KURZUS: Szállítmányozási rendszerek

MODUL: Szállítmányozási alapok

1.2. lecke: A szállítmányozó szolgáltatásai

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a szállítmányozók által nyújtott szolgáltatásokat. Legyen tisztában a szállítmányozók szervezetének tevékenységével és az általuk kibocsátott okmányokkal.  Szerezzen ismereteket a költség és kockázatmegosztás szokványaival (INCOTERMS) kapcsolatban.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • szakszerűen meghatározni a szállítmányozás, illetve a szállítmányozó feladatát, tevékenységét
  • meghatározni, kiválasztani a szállítmányozás/szállítmányozó tevékenységének értéknövelő szerepét
  • felsorolni/kiválasztani azokat az országokat, amelyekkel Magyarország export-import külkereskedelmi forgalma a legjelentősebb
  • pontosan meghatározni a szállítmányozók nemzetközi szervezet (FIATA) létrejöttének okát, szerepét, feladatát
  • megkülönböztetni és jellemzői alapján felismerni a szállítmányozók által kibocsátott okmányok fajtáit, feladatát
  • felsorolni az INCOTERMS paritások lényeges elemeit.

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • szállítmányozó
  • versenyképesség
  • fuvarokmányok
  • költség- és kockázatvállalás
A szállítmányozás értéknövelő szerepe
Szállítmányozás
1. ábra

(forrás: http://www.bestlinefreight.com/images/cargo_forwarding.jpg)

A megtermelt áru tulajdonosának alapvető célja, hogy az árut értékesítse. A termék ritkán használható fel a termelés, gyártás helyén. Az értékesítés rendszerint helyváltoztatással jár. Ezért a terméket már az előállítás során olyan súlyban, méretben (terjedelemben), csomagolásban, mozgatható - kezelhető kialakításban fuvarozásra alkalmassá kell tenni.

Amikor a termék helyváltoztatásához különleges feltételeket és eszközöket kell kialakítani, illetve igénybe venni akkor rendkívüli küldemények (túlsúlyos - túlméretes) továbbításáról beszélünk.

A fuvarozás (az áru helyváltoztatásával járó teendők végrehajtása) értéknövelő tényező. Mint ilyen, azonban nemcsak az ezzel járó művelet végrehajtásának költségeit tartalmazza, hanem azokat a ráfordításokat is, amelyek a gyártás vagy csomagolás során ennek feltételeit megteremtik, és ily módon az árufuvarozás végpontján az áru felhasználását lehetővé teszik.

A szállítmányozó a termelés (gyártás) és a felhasználás (beépítés, fogyasztás) közötti helyváltoztatás lehetőségeinek és költségeinek optimalizálásában,  a legbiztonságosabb, leggyorsabb, fuvarozási lehetőség megkeresésében és kiválasztásában betöltött szerepével az áru piaci versenyképességét befolyásoló tényezővé válik.

A szállítmányozó tehát nemcsak fuvaroz(tat), hanem megszervezi az áru feladási és rendeltetési helye közötti legelőnyösebb fuvarozási lehetőségeket. Ezeket összehangolja, és a többi közreműködő segítségével az árut a kívánt időre eljuttatja a felhasználás helyére a leggazdaságosabb, leggyorsabb és legbiztonságosabb útvonalon, betartva mind a feladási, mind a tranzit, mind pedig a rendeltetési ország hatósági és egyéb rendelkezéseit, valamint a megbízók egyéb előírásait, beleértve az áru kezelésére, rakodására vonatkozó utasításokat is.

A szállítmányozó szervező munkájával és széles körű szakismereteinek felhasználásával közvetlenül és közvetve is növeli az áru versenyképességét. Ez utóbbi megállapítás arra is vonatkozik, hogy a megbízó a szállítmányozó segítségével érdemben szólhat bele a fuvarparitás megállapítása során folyó alkuba, ilyenformán megbízója nemcsak az egyoldalúsággal járó kiszolgáltatottságtól mentesül, hanem a fuvarozás és egyéb járulékos munkák vállalásával külön haszonhoz is juthat. A szállítmányozó szellemi munkája tehát az áru verseny-képességének javulása révén elért többletnyereségben térül meg.

A nemzetközi áruforgalom lebonyolítása - egyszerű esetektől eltekintve - alig képzelhető el szállítmányozó közreműködése nélkül. Ez vonatkozik az ún. multimodális árutovábbításra is, mert ebben az esetben a "transport operator" tölti be azt a szerepet, amely hagyományos árutovábbítás során a szállítmányozó dolga.

A szállítmányozó közgazdasági szerepét, jelentőségét a nemzetközi munkamegosztás, a gazdasági integrációk térhódítása csak tovább növeli. Az árutermelők nemcsak áruik termelési önköltségével, a minőséggel, a csomagolással, az esztétikai megjelenéssel, a piac íz-lésének, igényességének kiszolgálásával, hanem a szállítmányozási költségekkel is versenyeznek.

A tíz legfontosabb import partnerországunk, 2013
Rangsora)OrszágA behozatalRészesedés a behozatalból, %
értéke,
milliárd forint
változása, %
(2012. év = 100,0)
1. (1.)Németország5 543106,225,0
2. (2.)Oroszország1 895101,98,6
3. (3.)Ausztria1 46598,16,6
4. (5.)Szlovákia1 274106,45,8
5. (4.)Kína1 19297,85,4
6. (6.)Lengyelország1 082109,54,9
7. (7.)Olaszország961102,44,3
8. (10.)Csehország916121,54,1
9. (8.)Hollandia867101,83,9
10. (9.)Franciaország788102,93,6

1. táblázat

a) a zárójelben feltüntetett számok az adott ország 2012. évi rangsorban elfoglalt helyét jelentik.
Forrás: KSH, Külkereskedelem, 2013

A tíz legfontosabb export célországunk, 2013
Rangsora)OrszágA kivitelRészesedés a kivitelből, %
értéke,
milliárd forint
változása, %
(2012. év = 100,0)
1. (1.)Németország6 265108,325,8
2. (2.)Románia1 37099,45,6
3. (4.)Ausztria1 335100,45,5
4. (3.)Szlovákia1 27093,45,2
5. (5.)Olaszország1 158107,64,8
6. (6.)Franciaország1 088102,04,5
7. (7.)Egyesült Királyság95098,93,9
8. (9.)Lengyelország942107,53,9
9. (8.)Csehország917102,23,8
10. (10.)Oroszország753101,63,1

2. táblázat

a) a zárójelben feltüntetett számok az adott ország 2012. évi rangsorban elfoglalt helyét jelentik.
Forrás: KSH, Külkereskedelem, 2013

Az 1. és a 2. sz. táblázat a magyar gazdaság külkereskedelmi forgalmának adatait tartalmazza, 2013. évi 10 legfontosabb kereskedelmi partner országok adatai alapján. A behozatali és kiviteli áruforgalom aktív részesei a szállítmányozók. A kiemelt adatsorból látható, hogy ebben az időszakban a magyar külkereskedelmi áruforgalomból a 10 leg-fontosabb országa milyen arányban részesült. Ezek az arányok és irányok egyértelműen meghatározzák a szállítmányozók feladatait.

A szállítmányozó szolgáltatásai

A szállítmányozó összehangolja a megbízói KERESLETET a fuvarozói KÍNÁLATTAL.

A szállítmányozó az adásvételi ügylet szereplői, valamint az áruk eljuttatását megvalósító és benne közreműködő vállalkozók (fuvarozók, rakodást végző vállalkozók, raktárakat üzemeltetők stb.) között helyezkedik el. Bekapcsolására akkor kerül sor, ha az előbbiek érdekeltekké válnak abban, hogy a költségalakulás kedvező, a lebonyolítás szakszerű legyen.

