KURZUS: Járművek
MODUL: Járművillamosság, elektronika
5.2. lecke: Gépjárművek világító- és jelzőberendezései
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató ismerje meg a járművek világító- és jelzőberendezéseit. Legyen tisztában a működésükkel, vonatkozó jogszabályokkal. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 120 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
1. Világító- és jelzőberendezések | |||
Jegyzetelje le a füzetbe és jegyezze meg a világító- és jelző berendezések csoportosítását, típusait és tulajdonságait! | |||
Sötétedés utáni haladást biztosító lámpák: | |||
| |||
Biztonságos közlekedést szolgáló lámpák: | |||
| |||
Ellenőrző és kényelmi lámpák: | |||
| |||
Jelzőberendezések: | |||
| |||
Világító berendezések | |||
Távolsági- vagy tompított fényszórók | |||
| |||
| |||
Tompított fényvetők tulajdonságai | |||
| |||
Előírások távolsági fényszóróra | |||
Jegyezze meg a távolsági fényszórókra vonatkozó előírásokat | |||
| |||
Kiegészítő lámpák | |||
Jegyzetelje ki a füzetbe és jegyezze meg a tolató lámpa, a helyzetjelző lámpa, az irányjelzők, elakadásjelzők, rendszámtábla világítás és a beltéri világítóegységekre vonatkozó előírásokat. | |||
Tolató lámpa: | |||
| |||
| |||
Helyzetjelző lámpa: | |||
| |||
| |||
Irányjelzők, elakadásjelzők | |||
| |||
| |||
Féklámpa | |||
| |||
| |||
Rendszámtábla és belső világítás | |||
| |||
| |||
| |||
Jelző berendezés | |||
Foglalja össze és írja le a füzetbe, a jelző berendezések fontosságát a közlekedésben. | |||
A közúti forgalmi szabályzat szerint minden gépjárműnek rendelkeznie kell a figyelmeztető jelzések leadásához dudával vagy kürttel. A KRESZ szerint csak a veszély elhárítása céljából, vagy lakott területen kívül előzési szándék jelzésére lehet hangjelzést adni. | |||
Tanulja meg a gépjárművek villamos segédüzemi berendezéseit. | |||
Gépjárművekben használt legfontosabb villamos segédüzemi berendezések: | |||
| |||
Jegyzetelje ki a füzetbe és tanulja meg a gépjárművekben található villamos hálózatok fajtái és jellemzőit. | |||
2. Villamos hálózat jellemzői | |||
| |||
Elemei: | |||
| |||
Vezetékek: | |||
| |||
Biztosítékok: | |||
| |||
A gépjármű elektronikus vezérlő- és szabályozó rendszerei | |||
Jegyzetelje ki és tanulja meg a gépjárművek elektronikus vezérlő és szabályozó rendszerire vonatkozó jellemzőket, követelményeket és alapfogalmakat. | |||
A gépjárművel szemben támasztott igények (biztonság, fogyasztás, szennyezőanyag kibocsátás, menettulajdonság, utazási kényelem) csak elektronikus rendszerek beépítésével elégíthetők ki. Az elektronikus rendszerek kapcsolókkal, szenzorokkal, vezérlőkkel és szabályzókkal lehetővé teszik a motorban, erőátvitelben, fékeknél, komfort elektronikáknál lévő folyamatok optimalizálását. Egy mai modern autóban kategóriától függően 40-80 vezérlő, ECU (Electronic Control Unit) található. | |||
Az autókban található ECU-kat funkciójuk alapján általában a következő nagyobb csoportokba sorolják: | |||
| |||
A növekvő számú ECU és az egyes alrendszerek közötti együttműködés szükségessége fokozatosan kikényszerítette, hogy a kezdetben különálló egységként létező ECU-k egyre több társukkal lépjenek kapcsolatba, mind komplexebb kommunikációs hálózatot hozva létre. Egy mai autóban 3-5 független kommunikációs hálózat működik. Ezek a kommunikációs hálózatok általában nem egyetlen fizikai kialakítást és protokollt követnek, hanem az adott alkalmazási kör számára legjobb megoldást alkalmazzák. A manapság legelterjedtebb három kommunikációs protokoll a CAN (Controller Area Network), a LIN (Local Interconnect Network) és a FlexRay. | |||
