KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: A folyami és tengeri árufuvarozás
6.1. lecke: A folyami árufuvarozás és a belvízi hajózásban alkalmazott hajózási módok
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a folyami hajózás sajátosságait, a folyami árufuvarozás előnyeit és hátrányait. Ismereteket szerezzen a belvízi hajózásban alkalmazott hajózási módokról. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
A folyami árufuvarozás előnyei | |||
Teljesítőképesség: A folyami járművek kapacitása sokszorosa a közúton és vasúton közlekedő fuvareszközöknek. Egy 1200 tonnás hajó rakományát kb. 40 db vasúti vagy 60 db közúti járművel lehet továbbítani. | |||
Üzemanyagfelhasználás: Egységnyi szállítási teljesítményre vetítve a többi ágazathoz viszonyítva a legkisebb. | |||
Biztonságos közlekedési megoldás: A baleseti vagy áruvédelmi statisztikákat elemezve egyaránt a legkedvezőbb adatok jellemzik. | |||
Környezetvédelmiparaméterei alapján a többi alághoz képest kiemelkedően a legalacsonyabb környezetterhelési adatokkal jellemezhető. | |||
"Pályaépítési" fenntartási költségei a természetes vízi utaknál alacsonyabbak. | |||
A folyami árufuvarozás hátrányai | |||
Fuvarozási sebessége a többi közlekedési alághoz viszonyítva a legkisebb. | |||
Az időjárás (szél, jég, köd stb.) és a vízállás változásaira érzékenyen reagál. | |||
A fuvarozás háztól-házig nem oldható meg, többszöri átrakással jut el az áru a feladótól az átvevőig, ez a költségeket növeli | |||
A menetrendszerinti járatindítás az útvonal, a rakodási és kikötési stb. sajátosságok miatt itt csak időintervallumban tervezhető. | |||
Jegyzetelje ki a folyami árufuvarozás előnyeit és hátrányait! | |||
A belvízi hajózásban alkalmazott hajózási módok | |||
A hajózás technológiai és műszaki megoldásai alapján lehet: | |||
| |||
Vontatóhajózás | |||
Vontatóhajózáson olyan hajózási módszert értünk, amikor az áruk befogadására szolgáló uszályokat az előttük haladó vontatóhajó vontatókötelekkel mozgatja (vontatja) a kívánt irányba. | |||
Hazai vonatkozásban az uszályok hordképessége 1000-1500 tonna, a vontatóhajók főgépteljesítménye 220-1500 kW közötti Az uszályokból a Dunán a vízi úti adottságok, a vontatás iránya (hegymenet, illetve völgymenet), valamint a vontatóhajó főgépteljesítményének a függvényében 3000-10000 tonnás kötelékek (vonták) alakíthatók ki. A vontatott uszályok egymáshoz csatolókötelekkel vannak rögzítve, és a vonta nagyságától függően egy vagy több sorban követik a vonttó hajót. A vontatókötelek hosszát és a csatolás módját a vontatás iránya és a víziút sajátosságai szabják meg. | |||
A vontatóhajózás ma már nem korszerű hajózási módszer, alkalmazása a nagyobb vízi utakon mindinkább visszaszorul, és helyette a tolóhajózás, illetve az önjáró hajózás kerül előtérbe. | |||
| |||
forrás: http://iho.hu/img/110726_tatabanya_1/t1_02.jpg | |||
Tolóhajózás | |||
Tolóhajózáson olyan hajózási módszert értünk, amikor az áruk befogadására szolgáló úszóegységeket (tolt bárkákat) egy speciálisan erre a célra kialakított hajó - a tolóhajó - tolja maga előtt. A bárkák és a tolóhajó egy egységet képeznek. A bárkákat a hajóhoz csatolókötelekkel vagy speciális csatolóberendezésekkel merev vagy hajlékony csatolással rögzítik. Hazai vonatkozásban a tolt bárkák 1100-1850 tonnásak, a tolóhajók főgépteljesítménye 220-1500 kW. A tolatmányok nagysága a vontatóhajózásnál említett tényezőktől függően szintén 3000-10000 tonna közötti lehet. Tolóhajózást a vízi úti adottságok miatt elsősorban a Duna középső- és alsó szakaszán alkalmaznak. A Duna felső szakaszán a vontató- és önjáró hajózás a jellemző, de tolóhajózás is előfordul. | |||
A tolóhajózás főbb előnyei a vontatóhajózáshoz képest a következők: | |||
| |||
| |||
forrás: http://image.hotdog.hu/user/blankolo/Kalocsa-tolo.jpg | |||
Önjáró hajózás | |||
Az önjáró hajók közlekedésére általában bármely hajózható víziúton lehetőség nyílik, gyors árutovábbítást tesznek lehetővé, és elsősorban kisebb tételnagyságok esetén, illetve darabáru forgalomban nyernek alkalmazást. | |||
Az önjáró hajózás egyik speciális válfaja a toló-önjáró hajózás. A toló-önjáró hajó - miközben maga is árut szállít - kiképzésénél és felszerelésénél fogva alkalmas arra, hogy maga előtt tolva vagy mellévett alakzatban egy-egy bárkát, uszályt továbbítson. A hazai toló-önjáró hajók hordképessége 1300-1800 tonna. |
Önellenőrző kérdések | |||||||
1. A folyami árufuvarozás teljesítőképessége:
![]() | |||||||
2. A tolóhajózás főbb sajátosságai:
![]() | |||||||
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |