KURZUS: Járművek
MODUL: Járműdiagnosztika
4.1. lecke: A járműdiagnosztika alapjai
Ebben a modulban a megismerheti a mindennapi életünkben és a közlekedésben részt vevő közúti járművekkel kapcsolatos diagnosztikai problémákat, funkciókat, tevékenységeket. Betekintést kap a járműdiagnosztika területéről, az alkalmazott fedélzeti rendszerekről, előnyeikről és a bontás nélkül feltárható hibákról. | |||
Cél: A hallgató ismerje meg a járműdiagnosztika fogalmát, alkalmazási területeit és céljait, valamint elérhető eredményeit | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes; | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
Gyűjtse ki a leckéből azokat a részeket, amelyek a diagnosztikakülönböző alkalmazási területeit jelentik. | |||
1. Tanagyag | |||
A diagnosztika fogalma a görög dyagnosis szóból származik. Megkülönböztető felismerést, valamely hiba elindító okának biztos felismerését jelenti. | |||
A műszaki-, illetve a járműdiagnosztika tehát - a fentiekből kiindulva - műszeres méréstechnikai vizsgálatok összessége, amellyel az adott szerkezet műszaki állapota, annak lényeges megbontása nélkül feltárható. | |||
A járműveket élettartamuk, üzemeltetésük során általában két okból vetjük rendszeresen vagy időszakosan műszeres - ezen belül diagnosztikai módszerekkel végzett - vizsgálat alá. Az egyik, ha a fenntartás (karbantartás és javítás) során válik ez szükségessé, pl. hibakeresés céljából, a másik, ha jogszabály (pl. mérésügyi törvény) írja ezt elő. | |||
Jegyezze meg a diagnosztika alkalmazási területeit: | |||
A járműdiagnosztika, mint eszköz, az alábbi területeken alkalmazható: | |||
A szerkezet műszaki-üzemi állapotának értékelése, azaz helyzetelemzés. | |||
A jellemzők megengedett határértéken belüli megváltozásának mezőjében történő értékelés. | |||
A meghibásodáshoz vezető gyorsuló elhasználódási élettartam periódus biztos felismerése | |||
A szerkezet műszaki-üzemi jellemzőinek beállítása-beszabályozása. | |||
Rajzolja le a jegyzetfüzetbe és jegyezze meg a rendszerjellemzők diagnosztikai értékelésének vázlatát, és a funkcióit! | |||
A rendszerjellemzők diagnosztikai értékelésének vázlatát az alábbi ábra mutatja. | |||
| |||
Funkciói: | |||
| |||
Jegyzetelje le a füzetbe a diagnosztika alkalmazásával elérhető előnyöket! | |||
A járműdiagnosztika alkalmazásával elérhető előnyök | |||
A járműdiagnosztika, mint eszköz, alkalmazása révén többféle előnyt élvezhetünk. Ezek az alábbiak: | |||
| |||
A diagnosztika olyan műszaki állapotvizsgálatokat is lehetővé tesz, amelyekre a hagyományos módon nem volt lehetőség. | |||
Csökken a vizsgálatok időigénye, nő a hatékonysága, a vizsgálatok egy része automatizálható. | |||
A biztonságosan ismert műszaki állapot alapján garantálható teljesítőképesség növeli a kihasználtságot és a biztonságot. | |||
Növelhető a javítás, karbantartás hatékonysága, eredményessége, javítható az alkatrész-gazdálkodás. Takarékosabb élőmunka gazdálkodás. | |||
Jegyezze meg a diagnosztika csoportosítását és felosztását! | |||
A járműdiagnosztika felosztása | |||
A diagnosztika területe többféle módon is csoportosítható. Ezek a szempontok az alábbiak: | |||
| |||
A továbbiakban lássuk a fenti csoportosítás részletezését. | |||
A járműdiagnosztika csoportosítása a mérőrendszer elhelyezése szerint | |||
| |||
A járműdiagnosztika csoportosítása az információhordozó jellege szerint | |||
| |||
A járműdiagnosztika csoportosítása az információhordozó fajtája szerint | |||
| |||
A járműdiagnosztika csoportosítása az információ hozzáférhetősége szerint | |||
| |||
A mai gépek nagy része, így a járművek is, rendkívül összetett mechatronikai rendszert alkotnak. Gépészeti egységei és rendszerei irányítottak. Az irányítás azt jelenti, hogy a működés (működtetés) - részben vagy teljesen - programozott; funkcióik vezéreltek vagy szabályozottak, azaz irányítottak. Mechanizmusaik - csak a rendszer egészétől és az alrendszerektől kapott, bemeneti információk feldolgozása után kiadott működtetési - parancsok alapján működnek. | |||
A diagnosztika fontos részévé vált tehát a jármű állapot-felügyeletével való kommunikáció. Az állapotellenőrzés kívülről belülre került, esetenkéntiből folyamatossá vált. A fedélzeti állapot-felügyelet információit maga kínálja fel a karbantartást, javítást végző számára. | |||
Az elektronikus irányítás integrált funkciója önmaga folyamatos (azonos idejű vagy nagy gyakoriságú időszakos) ellenőrzése, állapot-felügyelete. Közismert kifejezéssel fedélzeti (on-board) diagnosztikája. | |||
A lecke áttanulmányozása után, gondolja végig a tanultakat a tevékenységekben foglaltak alapján, majd oldja meg az önellenőrző feladatokat! |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||||||||||
1. Milyen estekben beszélünk diagnosztikáról? Jelölje meg a helyes választ!
![]() | |||||||||||||||||||||||
2. Sorolja fel a fedélzeti diagnosztika jellemző tevékenységeit/feladatát! | |||||||||||||||||||||||
3. Egészítse ki az alábbi mondatot! A járműveket élettartamuk, üzemeltetésük során általában két okból vetjük rendszeresen vagy időszakosan műszeres - ezen belül diagnosztikai módszerekkel végzett - vizsgálat alá. Az egyik, ha a során válik ez szükségessé, pl. hibakeresés céljából, a másik, ha (pl. mérésügyi törvény) írja ezt elő. ![]() | |||||||||||||||||||||||
4. Az alábbi felsorolás közül melyik tartozik a járműdiagnosztika információhordozó fajtája szerint csoportosításához?
![]() | |||||||||||||||||||||||
5. Az alábbi felsorolás közül melyik tartozik a járműdiagnosztika a mérőrendszer elhelyezése szerint csoportosításához?
![]() |