KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása I.

MODUL: IV. modul: Az üzleti terv előkészületei

8. lecke: Stratégiai tervezés

Tanulási útmutató

A lecke tanulása során megismeri a vállalkozás egyik legfontosabb eszközét a stratégia kialakításának folyamatát, azok elemeit.

A stratégia lényege a jövőbeli változásokra való tudatos felkészülés a jelenben, ezért a stratégia kialakítása és megfogalmazása a vállalkozó egyik legfontosabb feladata, funkciója.

Javasoljuk, hogy a követelmények teljesítése érdekében figyelmesen olvassa el a jegyzet 136-151. oldalhoz tartozó tananyagot. Tanulmányozza a jegyzet IV/1,2,3,4 ábráit, és ismerje azok tartalmi egységeihez tartozó jellemzőket.

Kulcs fogalmak
  • Stratégia, a vállalkozás stratégiájának alapkérdései, a stratégiai menedzsment célja
  • Stratégia kialakítás folyamata;
    • Stratégiai sikertényezők meghatározása
      • SWOT - elemzés: Gyengeségek, Erősségek, Lehetőségek, Veszélyek
    • A környezeti trendek, az iparági szerkezet és a hatóerők által befolyásolt tendenciák meghatározása a Porter- féle modell alapján;;
      • Versenytárselemzés, belépő új konkurensek, helyettesítő termékek, a vevők alkuereje, a szállítók alkuereje
      • A környezet komplexitása
    • Diagnosztika, versenyelőnyök meghatározása
    • A vállalkozás alapgondolata (filozófiája), a stratégiai húzóerő
      • Jövőkép
      • Versenystratégia
    • A stratégia realizálása; közvetlen és közvetett intézkedések
    • A stratégia felülvizsgálata;
      • A stratégia megvalósításának akcióterve
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és az önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a 8. leckéhez tartozó tananyagot.
  • Ismerje a leckéhez tartozó ábrák, táblázatok, modellek felépítését, összetevőit, amelyek egyben segítenek rendszerezni is a tananyag lényegét.
  • Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • Meghatározni a stratégia, a vállalkozás stratégiája fogalmakat,
  • Megfogalmazni, hogy milyen kérdésekre kell választ adni a vállalkozás stratégiájának?
  • Meghatározni a stratégiai menedzsment célját,
  • Felvázolni, a stratégia kialakításának folyamatát!
    • Meghatározni a környezet jövőorientált elemzésének célját,
      • felsorolni a fontosabb stratégiai sikertényezőket, és a vállalkozást befolyásoló tényezőket
    • Bemutatni a SWOT- elemzés módszerét, azok tényezőit
    • Példák segítségével jellemezni a makró-környezet elemzését a Porter- féle modell alapján;
      • Versenytárselemzés, belépő új konkurensek, helyettesítő termékek, a vevők alkuereje, a szállítók alkuereje
      • Megválaszolni, hogy mit értünk a környezet komplexitása alatt?
    • Meghatározni a diagnosztika fogalmát!
      • Felsorolni az absztrakt erőforrásokat
    • Példán keresztül meghatározni a vállalkozás alapgondolatát (filozófiáját)
      • meghatározni a vállalkozás alapgondolatában kifejezésre jutó prioritások csoportjait
      • jellemezni a költségdiktáló, a differenciáló és az összpontosító versenystratégiát!
      • Megválaszolni, hogy milyen prioritások fogalmazhatók meg a termékek és piacok oldaláról?
      • Példát mondani a szinergiára alapozott stratégiákra
      • Felsorolni, hogy végső soron mit tartalmaz a vállalkozás stratégiája
    • Felsorolni a stratégiai változatok értékelését elősegítő kérdéseket
    • Meghatározni a stratégia megvalósításának előkészítésekor figyelembe veendő szempontokat, feladatokat!
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyek helyesek!
A vállalkozás stratégiája nem más, mint a hosszú távra kitűzött célok, és ezek eléréséhez szükséges eszközök és módszerek meghatározása.
A stratégiai menedzsment a megfelelő vezetők kiválasztásával, és vezetői képességeik fejlesztésével foglalkozik.
A kockázat és a hozam meghatározásában a lehetőség időtartama nem, csak a piac nagysága az elsődleges szempont.
A környezet jövőorientált elemzésének időhorizontja az innovációk megvalósításának időszükségletétől, és az inflációs rátától függ.
2. Jelölje meg a felsorolt elemi sikertényezők közül azokat, amelyek a vállalkozás erőforrásai stratégiai sikertényezőkhöz tartoznak!
Tárgyi termék,
Kutatás és fejlesztés
Vevőkör és a törzsvevők
A technológia
A vezetők szakmai hozzáértése és felelőssége
A munka minősége
A likviditás
Árfekvés
3. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek a (SWOT- elemzés alapján) a belső erősségek és gyenge pontok csoportjához tartoznak!
Termékfejlesztés
Számítógépes, telekommunikáció
Szaktudás
Valutaárfolyamok
Gyártástechnológia
Minőség
Vevők véleménye
Növekedés.
4. Az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis?
A versenytárselemzés során a létező és lehetséges konkurenciát vizsgáljuk.
A versenytárselemzés során a legjobb piaci paraméterekkel rendelkező konkurenciát vizsgáljuk.
Egy iparág jövőjét a változó vevői szükségletek is befolyásolják.
A diagnosztika a vállalkozás erős és gyenge pontjait tárja fel az erőforrások és képességek elemzésével.
5. az alábbiak közül melyek tartoznak az absztrakt erőforrásokhoz?
Emberi tudás és képesség
Technológia
Termékmegbízhatóság
Mentalitás
Rugalmasság
6. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek a vállalkozások alapgondolatának prioritásaihoz tartoznak!
Specializálódni
Minőség nyújtása a vevőknek
Alacsony árak
7. Az alábbiak közül melyik az összpontosító stratégia feltétele?
Tudni mit értékel a vevő,
Magas termelési volumen,
A célszegmens különbözik az iparág más szegmenseitől
8. Az alábbiak közül melyek tartoznak a szinergiára alapozott stratégiához?
Egy-egy vevőcsoport legkülönbözőbb igényeire épülő kínálat megteremtése.
A termékek alkalmassá tétele a vevők igényeinek jobb kielégítésére
A terméket új formában, új tulajdonságokkal piacra vinni.
Valamely funkciót pl. fűtés, világítás, hűtés stb. lát el igen széles választékkal
9. A stratégia időszakos ellenőrzése során mit kell felülvizsgálni? Jelölje meg a helyes válaszokat!
A stratégiát meghatározó helyzetelemzést.
A nyereség nagyságát
Az alkalmazott gyártástechnológiát
Az alkalmazottak megelégedettségét
A kitűzött célokat a megvalósult tényekkel
Elemezni kell az eltérések okait