KURZUS: Szállítmányozási rendszerek

MODUL: Kombinált árufuvarozás

4.1. lecke: Kombinált fuvarozás

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje kombinált árufuvarozás fogalmát, gazdasági előnyeit. Legyen tisztában a kombinált árutovábbítási módokkal, ezen belül a közúti-vasúti kombinált fuvarozás típusaival.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • megfogalmazni, hogy milyen megoldások tartoznak a kombinált fuvarozáshoz
  • felsorolni a kombinált fuvarozás gazdasági előnyeit
  • ismertetni, hogy a kombinált fuvarozás jellemzően milyen párosításban valósul meg; ismeri a módszer előnyeit
  • megfogalmazni a konténer, mint egység fogalmát
  • meghatározni, hogy mit értünk Huckepack forgalom alatt
  • meghatározni a csereszekrény jellemzőit, fuvarozásának módját, a nyergesvontatvány, illetve félpótkocsi jellemzőit, a gördülő országút (Ro-La) előnyeit, hátrányait.

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • kombinált
  • közút
  • vasút
  • konténer

Az elmúlt évtizedekben a dinamikusan növekvő nemzetközi áruforgalom  lebonyolításához új fuvarozási módszereket, technikákat és technológiákat fejlesztettek ki ezen szakma képviselői. Az áruk mennyiségi és minőségi jellemzői a fuvarozandó egységek, a továbbítási útirányok, az információs rendszerek, a rendelkezésre álló időintervallumok oly mértékben átalakultak a globalizált világgazdaságban, hogy a hagyományos fuvarozási megoldásokkal már nem minden esetben lehet a megbízásokat teljesíteni.

A nagyértékű áruk többszöri átrakása (járművekből ki és berakása, közúti járműből - vasúti kocsiba, majd hajóba stb.) drágítja az áru továbbítását. Az áru védelmére biztonságos csomagolást kell kialakítani, az átrakási pontokon a tartózkodási idők növekedése miatt nő az eljutási idő.

Nagyobb a valószínűsége, hogy az együtt feladott árudarabok közül néhány másik hajóra vagy vasúti kocsiba kerül. Ezért megnövekedett azon megoldások száma, amikor a küldeményekből egységrakományt képeznek és ezt az eszközt (konténer, csereszekrény, félpótkocsi) rakják át az egyik továbbító járműről a másikra (közúti járműről - vasútiba - hajóra stb.)

Így magát a küldeményt a legtöbb esetben a feladó telephelyétől az átvevő raktáráig egy egységként átrakás nélkül lehet eljuttatni.

A fuvarozási és szállítmányozási alapfogalmak tisztázására, illetve ismételt áttekintésére azért van szükség, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy még a szakterületeken (közlekedés, kereskedelem, szállítmányozás) dolgozók is gyakran helytelenül használják. A köznyelvben nem kifogásolható, de a szakmai munkában félreértésekre ad alkalmat, ha tartalmuknak nem megfelelő helyen és módon alkalmazzák ezeket a fogalmakat.

Ezen megoldások összességét nevezzük kombinált fuvarozásnak. Fő gazdasági előnyei:

  • folyamatos és jól szabályozható az anyagáramlás (gyártástól-gyártásig továbbítható az egység),
  • a be és kirakási és állásidők tervezhetők, minimalizálhatók,
  • a küldeménydarabok védelmét szolgáló drágább csomagolóanyag megtakarítható,
  • az árukezelések száma lecsökken,
  • a rakodások gépesíthetők, (ez munkaerő megtakarítás),
  • az árukárok csökkennek stb.

Jegyzetelje ki a kombinált fuvarozás fő gazdasági előnyeit!

1. Kombinált árutovábbítási módok
A kombinált továbbítási rendszerek összefoglaló ábrája
1. ábra

A kombinált fuvarozás kifejezés azon árutovábbítási megoldást jelenti, amikor legalább két szállítóeszköz egy komplex fuvarozási láncot alkot, és ahol az egységrakomány, és nem maga az áru kerül átrakásra.

Az útvonal nagy részén az áru vasúton, belföldi vízi úton, illetve tengeri úton kerül továbbításra. A közúti fel- és elfuvarozás nagyságát a lehető legkisebbre mérsékli ez a megoldás.

Kombinált szállítás
2. ábra

forrás: http://www.slo-zeleznice.si/uploads/KT_Moste.jpg

A kombinált fuvarozás jellemzően közúti-vasúti, szárazföldi-vízi, illetve vízi-vízi párosításban valósul meg. A közúti és vasúti fuvarozási módok összekapcsolásakor a közút és a vasút speciális előnyei jobban kihasználhatók. A vasúti árutovábbítás hatékony a nagymennyiségű áruk mozgatása terén, s ez nagy távolságok esetén ideális, míg a közúti fuvarozás előnyösebb az árubegyűjtésben és disztribúcióban, kis és közepes távolságok esetén.

2. Közúti (vasúti) - vízi kombinált fuvarozás (Ro-Ro)

Ro-Ro: Roll on-Roll off

Ezt a fuvarozási módot a közúti, vasúti szerelvények tengeri hajókon történő továbbítására dolgozták ki. Ennek keretében a tengeri hajókat (komphajók) teljes közúti és vasúti szerelvények befogadására tették alkalmassá. A szerelvények saját kerekeiken gördülnek fel - a megfelelően kiépített rámpákon, áthidaló szerkezeteken át - a hajóra és ugyanúgy hagyják el azt. Rakodó-berendezésre tehát nincs szükség.

A módszer előnyei:

  • kiválóan alkalmas a kikötői rakodások időtartamának nagymértékű csökkentésére,
  • a rakományok épségének fokozott védelme megvalósul,
  • gyorsítja a gépjárművek fordulóidejét,
  • csökkenti a kikötők zsúfoltságát.

