KURZUS: Járművek
MODUL: Járműfenntartás
3.2. lecke: Jármű meghibásodások
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató ismerje meg a jármű meghibásodásokat, tudja azokat csoportosítani igénybevétel és gyakoriság szerint. Legyen tisztában a kapcsolódó alapfogalmakkal. | |||||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||||||
| |||||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 150 percre lesz szüksége. | |||||||
Kulcsfogalmak | |||||||
| |||||||
1. Jármű meghibásodások | |||||||
Gyűjtse ki a leckéből azokat a területeket, amelyek a járművek meghibásodásaira vonatkoznak | |||||||
A járműjavítási beavatkozások gyakoriságát meghatározó tényezők: | |||||||
| |||||||
A járművek konstrukciós kialakítása: | |||||||
| |||||||
A járműszerkezeti elemek élettartamát a gyártómű határozza meg: | |||||||
| |||||||
Akadályok: | |||||||
A méretezésnél nem biztosítható minden szerkezeti elem igénybevételének helyes megítélése, az alkatrészek pontossága és anyagminősége szórást mutat, a szerkezeti kialakítások pedig befolyásolják az elemek élettartamát. | |||||||
Jegyzetelje ki a és tanulja meg a járművek igénybevételére vonatkozó, és az ezekhez kapcsolódó tevékenységeket, illetve fogalmakat. | |||||||
A járművek igénybevétele függ: | |||||||
| |||||||
A jármű-beavatkozások gyakoriságának meghatározására alkalmas mutatók: | |||||||
| |||||||
A kötöttpályás járművek esetén is ezek a mutatók használatosak, de egyetlen mutató itt sem alkalmazható, mivel: | |||||||
| |||||||
Egy adott járműnél akkor alkalmazunk helyes mutatót, ha annak mérőszáma alapján meghatározott beavatkozás megfelel a jármű tényleges elhasználódásának. | |||||||
Jegyzetelje ki és tanulja meg a meghibásodások, és az elhasználódások jellemzőit. | |||||||
Meghibásodások jellemzői | |||||||
A járművek elhasználódása az alkatrészeik tönkremeneteli folyamatától függ. A járművek használhatósága a használati idő vagy teljesítmény arányában folyamatosan csökken, majd teljesen használhatatlanná válnak. | |||||||
A meghibásodások következményei lehetnek: | |||||||
| |||||||
A meghatározott szintű minőség, megbízhatóság fenntartása érdekében a járműveket rendszeresen felül kell vizsgálni. Az egymást követő felülvizsgálatok és javítások rendszerét ciklusrendnek, a közöttük lévő időt ciklusidőnek nevezik. | |||||||
A beavatkozások sorrendjét és időpontját úgy kell meghatározni, hogy azok a várható meghibásodásokat megelőzzék. | |||||||
Ennek alapja az üzemeltetés, karbantartás, javítás során szerzett tapasztalatok feldolgozása, a hibaelemzés. | |||||||
A hibaelemzés célja a járműveken és alkatrészeiken bekövetkezett hibák jellegének, okának feltárása, az alkatrészek élettartamának meghatározása. | |||||||
A jármű egészének, szerelt egységeinek, fődarabjainak meghibásodása alatt az üzemi paraméterek megváltozását, vagy valamely alkatrész hibájából eredő működési zavart értjük. | |||||||
A jármű a hiba következtében működésképtelenné válhat, vagy részlegesen elvesztheti üzemi alkalmasságát. | |||||||
A hibák kialakulhatnak: | |||||||
Tanulja meg a hibák kialakulásának okait! | |||||||
| |||||||
A meghibásodások döntő többsége természetes elhasználódásokból ered, melyeket megakadályozni nem tudjuk, de időbeni lefolyásuk szabályozható. Ehhez azonban ismerni kell a hibát előidéző folyamatokat. | |||||||
2. Természetes elhasználódás | |||||||
