tényezőket kell figyelembe venni: ![]() | |||||||||||||||||||
2. Válassza ki a helyes megoldásokat! | |||||||||||||||||||
A fordaidő elemei:
![]() | |||||||||||||||||||
3. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A vezénylés a feladatainak és az munkabeosztásának meghatározása. ![]() | |||||||||||||||||||
4. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A vezénylés célja, hogy a optimálisan biztosítsa a forgalom által megadott és az ehhez rendelkezésre álló . ![]() | |||||||||||||||||||
5. Válassza ki a helyes megoldásokat! | |||||||||||||||||||
A vezényléshez a munkaerőről többek között az alábbi információk szükségesek:
![]() | |||||||||||||||||||
6. Döntse el, hogy a fordák vezénylésével kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
7. Válassza ki a helyes megoldásokat! | |||||||||||||||||||
A vezényléshez az autóbuszról az alábbi információk szükségesek:
![]() | |||||||||||||||||||
8. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
9. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
10. Válassza ki a helyes megoldást! | |||||||||||||||||||
A vezénylésnél a feladatok ellátása során megoldandó probléma, hogy:
![]() | |||||||||||||||||||
11. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
12. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
13. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
14. Válassza ki a helyes megoldást! | |||||||||||||||||||
Az autóbusz műszaki állapota különösen akkor romlik:
![]() | |||||||||||||||||||
15. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A vezénylési módszerek két nagy csoportját különböztetjük meg: ![]() | |||||||||||||||||||
16. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
17. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() |