KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása I.

MODUL: VI. modul: Az üzleti terv megvalósítása

12. lecke: A vállalkozás operatív vezetése, igazgatás

Tanulási útmutató

A lecke tanulása során megismeri, a vezetés folyamatát, funkcionális jellemzőit, a kommunikáció szerepét, a kapcsolattartás formáit. A lecke röviden foglalkozik a vállalkozói csapat-építés fázisaival, a konfliktuskezelés módjaival, az időgazdálkodás szerepével. Végül a vállalkozás válságának tüneteit mutatja be, és a vállalkozás megszüntetésére vonatkozó lehetőségeket írja le.

Tanulás során gondoljon arra, hogy

  • A cég működtetése során számos eseményt dokumentálni kell
  • Sok esetben dokumentációkból lehet tájékozódni
  • A dokumentációk utasításokat is tartalmaznak

Javasoljuk, hogy a követelmények teljesítése érdekében figyelmesen olvassa el a jegyzet 227-248. oldalhoz tartozó tananyagot.

Kulcs fogalmak
  • A vezetés (operatív): funkciói, folyamata
  • Kommunikáció
  • Üzleti tárgyalási stratégiák, taktika
  • A vállalkozói csapat (kialakítása)
  • A vezetési stílusok
  • Kapcsolattípusok (Instrumentális, szocioemocionális, hatalmi, tárgyalási)
  • Időgazdálkodás
  • Válságmenedzsment
  • Csődeljárás
  • Felszámolási eljárás
  • Végelszámolás
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és az önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Először olvassa el figyelmesen a 12. leckéhez tartozó tananyagot, Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes;

  • a vezetés folyamatát tevékenységei alapján bemutatni,
  • a vezetés funkcióit felsorolni, azokat jellemezni,
  • a vezetés szempontjából, a kommunikáció eszközeit;
    • a beszéd és kérdezés jellemzőit felsorolni, példán keresztül bemutatni,
    • a kapcsolattartás két fontos formáját, az írás és a telefonálás szabályait felsorolni,
    • az üzleti tárgyalás megszervezéséhez, a helyes légkörének megteremtéséhez szükséges feltételeket, módszereket bemutatni,
  • a csapat kialakításának modellje alapján, azok komponenseit, jellemzőit bemutatni, ismertetni,
  • a konfliktusok feloldására vonatkozó módszereket példa alapján bemutatni,
  • példán keresztül, a helyes időgazdálkodás struktúráját, módozatait bemutatni
  • a vállalkozás válságát előidéző tényezőket felsorolni, a válságmenedzsment intézkedéseit jellemezni
Önellenőrző kérdések

A lecke feldolgozása után válaszoljon az alábbi kérdésekre. Válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe!

1. Milyen összetevői vannak a vezetés folyamatának?

2. Melyek a vezetés funkciói?

3. Melyek a sikeres üzleti tárgyalás feltételei?

4. Mi jellemzi a vállalkozói csapat kialakításának időszakait?

5. Melyek a konfliktus menedzsment módszerei?

6. Az időgazdálkodási ismeretek milyen területekkel foglalkozik?

7. Melyek a válságmenedzselés feladatkörei?