A természetes elhasználódásról akkor beszélünk, ha a vizsgált alkatrész, vagy fődarab gazdasági szempontból kielégítető üzemidő után, rendeltetésszerű igénybevétel következtében műszakilag már nem felel meg alkalmazása alapvető céljainak, gazdaságosan nem üzemeltethető tovább. | |||||||
Tanulja meg a természetes elhasználódás okait! | |||||||
Okai: | |||||||
| |||||||
Kopás | |||||||
Tanulja meg a kopás fogalmát, hatásait, méréseit és az időbeli lefolyását! | |||||||
Olyan károsodást okozó folyamat, amely úgynevezett koptatóerők hatására két érintkező felület között jön létre. A kopás során a felületekről apró anyagrészecskék válnak le, melyek az alkatrész, alkatrészek méret-, illetve tömegcsökkenését, az üzemeltetés szempontjából káros elváltozását okozzák. | |||||||
A kopás hatásai: | |||||||
| |||||||
A kopások mérése: | |||||||
| |||||||
A kopási folyamat időbeni lefolyása: | |||||||
| |||||||
| |||||||
Rajzolja le a jegyzetfüzetbe az ábrát, jegyzetelje ki az ábrán látható számokhoz tartozó kopásfajtákat és azok jellemzőit. | |||||||
A kopás kialakulásához súrlódásra van szükség. | |||||||
Tanulja meg a súrlódás fogalmát, és a kapcsolódó jellemzőket. | |||||||
Súrlódás | |||||||
Az egymáson elmozduló anyagok rétegeiben a mozgással ellentétes irányban fellépő erőhatás. | |||||||
Lehetséges módjai: | |||||||
| |||||||
Súrlódási viszonyszám: (Coulomb 1785) | |||||||
A súrlódás mint mechanikai energia veszteség: (Fleischer) | |||||||
Csúszósúrlódás jele: | |||||||
| |||||||
A csúszási súrlódás nagymértékben függ a rendszer kenési állapotától. | |||||||
A csúszósúrlódás fajtái: | |||||||
| |||||||
Általános kopás görbe: | |||||||
| |||||||
Rajzolja le a jegyzetfüzetbe az ábrát! Foglalja össze a saját szavaival és írja le a jegyzetfüzetbe a kopás szakaszaira jellemző folyamatokat. | |||||||
Kopások fajtái: | |||||||
Jegyezze meg a kopások fajtáit, azok jellemzőit és a kialakulásukat! | |||||||
| |||||||
Adhéziós vagy hegedéses kopás | |||||||
Jellemzői: | |||||||
| |||||||
Fajtái: | |||||||
| |||||||
Oxidációs kopás | |||||||
| |||||||
Abráziós kopás | |||||||
| |||||||
Fáradásos kopás (pitting) | |||||||
| |||||||
Súrlódásos oxidáció (fretting) | |||||||
| |||||||
Erózió | |||||||
Szilárd anyagrészecskék, ill. folyadékcseppek okozzák, amelyek egy adott alkatrész felületére nagy sebességgel becsapódnak. Az ütközés hatására repedések, kitöredezések, gödrösödések keletkeznek. | |||||||
Kavitáció | |||||||
Nagy sebességgel áramló folyadékban jön létre, a képződő buborékok nyomásváltozás hatására összeroppannak. Az alkatrész felületén fáradásos jellegű kopást, kigödrösödést okoz. | |||||||
Mértéke függ: | |||||||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Válassza ki a felsorolásból a járműjavítási beavatkozások gyakoriságát meghatározó tényezőket!
![]() | |||||||||
2. Melyek a hiba kialakulásainak okai?
![]() | |||||||||
3. Egészítse ki a kopás fogalmát! Olyan folyamat, amely úgynevezett hatására két érintkező felület között jön létre. A során a felületekről apró válnak le, melyek az alkatrész, alkatrészek méret-, illetve , az üzemeltetés szempontjából okozzák. ![]() | |||||||||
4. Ábrázolja diagramon a kopás időbeli lefolyását száraz súrlódás, degresszív folyamat és lineáris kopás esetén! | |||||||||
5. Nevezze meg, hogy az alábbiakban megfogalmazott jellemzők melyik kopásfajtához tartoznak! |