KURZUS: Balesetvizsgálat jármű szempontjai

MODUL: III. modul

Esettanulmány - beadandó

Beadási határidő: A vizsgaidőszak kezdete.

A korábban tanultak segítségével, az alábbi esettanulmány alapján készítsen véleményes jelentést!

A baleset leírása

Városi földalatti vasútnál (metró), gázolás történik. A vonat az első utasszállító vonat volt, melyet megelőzött egy biztonsági járat. A vonatszemélyzet jelentése szerint, az állomásba való behaladás, és fékezés közben, amikor a jármű a peron elejét meghaladta, a peron közepénél egy utas a behaladó vonat elé ugrott, és a vonat elgázolta. A járművezető elmondása szerint, a behaladás sebessége kb. 36 km/h volt, amelyet a jármű menetregisztrálójának kiértékelése is bizonyított. A jármű előírt fékútja, erről a sebességről 20 méter. A járművezető szerint a vonat lassulása nem volt kielégítő, fékhibára gyanakszik. Az állomási peron hossza 110 méter. A vonat az utas beugrási pontja után 4 méterrel állt meg. A sérült a helyszínen élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket szenvedett, és belehalt sérüléseibe. A helyszíni szemle során igazolást nyert, hogy a vezetőfülke kezelőszerveinek állását nem változtatták meg, az összes fék kezelő szerkezet vészfék állásban volt. A járművezető reakcióidő mérésen megfelelt, azaz reakcióideje nem haladta meg az 1 sec időtartamot. A jármű kocsiszíni szemléje során megállapítást nyert, hogy a jármű összes kerékpárján találhatóak csúszási nyomok, a nyomkarimákon fellelhető kenőanyag és olajos sár maradványok, de a menetregisztráló kerékcsúszást nem regisztrált. A jármű a próbapályán a kötelező 5 biztonsági menet után, előírás szerinti fékutat produkált.

Háttér

Az állomás bejárati jelzője, és a peron kezdete között 20 méter a távolság, és egy gyökkel szemben fekvő kitérő található. A pályafenntartás a kitérőn sínszék és csúcssín cserét hajtott végre az üzemidőn kívül, de a váltó teljes üzembe helyezését nem tudták befejezni az üzemidő kezdetére. A váltón a kenési munkálatok maradtak csak hátra, ezért a kémszemle vonat leközlekedésének idejére a pályát forgalom és feszültség alá helyezték, majd a váltóról való lehaladása után a váltókörzet újból feszültségmentesítésre került, és a váltón a pályafenntartás sietve elvégezte a kenőanyagok felhordását, próbaállítást kért, majd a pályát elhagyták, és ezt jelentették. A munkavégzés időtartama 10 perc volt, a pályát újból feszültség alá helyezték. A munkavégzés teljes ideje alatt, a kitérő mellett csurgalékvíz volt jelen, és az alagút szennyező anyag tartalmával keveredve olajos sarat képezett.

Feladat

A jármű előírt fékútja alapján nem lett volna szabad, hogy a beugró utast időben észlelő és vészféket működtető járművezető beavatkozására a vonat elérje a pályára ugrott utast. A helyszínen mért fékút ugyanakkor többszöröse volt a megengedettnek. Magyarázza meg hogyan lehetséges a fent leírt eset, a járművezető járművet érintő műszaki hibára való hivatkozása elfogadható-e, illetve hogy a járművezető-e a felelős a bekövetkezett halálos közlekedési baleset okozásáért! Megállapításait indokolja, és írja le a balesetvizsgálat járműre vonatkozó folyamatát!