KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása I.

MODUL: I. modul: A vállalkozás

2. lecke: A vállalkozás emberi tényezői

Tanulási útmutató

Ebben a leckében megismerkedik a vállalkozás emberi tényezőivel, a jó vállalkozó hét alaptulajdonságával, a vállalkozó sikerének legfontosabb tényezőivel.

A követelmények teljesítése érdekében olvassa el a jegyzet 31-39. oldalhoz tartozó tananyagát.

Tanulás során gondoljon arra, hogy...

  • miben kehet a vevő és miben a vállalkozó a döntéshozó, és
  • az egyén vagy a körülmények segítik a folyamatokat
Kulcs fogalmak
  • Alaptulajdonságok;
    • gyakorlati érzék, önállóság, kíváncsiság, állhatatosság, kreativitás és intuíció, önbizalom, kommunikációs készség)
  • Stratégiai szemlélet
  • Elkötelezettség a lehetőségek mellett
  • Forráslekötés
  • Rugalmas vezetési struktúra
  • Üzleti korrektség
  • Személyes hangvétel
  • Empátia
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a l tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és z önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a 2. leckéhez tartozó tananyagot,
  • Töltse ki és értékelje a 34. oldalon lévő tesztet!
  • Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes az alábbi kérdésekre egyértelmű választ adni;

  • Milyen (jó) alaptulajdonságok segítik a vállalkozót?
  • Mi a szerepe a kreativitásnak és az intuíciónak a vállalkozásban?
  • Melyek a vállalkozó sikerének legfontosabb tényezői?
  • Mit értünk stratégiai szemlélet alatt?
  • Mi a szerepe az időnek a vállalkozásban?
  • Milyen ütemezéssel köti le a vállalkozó a forrásokat?
  • Mi a viszony a vállalkozás szervezete és a stratégia között?
  • Hogyan vívhatjuk ki üzletfeleink bizalmát?
Önellenőrző kérdések
1. Rendelje a (jó) vállalkozó alaptulajdonságaihoz (A, B stb.) a megfelelő jellemzőket (a, b stb.)

a) Képes józanul mérlegelni, határozottan cselekedni és ezáltal befolyásolni a körülötte zajló történéseket

b) Ösztönös megérzés és felismerés, a személyiségnek olyan összetett képessége melynek birtokában újszerű problémák megoldására, eredeti alkotások létrehozására képes az ember.

c) Olyan tulajdonság, amely birtokában az ember képes meglátni a lényeget, a legbonyolultabb problémát is alapjaira bontani és azt megoldani.

d) Egy olyan belső biztonság, amely a szaktudáson, a morális és etikai meggyőződésen és reális önértékelésen alapul.

e) Nyitottság az új iránt

f) Biztosítja az információcserét a külső- belső környezettel

g) Segítségével véghez tudjuk vinni a kitervelt dolgokat, megfelelő szorgalommal és türelemmel.

A) Gyakorlati érzék
B) Önállóság
C) Kíváncsiság
D) Állhatatosság
E) Kreativitás és intuíció
F) Önbizalom
G) Kommunikációs készség

2. Az alábbiak közül melyek a vállalkozó sikerének legfontosabb tényezői?
A jó csapatépítés
A kitűzött feladat minden körülmények közötti végrehajtása
A megfelelő piaci szegmens
A rugalmas vezetői stílus
Az autokrata vezetői stílus
A lehető legtöbb forráslekötés
3. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz és melyik hamis!
A stratégiai szemlélet a vállalkozó gyors reakcióképességét jelenti.
A stratégiai irányultság, a lehetőségek kihasználása mellett, elő is segíti a vállalkozásokat, megelőzi azokat.
A vállalkozásoknak csak az alkalmazkodóképességét kell növelni a siker érdekében.
A vállalkozónak az időt értékként kell számba venni.
4. Jelölje meg az alábbiak közül a helyes állításokat!
A vállalkozó általában szakaszosan, ismétlődő időszakonként köt le forrásokat, bizonyos feladatok végrehajtásának érdekében.
Mivel a hiteleket viszonylag könnyű megszerezni, a vállalkozó arra törekszik, hogy a lehető legtöbb hitel felhasználásával érjen el jelentős teljesítményt.
A vállalkozó mindig vertikális, mélyen hierarchikus struktúrát alkalmaz.
Az üzleti bizalom megnyerhető korrektséggel, hitelességgel, őszinteséggel.