9. lecke: Az üzleti terv célja, szerepe a vállalkozásban, lépései, és dokumentálása
Tanulási útmutató
A modul egyetlen leckét tartalmaz, amely körbejárja, bemutatja az üzleti terv készítésének lépéseit. A lecke tanulása során megismeri, hogy a stratégia megvalósításához hogyan kell jó üzleti tervet készíteni, mi a szerepe a vállalkozásban. Részletesen tárgyalja, bemutatja, hogy az üzleti terv készítéséhez milyen feladatokat szükséges elvégezni, megoldani. Ezt 9 lépésben foglalja össze, és a jobb megértés érdekében az ehhez szükséges táblázatokat is mellékeli.
A modul, illetve a lecke végén megismeri az olvasó, hogyan kell az üzleti tervet dokumentálni, milyen fejezetek alkotják, majd pedig be is mutatja egy üzleti terv vázlatát, ami egyúttal rendszerezi is az üzleti terv készítéséhez szükséges ismeret-és tevékenységrendszert.
Javasoljuk, hogy a követelmények teljesítése érdekében figyelmesen olvassa el a jegyzet 157-200. oldalhoz tartozó tananyagot. A lecke terjedelme miatt, és az eredményes tanulás érdekében, bontsa több részre a leckét. Célszerű 2-3 lépésenként feldolgozni a tananyagot. Készítsen feljegyzéseket, képzelje magát egy kezdő vállalkozó helyébe. Tanulmányozza az egyes lépésekhez mellékelt táblázatokat.
Tanulás során gondoljon arra, hogy
Az üzletvezetés milyen tervadatokat igényel
A terv adatok karbantartása mikor szükséges
A vállalkozás tagjait, hogy kell a tervről tájékoztatni.
Kulcs fogalmak
Üzleti terv,
Profitráta
Átlagos bruttó haszonkulcs. Fedezet
Forgási sebesség
Amortizációs kulcs
Osztalék, részesedés, jövedelem, nyereség
Működési költségek
Átlagos (éves) raktárkészlet. Nyitó - és zárókészlet
Beszerzési szükséglet
Árképzés. Árrugalmasság. Dinamikus árpolitika
Elosztási csatornák
Marketing kommunikáció
Gyártmánytervezés, K+ F (kutatás, fejlesztés)
Gyártástervezés (technológia)
Innováció
A minőségi lánc
"Eladógép"
Termelésközpontú, értékesítés-központú, marketingközpontú szervezet
Árbevételi terv
Költségterv
Eredmény és eredmény-felhasználási terv
Fedezeti pont
Finanszírozási szükséglet
Vezetői szemlélet
Emberi erőforrás-gazdálkodás
Vállalati arculat (Corporate Identity)
Tevékenységek
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és az önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
Először olvassa el figyelmesen a 9. leckéhez tartozó tananyagot, tekintse át, az üzleti terv elkészítésének 9 lépése mit tartalmaz
Jegyezze meg, az egyes lépéseknél bemutatott példák segítségével, hogy milyen feladatokat kell végrehajtani, azokat hogyan kell megoldani!
A táblázatok, gyakorlati példák alapján kövesse végig, az egyes lépéseket, készítse el "saját üzleti tervét".
Bontsa fel részekre a lecke tananyagát, egyszerre csak 2-3 lépést dolgozzon fel
Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket.
A követelményeknél felsorolt kérdésekre adott válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe, így biztosítva az eredményes felkészülést!
Követelmények
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes az alábbi kérdésekre egyértelmű választ adni!
Mi az üzleti terv célja és mi a tartalma az üzleti tervnek?
Sorolja fel az üzleti terv elkészítésének munkalépéseit. Tekintse át az egyes lépések tartalmát!
Mit jelentenek az alábbi fogalmak?
profitráta, átlagos bruttó haszonkulcs, forgási sebesség, amortizációs kulcs?
Hogyan határozzuk meg az Adózott eredmény ismeretében az Adózás előtti eredményt, illetve az adófizetési kötelezettséget?
Hogyan határozzuk meg a szükséges nyitókészletet?
Hogyan határozzuk meg a nyitómérleg követeléseit?
Hogyan határozzuk meg a szükséges készpénzt?
Hogyan határozzuk meg a szükséges hitel értékét?
Milyen lehetőségeket ismer a működési költségek meghatározásához?
Hogyan határozzuk meg a felhasználható közvetlen költség értékét?
Mi a szerepe a "várható vevők listájá"-nak?
