KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: A közúti áruszállítás
3.2. lecke: A jármű és a rakomány mérethatárai, a fuvarozási útvonal meghatározása
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a jármű és a rakomány méret- és tömeghatárait, illetve a túlsúlyos és túlméretes árutovábbítás feltételeit. Legyen tisztában a fuvarozási útvonal meghatározásával kapcsolatos információkkal, tényezőkkel. | ||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | ||
| ||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | ||
Kulcsfogalmak | ||
| ||
1. A jármű és a rakomány mérethatárai | ||
Elsősorban a közlekedés biztonsága, de ezen túlmenően az úthálózat állapotának megóvása érdekében szinte minden országban jogszabályokban határozzák meg a gépjárművek méret- és tömeghatárait. E rendelkezések a közúti fuvarozók tevékenységét bizonyos korlátok közé szorítják, hiszen a járművek tömegére vonatkozó korlátozások egyben meghatározzák a gépjárművel fuvarozható rakomány mennyiségét is. A korlátozások egyes országokban kiterjednek a tengelyterhelésre is. | ||
A hazai és nemzetközi előírások nagyjából egységesek abban, hogy a jármű szélessége a 2,50 m-t, magassága a 4 m-t nem haladhatja meg (kivéve az ún. fokozott hőszigetelésű járművet, amelynek max. szélessége 2,60 m). Ezek az előírások általában az egyes járművek hosszát is korlátozzák. A járművek méreteit Magyarországon a közlekedési hatóság közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelete határozza meg. A járművek paramétereit, illetve az össztömeg- és tengelykorlátozásokat a fuvarfeladat meghatározásánál maximálisan figyelembe kell venni. Ezek az értékek a fuvarfeladat tartalmán túl az útvonalra is kihatnak. | ||
A nemzetközi közúti áruszállítási tevékenység keretében használt áruszállító járművekkel szemben Európában támasztott műszaki követelmények jelenleg - néhány speciális áruszállítási tevékenység kivéve: (pl. veszélyes áru szállítása) - egységes nemzetközi egyezményben nem kerültek megfogalmazásra, elfogadásra, közzétételre. Ezen körülmények az európai országok többségét arra kényszeríti, hogy nemzeti szabályozás keretében határozzák meg mindazon feltételeket, amelyeket a nagy tömegű szállító járművekkel végzett nemzetközi áruszállítás esetén környezetvédelmi, közlekedésbiztonsági, gazdasági és egyéb szempontból fontosnak tartanak. | ||
Amennyiben az előírt mérethatárokat a jármű vagy a rakomány meghaladja, akkor sajátos szervezést igénylő túlsúlyos és túlméretes szállítmányról beszélünk. | ||
A túlsúlyos és túlméretes árutovábbítás feltétételei: | ||
| ||
Az áru nem továbbítható ha: | ||
| ||
A továbbító járműnek rendelkezni kell: | ||
| ||
2. A fuvarozási útvonal meghatározása | ||
Az árut szinte minden esetben több útvonalon lehet fuvarozni. A végleges kijelölés sok tényező függvénye (napjainkban már számtalan útvonaltervezési programot alkalmazhatnak a nemzetközi fuvarozók). A szakszerű útvonal kiválasztástól nagyban függ a fuvarozási idő és a költség. | ||
Néhány figyelembeveendő a számtalan tényező közül: | ||
| ||
Kivételek: | ||
| ||
Általában 40 tonna a megengedett összgördülőtömeg, de vannak országok, ahol kisebbek, ezért nem lehet bizonyos súlyú árukkal átmenni az országon, ezért figyelemmel kell lenni arra, hogy pl. Dél - Németországból Olaszországba akar menni az autó, ez Svájcon keresztül lenne a legrövidebb, de a súly miatt nem lehet, így Ausztrián keresztül megy oda. | ||
| ||
Jegyzetfüzetébe gyűjtse ki, hogy melyek a legfontosabb tényezők a fuvarozási útvonal kialakításánál! | ||
Önellenőrző kérdések |
1. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||
2. A fuvarozási útvonal kialakításához ismerni kell
![]() | |||||||||
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |