KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása I.

MODUL: II. modul: A vállalkozás színtere

4. lecke: Marketing

Tanulási útmutató

A vállalkozás színtere c. modul a piac, illetve a marketing ismereteket eleveníti fel alapozva a mikroökonómia illetve a menedzsment kurzusok tananyagára.

Ez a lecke röviden a marketing ismereteket fogja át. Foglalkozik a marketing fejlődési szakaszaival, a marketing célok megvalósítását szolgáló marketingmix elemeivel ("4P"), a marketing terv kialakításának lépéseivel. Bemutatja a termékéletciklus jellemző szakaszait, majd pedig a piacbefolyásolás főbb elemeit vázolja fel.

Javasoljuk tehát, hogy a követelmények teljesítése érdekében olvassa el a jegyzet 60-70. oldalhoz tartozó tananyagát, és rögzítse jegyzetfüzetében a tanultakat.

Kulcs fogalmak

Marketing szemlélet,
Társadalomorientált marketing,
Fogyasztóorientált marketing
Értékesítés és termelésorientált marketing,
Marketingmix
Marketing terv
Termékélet-görbe koncepció
Reklám
Public Relations -PR (kapcsolattervezés)
Sales promotion- SP (eladásösztönzés)
Személyes eladás előnyei, hátrányai

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse a tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke tananyaga és z önellenőrző, illetve modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a 4. leckéhez tartozó tananyagot,
  • Tekintse át a megadott kulcsfogalmakat, összefüggéseket, és a tanulás során rögzítse az azokhoz tartozó jellemzőket
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • a marketing lényegét, illetve a marketing szemléletű vállalkozót, jellemzői alapján meghatározni,
  • jellemezni a társadalom orientált korszakot,
  • bemutatni jellemzői alapján a marketingmix egyes elemeit (4P),
  • a marketing-terv kialakításának egyes szakaszait jellemezni,
  • a termékéletgörbe egyes szakaszait jellemezni,
  • a piacbefolyásolás elemeit felsorolni, a reklám célját, eszközeit meghatározni,
  • a kapcsolatszervezés, a PR eszközeit felsorolni,
  • az eladásösztönzés SP eszközeit felsorolni,
  • a személyes eladás előnyeit- hátrányait felsorolni
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg az alábbiak közül a helyes állításokat!
A marketing társadalmi és vezetési lépések láncolata, melyek során termékek és értékek cserélődnek egymás között, melynek eredményeként egyének és csoportok szükségleteiket és igényeiket kielégítik.
A marketing szemléletű vállalkozó a piac igényeiből indul ki.
A marketing szemléletű vállalkozó az állandóságra, azaz a megszerzett fogyasztók és piacok megtartására törekszik
A marketing szemléletű vállalkozó a vásárlói igényeket mindinkább érvényesíti.
A marketing szemléletű vállalkozó új gyártmányokat fejleszt.
A marketing szemléletű vállalkozót a piaci ár nem érdekli, inkább az új fogyasztók, felhasználók szerzésére törekszik.
2. Jelölje meg az alábbiak közül azt, amely a társadalomorientált marketing koncepció tényezőit alkotják!
Termék, és a termelés növelése
A vállalati nyereség, a fogyasztói igény és a társadalmi érdekek összehangolása
A direkt értékesítési- és reklámmódszerek növelése
A vállaltvezetés döntés-előkészítésének és stratégiaalkotásának összehangolása.
3. Az alábbiak közül jelölje meg azokat az elemeket, amelyek a marketingmix elemeit alkotják!
Kereslet
Ár
Kínálat,
Termék,
Termelés,
Elosztás,
Helyzetelemzés,
Ösztönzés
4. Jelölje meg az alábbiak közül azokat, amelyek a marketing terv kialakításának a lépései!
Helyzetelemzés
Értékesítés ösztönzése,
Célok megfogalmazása
Végrehajtás és ellenőrzés
Reklámtevékenység
Stratégiák meghatározása
Programok kialakítása
A piaci egyensúlyi ár meghatározása
5. Jelölje meg, mi jellemzi a termékciklus érettség szakaszát az alábbiak közül!
Gyorsan növekszik
Csúcson van
Átlagos fajlagos költségek
Növekvő profit
Magas profit
Csökkenő profit
Alacsony profit
6. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik hamis, melyik igaz!
A reklámtervezés folyamatában legfontosabb a reklámcélok megállapítása, az üzenet megfogalmazása és az eszközök kiválasztása.
A reklámcél mindig kettős, az egyik a forgalom növelése a másik, pedig a piaci pozíció növelése.
A kapcsolattervezés legjellegzetesebb eszközei közé tartozik a termékpropaganda, a vállalati kommunikáció és a tanácsadás.
Az eladásösztönző módszerek mindig a termékhez, illetve annak funkciójához kapcsolódnak.
A személyes eladás előnyeihez tartozik, hogy eszközigénye kicsi, és jól képzett szakember gárdát igényel.