KURZUS: Szállítmányozási rendszerek

MODUL: A folyami és tengeri árufuvarozás

6.1. lecke: A folyami árufuvarozás és a belvízi hajózásban alkalmazott hajózási módok

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a folyami hajózás sajátosságait, a folyami árufuvarozás előnyeit és hátrányait. Ismereteket szerezzen a belvízi hajózásban alkalmazott hajózási módokról.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • ismertetni a folyami hajózás sajátosságait
  • felsorolni a folyami árufuvarozás előnyeit és hátrányait
  • megfogalmazni az különböző hajózási módok sajátosságait

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • folyami fuvarozás
  • hajózási mód
  • vonató
  • toló
  • önjáró
A folyami árufuvarozás előnyei

Teljesítőképesség: A folyami járművek kapacitása sokszorosa a közúton és vasúton közlekedő fuvareszközöknek. Egy 1200 tonnás hajó rakományát kb. 40 db vasúti vagy 60 db közúti járművel lehet továbbítani.

Üzemanyagfelhasználás: Egységnyi szállítási teljesítményre vetítve a többi ágazathoz viszonyítva a legkisebb.

Biztonságos közlekedési megoldás: A baleseti vagy áruvédelmi statisztikákat elemezve egyaránt a legkedvezőbb adatok jellemzik.

Környezetvédelmiparaméterei alapján a többi alághoz képest kiemelkedően a legalacsonyabb környezetterhelési adatokkal jellemezhető.

"Pályaépítési" fenntartási költségei a természetes vízi utaknál alacsonyabbak.

A folyami árufuvarozás hátrányai

Fuvarozási sebessége a többi közlekedési alághoz viszonyítva a legkisebb.

Az időjárás (szél, jég, köd stb.) és a vízállás változásaira érzékenyen reagál.

A fuvarozás háztól-házig nem oldható meg, többszöri átrakással jut el az áru a feladótól az átvevőig, ez a költségeket növeli

A menetrendszerinti járatindítás az útvonal, a rakodási és kikötési stb. sajátosságok miatt itt csak időintervallumban tervezhető.

Jegyzetelje ki a folyami árufuvarozás előnyeit és hátrányait!

A belvízi hajózásban alkalmazott hajózási módok

A hajózás technológiai és műszaki megoldásai alapján lehet:

  • vontató-hajózás
  • tolóhajózás és
  • önjáró hajózás.
Vontatóhajózás

Vontatóhajózáson olyan hajózási módszert értünk, amikor az áruk befogadására szolgáló uszályokat az előttük haladó vontatóhajó vontatókötelekkel mozgatja (vontatja) a kívánt irányba.

Hazai vonatkozásban az uszályok hordképessége 1000-1500 tonna, a vontatóhajók főgépteljesítménye 220-1500 kW közötti Az uszályokból a Dunán a vízi úti adottságok, a vontatás iránya (hegymenet, illetve völgymenet), valamint a vontatóhajó főgépteljesítményének a függvényében 3000-10000 tonnás kötelékek (vonták) alakíthatók ki. A vontatott uszályok egymáshoz csatolókötelekkel vannak rögzítve, és a vonta nagyságától függően egy vagy több sorban követik a vonttó hajót. A vontatókötelek hosszát és a csatolás módját a vontatás iránya és a víziút sajátosságai szabják meg.

A vontatóhajózás ma már nem korszerű hajózási módszer, alkalmazása a nagyobb vízi utakon mindinkább visszaszorul, és helyette a tolóhajózás, illetve az önjáró hajózás kerül előtérbe.

Vonatató hajózás
1. ábra

forrás: http://iho.hu/img/110726_tatabanya_1/t1_02.jpg

Tolóhajózás

Tolóhajózáson olyan hajózási módszert értünk, amikor az áruk befogadására szolgáló úszóegységeket (tolt bárkákat) egy speciálisan erre a célra kialakított hajó - a tolóhajó - tolja maga előtt. A bárkák és a tolóhajó egy egységet képeznek. A bárkákat a hajóhoz csatolókötelekkel vagy speciális csatolóberendezésekkel merev vagy hajlékony csatolással rögzítik. Hazai vonatkozásban a tolt bárkák 1100-1850 tonnásak, a tolóhajók főgépteljesítménye 220-1500 kW. A tolatmányok nagysága a vontatóhajózásnál említett tényezőktől függően szintén 3000-10000 tonna közötti lehet. Tolóhajózást a vízi úti adottságok miatt elsősorban a Duna középső- és alsó szakaszán alkalmaznak. A Duna felső szakaszán a vontató- és önjáró hajózás a jellemző, de tolóhajózás is előfordul.

A tolóhajózás főbb előnyei a vontatóhajózáshoz képest a következők:

  • A tolt bárkák építésének költségei a lakóterek, a kormány stb. elmaradás miatt 15%-kal olcsóbbak, mint a hagyományos uszályoké.
  • A tolt bárkák vezetése, őrzése külön személyzetet nem igényel.
  • Az üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztásban 5-8%-os megtakarítás érhető el.
  • A műszaki sebesség 8-10%-kal nagyobb.
Toló hajózás
2. ábra

forrás: http://image.hotdog.hu/user/blankolo/Kalocsa-tolo.jpg

Önjáró hajózás

Az önjáró hajók közlekedésére általában bármely hajózható víziúton lehetőség nyílik, gyors árutovábbítást tesznek lehetővé, és elsősorban kisebb tételnagyságok esetén, illetve darabáru forgalomban nyernek alkalmazást.

Az önjáró hajózás egyik speciális válfaja a toló-önjáró hajózás. A toló-önjáró hajó - miközben maga is árut szállít - kiképzésénél és felszerelésénél fogva alkalmas arra, hogy maga előtt tolva vagy mellévett alakzatban egy-egy bárkát, uszályt továbbítson. A hazai toló-önjáró hajók hordképessége 1300-1800 tonna.

Önellenőrző kérdések
1. A folyami árufuvarozás teljesítőképessége:
a járművek kapacitása sokszorosa a közúti járműveknek.
az eljutási idő rövid.
a legbiztonságosabb közlekedési megoldás.
2. A tolóhajózás főbb sajátosságai:
a tolt bárkák vezetése külön személyzetet igényel.
az üzemanyag fogyasztásban 5-8% megtakarítás érhető el.
a tolt bárkák építésének költségei 15%-kal magasabb.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A folyami árufuvarozásban az áru háztól-házig továbbítható.