KURZUS: Balesetvizsgálat jármű szempontjai
MODUL: II. modul
6. lecke: Vezérlőáramköri elemek és vizsgálatuk
A vezérlő áramköri elemek vizsgálatából kiderülhet egy meghibásodás esetén, hogy a jármű miért viselkedhetett úgy, ahogy. Ilyenkor meghibásodott kapcsolókat, szenzorokat, érintkezőket, reléket, kontaktorokat keresünk. A jármű menetregisztrálójának vizsgálata adhat támpontokat, de fontos ismerni - vagy birtokában lenni a jármű vezérlő áramköri rajzának is. | |||
| |||
| |||
P20 - kompresszorvezérlés biztosító, KU1 - kompresszorvezérlés billenőkapcsoló, AK - kompresszor nyomáskapcsoló, P14 - kompresszor kontaktor vezérlési biztosító, KK - kompresszor kontaktor | |||
Meghibásodott kapcsolók okozhatják hogy egy rendszer felett elveszítjük az ellenőrzést. Meghibásodott szenzor adhat hibás sebességi adatokat a mozdonyvezetőnek. Hibás érintkező okozhat tüzet. Ha pl. a 2. ábrán szereplő AK nyomáskapcsoló felakad, a KK kompresszor kontaktor nem ejt el, így a rendszerben túltöltés következik be, a mi biztonsági szelep működést fog eredményezni. | |||
Egy felakadt relé okozhat kényszermenetet, oldhatatlan féket, hibás ajtójelzést, fékeződést, nem üzemszerű kontaktor kiejtést és ezen keresztül ívet vagy tüzet, hibás ajtó működtetést, végálláskapcsoló működésképtelenséget, világítás és jármű megjelölés hiányosságokat, félállásban maradt csoportkapcsolót és ez által elektromos tüzet, és még sorolhatnánk. Ezek kialakulásából eredeztethető eseményre kereshetünk kiváltó okot a relék között. | |||
A reléknek több típusát különböztetjük meg: | |||
| |||
A fenti funkciókat a modern vasúti járművekben tisztán TCMS vezérléssel (számítógépes vonat hálózat), minimális relé mennyiséggel oldják meg. | |||
A kontaktorok vizsgálatánál már a hozzájuk tartozó relét is meg kell vizsgálni, illetve az elektropneumatikus szelepeket (a vasúti járműveken általában EP-működtetésű kontaktorok találhatóak), az érintkezőket, és az ívoltó kamrákat is. | |||
A járművek menetregisztrálójából nyerhető adatokkal ezen tárgy keretei közt nem foglalkozunk. | |||
Meghibásodás esetében gondoskodni kell arról, hogy a járművet érintetlenül hagyják vizsgálatunk elvégzéséig. (A jármű fenntartás szeretné mindig ezeket a járműveket minél előbb visszakapni). Ha csak lehetőségünk van rá, szerezzünk kísérleti célból egy jól működő alkatrészt, és a két alkatrész működésének összeállításával próbáljuk feltárni a hiba okát. | |||
Relé esetében vizsgáljuk meg az érintkezőket és a fegyverzetet, általában mechanikai hiba vagy a működtető tekercs meghibásodása okozza a működésképtelenséget, vagy pedig az érintkezők összeégése a probléma forrása. | |||
Kontaktor esetében a működtető rendszert (pneumatikus vagy elektromágneses) , a mechanika szabad mozgását, az érintkezők megfelelő távolságát nyitott és zárt állapotban, a saruk és segédérintkezők meglétét és épségét, valamint az ívoltó kamra épségét. | |||
Elektronikus vezérlésű (TCMS, MVB) járműveknél ezen elemek száma jelentősen lecsökkent. Itt a különböző alrendszerek adattárolói adhatnak választ a kérdéseinkre. | |||
Minden vezérlőáramköri meghibásodás, vagy olyan gyanú felmerülése esetén, miszerint az eseményt a vezérlőáramkör meghibásodása, vagy nem megengedett kapcsolások, esetleg a rendszerekbe való illetéktelen beavatkozás okozott, a jármű vezérlési rendszerének ismerete elengedhetetlen. Ezen vizsgálatok általában hosszadalmasak, így a járművet célszerű zárolni. |
Önellenőrző kérdések | |||
1. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
2. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
5. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
6. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
7. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
8. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
9. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||
10. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |