KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: Légi árufuvarozás
5.1. lecke: A légi fuvarozás sajátosságai és szervezetei
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a légi fuvarozás sajátosságait, előnyeit. Ismereteket szerezzen a légi árutovábbítást szabályozó egyezményekről és szervezetekről. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
A légi fuvarozás jellemzői | |||
A légi fuvarozás a leggyorsabb továbbítási mód. Ezért elsősorban olyan küldeményeknél alkalmazzák, amelyeknél az eljutási időt minimálisra kell csökkenteni. | |||
Ilyen küldemények: | |||
| |||
A légi árufuvarozás igen költséges, ezért leggyakrabban olyan küldeményeknél alkalmazzák: | |||
| |||
A fejlett légi továbbítási rendszer élénkíti a külkereskedelmet. | |||
A légi fuvarozás - esetenként 80%-kal is csökkentheti a csomagolási költségeket és a raktározási igényt. | |||
| |||
forrás: http://www.shipit.com | |||
A légi áru fuvarozása korábban főként vegyes közlekedési móddal, azaz a személyszállító gépek rakterében történt. A küldemények közel kétharmadát ma is az utasszállítógépek szabad rakterében továbbítják a légitársaságok Ez a vegyes megoldás a repülőgépek kapacitása mellett járatonként függ az üzemanyag mennyiségétől, az időjárástól, az utasok számától stb. A nagyforgalmú interkontinentális vonalakon a légitársaságok kifejezetten teherszállító repülőgépekkel továbbítják a küldeményeket. A teherszállításra alkalmas repülőgépek jelentős hányada a légi fuvarozásra szakosodott társaságoké. | |||
Jegyzetelje ki, hogy milyen árukat érdemes légi úton fuvarozni! | |||
Egyezmények és szervezetek a légi árufuvarozásban | |||
Varsói Egyezmény | |||
Az 1920-as évek repülési és árufuvarozási tapasztalatai arra ösztönözték a légitársaságokat, hogy lehetőleg egységes feltételekkel, azonos tartalmú fuvarokmányokkal és egyenlő felelősség terhével vehessenek részt a nemzetközi légi forgalomban. Ez a törekvés késztette az érintett országok kormányait, hogy megkíséreljék a légi fuvarozással összefüggő egyes kérdések sokoldalú rendezését. Ez a szándék az 1929. X. 12-én aláírt és Varsói Egyezmény néven ismert okmányban testesült meg. | |||
Chicagói Egyezmény a nemzetközi polgári repülésről | |||
Az egyezmény célja a nemzetközi polgári repülés fejlesztését szolgáló nemzetközi együttműködés megteremtése a nemzetközi polgári légi közlekedés biztonságos, rendszeres és hatékony (gazdaságos) lebonyolítása érdekében. Az egyezmény aláírásával egy időben megkötötték a Nemzetközi Légi Tranzit Egyezményt és a Nemzetközi LégiFuvarozásiEgyezményt. | |||
ICAO Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet | |||
1946. júniusában a kanadai Montrealban létrehozták az állandó Polgári Repülési Szervezetet (ICAO - International Civil Aviation Organization) Montreal székhellyel. | |||
A repülés magas színvonalú műszaki és szakmai felkészültséget igénylő tevékenység. A nemzetközi légiközlekedés jellegéből adódik, hogy elengedhetetlenül szükséges a légijárművekre, azok személyzetére, a légi útvonalakra és a kiegészítő szolgálatokra vonatkozó szabályok, szabványok, eljárások lehető legteljesebb egységességének biztosítása és azok egységes alkalmazása feltételeinek megteremtése. A Szervezet célkitűzése, hogy fejlessze a nemzetközi repülés elveit és műszaki színvonalát, valamint, hogy elősegítse a nemzetközi légiközlekedés tervezését és fejlesztését. | |||
IATA (International Air Transport Association) | |||
A Chicagói konferencián született megállapodások főleg műszaki, technikai jellegű problémákat szabályoztak és alig érintettek gazdasági, kereskedelmi kérdéseket, ezért hamarosan felmerült az igény egy olyan szervezet létrehozására, amely ezen a téren is útmutatást ad a világ légitársaságainak. A IATA-nak minden olyan ország tagja lehet, amely tagja az ENSZ-nek. | |||
A IATA főbb feladatai a következők: | |||
| |||
A IATA forgalmi szolgáltatásainak a részét képezi az egységrakomány-képző eszközök (ULD) irányítási központja. Ez a számítógépesített rendszer a többoldalú ULD irányítási egyezmény keretében figyelemmel kíséri a légitársaságok számára a fuvarozó egységrakományainak vonalközi mozgását. Az egységrakományok szabványait és jelzéseit a IATA alakította ki a repülőgép és konténergyártókkal és a nemzetközi szabványügyi hivatalokkal egyetértésben. | |||
Önellenőrző kérdések |
1. A légi árufuvarozás:
![]() | ||||||||
2. Az IATA főbb feladatai:
![]() | ||||||||
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |