KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása I.

MODUL: VI. modul: Az üzleti terv megvalósítása

11. lecke: Gazdálkodás az emberi erőforrásokkal, funkcionális tevékenységek és üzemeltetés

Tanulási útmutató

A lecke tanulása során megismeri, a személyügyi tevékenység formáit, az arculatteremtés területeit, a működéshez szükséges pénz megteremtésének, és körforgásának módjait. Betekintést kap a marketingszervezet feladatiba. A lecke rávilágít az innovációs tevékenység (kutatás, fejlesztés) fontosságára, bemutatja a gyártmány- és gyártástervezés, az anyaggazdálkodás, és termelés(irányítás) feladat,- és tevékenységköreit.

Tanulás során gondoljon arra, hogy

  • A cég működtetése sokrétű feladat ellátást,
  • A hosszú távú működés folyamatos fejlesztését,
  • A piac, pedig folyamatos költség-csökkentést igényel.
  • A cég működtetésének a tervezésénél az üzemeltetés lényeges cél volt
  • Üzemeltetés szükséges a profit termeléshez
  • Az üzemeltetés munkahelyeket teremthet

Javasoljuk, hogy a követelmények teljesítése érdekében figyelmesen olvassa el a jegyzet 218-227. oldalhoz tartozó tananyagot.

Kulcs fogalmak
  • Emberi erőforrás gazdálkodás (EEG)
  • Arculatteremtés
  • Jó hírnév (image)
  • A pénz körforgása: figyelési pontok
  • Piaci alapú árképzés
  • K+F
  • Prototípus, "null-széria"
  • Gyártási eljárás
  • Készletgazdálkodás
  • Logisztika,
  • Termelésirányítás
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és az önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Először olvassa el figyelmesen a 11. leckéhez tartozó tananyagot, Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes;

  • felsorolnia személyügyi tevékenységekkel kapcsolatos feladatokat
  • meghatározni az emberi erőforrás gazdálkodás jelentőségét.
  • Meghatározni az arculattervezés jelentőségét
    • felsorolni az arculati elemeket.
  • meghatározni, hogy mit értünk a vállalat jó hírneve (image) alatt, illetve hogyan teremthető meg a jó vállalati image?
  • bemutatni a pénz körforgását (a vállalati tevékenység során),
    • jellemezni a figyelési pontokat,
  • jellemezni az árképzési fajtákat.
  • ismertetni a termék- és márkamenedzserek feladatait.
  • Példát mondani a franchise tevékenységre,
  • Válaszolni arra, hogy mit értünk innováció alatt?
    • felsorolni a vállalkozás lehetséges innovációs célkitűzéseit.
  • bemutatni, felsorolni a gyártmány- és gyártástervezés feladatait.
  • Példán keresztül ismertetni az anyaggazdálkodás és- beszerzés feladatait.
Önellenőrző kérdések
1. Az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis?
A munka humanizálása és a személyiség kibontakozásának segítése nem tartozik a vállalkozás, működési tevékenységéhez.
A személyügyi tevékenység nem vezetői feladat.
A személyügyi tevékenység érdekegyeztetés is.
A vállalkozónak nem kell kialakítania a személyügyi tevékenység végzéséhez szükséges szervezetet.
Személyügyi feladat a szelektív és informális béralku az érdekvédelmi szervekkel.
2. Az alábbiak közül mely jellemzők alakítják a vállalkozás arculatát?
Belső és külső magatartás
A franchise tevékenység
Az egymás iránti szolidaritás,
A vállalkozás emblémája
Tárgyalótér és annak berendezése
A munkavállalók öltözéke
A munkastílus
A Termékminőség a meghatározó az arculattal szemben
3. Melyek a pénz körforgásának figyelési pontjai?
A bankok hitelnyújtó készsége
Piackutatás
Számlakövetelés
Készletek
Kintlévőségek
4. A gyakorlatban milyen árképzést alkalmaznak a vállalkozások?
Csak költségalapú
Csak piaci alapú
Költségalapú és piac alapú árképzést
Az árképzést a mindenkori alku alakítja ki.
5. Jelölje meg a helyes állításokat!
A marketing részleg feladata a legmegfelelőbb termék- és piacösszetétel módszerének meghatározása.
A marketing keretében folyamatosan ellenőrzik, hogy a stratégiatervet pontosan végrehajtják- e, az érintett részlegek.
A marketingszervezet feladata a vevőkör folyamatos figyelése, rendszerezése, bővítése.
Az értékesítési részleg nagysága a termék, raktározási mennyiségétől függ.
A hatékony elosztás azon múlik, hogy a termék el tud-e jutnia vevőhöz a megfelelő mennyiségben, időben és költségen.
A frachise tevékenység szerződéses viszony az átadó és az átvevő között.
6. Jelölje meg az alábbiak közül azokat, amelyek egy vállalkozás innovációs tevékenységéhez tartozik!
Kutatás és fejlesztés
Design
Munkaerő gazdálkodás
Korszerű anyagok alkalmazása, beszerzése
Számítástechnikai rendszerek alkalmazása
Szociális- jóléti ellátás
7. Jelölje meg, melyik állítás igaz, melyik hamis?
A prototípus előállítása és kipróbálása során derül ki, hogy a gyártmányelemek funkcionális működése biztosított-e.
A gyártásterv a hozzáférhető legjobb eszközöket jelenti egy termék előállítására.
A gyártástechnológia mindazon technikai és gazdaságossági előírásokat tartalmazza, amelyek a gazdaságos és termelékeny gyártás feltételei.
A gyártmány és gyártástervezés keretében olyan minőségbiztosítási rendszert kell kiépíteni, amely biztosítja azt a minőséget, amilyenre szükség van.
8. Mire van szükség a hatékony anyaggazdálkodáshoz?
A hatékony minőségi lánc kiépítésére
Készletnyilvántartás
Gyártási eljárás kidolgozására
Termelési terv
Anyagnorma
Állandó költségalakulás-figyelés
9. Az alábbiak közül melyik tartozik szorosan a termelésirányítás feladatköréhez?
Az operatív termelési program elkészítése.
Biztosítja az operatív program megvalósulását, problémákat old meg, és új részletterveket dolgoz ki.
Az egész folyamatot figyelemmel kíséri
Biztosítják a teljesítmény azonos szintjét
10. Melyik igaz, melyik hamis?
Beszerzés = Virtuális termelés.
Készlet növeli a vállalt vagyonát.
Készlet növeli a döntési mozgásteret.
Legjobb készlet, ami nincs is.