A vállalkozás színtere c. modul a piac, illetve a marketing ismereteket eleveníti fel alapozva a mikroökonómia, illetve a menedzsment kurzusok tananyagára.
Ez a lecke röviden foglalkozik a piac osztályozásával, szereplőivel, szerkezetével és koordinációjával, valamint a piac működésével és a piackutatással.
Javasoljuk tehát, hogy a követelmények teljesítése érdekében olvassa el a jegyzet 45-59. oldalhoz tartozó tananyagát, vesse össze az előzőekben már tanultakkal (1 félév: mikoökonómia; piac) és rögzítse jegyzetfüzetében a tanultakat.
Tanulás során gondoljon arra, hogy
Miből áll a piac
Milyen piaci szereplők vannak
Hogy keletkezik a piaci motiváció
Kulcs fogalmak
A piac. Piaci mechanizmus A piac osztályozása Piaci szereplők Piaci formák, piaci szerkezetek Piaci koordináció Keres1et - kínálat Az egyensúlyi ár Az ár funkciói Ármechanizmus a vegyes gazdaságban A piackutatás A piac részekre bontása (piac szegmentáció) Vevőtípusok - piactípusok Szolgáltatások piac szegmentációja Pozícionálás Piackutatási módszerek (primer, szekunder) A kereslet prognosztizálása Tendenciamodellek Piaci reakciómodellek
Tevékenységek
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a l tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és z önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
Olvassa el figyelmesen a 3. leckéhez tartozó tananyagot,
Vesse össze a tanultakat a mikroökonómia; a piac c. tananyaggal
Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket
Követelmények
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes
a piac fogalmát meghatározni, és választ adni;
mit értünk piaci mechanizmus alatt?
hogyan ad választ a piac a MIT? HOGYAN? KINEK? kérdésekre,
a piacot különböző szempontok szerint osztályozni,
a piaci szereplőket beazonosítani,
meghatározni, hogy mi befolyásolja döntő módon a piaci verseny jellegét,
a piaci szerkezetekhez hozzárendelni a piaci formákat!
jellemzői alapján különbséget tenni a piaci koordináció és a bürokratikus koordináció között,
jellemzői alapján választ adni, hogy hogyan valósul meg a piaci koordináció?
a piac működését, a keresletet és a kínálatot jellemző függvényei alapján meghatározni
jellemzői alapján meghatározni az egyensúlyi ár fogalmát (Marshall- kereszt)
jellemzői alapján meghatározni az ár funkcióit,
példa alapján bemutatni a vegyes gazdaság ármechanizmusát, (II/5 ábra; 53. oldal)
meghatározni a piackutatás szerepét;
felsorolni a piackutatás meghatározó tényezőit,
megválaszolni, hogy mit értünk piac szegmentáció alatt?
osztályozni az árupiacot, illetve
jellemezni az egyes, vevőtípusok szerint megkülönböztetett piacokat,
Választ adni, hogy milyen szempontok alapján szegmentálható a szolgáltatások piaca, illetve milyen információk nyerhetők a piac szegmentációból
Meghatározni, hogy mit értünk a vállalkozás pozícionálása alatt,
Jellemzői alapján meghatározni a primer és szekunder piackutatási módszert
Jellemezni a megfigyelést és a kísérletet!
választ adni, hogy milyen módon (technikákkal) történhet a kereslet prognosztizálása.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyik állítás határozza meg legpontosabban a piac fogalmát!
A piac olyan eljárás, ahol az eladók, és vevők gazdasági tranzakciója valósul meg
A piac olyan eljárás, amelynek révén a vevők é s az eladók kölcsönhatásba lépnek egymással, hogy meghatározzák az illető jószág árát és mennyiségét tevékenység csere céljából
A piac olyan eljárás, melynek legfőbb tényezői a kínálat az ár, és a jövedelem.
2. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
A piaci mechanizmus a gazdaságtervezés olyan formája, ahol a fogyasztók és üzleti szervezetek a piacon keresztül lépnek kölcsönhatásba egymással.
A piaci mechanizmusban a szolgáltatások árai az információk hordozói.
A piacon derül ki, hogy a vállalkozás termékei- szolgáltatásai milyen feltételekkel realizálhatók.
