KURZUS: Balesetvizsgálat jármű szempontjai
MODUL: III. modul
10. lecke: Gázolásnál, elütésnél vizsgálandó szempontok a jármű oldaláról
Gázolásnál, elütésnél személyi sérülés van, tehát nagyon fontos felderíteni hogy mi okozta azt. Gázolásnál, elütésnél az alábbi esetek lehetségesek: | ||
| ||
A járművet, - megfutamodás kivételével - a járművezető nyilatkozat nélkül nem célszerű vizsgálni. Miután a járművezetőt alávetettük ittasság vizsgálatnak, és a jármű vezetésére vonatkozó jogosultságát ellenőriztük, nyilatkoztatni kell, hogy véleménye szerint történt -e műszaki hiba, vagy sem. Amennyiben műszaki hibára nem hivatkozik, az észlelés és a megállás közti féktávolság az előírtakon belül van, és ezt a későbbiekben elrendelt fékvizsgálat is alátámasztja, a járművezető felelőssége kizárható, a jármű műszaki hibájával egyetemben. Ugyanez a helyzet az elsőbbség meg nem adásánál, és az ittas, bódult állapotnál, valamint a beesésnél. Amennyiben bizonyítható hogy a járművezető az észlelés után azonnal vészfékezett, de a balesetet elkerülni már nem tudta, vétlensége bizonyságot nyer. Ezen idő, sebesség, és távolság adatok ellenőrzését a menetregisztráló berendezés, a helyszínen rendelkezésre álló adatok, valamint ezek összehasonlítása, és numerikus módszerek felhasználásával kel végezni. | ||
Amennyiben a járművezető műszaki hibára hivatkozik, a nyomok feltárása c. fejezetben leírtak szerint folyik tovább a balesetvizsgálat: | ||
| ||
A balesetvizsgálónak feladata jármű szempontból gázolásnál vagy elütésnél csak akkor van, ha bizonyítható hogy a jármű nem az előírt paramétereken belül működött. | ||
A zárolt járművet műszaki szemlére kell utalni, és a szemle lefolytatása után bizottsággal együtt kell a járműről a szakvéleményt kialakítani. | ||
Amennyiben a jármű nem az előírt paramétereken belül működött, és a hirtelen fellépő műszaki hiba kizárható a helyszíni szemle jegyzőkönyv alapján, a honos fűtőházat felelősségre kell vonni, illetőleg azt a munkavállalót aki a kérdéses alkatrész felügyeletével és vizsgálatával volt megbízva. | ||
Meg kell vizsgálni, hogy a járművön minden kötelező vizsgálatot és karbantartást elvégeztek-e, amennyiben nem, a baleset bekövetkezésének okaként ilyenkor a karbantartási hiányosságot kell megjelölni, ha más mellékkörülmény nem játszik közre. | ||
Ha minden előírt karbantartást elvégeztek, a baleset okaként hirtelen fellépő műszaki hibát lehet feltüntetni. | ||
Egyik fenti esetben sem zárható ki az űrszelvényben tartózkodó gyalogos személy vagy közúti árművet vezető személy felelőssége a baleset bekövetkeztéért! | ||
Amennyiben a baleset jármű megfutamodás miatt következett be, vizsgálni kell továbbá: | ||
| ||
Járműről való leesés | ||
A járműről való leesést tekintve, kétféle lehetőségről beszélhetünk: | ||
| ||
Továbbá kétféle járműről: | ||
| ||
A forgalomban részvétel szempontjából: | ||
| ||
Műszaki állapot szerint: | ||
| ||
A járművel kapcsolatos felelősség a sérült felé csak abban az esetben áll fenn a vasúttársaság részéről, ha az a jármű állt, forgalomban volt, személyszállításra berendezett jármű volt, de utas vagy áruszállításra alkalmatlannak minősült a műszaki megvizsgáláskor, a helyszínen. | ||
Ha az utasszállításra berendezett jármű utasokkal elfoglalt tereiben, vagy lépcsőjén, ajtóin olyan sérülések vagy mozgó alkatrészek kerülnek feltalálásra a helyszínen, amelyek a biztonságot veszélyeztetik, a vasúttársaság a felelős. A kocsit szemle és fényképek készítése után javításra kell utalni. | ||
Amennyiben a vasúttársaság dolgozójáról van szó, meg kell vizsgálni azt, hogy munkavégzésével összefüggésben mi teendője volt a fenti kategóriák szerint: | ||
| ||
Az összes többi esetben, a jármű megvizsgálása szükségtelen, mert: | ||
| ||
A jármű a gázolásos, leeséses, elütéses esetekben kevés alkalommal vesz részt vétkes félként a balesetben, ezek a típusú események általában a sérült hibájából következnek be. Nagyobb odafigyeléssel ezek elkerülhetőek, némely esetben még az öngyilkosság esetében is, ha időben észrevesszük. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||||
1. Gázolás, elütés okai lehetnek:
![]() | |||||||||||||||||
2. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
5. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
6. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
7. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
8. A jármű megvizsgálása szükségtelen az alábbi esetekben, ha nem vasúttársasági dolgozót ér baleset:
![]() | |||||||||||||||||
9. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||||
10. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |