KURZUS: Balesetvizsgálat jármű szempontjai

MODUL: III. modul

10. lecke: Gázolásnál, elütésnél vizsgálandó szempontok a jármű oldaláról

Gázolásnál, elütésnél személyi sérülés van, tehát nagyon fontos felderíteni hogy mi okozta azt. Gázolásnál, elütésnél az alábbi esetek lehetségesek:

  • Öngyilkossági szándék
  • Elsőbbség meg nem adása a vasúti jármű felé, azaz szabálysértés
  • Ittas, bódult állapotban az űrszelvényben való tartózkodás
  • Elsodrási határon belül tartózkodás
  • Jármű megfutamodás
  • Beesés
  • Járműről való leesés

A járművet, - megfutamodás kivételével - a járművezető nyilatkozat nélkül nem célszerű vizsgálni. Miután a járművezetőt alávetettük ittasság vizsgálatnak, és a jármű vezetésére vonatkozó jogosultságát ellenőriztük, nyilatkoztatni kell, hogy véleménye szerint történt -e műszaki hiba, vagy sem. Amennyiben műszaki hibára nem hivatkozik, az észlelés és a megállás közti féktávolság az előírtakon belül van, és ezt a későbbiekben elrendelt fékvizsgálat is alátámasztja, a járművezető felelőssége kizárható, a jármű műszaki hibájával egyetemben. Ugyanez a helyzet az elsőbbség meg nem adásánál, és az ittas, bódult állapotnál, valamint a beesésnél. Amennyiben bizonyítható hogy a járművezető az észlelés után azonnal vészfékezett, de a balesetet elkerülni már nem tudta, vétlensége bizonyságot nyer. Ezen idő, sebesség, és távolság adatok ellenőrzését a menetregisztráló berendezés, a helyszínen rendelkezésre álló adatok, valamint ezek összehasonlítása, és numerikus módszerek felhasználásával kel végezni.

Amennyiben a járművezető műszaki hibára hivatkozik, a nyomok feltárása c. fejezetben leírtak szerint folyik tovább a balesetvizsgálat:

  • Jelentésben kell a járművezetőtől kérni az általa észlelt hiba jelenség leírását, és az adott berendezés minden alkatrészét eredetben fényképezéssel rögzíteni kell.
  • A járművet felügyelettel a balesetvizsgáló vagy a hatóság által kijelölt megvizsgálási helyre kell továbbítani, és ott a műszaki szemléig zárolni kell.
  • A járművezetőt a műszaki hiba bizonyításáig vagy kizárásáig lehetőség szerint nem szabad beosztani.

A balesetvizsgálónak feladata jármű szempontból gázolásnál vagy elütésnél csak akkor van, ha bizonyítható hogy a jármű nem az előírt paramétereken belül működött.

A zárolt járművet műszaki szemlére kell utalni, és a szemle lefolytatása után bizottsággal együtt kell a járműről a szakvéleményt kialakítani.

Amennyiben a jármű nem az előírt paramétereken belül működött, és a hirtelen fellépő műszaki hiba kizárható a helyszíni szemle jegyzőkönyv alapján, a honos fűtőházat felelősségre kell vonni, illetőleg azt a munkavállalót aki a kérdéses alkatrész felügyeletével és vizsgálatával volt megbízva.

Meg kell vizsgálni, hogy a járművön minden kötelező vizsgálatot és karbantartást elvégeztek-e, amennyiben nem, a baleset bekövetkezésének okaként ilyenkor a karbantartási hiányosságot kell megjelölni, ha más mellékkörülmény nem játszik közre.

Ha minden előírt karbantartást elvégeztek, a baleset okaként hirtelen fellépő műszaki hibát lehet feltüntetni.

Egyik fenti esetben sem zárható ki az űrszelvényben tartózkodó gyalogos személy vagy közúti árművet vezető személy felelőssége a baleset bekövetkeztéért!

Amennyiben a baleset jármű megfutamodás miatt következett be, vizsgálni kell továbbá:

  • A feltalált járművön meg kell vizsgálni az állva tartó fékek (kézifék, rugóerő tárolós fék) alkalmazását, azaz hogy volt -e alkalmazva, a működtető szerkezetek állását, mert lehet hogy az orsó és a szögemeltyű a kéziféknél üzemszerűen állt, de a lánc illetve az áttételek már meghibásodtak, illetve nem volt-e kiiktatva az alkalmazandó rugóerő tárolós fék?
  • A jármű védelmi rendszereinek állapota, csatlás vizsgáló végálláskapcsolók, elzáró váltók helyzete.
  • Rongálás a fékszerkezeteken.
  • A fékrudazat épsége.
  • Rugók épsége.
  • Légtartályok, selejtező váltók, leeresztő csapok, kormányszelepek épsége és megfelelő állása.
  • Alátétfák és féksaruk kutatása.
  • Váltók védőváltók állásának megvizsgálása és rögzítése.
  • Jármű nyomkarimáinak és futófelületeinek vizsgálata.
  • Mérések végzése, a jármű sebességének meghatározása érdekében.
Járműről való leesés

A járműről való leesést tekintve, kétféle lehetőségről beszélhetünk:

  • A jármű állt
  • A jármű mozgott

Továbbá kétféle járműről:

  • Személyszállításra berendezett
  • Személyszállításra be nem rendezett jármű

A forgalomban részvétel szempontjából:

  • Forgalmon kívüli, tárolt jármű
  • Forgalomban lévő jármű

Műszaki állapot szerint:

  • kifogástalan műszaki állapotú jármű
  • utas vagy áruszállításra alkalmatlan jármű

A járművel kapcsolatos felelősség a sérült felé csak abban az esetben áll fenn a vasúttársaság részéről, ha az a jármű állt, forgalomban volt, személyszállításra berendezett jármű volt, de utas vagy áruszállításra alkalmatlannak minősült a műszaki megvizsgáláskor, a helyszínen.

