KURZUS: Balesetvizsgálat jármű szempontjai

MODUL: I. modul

2. lecke: A futómű, és a hordmű vizsgálati szempontjai, fékszerkezeti szempontok

Ebben a témakörben a futómű és a hordmű esetleges hibáinak felsorolásával együtt megvizsgáljuk azok felderíthetőségét.

A futómű esetleges hibái és felderítésük, okozatuk:

  • Anyagvizsgálat elmaradása, anyag fáradásos törés, ennek következtében siklás. Az anyag utólagos vizsgálatával, vagy azonos, de ép alkatrész anyagvizsgálatával, vagy a két módszer összehasonlításával meghatározhatóak a keresett adatok.
Kerékpártengely fáradásos törése (forrás: Saját gyűjtemény)
1. ábra
  • Futófelület vagy nyomkarima rendellenes kopása (él), lepattogzódása és annak figyelmen kívül hagyása miatt bekövetkező siklás. Érdemes ilyenkor az utolsó vizsgálati, és kerékeszterga jegyzőkönyveket bekérni, illetve az azokat végrehajtó dolgozókat meghallgatni.
A nyomkarima élesedése (forrás: www.croberts.com)
2. ábra
  • Abroncslazulás, elfordulás, repedés és/vagy leesés/törés miatt bekövetkező siklás. A kerékagyon, és a feltalált abroncson vagy abroncsmaradványokon ezekre félreérthetetlen jelek utalnak.
Nyomkarima törés (forrás: www.tsb.ca)
3. ábra
  • Nagymértékű keréklap okozta károk a hordműben, vagy kitérőn siklás
Keréklaposodás (forrás: www.tsb.ca)
4. ábra
  • Tengelyvég károsodás hőnfutás következtében
Hőnfutott tengelyek (forrás: www.tsb.ca)
5. ábra
  • Kerékagy fellazulása a tengely agyülésén
Kerék leesés fellazulás következtében (forrás www.tsb.ca)
6. ábra
  • Hajtómű mechanikai hibája (kerékpár beékelődés)
Hajtómű fogaskerék törés (forrás: www.tsb.ca)
7. ábra
  • Tárcsafék esetén a fékszerkezet tengelyre szerelt alkatrészeinek beékelődése következtében létrejött kerékpár beékelődés
Tárcsafék törés (forrás www.ntsb.gov)
8. ábra
  • Vontatómotor vagy marokcsapágy hiba
Marokcsapágy hiba (forrás:: www.ntsb.gov)
9. ábra
  • Dízel vontatójármű esetén a kerékpárral mechanikai kapcsolatban lévő berendezések beékelődése(csapágy, kardán stb.)
Kardán károsodás (forrás: www.horizonsunlimited.com)
10. ábra
  • A kerék gördülésének "Saját" okai, azaz a kerék futófelülete (talpa) olyan állapotban van, hogy az nem képes gördülni (A keréklap nyílmélysége egy határértéket meghalad, így a kerék a lapon csúszik) - veszélye hogy idővel az abroncsos keréknél a kopás eléri az abroncs határt, és az abroncs leválik, monoblokk keréknél és abroncsos keréknél egyaránt pedig maga a nyílmélység okozta gördülés képtelenség kitérőkön és vágányfolytonosság megszakadásokon kisiklik. Az abroncsos kerék esetében a siklás hamarabb bekövetkezik általában, mint az abroncshatárig történő kopás (lásd: 4. ábra).
  • A tengelycsap, vagy a tengely szakaszos vagy teljes beállása következtében a kerék nem képes gördülni. Ez előbb utóbb magával vonja a kerékpár beállását, és a keréklaposodást.
  • A fékszerkezet hibája miatt a tengely vagy a kerék blokkolt állapotban van (szimmetrikus vagy aszimmetrikus blokkolás) Lásd: 5. ábra.
  • A tengelyen lévő két kerék kopása aszimmetrikus, így csapágy félrekopás is bekövetkezhet
  • Nyers monoblokk kerék üzembe helyezése közepette, a le nem esztergált gyári excentricitásból kialakuló kerékpár ütés

A hordmű hibái, felderítésük, és az esetleges okozatok:

  • Csapágyazás hibái (ház vagy kosártörés)
    • Korrózió, és elektromos hatások okozta elváltozások
Beékelődött csapágy okozta törés (forrás: www.tsb.ca)
11. ábra
Csapágyhiba (forrás: www.tsb.ca)
12. ábra
Csapágykosár hiba (forrás: www.tsb.ca)
13. ábra
  • Rugók vagy rugórendszerek hibái
    • Törések, laprugóknál bilincs vagy hevederhiba
Rugótányér törés (forrás: www.ntsb.gov)
14. ábra
Laprugótörés (forrás: www.ntsb.gov)
15. ábra
Laprugó felfüggesztés törés (forrás: www.titantalk.com)
16. ábra
    • Rugólaphiány, túlzott ülepedés, kihajlás
Laphiány (forrás: www.classictrucks.com)
17. ábra
    • Megváltozott rugókarakterisztika, hibás lengéscsillapítással ez ok a siklásra
  • Hordmű- és járműváz kapcsolatának hibái
    • Akadály a kitérés irányában
Elterelődött kocsi - az ilyen események utáni nem kellően gondos vizsgálat miatt észre nem vett károsodások okozhatnak akadályt, illetve keret törést (forrás: www.langlovagok.hu)
18. ábra
    • Forgóváz keret törés
Forgóváz keret törés (forrás: www.tsb.gc.ca)
19. ábra
    • Lengéscsillapító hiba
Lengéscsillapító hiba (forrás: www.tsb.gc.ca)
20. ábra
    • Légrugó hiba (nem különíthető el teljesen sem a rugórendszertől sem a járműalváztól)
Elhasználódott és leeresztett légrugó (forrás: www.community.cengage.com)
21. ábra
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A futóművön illetve a hordműben az anyagvizsgálat elmaradása, ezáltal az anyag fáradásos törése kisiklást eredményezhet.
2. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Futófelület vagy nyomkarima rendellenes kopása következtében siklott jármű esetén a balesetvizsgálatnál, ha bekértük az utolsó vizsgálati és kerékeszterga jegyzőkönyveket, akkor az ezeket a vizsgálatokat végrehajtó dolgozók meghallgatása nem szükséges.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Abroncslazulás, elfordulás vagy repedés következtében siklott jármű helyszíni szemléjénél egyértelműen abronccsal kapcsolatos jeleket találunk.
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Nagymértékű keréklap, kitérőn és vágánykereszteződéseken a jármű kisiklását okozhatja.
5. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Hőn futott tengelyvég károsodását szétszerelés nélkül is meg lehet állapítani.
6. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Amennyiben az agyülésen a kerékagy fellazul, ez nem jelent biztonsági kockázatot, mert a kerék nem tudja elhagyni a tengelyt.
7. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
Kerékpár beékelődés esetén ezt a hibát okozhatja hajtóműben bekövetkezett fogaskerék törés.
8. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A kerék gördülését akadályozhatja a tengelycsap vagy a tengely szakaszos vagy teljes beállása.
9. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A fékszerkezet hibája miatt a tengely vagy a kerék blokkolt állapota okozhat keréklaposodást.
10. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A hordműben bekövetkezett rugótányér törés nem változtatja meg a rugókarakterisztikát.