KURZUS: Szállítmányozási rendszerek

MODUL: Kombinált árufuvarozás

4.2. lecke: A kombinált fuvarozás technikai feltételei

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a kombinált fuvarozásban alkalmazott technikai feltételeket, eszközeit, a jellegzetes szállítójárműveket. Legyen tisztában a a terminálok funkciójával, jellemzőivel.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • a kombinált fuvarozás eszközeit, technikai feltételeit rendszerezni,
  • a terminálok feladatát, jellemzőit meghatározni,
  • a közúti szállításra vonatkozó technikai paramétereket megnevezni
  • a vasúti szállításnál a konténerszállításra alkalmas kocsikat jellemezni

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • kombinált fuvarozás
  • vasút
  • közút
  • terminál

Az előzőekben ismertetett kombinált fuvarozási eszközök (konténer, csereszekrény, félpótkocsi) csupán egy részét képezik azoknak az eszközöknek, amelyek ezen árutovábbítási mód végrehajtásához szükségesek. Az egyes közlekedési alágazatoknál olyan fuvareszközökre és egyéb speciális eszközökre van szükség amelyekkel továbbítani lehet a különböző egységeket. Ez nagyon összehangolt nemzetközi fejlesztést és együttműködést igényel, hiszen Európában alig van olyan méretű ország, ahol a kombinált fuvarozást csupán belföldi forgalomban gazdaságos lenne alkalmazni.

Közúti-vasúti kombinált fuvarozás szállítójárművei
Közúti szállítás

A közúti fuvareszközöket el kell látni a fuvarozott egység (konténer, csereszekrény) biztonságos szállításához szükséges rögzítő eszközökkel. Az ISO konténereket az alvázhoz kell kapcsolni, megfelelő forgóreteszek alkalmazásával.

A közúti közlekedés szállítójárművei:

  • rendeltetés szerint: lehet általános (normál rakfelületű), vagy különleges (speciális alvázkeretű = Chassis)
  • a teherbírás szerint:
    • maximum 16 tonna (szóló tehergépkocsi)
    • maximum 20 tonna (pótkocsis tehergépkocsi)
    • maximum 25 tonna (nyerges szerelvény)

A közúti járművekre rakható konténerek bruttó súlya, az egyes országok által megszabott tengelynyomásnak, illetve a közúti járművek önsúlyának függvénye. A járműszerelvény maximális súlya 40 tonna lehet. Az oldalrakodó berendezéssel felszerelt közúti járművek fő rendeltetése a konténerek szállítása, de alkalmasak fel-, le-, illetve átrakásra, esetenként halmazolásra is. A konténer megfogása és felemelése kézi működtetésű, speciális függelékkel az alsó saroklemez vagy spréderrel (önműködő konténermegfogó-keret) a felső saroklemezhez csatlakozva történik meg. Csereszekrények szállítása is különleges alvázszerkezetű közúti járművön történik. Rakodásuk hidraulikus vagy pneumatikus rendszer segítségével valósul meg, amely során az alváz a csereszekrényt megemeli és a támasztó lábakra állított csereszekrény alól a jármű ki tud állni. Nyerges félpótkocsik szállítása értelemszerűen nyerges vontatók által történik.

Vasúti szállítás

A konténerek szállítása történhet normál pőrekocsin vagy speciális konténerszállító vasúti kocsin, ez a kosaras kocsi. UIC előírások alapján a konténerszállító vasúti kocsik kétféle kivitelben készülhetnek.

  • zárt konténervonatokhoz egyszerű, könnyűszerkezetű különleges vasúti kocsik, amelyek a konténerterminálok között, rendezés nélkül közlekedhetnek,
  • normál tehervonatokhoz lökéscsillapító berendezéssel ellátott vasúti kocsik.
Konténerszállító különleges vasúti kocsik

Ezek olyan alvázak (pőrekocsik), amelyekbe be vannak építve a konténerrögzítő szerkezetek, az ún. tüskék, amelyek a konténerhez kapcsolódnak úgy, hogy a kocsi megrakása előtt a konténerek rögzítéséhez szükséges tüskéket felemelik, csapszeggel rögzítik, és a konténert a kiemelt tüskékre ráhelyezik.

Konténerek szállítására is alkalmas közönséges vasúti kocsik

Egyszerű pőre-vagy alacsony (lehajtható) oldalfalú kocsik. Ez esetben külön kell gondoskodni a felrakott konténerek rögzítéséről a vasúti Rakodási Szabályzat előírásait betartva.

A konténerszállító vasúti kocsikat konténerrögzítő készülékekkel kell ellátni.

Az új modul rendszerű, kosaras kocsi, vasúti teherkocsi szerkezeti felépítése az alváz felső szintje és a vasúti pálya szintje közötti teret használja ki. A kocsi szállít szabványos konténereket és cserefelépítményeket is különböző rakodási kombinációkban (pl. 3 (20'; 20' + 40'). A szállított konténerek, illetve cserefelépítmények legnagyobb össztömege 68 tonna lehet. A közúti-vasúti járművekről a fuvaregységek átrakásához ki kell alakítani a szükséges technikai feltételeket.

Terminálok

A terminálok a kombinált forgalom átrakó helyei. A jelentős forgalmat lebonyolító terminálok

  • bonyolult feladatokat látnak el
  • térben nagy kiterjedésűek
Konténerterminál
1. ábra

forrás: http://www.aecom.com

A kombinált forgalom termináljai a kombinált fuvarozási és ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtanak gazdasági környezetük számára. Ennek megfelelően tevékenységi köreik a távolsági szállításhoz kapcsolódó vasútüzemi funkciókon túlmenően még a:

  • rakodás: szállítási egységek (pl. konténer) fel- és lerakása, illetve közvetlen átrakása a távolsági és a helyi, valamint a körzeti szállítás járművei között
  • tárolás: átmeneti tárolás a helyi, illetve körzeti és távolsági szállítás közben, vagy fuvaroztatói megbízásból hosszabb időtartamú bértárolás.

A terminálokat olyan helyen kell kiépíteni, ahol a vasúti- közúti kapcsolat, átrakás lehetséges. Az ideális helyszín az, ahol ennél több közlekedési alágazat kapcsolódását ki tudják alakítani. (Vízi- vasúti, vízi - közúti átrakás).

Jegyzetfüzetébe gyűjtse ki a terminálokon végzett legfontosabb tevékenységeket!

Önellenőrző kérdések
1. A közúti közlekedés szállítójárművei teherbírás szerint szóló tehergépkocsinál lehet:
maximum 16 tonna.
maximum 12 tonna.
maximum 20 tonna.
2. A terminálok:
A kombinált forgalom átrakó helyei,
Tevékenységük az átrakásokra korlátozódik,
Átmeneti tárolást nem végeznek.
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
A vasúton szállított konténerek, illetve cserefelépítmények legnagyobb össztömege 68 tonna lehet.