Ha az utasszállításra berendezett jármű utasokkal elfoglalt tereiben, vagy lépcsőjén, ajtóin olyan sérülések vagy mozgó alkatrészek kerülnek feltalálásra a helyszínen, amelyek a biztonságot veszélyeztetik, a vasúttársaság a felelős. A kocsit szemle és fényképek készítése után javításra kell utalni.

Amennyiben a vasúttársaság dolgozójáról van szó, meg kell vizsgálni azt, hogy munkavégzésével összefüggésben mi teendője volt a fenti kategóriák szerint:

  • Álló vagy mozgó járműről vasúttársasági dolgozó csak akkor eshet le, ha a munkavédelmi szabályokat nem tartotta be, vagy a jármű vasútüzemi célra használatos készülékei nem voltak megfelelő állapotban. Ez utóbbi esetén a dolgozó irányába a vasúttársaság felel.
  • Amennyiben személyszállításra be nem rendezett járműről esett le, vagy a munkavédelmi szabályokat nem tartotta be, vagy a jármű vasútüzemi célra használatos készülékei nem voltak megfelelő állapotban. Ez utóbbi esetén a dolgozó irányába a vasúttársaság felel.
  • Forgalmon kívüli tárolt jármű esetében meg kell vizsgálni, hogy a dolgozónak volt-e feladata az adott járművel. Amennyiben nem, akkor a vasúttársaság nem felel az eseményért.
  • Kifogástalan műszaki állapotú jármű esetében a vasúttársaság csak akkor felel a munkabalesetért, ha a dolgozó betartotta az előírt munkavédelmi szabályokat.

Az összes többi esetben, a jármű megvizsgálása szükségtelen, mert:

  • mozgó járműről utas nem szállhat le (utazási feltételek)
  • személyszállításra be nem rendezett kocsiban utas nem tartózkodhat
  • Forgalmon kívüli járművön nem tartózkodhat
  • utas vagy áruszállításra alkalmas volt a jármű

A jármű a gázolásos, leeséses, elütéses esetekben kevés alkalommal vesz részt vétkes félként a balesetben, ezek a típusú események általában a sérült hibájából következnek be. Nagyobb odafigyeléssel ezek elkerülhetőek, némely esetben még az öngyilkosság esetében is, ha időben észrevesszük.

Önellenőrző kérdések
1. Gázolás, elütés okai lehetnek:
öngyilkossági szándék
elsőbbség meg nem adása
ittas, bódult állapotban, az űrszelvényben való tartózkodás
elsodrási határon belül való tartózkodás
jármű megfutamodás
beesés
járműről való leesés
idegenkezűség
2. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A járművezető felelőssége kizárható, amennyiben az észlelés és a megállás közötti féktávolság az előírtakon belül van, akkor is, ha ezt a későbbiekben elrendelt fékvizsgálat nem támasztja alá.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A járművet a baleset a műszaki szemle helyszínére nem kell kísérettel továbbítani.
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Ha a járművön a vizsgálat feltárja, hogy nem végeztek el minden kötelező vizsgálatot és karbantartást, ilyenkor mindig karbantartási hiányosságot kell megjelölni a baleset okaként.
5. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Amennyiben az álló, utas szállításra bejelentkezett jármű, utasokkal elfoglalt tereiben vagy lépcsőin, ajtóin olyan sérülések, vagy mozgó alkatrészek kerülnek feltalálásra, amelyek a biztonságot veszélyeztetik, az okozott személyi sérülésért, illetve anyagi kárért, a vasúttársaság nem felelős.
6. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Álló vagy mozgó járműről vasúttársasági dolgozó csak akkor eshet le, ha a munkavédelmi szabályokat nem tartotta be.
7. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Forgalmon kívüli tárolt jármű esetében leeséssel járó munkabaleset bekövetkezésekor meg kell vizsgálni, hogy a dolgozónak volt-e feladata az adott járművel. Amennyiben nem, akkor a vasúttársaság nem felel az eseményért.
8. A jármű megvizsgálása szükségtelen az alábbi esetekben, ha nem vasúttársasági dolgozót ér baleset:
mozgó járműről utas nem szállhat le
személyszállításra be nem rendezett kocsiban utas nem tartózkodhat
utas forgalmon kívüli járművön nem tartózkodhat
a jármű alkalmas állapotban volt.
9. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A gázolás és az elütés között nincs különbség, ezek ugyanannak az eseménynek a szinonimái.
10. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A vasúti jármű részvételével bekövetkezett sérülés vizsgálatát minden esetben rendőrségi helyszíni szemlebizottsággal kell végrehajtani.