KURZUS: Ötletből üzlet - Bevezetés az innováció menedzsmentbe

MODUL: Az üzleti modell

3.2. lecke: Egy működő vállalkozás üzleti modelljének meghatározása

Tanulási célok: A lecke...

  • során a hallgató önállóan tudja megfogalmazni egy környezetében működő vállalkozás üzleti modelljének építőelemeit;
  • útmutatást ad a hallgató által megfogalmazott üzleti modell építőelemek tesztelésére.

Követelmények: A lecke elsajátítását követően a hallgató...

  • meg tudja nevezni egy tetszőleges vállalkozás (hipotetikus) üzleti modelljét és annak építőelemeit;
  • képes tesztelni az általa meghatározott üzleti modell építőelemeit a vállalkozás tulajdonosával, vezetőjével folytatott interjú segítségével.

A lecke kidolgozásának időtartama: 30 + 60 perc

Az előző leckében megismerte az üzleti modell fogalmát és modell építőelemeit. Ebben a leckében a gyakorlatban kell alkalmazni a tanultakat. Két lépésben, az alábbi két feladat szerint meg kell határozni egy Ön által választott vállalkozás üzleti modelljét:

1. lépés: az üzleti modell önálló feltárása és építőelemeinek meghatározása;

2. lépés: a felvázolt üzleti modell validálása / tesztelése a vállalkozás alapítójával vagy egyik vezetőjével folytatott interjú segítségével, aminek célja az üzleti modell működésének ellenőrzése.

1. feladat: Keressen fel a környezetében, például a szüleik, rokonaik, ismerőseik által működtetett vagy a lakóhelyükön működő, ismert vállalkozást. Korábbi ismeretei alapján, ill. internetes források alapján határozza meg ennek a vállalkozásnak az üzleti modelljét az üzleti modell sablon alkalmazásával. Nem kell hosszú mondatokat írni, fókuszáljon a lényegre! Pár szóval, kifejezéssel határozza meg a választott vállalkozás üzleti modelljének minden (!) építőelemét!

Osterwalder könyvének magyar kiadója az alábbi weboldalon, előzetes regisztrációt követően, lehetővé teszi az üzleti modell sablon online használatát:

Forrás: http://www.hexolut.hu/uzleti-modellezes/tudasbazis/online-uzleti-modell-szerkeszto

A kiválasztott vállalkozás üzleti modelljének tesztelése

Az önállóan, sajtóinformációk és ismerősök elbeszélései alapján elkészített üzleti modell még csak egy vázlat, amit tesztelni kell, hiszen alapvetőn külső információforrások alapján került meghatározásra. Azt is mondhatjuk, hogy az ilyen módon definiált üzleti modell minden építőeleme még csak hipotézis, amit tesztelni kell. Ennek legjobb módja, ha közvetlenül a vállalkozás alapítójához, tulajdonosához vagy valamelyik vezetőjéhez fordulunk. Az üzleti modell tesztelését célszerűen egy személyes interjú formájában végezhetjük el.

Az alábbi lépések csupán útmutatást adnak az interjúhoz, amit az interjú során kreatívan lehet alkalmazni, sőt bővíteni is lehet:

  • Kapcsolatfelvétel: Egyeztessen telefonon vagy emailben egy kb. 30 perces interjú időpontot a választott cég tulajdonosával vagy egyik vezetőjével.
  • Bemutatkozás: Mondja el, hogy melyik intézményben, melyik tárgy keretében kapta a feladatot. Mutassa be az interjú készítésének célját! (a felkeresett vállalkozás üzleti modelljének meghatározása)
  • Üzleti modell: Mondja el az interjúalanynak, hogy mit ért üzleti modellen. Mutassa be az interjúalanynak a vállalkozás Ön által definiált üzleti modelljét.
  • Az üzleti modell építőelemeinek tesztelése: Vegyék sorra és vitassák meg az üzleti modell minden építőelemét az üzleti modell elemeit ismertető leckében bemutatott sorrendben. Jegyezze fel az interjúalany javaslatait, megjegyzéseit!
  • Iteráció: Határozza meg az interjú alapján a választott vállalkozás üzleti modelljét a megadott sablon szerint!

2. feladat: Validálja/tesztelje a kiválasztott vállalkozás Ön által meghatározott üzleti modelljét a szóban forgó vállalkozás tulajdonosával, vezetőjével esetleg munkatársával készített interjú, beszélgetés keretében. Az interjú készítéséhez vegye figyelembe a leckében megismert szempontokat.

Az interjú készítését követően határozza meg a vállalkozás üzleti modelljének minden építőelemét és töltse fel a tesztelt üzleti modell sablont a tárgy elektronikus felületére!