KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása I.

MODUL: II. modul: A vállalkozás színtere

3. lecke: A piac

Tanulási útmutató

A vállalkozás színtere c. modul a piac, illetve a marketing ismereteket eleveníti fel alapozva a mikroökonómia, illetve a menedzsment kurzusok tananyagára.

Ez a lecke röviden foglalkozik a piac osztályozásával, szereplőivel, szerkezetével és koordinációjával, valamint a piac működésével és a piackutatással.

Javasoljuk tehát, hogy a követelmények teljesítése érdekében olvassa el a jegyzet 45-59. oldalhoz tartozó tananyagát, vesse össze az előzőekben már tanultakkal (1 félév: mikoökonómia; piac) és rögzítse jegyzetfüzetében a tanultakat.

Tanulás során gondoljon arra, hogy

  • Miből áll a piac
  • Milyen piaci szereplők vannak
  • Hogy keletkezik a piaci motiváció
Kulcs fogalmak

A piac. Piaci mechanizmus
A piac osztályozása
Piaci szereplők
Piaci formák, piaci szerkezetek
Piaci koordináció
Keres1et - kínálat
Az egyensúlyi ár
Az ár funkciói
Ármechanizmus a vegyes gazdaságban
A piackutatás
A piac részekre bontása (piac szegmentáció)
Vevőtípusok - piactípusok
Szolgáltatások piac szegmentációja
Pozícionálás
Piackutatási módszerek (primer, szekunder)
A kereslet prognosztizálása
Tendenciamodellek
Piaci reakciómodellek

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a l tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és z önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a 3. leckéhez tartozó tananyagot,
  • Vesse össze a tanultakat a mikroökonómia; a piac c. tananyaggal
  • Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • a piac fogalmát meghatározni, és választ adni;
    • mit értünk piaci mechanizmus alatt?
    • hogyan ad választ a piac a MIT? HOGYAN? KINEK? kérdésekre,
  • a piacot különböző szempontok szerint osztályozni,
  • a piaci szereplőket beazonosítani,
  • meghatározni, hogy mi befolyásolja döntő módon a piaci verseny jellegét,
  • a piaci szerkezetekhez hozzárendelni a piaci formákat!
  • jellemzői alapján különbséget tenni a piaci koordináció és a bürokratikus koordináció között,
  • jellemzői alapján választ adni, hogy hogyan valósul meg a piaci koordináció?
  • a piac működését, a keresletet és a kínálatot jellemző függvényei alapján meghatározni
  • jellemzői alapján meghatározni az egyensúlyi ár fogalmát (Marshall- kereszt)
  • jellemzői alapján meghatározni az ár funkcióit,
  • példa alapján bemutatni a vegyes gazdaság ármechanizmusát, (II/5 ábra; 53. oldal)
  • meghatározni a piackutatás szerepét;
    • felsorolni a piackutatás meghatározó tényezőit,
  • megválaszolni, hogy mit értünk piac szegmentáció alatt?
    • osztályozni az árupiacot, illetve
    • jellemezni az egyes, vevőtípusok szerint megkülönböztetett piacokat,
    • Választ adni, hogy milyen szempontok alapján szegmentálható a szolgáltatások piaca, illetve milyen információk nyerhetők a piac szegmentációból
    • Meghatározni, hogy mit értünk a vállalkozás pozícionálása alatt,
  • Jellemzői alapján meghatározni a primer és szekunder piackutatási módszert
    • Jellemezni a megfigyelést és a kísérletet!
  • választ adni, hogy milyen módon (technikákkal) történhet a kereslet prognosztizálása.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyik állítás határozza meg legpontosabban a piac fogalmát!
A piac olyan eljárás, ahol az eladók, és vevők gazdasági tranzakciója valósul meg
A piac olyan eljárás, amelynek révén a vevők é s az eladók kölcsönhatásba lépnek egymással, hogy meghatározzák az illető jószág árát és mennyiségét tevékenység csere céljából
A piac olyan eljárás, melynek legfőbb tényezői a kínálat az ár, és a jövedelem.
2. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
A piaci mechanizmus a gazdaságtervezés olyan formája, ahol a fogyasztók és üzleti szervezetek a piacon keresztül lépnek kölcsönhatásba egymással.
A piaci mechanizmusban a szolgáltatások árai az információk hordozói.
A piacon derül ki, hogy a vállalkozás termékei- szolgáltatásai milyen feltételekkel realizálhatók.
3. Jelölje meg az alábbiak közül azokat, amelyek a piac szakmai szempontok szerinti tagolását jelenti!
Világpiac
Pénz- és tőkepiac
Regionális piac
Árupiac
Kulturális piac
Munkapiac
4. Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állításokat!
A piac szereplői azok a jogi személyek, akik közvetetten befolyásolják a piaci folyamatokat
A piac első számú szereplője a fogyasztó.
A piaci kereslet azt jelenti, hogy a vállalat képes és hajlandó valamely termék vagy szolgáltatás előállítására
A piac alapvető mozgatója a piaci szereplők versenye, amely döntő jelentőségű a kereslet kínálat és csere folyamatában.
A piaci kínálat az adott termék valamennyi termelőjének lehetséges termelését jelenti.
5. Az alábbi jellemzőkhöz (a, b, c) társítsa a megfelelő piaci szerkezetet; Monopólium (M),Versenypiac (V) Oligopólium(O)!