Szállítmányozás
2. ábra

A szállítmányozó bekapcsolásának indokai:

  • Kedvező fuvardíjak és fizetési feltételek elérése.
  • Az áru - és fuvareszköz - ismerete birtokában az adott körülményekhez a legmegfelelőbb csomagolást és fuvareszközt tudja hozzárendelni, valamint gondoskodni tud a legbiztonságosabb és a fuvardíj - alakulás szempontjából legkedvezőbb elrendezésről a fuvareszközben. Ezzel csökkenthető az áru egységére jutó fuvardíj, a rakodási költség, valamint elkerülhetővé válik a nem megfelelő csomagolásból adódó átcsomagolási költség.
  • Földrajzi és tarifaismerete, fuvarpiaci információi, szállítmányozói kapcsolatai, árin-formációi az adott fuvarfeladat megvalósításához a lehető leggazdaságosabb és legbiztonságosabb útvonal kiválasztását eredményezhetik.
  • A fuvarozási feladat sürgősségéhez mért legkedvezőbb megoldás megszervezi. A késedelmes teljesítés a megbízó (eladó) számára adott esetben jelentős mértékű veszteséget okozhat.

A szállítmányozó szolgáltatásának összetevői:

a)A konkrét helyváltoztatáshoz szükséges:
    • áruismeret,
    • fuvareszköz, korszerű fuvarozási módok ismerete,
    • árukísérés, rakományfigyelés megszervezése,
    • csomagolási egységrakomány - képzési ismeretek,
    • raktározási lehetőség,
    • jelenlét a főbb közlekedési csomópontokban; fuvarpiaci jártasság és kapcsolatrendszer,
    • tarifa - és
    • földrajzi ismeretek.
b)Kapcsolódó szolgáltatások megszervezéséhez és elvégzéséhez szükséges:
    • okmány,
    • hatósági előírások,
    • engedélyezési eljárások,
    • szállítmánybiztosítási és egyéb biztosítási,
    • fuvarjogi, nemzetközi jogi,
    • vám,
    • pénzügyi és a
    • nemzetközi szokványok ismerete.
c)Egyéb feltételek és körülmények ismerete:
    • forgalmi viszonyok,
    • politikai viszonyok,
    • refakciaérvényesítési lehetőségek,
    • országokon belüli szokások, ünnepek.
A szállítmányozók nemzetközi szervezete

A szállítmányozók nemzetközi szervezete, a FIATA (Fédération Internationale des Associations des Transitaires et Assimilés) 1926-ban alakult Bécsben. Ma már mintegy 100 nemzeti szervezet rendes tagja, az ún. csatlakozott tagok száma 1200 körül mozog. Európai titkársága Zürichben, ázsiai titkársága Bombayben működik.

A FIATA céljai a következők:

  • szakmai érdekvédelem,
  • a szakmai gyakorlat egységesítése,
  • új szolgáltatások megismertetése,
  • oktatás segítése,
  • kapcsolattartás a nemzetközi szervezetekkel (Nemzetközi Kereskedelmi Kamara, ENSZ, Kereskedelemfejlesztési Bizottság, egyes fuvarozási ágak nemzetközi szervezetei stb.)

Magyarországot a "Magyar Szállítmányozók Szövetsége" képviseli a FIATA-ban. A FIATA egyik legfontosabb szakmai tevékenysége szállítmányozók által kiadott okmányok egységesítése.

A szállítmányozók által kibocsátott legfontosabb okmányok
A szállítmányozói átvételi elismervény (Spediteur Recepisse)

A szállítmányozók ezt az okmányt igen gyakran, főként a gyűjtőforgalomban ás a vásári és kiállítási áruk szállítmányozása esetén az árufeladás igazolására adják ki. A szárazföldi fuvarokmányokhoz hasonlít, de kisebb értékű, mivel korlátozottan (csak az áru indításáig) biztosítja birtokosa részére a küldemény feletti rendelkezési jogot. Azt bizonyítja, hogy a szállítmányozó átvette az árut azzal a megbízással, hogy szervezze meg az áru útját. Fizetési okmány lehet az eladó és a vevő megállapodása alapján. Ez nem ún. FIATA - okmány. A Spediteur Recepisse - t bármely speditőr kiadhatja.

