A műszaki szemle lefolytatását már kocsiszíni, illetve fűtőházi, illetve szakműhelyi körülmények között végezzük, bizonyító erővel bír. A szemlénél jegyzőkönyvet kell felvenni, azt fényképfelvételekkel is dokumentálni kell.
A szemlénél a jelenlévőkről jelenléti ívet kell vezetni, a név és a funkció, valamint az elérhetőség megadásával. Meg kell határozni a szemle előtt, hogy a szemlének mi a célja, mi a feltételezés, mire számítanak a szemle után, mely állítások lesznek beigazolva.
Általában nem teljes járművet szemlézünk, mert mire a műszaki szemle bizottság összeáll, már körvonalazódik, hogy mely alkatrész, vagy gépcsoport miatt kell a szemlét lefolytatni.
A szemlézendő alkatrész vizsgálatánál, egy szemle vezető irányítja a műszaki szemlét.
A szemle megkezdéséről is a szemlebizottság vezetője dönt.
A szemlét lehetőség szerint a nyilvánosság kizárásával végezzük, mert zavaró hatásuk miatt esetleg nem figyelhető meg olyan momentum, ami csak egyszer és megismételhetetlenül figyelhető meg, egy alkatrész szétszerelésénél.
A berendezés vagy alkatrész szétszereléséhez nagy gyakorlatú szerelőket kell igénybe venni, és minden mozzanatot dokumentálni kell. Példaként leírjuk egy beékelődött hajtott kerékpár, és egy körtüzet kapott vontatómotor műszaki szemléjének lefolyását:
Beékelődött hajtott kerékpár:
A kerékpárt egyértelműen azonosítani kell, a sorszáma alapján, elő kell kerestetni a törzskönyvét, és egyeztetni kell az adatokat vele, hogy a törzskönyvben szereplő adatokkal megegyeznek a rá felszerelt sorszámozott alkatrészek.
Megfelelően be kell fogni a szereléshez
A hajtómű házból le kell ereszteni az olajat
A hajtómű kardán felőli oldaláról a kardánfejet, és a behajtó tengelyről a kötéseket oldani kell
A hajtóműház fedelét le kell szerelni
A hajtómű fedélből a csapágyakat ki kell nyomni
A hajtás oldalról a tengelyt ki kell sajtolni, és a kisfogaskereket ki kell emelni
Minden alkatrészt elkülönített vizsgáló asztalra kell tenni, majd kiemelés után közvetlenül lefényképezni
Az alkatrészeket egyenként kell megtisztítani, gondosan ügyelve arra hogy törött elemek, roncsolt darabok, görgők, vagy oda nem illő tárgyak el ne tűnjenek
A kiemelt alkatrészeket egyenként kell szemlézni, és azt jegyzőkönyvezni
A szemle végén egyeztetni kell a bizottság tagjainak, a megállapítást illetően
A szemle megállapította hogy:
A kerékpár sorszáma és a hajtómű sorszáma a dokumentációban össze van rendelve
A kerékpár 1,03 millió kilométert futott
A hajtómű olajszintje megfelelő volt, a benne található olaj megfelelő volt
A hajtóművön, és a kerékpáron a futófelületet kivéve külsérelmi nyom nem látszik
A kerékpár futófelületein szinkron helyen 2mm nyílmélységű keréklap látható, amely a beékelődés következtében előállt csúszás miatt keletkezett
A kisfogaskerék és csapágyak beépítési éve 1983 (a szemle 2013-ban volt)
A kis fogaskerék csapágyának csapágykosara összetört, majd a hordógörgők közé ékelődött
A hordógörgők közé ékelődött csapágykosár darabok, továbbá a meghibásodott csapágykosár okozta hordógörgő delokalizáció miatt, az egy oldali alátámasztás következtében a hordógörgők beékelődtek, és nem engedték adott irányba forogni a tengelyt
A csapágy beépítésekor a szemle szerint nem vétettek szakmai hiányosságot
A kerékpár beékelődését a csapágykosár kiesése okozta, amely nem karbantartási hiányosságra mutat.
Az előírt karbantartásokat a kerékpáron elvégezték
A kerékpár beékelődését hirtelen fellépő műszaki hiba okozta.
Motor körtűz:
A motort egyértelműen azonosítani kell, a sorszáma alapján, elő kell kerestetni a törzskönyvét, és egyeztetni kell az adatokat vele, hogy a törzskönyvben szereplő adatokkal megegyeznek a rá felszerelt sorszámozott alkatrészek.
Megfelelően be kell fogni a szereléshez
Külsérelmi nyomokat kell keresni
Az elfordulás ellen biztosítani kell a tengelyt
A kardán csonkot le kell húzni
A mellső pajzsot le kell húzni a motorról, majd ki kell emelni a forgórészt
A forgórészt szemlézni kell
Az állórészt és a pajzsokat szemlézni kell, a szénkefékkel együtt
Tisztítás után fényképfelvételeket kell készíteni
Megállapítások:
A motor törzskönyvben és a rá felszerelt alkatrészeken található sorszámok megegyeztek
A motoron külsérelmi nyom nem volt látható
A motor mellső pajzsán elektromos ívből származó égésnyomok láthatóak
A motor hátsó pajzsán nem voltak elváltozások
A kommutátor károsodott
A forgórész bandázsaiba egy kb. 5 cm mély kráter égett
A forgórész használhatatlan
A szénkefék sérültek
A motor károsodását helytelen vezetéstechnika miatt kialakult nagy fékáramok következtében ébredő motor körtűz okozta.
A műszaki szemle lényege hogy rekonstruálhassuk milyen mértékben játszott szerepet az adott alkatrész az esemény kialakulásában. Előfordulhat hogy sem okként, sem okozatként nem azonosítható, csak egy a baleset lefolyásában részt vevő folyamatban részes alkatrészként szerepelt. A jármű műszaki szemléjét önmagában azonnal nem célszerű mint megállapítást a végleges véleményes jelentésbe foglalni, amíg más oldalról is megvizsgálásra nem kerültek a körülmények.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Műszaki szemle megfelelő körülmények és dokumentáltság esetén, bizonyító erővel bír.
2. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Általánosságban elmondható, hogy minden esemény vizsgálatánál a teljes járművet szemlézzük a műszaki szemlebizottsággal együtt.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A műszaki szemlék nyilvánosak.
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A berendezések vagy alkatrész szétszereléséhez a műszaki szemlebizottság tagjainak segítségét kell igénybe venni.
5. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Törekedni kell arra, hogy a vizsgált fődarabok előéletéről a szemle megkezdése előtt információt szerezzünk.
6. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Az alkatrész szétszerelésekor a bizonyítékok megőrzése céljából a szétszerelés technológiai sorrendje figyelmen kívül hagyható.
7. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A műszaki szemle során feltalált bizonyítékokat a baleset vizsgálat vezetője lefoglalhatja.
8. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A műszaki szemlénél a jelenlévőkről nem kell jelenléti ívet vezetni, mert a szemle célja a tényfeltárás.
9. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A lefoglalt járművet le kell pecsételni, illetve a lefoglalt bizonyítékokat megfelelően kell csomagolni, és a lefoglalásról jegyzőkönyvet kell kiállítani.
10. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A vizsgálat során lefoglalt tárgyak a balesetvizsgáló munkáltatójának tulajdonába kerülnek.