a) Nagyszámú vásárló és eladó van jelen
b) Kevés számú piaci résztvevő alkotja a piacot
c) Egyetlen eladó vagy vevő van jelen a piacon

6. Mit jelent a tökéletesen versenyző piac? Jelölje meg a helyes állítást!
A nagyszámú eladó olyan termékeket kínál, amelyek egymás közeli helyettesítői.
A kevés számú résztvevő a differenciált termékek piacán rivalizál egymással.
Nagyszámú vásárlója és eladója van a homogén termékeknek, és az állam a cserét nem befolyásolja.
7. A piaci koordináció alábbi táblázatát egészítse ki a megadott jellemzők betűjeleivel!
a) eladó
b) vevő
c) áru és pénz
d) kiutalás
e) utasítás
f) koordinátor
g) átadás
Piaci koordinációBürokratikus koordináció
A piaci szereplők
A piaci szereplők közötti kapcsolatok
8. Mit fejez ki a keresleti függvény? Jelölje be a helyes választ!
A keresleti függvény az adott termék fizetőképes keresletének minőségi mutatója.
A keresleti függvény azt fejezi ki, hogy milyen mennyiséget kínálnak a termelők különböző árak mellett.
A keresleti függvény mindazon árak és keresett mennyiségek összességét képviseli, melyek ezen áru piacán megvalósulhatnak.
A keresleti függvény a keresett mennyiség és a mennyiséghez tartozó ár kapcsolatát mutatja, a csere megvalósulására vonatkoztatva.
9. Jelölje meg az alábbiak közül azt, amelyik a Marshall-kereszttel kapcsolatos helytálló meghatározást fejezi ki!
A piaci egyensúlyt,
A keresztár-rugalmasság másik elevezése
A keresleti és kínálati függvény egy koordináta rendszerben ábrázolva
A keresztár-rugalmasság másik elevezése
Az egymást kioltó piaci hatások metaforája
10. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
Az egyensúlyi ár az a piaci ár, amely mellett a termék keresleti és kínálati mennyisége egyenlő.
A piaci mechanizmus hatását a keresleten keresztül fejti ki.
Az emberek forintszavazatai nem befolyásolják a javak árát.
Az ár funkciója, hogy méri a termékeket, a teljesítményeket.
Meghatározza a piaci szereplők jövedelmét.
Az árakon keresztül nem mutatkozik meg a fogyasztók kereslete.
11. Jelölje meg azon jellemzőket, amelyek a fogyasztói piac felosztásához tartoznak!
Földrajzi jellemzők,
Működési jellemzők,
Beszerzési szempontok,
Demográfiai jellemzők,
Személyes jellemzők,
Társadalmi-gazdasági jellemzők
Magatartás
Vásárlási tényezők
12. Jelölje meg az alábbiak közül azokat az állításokat, amelyek NEM helyesek!
A primer piackutatásban alkalmazott leggyakoribb módszer a megkérdezés.
A standard interjú a pontos diagnosztizálás miatt, mindig írásban történik.
A megfigyelés, a tények megfigyelését és az azt követő kapcsolatfelvételt jelenti.
A kísérlet során a célcsoportba tartozó fogyasztókat, meghatározott keretek között befolyásoljuk, majd a változásokat regisztráljuk.
A magatartásmodellek jellemzője, hogy a vállalkozói döntések (input) egyértelműen meghatározzák a piaci reakciókat (output).