KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: A folyami és tengeri árufuvarozás
6.3. lecke: A tengeri árufuvarozás jellemzői és a kereskedelmi hajók típusai
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a tengerhajózás teljesítmény jellemzőit. Legyen tisztában a kereskedelmi hajók legfontosabb típusaival. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
Az Egyesült Nemzetek Szövetségének tengerjogi konferenciája is megerősítette 1958-ban a hajózás szabadságát, mely minden kereskedelmi hajónak lehetővé teszi: | |||
| |||
Az Egyesült Nemzetek szabályozása szerint a tengereket 3 területre osztják: | |||
Felségvizek/parti vizek | |||
Egy ország tengerpartja felségvíznek számít, ahol az ország törvényei mérvadók. Hagyományosan a felségterület a tengereken három tengeri mérföld. Az ENSZ megfelelő konvencióját aláíró országok ezt kiterjeszthetik 12 mérföldig (1 tengeri mérföld 1852 méter) | |||
Gazdasági zóna | |||
A tengerparti országoknál 200 tengeri mérföldes sávban az illető ország gazdasági tevékenységet végezhet. Ez azonban nem érinti a hajózás szabadságát. | |||
Nyílt tenger | |||
A parti felségvizekhez csatlakozó tenger, a nyílt tenger, ahol a tengerek szabadsága elv érvényesül. | |||
A közlekedési alágazatok vizsgálati és összehasonlítási szempontjai: | |||
| |||
A tengerhajózás sebességelényegesen alacsonyabb mint a többi közlekedési alágazaté. Jelenleg a leggyorsabb a konténer hajók sebessége, 60 km/óra. Magyarországról-Japánba egy konténer 35-40 nap alatt jut el, a háztól-házig továbbításhoz kell ez az időintervallum. (A tengeri szakasz ebből kb. 2/3 és a szárazföldi 1/3). | |||
Hamburgból a következő fuvarozási idők jellemzőek (hajólisták alapján) | |||
Singapore - 18 nap | |||
Teljesítőképesség | |||
A tengerhajózás rendelkezik a legnagyobb fuvarkapacitással. A darabárut fuvarozó hajók hordképessége 9000 és 15000 tonna között, a konténer hajóké pedig 50000 tonnát meghaladó. | |||
A járatok rendszerességét nem lehet pl. a légifuvarozáshoz hasonlítani. Egy azonos útvonal amely repülőgéppel 3-4 nap alatt oda vissza bejárható, az hajóval esetleg 60 nap. | |||
Az útvonalak, a hálózat kialakítása alapvetően a geológiai (földrajzi) adottságoktól függ. | |||
A megbízhatóság alatt a pontosságot és rendszerességet értjük. Ez az elmúlt években sokat javult, de például a menetrendszerinti járat indítást és érkezést másként kell értelmezni, mint a többi közlekedési alágazatnál. | |||
A tengerhajózás biztonságos áruszállítási mód. A balesetek sokkal ritkábbak mint a többi közlekedési ágnál. Ugyanakkor, ha egy baleset bekövetkezik az áru és egyéb kár sokkal nagyobb méretű. | |||
A hajók egyszerre nagy távolságra, nagy mennyiségű árukat fuvaroznak, ezért az egységre jutó költség (tkm vagy tonna) sokkal kedvezőbb mint a többi fuvarozási módnál. Ez a fuvardíjakban is tükröződik. | |||
Jegyzetelje ki a tengeri árufuvarozás jellemzőit, emelje ki az előnyöket! | |||
A kereskedelmi hajók típusai | |||
Szárazárukat fuvarozó hajók | |||
| |||
Főleg vonalhajók, melyek hagyományosan csomagolt (ládázott, zsákos, hordós, rekeszes) árukat fuvaroznak, | |||
| |||
Leggyakrabban ömlesztett árukat (vasérc, szén, gabona, foszfát, stb.) fuvarozó hajók, | |||
| |||
Az ISO szabvány szerint 10, 20 és 40 lábas konténerek készülnek. Egy 20 lábas konténer hasznos terhelése 18 t. | |||
| |||
forrás: http://www.griffwason.com/images/gwai_containership/GriffWason_Container%20Ship01.jpg | |||
| |||
A RO-RO hajók (Roll-on/roll-off) kamionok, tehergépjárművek, személygépkocsik, illetve vasúti járművek tengeri szállítására szolgálnak. | |||
Folyékony árukat fuvarozó hajók | |||
Az angol elnevezés után (tanker) tankhajónak vagy tankernek nevezzük a folyékony rakományt fuvarozó hajót. | |||
Fontosabb típusok: | |||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||
1. Milyen tengerparti területeket tekintünk felségvizeknek?
![]() | |||||||
2. A 20'-as konténer hasznos terhelése:
![]() | |||||||
3. A Ro-Ro hajók:
![]() |