Mindezekhez azonban különleges kiképzésű parti létesítményekre (megfelelő vonalvezetésű, csatlakozású vonalszakaszokkal), valamint áthidaló szerkezetekre van szükség.

3. Folyami-tengeri kombinált árufuvarozás (Si-So)

Si-So: Swim in-Swim out - be, illetve kiúszás

E rendszer lényege a folyami különleges kialakítású uszályok (bárkák) a bárkaszállító hajókba (barge carriers) beúsznak, majd azokat a hajó rakodó-berendezései felemelik a fedélzetre, illetve a raktérbe.

4. Közúti-vasúti kombinált árutovábbítás

E fuvarozási mód során a fel, illetve elfuvarozást a kevésbé környezetkímélő, viszont a fuvaroztatói igényekhez rugalmasabban alkalmazkodó közúti alágazat végzi, míg a távolsági fuvarozást a környezetbarátabb vasúti alágazat. E fuvarozási mó különböző szempontok szerint csoportosítható. A legáltalánosabb megkülönböztetési szempont, hogy az áruküldeményt kíséri-e személyzet vagy sem.

A közúti-vasúti kombinált fuvarozás típusai
3. ábra
A konténerizáció

A Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (International Standardisation Organisation-ISO) meghatározása szerint a konténer olyan fuvarozási segédeszköz, mely:

  • tartós kivitelű és ezáltal többszöri felhasználásra alkalmas
  • megkönnyíti az áruk több fuvareszközzel történő fuvarozását, alkalmas közbenső átrakások kiküszöbölésére
  • olyan felszerelésekkel van ellátva, amelyek lehetővé teszik a könnyű kezelést, különösen amikor az egyik fuvareszközről a másikra rakják át
  • az átrakások időbeli eltolódásakor alkalmas tárolási funkciók betöltésére
  • térfogata legalább 1 m3.

A konténerek és fuvareszközök kapacitását TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) egységben mérik. Egy TEU egység 1 db 20(-as konténert jelent.

A konténerek rendeltetésük szerint lehetnek univerzális konténerek, ami annyit jelent, hogy kereskedelmi jellegű áruk fuvarozására alkalmasak, illetve speciális kialakításúak, melyek meghatározott áruk fuvarozására szolgálnak.

Huckepack forgalom

A rakott vagy üres közúti járművet, járműszerelvényt, félpótkocsit vagy csereszekrényt továbbítják másik közlekedési ág fuvareszközén, amely leggyakrabban a vasúti kocsi.

Csereszekrény illetve cserefelépítmény

A cserefelépítmény olyan, kizárólag statikus terhelésre méretezett és a szállítandó árutól függően kiképzett felépítmény, amely nem rendelkezik futóművel. A közúti járművekről leválasztható, lerakható és a fuvarozás során egy rakodási egységet testesít meg.

Előnyei

  • legkisebb az energiafelhasználás,
  • leggazdaságosabb fuvarozási mód
  • legkisebb a holtteher nagysága

Hátrányai

  • közúti speciális tehergépjárművet igényel
  • vasúti továbbítása speciális csere-szekrény vagy konténerszállító kocsin, esetleg zsebeskocsin is történik,
  • sem szállítás, sem tárolás közben nem halmozhatók, ezért a terminálokon helyigényük nagy.

A rendszer egyik fő jellemzője, hogy a különféle célokra kialakított lábakon álló felépítmény ki- és berakodását, térben és időben a szállító járműtől függetlenül lehet lebonyolítani. A csereszekrényes fuvarozási mód egyesíti a kombinált szállítás félpótkocsis és konténeres formájának az előnyeit, és kiküszöböli a hátrányait. A cserefelépítményes árutovábbítási rendszer nem igényel speciális rakodó berendezéseket és vasúti kocsikat, holttömeg aránya alacsony, elősegíti a közúti járművek hatékonyabb kihasználását.

Nyergesvontatmány illetve félpótkocsi

Rakodás szempontjából a félpótkocsiknak két típusát különböztetjük meg:

  • daruzható
  • nem daruzható
Ro-La: Rollende-Landstrasse - gördülő országút

Ennél a megoldásnál a teljes közúti fuvareszközt továbbítják speciális alacsony rakfelületű, kis kerekekkel ellátott vasúti kocsikon. A közúti járművek, nyerges szerelvények mobil vagy fix feljáró rendszeren (rámpán) mennek fel saját kerekükön a vasúti szerelvényre, és hasonló módon gördülnek le arról, így nincs szükség rakodóberendezésre.

A közúti járműveket a gépjárművezetőkkel együtt szállítják, akik a szerelvényhez kapcsolt fekvőhelyes kocsiban utaznak, innen kapta a kísért fogalom elnevezést.

Előnyei

  • a rakodás viszonylag gyorsan történik,
  • minimális műszaki követelmények a közúti járművek részére,
  • a többi kombinált szállítási móddal szemben nem igényel különösebb szervezést,
  • kevés járművel rendelkező, nem tőkeerős fuvarozók számára is kedvező,
  • az állami érdek érvényesülhet (közúti engedélyek).

Hátrányai

  • nagyon drága a speciális vasúti járművek beszerzése,
  • magas az energiafelhasználás.
Önellenőrző kérdések
1. A kombinált fuvarozás gazdasági előnyei:
a be és kirakási állásidők tervezhetők.
a be és kirakási idők minimalizálhatók.
az árukezelések száma növekszik.
2. A Ro-Ro fuvarozás:
közúti-vasúti.
közúti-légi.
közúti-vízi kombináció.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A kombinált fuvarozásnál az árukárok csökkennek.