3. Jelölje meg az alábbiak közül azokat, amelyek a piac szakmai szempontok szerinti tagolását jelenti!
Világpiac
Pénz- és tőkepiac
Regionális piac
Árupiac
Kulturális piac
Munkapiac
4. Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állításokat!
A piac szereplői azok a jogi személyek, akik közvetetten befolyásolják a piaci folyamatokat
A piac első számú szereplője a fogyasztó.
A piaci kereslet azt jelenti, hogy a vállalat képes és hajlandó valamely termék vagy szolgáltatás előállítására
A piac alapvető mozgatója a piaci szereplők versenye, amely döntő jelentőségű a kereslet kínálat és csere folyamatában.
A piaci kínálat az adott termék valamennyi termelőjének lehetséges termelését jelenti.
5. Az alábbi jellemzőkhöz (a, b, c) társítsa a megfelelő piaci szerkezetet; Monopólium (M),Versenypiac (V) Oligopólium(O)!
a) Nagyszámú vásárló és eladó van jelen b) Kevés számú piaci résztvevő alkotja a piacot c) Egyetlen eladó vagy vevő van jelen a piacon
6. Mit jelent a tökéletesen versenyző piac? Jelölje meg a helyes állítást!
A nagyszámú eladó olyan termékeket kínál, amelyek egymás közeli helyettesítői.
A kevés számú résztvevő a differenciált termékek piacán rivalizál egymással.
Nagyszámú vásárlója és eladója van a homogén termékeknek, és az állam a cserét nem befolyásolja.
7. A piaci koordináció alábbi táblázatát egészítse ki a megadott jellemzők betűjeleivel! a) eladó b) vevő c) áru és pénz d) kiutalás e) utasítás f) koordinátor g) átadás
Piaci koordináció
Bürokratikus koordináció
A piaci szereplők
A piaci szereplők közötti kapcsolatok
8. Mit fejez ki a keresleti függvény? Jelölje be a helyes választ!
A keresleti függvény az adott termék fizetőképes keresletének minőségi mutatója.
A keresleti függvény azt fejezi ki, hogy milyen mennyiséget kínálnak a termelők különböző árak mellett.
A keresleti függvény mindazon árak és keresett mennyiségek összességét képviseli, melyek ezen áru piacán megvalósulhatnak.
A keresleti függvény a keresett mennyiség és a mennyiséghez tartozó ár kapcsolatát mutatja, a csere megvalósulására vonatkoztatva.
9. Jelölje meg az alábbiak közül azt, amelyik a Marshall-kereszttel kapcsolatos helytálló meghatározást fejezi ki!
A piaci egyensúlyt,
A keresztár-rugalmasság másik elevezése
A keresleti és kínálati függvény egy koordináta rendszerben ábrázolva
A keresztár-rugalmasság másik elevezése
Az egymást kioltó piaci hatások metaforája
10. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
Az egyensúlyi ár az a piaci ár, amely mellett a termék keresleti és kínálati mennyisége egyenlő.
A piaci mechanizmus hatását a keresleten keresztül fejti ki.
Az emberek forintszavazatai nem befolyásolják a javak árát.
Az ár funkciója, hogy méri a termékeket, a teljesítményeket.
Meghatározza a piaci szereplők jövedelmét.
Az árakon keresztül nem mutatkozik meg a fogyasztók kereslete.
11. Jelölje meg azon jellemzőket, amelyek a fogyasztói piac felosztásához tartoznak!
Földrajzi jellemzők,
Működési jellemzők,
Beszerzési szempontok,
Demográfiai jellemzők,
Személyes jellemzők,
Társadalmi-gazdasági jellemzők
Magatartás
Vásárlási tényezők
12. Jelölje meg az alábbiak közül azokat az állításokat, amelyek NEM helyesek!
A primer piackutatásban alkalmazott leggyakoribb módszer a megkérdezés.
A standard interjú a pontos diagnosztizálás miatt, mindig írásban történik.
A megfigyelés, a tények megfigyelését és az azt követő kapcsolatfelvételt jelenti.
A kísérlet során a célcsoportba tartozó fogyasztókat, meghatározott keretek között befolyásoljuk, majd a változásokat regisztráljuk.
A magatartásmodellek jellemzője, hogy a vállalkozói döntések (input) egyértelműen meghatározzák a piaci reakciókat (output).