KURZUS: Balesetvizsgálat jármű szempontjai

MODUL: II. modul

6. lecke: Vezérlőáramköri elemek és vizsgálatuk

A vezérlő áramköri elemek vizsgálatából kiderülhet egy meghibásodás esetén, hogy a jármű miért viselkedhetett úgy, ahogy. Ilyenkor meghibásodott kapcsolókat, szenzorokat, érintkezőket, reléket, kontaktorokat keresünk. A jármű menetregisztrálójának vizsgálata adhat támpontokat, de fontos ismerni - vagy birtokában lenni a jármű vezérlő áramköri rajzának is.

Elővárosi vasúti jármű erősáramú kapcsolása manőverező fokozaton, a vezérlőáramköri elemek érintkezőinek feltüntetésével
1. ábra
Kompresszorvezérlő kontaktor vezérlőáramköre
2. ábra

P20 - kompresszorvezérlés biztosító, KU1 - kompresszorvezérlés billenőkapcsoló, AK - kompresszor nyomáskapcsoló, P14 - kompresszor kontaktor vezérlési biztosító, KK - kompresszor kontaktor

Meghibásodott kapcsolók okozhatják hogy egy rendszer felett elveszítjük az ellenőrzést. Meghibásodott szenzor adhat hibás sebességi adatokat a mozdonyvezetőnek. Hibás érintkező okozhat tüzet. Ha pl. a 2. ábrán szereplő AK nyomáskapcsoló felakad, a KK kompresszor kontaktor nem ejt el, így a rendszerben túltöltés következik be, a mi biztonsági szelep működést fog eredményezni.

Egy felakadt relé okozhat kényszermenetet, oldhatatlan féket, hibás ajtójelzést, fékeződést, nem üzemszerű kontaktor kiejtést és ezen keresztül ívet vagy tüzet, hibás ajtó működtetést, végálláskapcsoló működésképtelenséget, világítás és jármű megjelölés hiányosságokat, félállásban maradt csoportkapcsolót és ez által elektromos tüzet, és még sorolhatnánk. Ezek kialakulásából eredeztethető eseményre kereshetünk kiváltó okot a relék között.

A reléknek több típusát különböztetjük meg:

  • húzva záró relék: egyszerű relék, egy elektromágnes, egy fegyverzetet mozgat meg, amely a táplálás megszűntének hatására újra elejt, és nyitja az áramkört. Tipikus példájuk pl az utastájékoztató rendszerek.
  • húzva nyitó relék: Pl. ajtó működtetésnél, ha az összes ajtó zárt állapota megvan, ez a relé áramot kap, majd bontja a záró áramköröket a motorok kímélése érdekében.
  • több érintkezős relék (nyugalmi és munkaérintkezővel) - Modernebb ajtójelző relék, illetve vészfékrelék. Húzott állapotukban engedélyeznek egy műveletet, de ha elejtenek, akkor a nyugalmi érintkezőjük (illetve nem zárt érintkezőikre kötött áramkörök) védelmi protokollt indít be.
  • időrelék (kiejtésük lassított) - kontaktorok kiejtésénél használatosak, hogy először a terhelés szűnjön meg, majd megvalósulhasson az ún. lágy kikapcsolás.
  • túláramvédelmi relék (a rajtuk átfolyó áram hatására ejtenek el - védelmi berendezésként funkcionálnak.
  • érzékelő relék (nullrelé) - vontatási energia meglétét érzékelik, és ennek megfelelően engedik a menetvezérlést, és egyes segédüzemi berendezések működtetését. Szerepet játszanak az akaratlan elindulás gátlásában is.
  • jeladó relék - pl. ajtó végálláskapcsolók után kötött kocsi ajtójelzés relék, amelyek jelet adnak a vonat ajtójelzés relék felé
  • jelfogó relék - vonat ajtójelzés relék pl.

A fenti funkciókat a modern vasúti járművekben tisztán TCMS vezérléssel (számítógépes vonat hálózat), minimális relé mennyiséggel oldják meg.

A kontaktorok vizsgálatánál már a hozzájuk tartozó relét is meg kell vizsgálni, illetve az elektropneumatikus szelepeket (a vasúti járműveken általában EP-működtetésű kontaktorok találhatóak), az érintkezőket, és az ívoltó kamrákat is.

A járművek menetregisztrálójából nyerhető adatokkal ezen tárgy keretei közt nem foglalkozunk.

Meghibásodás esetében gondoskodni kell arról, hogy a járművet érintetlenül hagyják vizsgálatunk elvégzéséig. (A jármű fenntartás szeretné mindig ezeket a járműveket minél előbb visszakapni). Ha csak lehetőségünk van rá, szerezzünk kísérleti célból egy jól működő alkatrészt, és a két alkatrész működésének összeállításával próbáljuk feltárni a hiba okát.

Relé esetében vizsgáljuk meg az érintkezőket és a fegyverzetet, általában mechanikai hiba vagy a működtető tekercs meghibásodása okozza a működésképtelenséget, vagy pedig az érintkezők összeégése a probléma forrása.

Kontaktor esetében a működtető rendszert (pneumatikus vagy elektromágneses) , a mechanika szabad mozgását, az érintkezők megfelelő távolságát nyitott és zárt állapotban, a saruk és segédérintkezők meglétét és épségét, valamint az ívoltó kamra épségét.

Elektronikus vezérlésű (TCMS, MVB) járműveknél ezen elemek száma jelentősen lecsökkent. Itt a különböző alrendszerek adattárolói adhatnak választ a kérdéseinkre.

Minden vezérlőáramköri meghibásodás, vagy olyan gyanú felmerülése esetén, miszerint az eseményt a vezérlőáramkör meghibásodása, vagy nem megengedett kapcsolások, esetleg a rendszerekbe való illetéktelen beavatkozás okozott, a jármű vezérlési rendszerének ismerete elengedhetetlen. Ezen vizsgálatok általában hosszadalmasak, így a járművet célszerű zárolni.

Önellenőrző kérdések
1. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A vezérlőáramköri elemek alatt kapcsolókat, szenzorokat, érintkezőket, reléket, kontaktotokat értünk.
2. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Meghibásodott vezérlőáramköri elemek nem adhatnak olyan visszajelentést, amely a mozdonyvezetőnek valótlan információt továbbít.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Az időrelék általános felhasználása nagyfeszültségű elemek tehermentes biztosítása.
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A null relé a vontatási energia meglétét vizsgálja, és ennek megfelelően engedélyezi menetvezérlést és egyes segédüzemi berendezések működtetését. Nem játszik szerepet az akaratlan elindulás gátlásban.
5. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Kontaktorok vizsgálata esetében a hozzájuk tartozó vezérlő relét is meg kell vizsgálni, illetve érintkezőjüket és ívoltó kamrájukat is.
6. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Kontaktor esetében a működtető rendszert nem szükséges vizsgálni.
7. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A kontaktorok lehetnek mágneses, és levegős működtetésűek is.
8. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A jeladó relék az ellenőrző áramkörök részei, amelyek visszajelzést vagy logikai információt közvetítenek a vezérlő központ, vagy a mozdonyvezető felé.
9. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Az alapállapotban zárt érintkezőjű relék tekercse azok zárt állapotában feszültség alatt van.
10. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A relék elektromos tekercsében bekövetkezett szálszakadás okozhat hibás kapcsolást.