A CAN-bus a Bosch és az Intel közös fejlesztése, az ipari szabályzásból átvett szabványosított alapokon nyugvó, de a kommunikációban nyitott, típusfüggő hálózat, ami két vezetéken kommunikál, megbízhatóbbá és olcsóbbá téve az autó elektromos rendszerét. | |||
A 80-as években, amikor kezdték el fejleszteni a CAN-busz technológiát, az volt a cél, hogy kevesebb kábellel, megbízhatóbban lehessen elosztani az információt az autóban. A nyolcvanas években jutott el az autók fejlődése arra a pontra, hogy nemcsak a motort vezérelte egy kis ECU, amelybe harminc-negyven vezetékből álló, hüvelykujj vastagságú kábelköteg futott be, hanem hasonló modul gondoskodott arról, hogy a kerekek ne csússzanak meg fékezéskor, esetleg az automata váltónak is volt már vezérlőegysége. | |||
Ebben a korszakban ezek között szó szerint több szálon működött a kommunikáció. Az autó haladási sebességét például a három felsorolt egységnek mind tudnia kellett, ezért behúztak egy-egy jelvezetéket a három modulhoz, amelyek lehettek például a kesztyűtartóban, a hátsó ülés alatt és a motortérben. Ugyanígy kellett egy kábel a fordulatszámnak, a gázpedálállásnak, a motorhőmérsékletnek, és még néhány paraméternek. Az alrendszerek szaporodtak, jöttek a légzsákmodulok, digitklímák és hasonlók, a kábelrengeteg pedig kezdett kezelhetetlenné válni. | |||
| |||
Az E32 7-es BMW volt az első 1986-ban, amelyikben megjelent a CAN-busz rendszer. Az autó különböző vezérlőegységeit, amiből már tucatnyi volt akkor is, húsz-harminc jelvezeték helyett két összesodort dróttal kötötték össze. | |||
A kilencvenes évek végére annyira elterjedtek a busz kommunikációs rendszerek, hogy a CAN mellé más szabványokat is bevezettek. | |||
Elsőként a LIN (Local Interconnect Network) jelent meg az ezredforduló környékén. Ez egy relatív lassú, max 19,2 kbit sebességű helyi busz, amely egy master és legfeljebb tizenhat slave egységből állhat. Jellemzően ajtómoduloknál, elektromos üléseknél, klímavezérlőknél használják, mindössze azért, mert olcsóbb, mint a CAN. | |||
A MOST (Media Oriented Systems Transport) egy audio és video streamelésére alkalmas hálózat, általában optikai szálon vezetik. 150 Mbit/s sebességre képes, plug and play rendszerű. 2001-ben jelent meg először - micsoda véletlen - a 7-es BMW-ben. | |||
FlexRay-nek hívják a legújabb szabványt, amelynek szintén a bajorok az úttörői. Ezt a 2006-os X5-ösben alkalmazták először, amelyben az adaptív lengéscsillapítókhoz kellett ez az idővezérelt busz. Később, a 2008-as 7-esben már teljes hálózatot szőttek belőle. Maximális sebessége 20 Mbit/s. | |||
Válaszolja meg az önellenőrző kérdéseket! |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||||||||
1. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek a biztonságos közlekedést szolgáló lámpák közé tartoznak!
![]() | |||||||||||||||||||||
2. Sorolja fel a helyzetjelző lámpára vonatkozó előírásokat! | |||||||||||||||||||||
3. Fogalmazza meg a saját szavaival a jelző berendezések fontosságát a közlekedésben! | |||||||||||||||||||||
4. Melyek nem a villamos hálózat jellemzői?
![]() | |||||||||||||||||||||
5. Válassza ki a helytelen megoldásokat! Az autókban található ECU-kat funkciójuk alapján általában a következő nagyobb csoportokba sorolják:
![]() |