FIATA FCR (Forwarder's Certificate of Receipt)

A FIATA által kidolgozott szállítmányozói átvételi igazolás. A szállítmányozó igazolja vele, hogy az árut sértetlen állapotban átvette és közli annak tartalmát és tömegét. Emellett a szállítmányozó vállalja, hogy a küldeményt a megbízója utasítására egy harmadik személynek vagy annak rendeletére továbbítja vagy tartja. A feladó (megbízó) eredeti rendelkezésének megváltoztatását, visszavonását csak a FCR eredeti példányának visszavonásával érvényesítheti. Rendelkezési jogával csak addig élhet, ameddig az okmányt kibocsátó szállítmányozó még rendelkezik a küldemény felett. A szállítmányozó nem vállalja, hogy az eredeti FCR - okmány birtokosának az árut kiszolgáltatja. Az okmány tehát nem értékpapír, csak a fenti módon értelmezett rendelkezési jogot biztosítja. Fizetési okmányként az eredeti példány alkalmazható.

FIATA FCT (Forwarder's Certificate of Transport)

Ez az okmány, amely FIATA szállítmányozói igazolás fuvarozásra történő átvételről, a nemzetközi szállítmányozók számára alakították ki. Az okmány kiadásával a szállítmányozó arra vállal kötelezettséget, hogy az árut a rendeltetési helyen általa megnevezett (kijelölt) szállítmányozón keresztül kiszolgáltatja. A FIATA FCT - t az áru fuvarozásra történt átvétele után azonnal kiadják a feladónak. Ezzel igazolja a speditőr, hogy egy pontosan meghatározott küldeményt továbbításra átvett, hogy azt a feladó instrukcióinak megfelelően - amint azt az okmány tartalmazza - a rendeltetési helyen, az okmány birtokosának - annak bemutatása ellenében - kiszolgáltatja.

FBL (Fiata Bill of Lading)

Ez a legismertebb és legfontosabb FIATA - okmány, 1971 óta alkalmazzák. Fuvarozói típusú okmánynak szokták nevezni, mert annak kibocsátásával, a szállítmányozói jellegű kötelezettséget, eredményfelelősséget vállal magára. Az FBL így értékpapír és a birtokosa az áru birtokosa is egyben.

Kék színű, kötelezően számozva van, eredeti és másolati példányokkal állítják ki. A FIATA B/L-t a bankok fizetési okmányként elfogadják.

Az FBL jelentősége a multimodális, kombinált fuvarozás esetében kiemelkedő. Az FBL kiállításánál a speditőrnek meg kell győződnie arról, hogy:

  • ő (vagy megbízottja, közbenső szállítmányozója) a megnevezett küldeményt átvette, és egyedül övé a küldemény feletti rendelkezési jog,
  • a küldemény csomagolása sértetlen - e,
  • az FBL - en lévő adatok a megbízásban foglaltakkal megegyeznek,
  • a biztosítás kérdése tisztázott,
  • egyértelműen fel van tüntetve, hogy egy vagy több példányt állított ki.

Jegyzetfüzetébe gyűjtse ki a szállítmányozók által kibocsátott legfontosabb okmányokat. A felsorolás mellé írja le, ezek milyen jellemzőkkel rendelkeznek és mik a lényeges különbségek.

Az INCOTERMS klauzulák legfontosabb jellemzői

Az INCOTERMS (International Commercial Terms) klauzulái az adásvételi szerződés teljesítése során az áruszállítással kapcsolatos költség -és kockázatviselés eladó és vevő közötti megosztását szabályozzák.

A nemzetközi kereskedelmi gyakorlatban fuvarparitás alatt azt a földrajzi pontot értjük, ahol az áru szállításával kapcsolatos költségek az eladóról a vevőre szállnak át. A teljesítés helye pedig az a földrajzi hely, ahol az áruval, illetve szállítással összefüggő kockázat (kárveszély) átszáll az eladóról a vevőre.

