KURZUS: Járművek

MODUL: Járműdiagnosztika

4.1. lecke: A járműdiagnosztika alapjai

Ebben a modulban a megismerheti a mindennapi életünkben és a közlekedésben részt vevő közúti járművekkel kapcsolatos diagnosztikai problémákat, funkciókat, tevékenységeket. Betekintést kap a járműdiagnosztika területéről, az alkalmazott fedélzeti rendszerekről, előnyeikről és a bontás nélkül feltárható hibákról.

Cél: A hallgató ismerje meg a járműdiagnosztika fogalmát, alkalmazási területeit és céljait, valamint elérhető eredményeit

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes;

  • a diagnosztika definícióját megfogalmazni
  • a diagnosztika alkalmazási területeit felsorolni/bemutatni
  • felsorolni/meghatározni a diagnosztika területének különböző csoportosítási, rendszerezési lehetőségeit
  • felsorolni a diagnosztika alkalmazásával elérhető előnyöket

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • járműdiagnosztika
  • műszeres állapotvizsgálat
  • megbontás nélküli vizsgálat
  • mérőrendszer
  • információhordozó
  • tribo-diagnosztika
  • vibro-diagnosztika
  • opto-diagnosztika
  • emisszió-diagnosztika

Gyűjtse ki a leckéből azokat a részeket, amelyek a diagnosztikakülönböző alkalmazási területeit jelentik.

1. Tanagyag

A diagnosztika fogalma a görög dyagnosis szóból származik. Megkülönböztető felismerést, valamely hiba elindító okának biztos felismerését jelenti.

A műszaki-, illetve a járműdiagnosztika tehát - a fentiekből kiindulva - műszeres méréstechnikai vizsgálatok összessége, amellyel az adott szerkezet műszaki állapota, annak lényeges megbontása nélkül feltárható.

A járműveket élettartamuk, üzemeltetésük során általában két okból vetjük rendszeresen vagy időszakosan műszeres - ezen belül diagnosztikai módszerekkel végzett - vizsgálat alá. Az egyik, ha a fenntartás (karbantartás és javítás) során válik ez szükségessé, pl. hibakeresés céljából, a másik, ha jogszabály (pl. mérésügyi törvény) írja ezt elő.

Jegyezze meg a diagnosztika alkalmazási területeit:

A járműdiagnosztika, mint eszköz, az alábbi területeken alkalmazható:

A szerkezet műszaki-üzemi állapotának értékelése, azaz helyzetelemzés.

A jellemzők megengedett határértéken belüli megváltozásának mezőjében történő értékelés.

A meghibásodáshoz vezető gyorsuló elhasználódási élettartam periódus biztos felismerése

A szerkezet műszaki-üzemi jellemzőinek beállítása-beszabályozása.

Rajzolja le a jegyzetfüzetbe és jegyezze meg a rendszerjellemzők diagnosztikai értékelésének vázlatát, és a funkcióit!

A rendszerjellemzők diagnosztikai értékelésének vázlatát az alábbi ábra mutatja.

Rendszerjellemzők diagnosztikai értékelése
1. ábra

Funkciói:

  • Beállítás: egy rögzítendő paraméter beállításának folyamatában a jellemző tényleges értékének azonos idejű ismerete (analóg mérés).
  • Ellenőrzés (követő elemzés): a beállított, vezérelt, szabályozott jellemzők értékeinek ellenőrzése.

Jegyzetelje le a füzetbe a diagnosztika alkalmazásával elérhető előnyöket!

A járműdiagnosztika alkalmazásával elérhető előnyök

A járműdiagnosztika, mint eszköz, alkalmazása révén többféle előnyt élvezhetünk. Ezek az alábbiak:

  • A meghibásodás feltárható annak korai, kezdeti szakaszában.
  • A meghibásodás kellő biztonsággal felderíthető:
    • helyében,
    • mértékében (előrehaladottságában),
    • okában,
    • okozatában (hatásában).
  • A szerkezeti egység megbontása nélkül végezhető el a vizsgálat. (Nem kell olyan egységet is megbontani a hozzáférés érdekében, amely hibátlan.)
  • Csökkenthető a szubjektív hibák aránya.
  • A mérés reprodukálható.
  • A mérés dokumentálható.

A diagnosztika olyan műszaki állapotvizsgálatokat is lehetővé tesz, amelyekre a hagyományos módon nem volt lehetőség.

Csökken a vizsgálatok időigénye, nő a hatékonysága, a vizsgálatok egy része automatizálható.

A biztonságosan ismert műszaki állapot alapján garantálható teljesítőképesség növeli a kihasználtságot és a biztonságot.

Növelhető a javítás, karbantartás hatékonysága, eredményessége, javítható az alkatrész-gazdálkodás. Takarékosabb élőmunka gazdálkodás.

Jegyezze meg a diagnosztika csoportosítását és felosztását!

A járműdiagnosztika felosztása

A diagnosztika területe többféle módon is csoportosítható. Ezek a szempontok az alábbiak:

  • a mérőrendszer elhelyezése szerint,
  • az információhordozó jellege szerint,
  • az információhordozó fajtája szerint,
  • az információ hozzáférhetősége szerint.