Hogyan határozzuk meg a szükséges induló készletértéket?
Hogyan határozzuk meg a beszerzési értéket?
Hogyan határozzuk meg a tervezett zárókészlet értékét?
Mi a tartalma a marketing tervnek?
Hasonlítsa össze a költségalapú és a piaci alapú árképzést!
Mit értünk árrugalmasságon?
Milyen szempontok alapján választjuk meg az elosztási csatornákat?
Mit tartalmaz a műszaki terv?
Milyen szempontok alapján választható meg a vállalkozás telephelye?
Milyen szervezeti alapsémák használhatók fel az induló vállalkozás szervezeti formájának felvázolásához?
Milyen kérdésekre kell tudni választ adni a szervezeti terv alapján?
Milyen fejezeteket tartalmaz a pénzügyi terv?
Mi a szerepe a kockázatbecslésnek?
Mit kell tartalmaznia a vezetési koncepció tervfejezetnek?
Mutassa be az üzleti terv dokumentációjának strukturális felépítését.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg a helyes állításokat!
Az üzleti terv feladata a szükséges feltételek megteremtése
A stratégia megvalósításához jó üzleti tervet kell készíteni.
Az üzleti terv, számszerű adatokat szolgáltat a felkészültség, a lehetőségek és a korlátok értékeléséhez.
Az üzleti terv első lépése az eredményterv készítése.
Az üzleti terv fő feladata a nyereség meghatározása
2. Az alábbi fogalmakat (A, B, ..., D) rendelje a megfelelő jellemzőkhöz!
Fogalmak:
A) Profitráta B) Átlagos bruttó haszonkulcs C) Forgási sebesség D) Amortizációs kulcs.
Jellemzők:
A közvetlen költségek és az átlagos éves raktárkészlet- (nyitókészlet) hányadosa.
Az üzleti tevékenység eredményének és az értékesítés nettó árbevételének hányadosa %-ban kifejezve.
1/használati idő hányadosa %-ban kifejezve.
A fedezet és a nettó árbevétel hányadosa %- ban kifejezve
3. Melyik összefüggés segítségével számítható az adózás előtti eredmény? Jelölje meg a helyes összefüggést!
4. Mit tudunk meghatározni a összefüggés segítségével?
átlagos éves raktárkészlet
vevőkövetelések
szükséges pénzeszköz
5. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
A szükséges eszközöket csak akkor tudjuk biztosítani, ha rendelkezünk a szükséges forrásokkal.
A forrásszükséglet meghatározásához nyújt segítséget a zárómérleg.
A forrásszükséglet meghatározásához nyújt segítséget a nyitó mérleg.
A forrásszükséglet meghatározása nem más, mint megnézzük, mire van szükségünk (eszközoszlop).
6. Jelölje meg az alábbiak közül a helyes állításokat!
A marketing terv elsősorban a reklámozás megszervezését, és megvalósíthatóságát készíti elő.
A marketing tervben pontosítani kell a marketing mix elemeit.
Olyan termékválaszték kialakítására kell törekedni, amelynél az átlagos nettó haszonkulcs nagyobb, mint amit az előzetes eredményterv kidolgozásánál figyelembe vettünk.
A nagykereskedők eredményesen alkalmazhatják a közvetlen értékesítés postai megoldását.
A vállalkozónak reklámot, értékesítés-ösztönzést, propagandát és személyes eladást kell alkalmaznia, hogy sikeres legyen a termékével a célközönségénél.
A forgalom visszaesésének azt a %-os mértékét, amelyet az árnak a konkurenciához viszonyított egy százalékpontnyi emelése előidéz, a piac árrugalmasságának nevezzük.
7. Az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis?
A kereskedő cég gyártmánytervét eladógépnek is nevezik.
A kereskedő cég gyártástervét eladógépnek is nevezik.
A vállalkozás telephelyének megválasztását nem befolyásolja az, hogy gyártó vagy szolgáltató vállalkozásról van-e szó.
A feldolgozóipari üzem telephelyét gazdasági, ipari- és kultúrpolitikai, valamint városfejlesztési szempontok is befolyásolják.
A típus szervezeti sémák csak a termelésközpontú vállalkozások esetében nyújtanak segítséget.
A pénzügyi tervet az első üzleti évre havi bontásban, az első három évre vázlatosan ki kell dolgozni.
8. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek az üzleti terv utolsó (9. lépéséhez) fejezetéhez tartoznak!