A költségviselés és a kockázatvállalás két szélső esete:

  • az eladó az áru raktárán történő átadásán kívül semmi további szolgáltatást nem vállal,
  • az eladó magára vállal minden költséget és kockázatot a vevő raktáráig, beleértve még a vevő országában fizetendő vámterheket is.
INCOTERMS paritások változása
INCOTERMS 2000. paritásokINCOTERMS 2010. paritások
"E" csoport
EXW - Exworks (Üzemből)nincs jelentősebb változás
"F" csoport
FCA - Free Carrier (költségmentesen a fuvarozónak átadva)nincs jelentősebb változás
FAS - Free AlongsideShip (költségmentesen a hajó oldala mellé)nincs jelentősebb változás, DE a szabály már nem használja a hajókorlát fogalmát, elavult. Az eladónak és a vevőnek kell megállapodnia abban, hogy mikor tekinthető "fedélzetre átrakodottnak" a rakomány. A szabvány FCA klauzula alkalmazását javasolja konténeres szállítmányok esetében.
FOB - Free onBoard (költségmentesen a hajó fedélzetén)
"C" csoport
CFR - Cost and Freight (költség és fuvardíj fizetve)nincs jelentősebb változás, DE lásd. FOB/FAS paritáshoz fűzött megjegyzés, a szabály a CPT/CIP alkalmazását javasolja a konténeres fuvarozásra.
CIF - CostInsurance and Freight (költség, biztosítás és fuvardíj fizetve)
CPT - CarriagePaidto ... (fuvarozás fizetve valameddig)nincs jelentősebb változás
CIP - CarriageInsurancePaidto ... (fuvarozás, biztosítás fizetve valameddig)nincs jelentősebb változás
"D" csoport
DAF - DeliveredatFrontier (határra szállítva)törölt Incotermskaluzulák, helyüket átveszi a következő két új klauzula:
DAP - Delivered at Place (helyszíni kiszállítás - átadás a megjelölt helyen, a vevő oldalán)
DAT - Delivered at Terminal (terminálhoz szállítva - átadás a megjelölt helyen, a vevő oldalán)
DES - DeliveredexShip (leszállítva hajóról történő átadással)
DEQ - DeliveredexQuay (leszállítva rakparton történő átadással)
DDU - DeliveredDutyUnpaid (leszállítva vámfizetés nélkül)
DDP - DeliveredDutyPaid (leszállítva vámfizetéssel)nincs jelentősebb változás

3. táblázat

Forrás: MLBKT, Incoterms 2010: Miben változott? Összeállította: Szudi Antal, Logisztikai Híradó 2011/1.

A párizsi Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) első ízben 1936-ban dolgozta ki a Nemzetközi Kereskedelmi Feltételeket. Többszöri módosítás után a legutolsó változat az INCOTERMS 2010. A korábbi feltételek változatlanul alkalmazhatók, ha a szerződésben arra hivatkoznak.

Három lényeges elem az INCOTERMS paritásokban:

  • a költségeket ki viseli (meddig az eladó és honnan a vevő),
  • a kárveszély átszállás helye (teljesítési hely),
  • az eladó és a vevő részéről teljesítendő feladatok (pl. okmányok átadása, avizálás, biztosítás kötése, hajótérfoglalás, beviteli és kiviteli engedélyek beszerzése, vámkezeltetés és vámfizetés stb.).
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
A szállítmányozó összehangolja a megbízói keresletet a fuvarozói kínálattal.
Az FBL-t a bankok fizetési okmányként nem fogadják el.
2. Az FBL:
Kombinált fuvarokmány
A bankok fizetési okmányként nem fogadják el
Értékpapír
3. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyek tartoznak a konkrét helyváltoztatáshoz szükséges szállítmányozói ismeretekhez!
Áruismeret
Tarifa- és földrajzi ismeretek
Nemzetközi szabványok
Refakciaérvényesítési lehetőségek