A továbbiakban lássuk a fenti csoportosítás részletezését.

A járműdiagnosztika csoportosítása a mérőrendszer elhelyezése szerint

  • Telepített: mérőállások, mérőállomások
  • Mozgó:
    • diagnosztikai mérőjárművek (pl. a közlekedési hatóság mérőautói),
    • mezőgazdaság,
    • katonai cél,
    • stb.
  • Fedélzeti: gépbe, járműbe épített (OBD, EOBD).
  • Komplex: az üzemeltető egységekről az adatok jelátvitellel a központi adatfeldolgozó számítógépbe kerülnek (pl. hatósági műszaki vizsgálat adatainak továbbítása a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz).

A járműdiagnosztika csoportosítása az információhordozó jellege szerint

  • Közvetlen: a diagnosztikai paraméter maga a meghatározó üzemeltetési mutató (fordulatszám, elmozdulás, stb.)
  • Közvetett: a diagnosztikai paraméter bármely alkalmasan kiválasztott fizikai mennyiség, amely segítségével a kívánt jellemző egyértelműen meghatározható (jól közelítően).

A járműdiagnosztika csoportosítása az információhordozó fajtája szerint

  • Emisszió diagnosztika (gáz-részecske).
  • Opto-diagnosztika.
  • Szenzor (érzékelő) diagnosztika.
  • Tribo-diagnosztika.
  • Vibro- és akusztikai diagnosztika.
  • Infra diagnosztika.

A járműdiagnosztika csoportosítása az információ hozzáférhetősége szerint

  • Csatlakozás a rendszer "határfelületén".
  • Csatlakozás az alrendszer "határfelületén".
  • Csatlakozás a folyamatba.
  • Rendszer megbontás.
  • Beépített jeladó.
  • Információhordozó levétel (pl. tribo-diagnosztika).

A mai gépek nagy része, így a járművek is, rendkívül összetett mechatronikai rendszert alkotnak. Gépészeti egységei és rendszerei irányítottak. Az irányítás azt jelenti, hogy a működés (működtetés) - részben vagy teljesen - programozott; funkcióik vezéreltek vagy szabályozottak, azaz irányítottak. Mechanizmusaik - csak a rendszer egészétől és az alrendszerektől kapott, bemeneti információk feldolgozása után kiadott működtetési - parancsok alapján működnek.

A diagnosztika fontos részévé vált tehát a jármű állapot-felügyeletével való kommunikáció. Az állapotellenőrzés kívülről belülre került, esetenkéntiből folyamatossá vált. A fedélzeti állapot-felügyelet információit maga kínálja fel a karbantartást, javítást végző számára.

Az elektronikus irányítás integrált funkciója önmaga folyamatos (azonos idejű vagy nagy gyakoriságú időszakos) ellenőrzése, állapot-felügyelete. Közismert kifejezéssel fedélzeti (on-board) diagnosztikája.

A lecke áttanulmányozása után, gondolja végig a tanultakat a tevékenységekben foglaltak alapján, majd oldja meg az önellenőrző feladatokat!

Önellenőrző kérdések
1. Milyen estekben beszélünk diagnosztikáról? Jelölje meg a helyes választ!
Ha a vizsgálat műszeres és egyáltalán nem jár megbontással.
Ha a vizsgálat műszeres és nem jár megbontással, illetve csak csekély mértékű megbontással jár.
Ha a vizsgálat próbapadon történik, kiépített állapotban.
Ha a vizsgálat próbapadon történik, beépített állapotban.
Ha a vizsgálat országúton történik.

2. Sorolja fel a fedélzeti diagnosztika jellemző tevékenységeit/feladatát!

3. Egészítse ki az alábbi mondatot!

A járműveket élettartamuk, üzemeltetésük során általában két okból vetjük rendszeresen vagy időszakosan műszeres - ezen belül diagnosztikai módszerekkel végzett - vizsgálat alá. Az egyik, ha a során válik ez szükségessé, pl. hibakeresés céljából, a másik, ha (pl. mérésügyi törvény) írja ezt elő.

4. Az alábbi felsorolás közül melyik tartozik a járműdiagnosztika információhordozó fajtája szerint csoportosításához?
Szenzor (érzékelő) diagnosztika
Tribo-diagnosztika
Vibro- és akusztikai diagnosztika
Infra diagnosztika
Telepített: mérőállások, mérőállomások
Mozgó
diagnosztikai mérőjárművek (pl. a közlekedési hatóság mérőautói)
mezőgazdaság
katonai cél
a mérőrendszer elhelyezése szerint
az információhordozó jellege szerint
5. Az alábbi felsorolás közül melyik tartozik a járműdiagnosztika a mérőrendszer elhelyezése szerint csoportosításához?
Szenzor (érzékelő) diagnosztika
Tribo-diagnosztika
Vibro- és akusztikai diagnosztika
Infra diagnosztika
Telepített: mérőállások, mérőállomások
Mozgó
diagnosztikai mérőjárművek (pl. a közlekedési hatóság mérőautói)
mezőgazdaság
katonai cél
a mérőrendszer elhelyezése szerint
az információhordozó jellege szerint