KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: Szállítmányozási alapok
1.2. lecke: A szállítmányozó szolgáltatásai
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a szállítmányozók által nyújtott szolgáltatásokat. Legyen tisztában a szállítmányozók szervezetének tevékenységével és az általuk kibocsátott okmányokkal. Szerezzen ismereteket a költség és kockázatmegosztás szokványaival (INCOTERMS) kapcsolatban. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kulcsfogalmak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozás értéknövelő szerepe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(forrás: http://www.bestlinefreight.com/images/cargo_forwarding.jpg) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A megtermelt áru tulajdonosának alapvető célja, hogy az árut értékesítse. A termék ritkán használható fel a termelés, gyártás helyén. Az értékesítés rendszerint helyváltoztatással jár. Ezért a terméket már az előállítás során olyan súlyban, méretben (terjedelemben), csomagolásban, mozgatható - kezelhető kialakításban fuvarozásra alkalmassá kell tenni. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Amikor a termék helyváltoztatásához különleges feltételeket és eszközöket kell kialakítani, illetve igénybe venni akkor rendkívüli küldemények (túlsúlyos - túlméretes) továbbításáról beszélünk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fuvarozás (az áru helyváltoztatásával járó teendők végrehajtása) értéknövelő tényező. Mint ilyen, azonban nemcsak az ezzel járó művelet végrehajtásának költségeit tartalmazza, hanem azokat a ráfordításokat is, amelyek a gyártás vagy csomagolás során ennek feltételeit megteremtik, és ily módon az árufuvarozás végpontján az áru felhasználását lehetővé teszik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó a termelés (gyártás) és a felhasználás (beépítés, fogyasztás) közötti helyváltoztatás lehetőségeinek és költségeinek optimalizálásában, a legbiztonságosabb, leggyorsabb, fuvarozási lehetőség megkeresésében és kiválasztásában betöltött szerepével az áru piaci versenyképességét befolyásoló tényezővé válik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó tehát nemcsak fuvaroz(tat), hanem megszervezi az áru feladási és rendeltetési helye közötti legelőnyösebb fuvarozási lehetőségeket. Ezeket összehangolja, és a többi közreműködő segítségével az árut a kívánt időre eljuttatja a felhasználás helyére a leggazdaságosabb, leggyorsabb és legbiztonságosabb útvonalon, betartva mind a feladási, mind a tranzit, mind pedig a rendeltetési ország hatósági és egyéb rendelkezéseit, valamint a megbízók egyéb előírásait, beleértve az áru kezelésére, rakodására vonatkozó utasításokat is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó szervező munkájával és széles körű szakismereteinek felhasználásával közvetlenül és közvetve is növeli az áru versenyképességét. Ez utóbbi megállapítás arra is vonatkozik, hogy a megbízó a szállítmányozó segítségével érdemben szólhat bele a fuvarparitás megállapítása során folyó alkuba, ilyenformán megbízója nemcsak az egyoldalúsággal járó kiszolgáltatottságtól mentesül, hanem a fuvarozás és egyéb járulékos munkák vállalásával külön haszonhoz is juthat. A szállítmányozó szellemi munkája tehát az áru verseny-képességének javulása révén elért többletnyereségben térül meg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A nemzetközi áruforgalom lebonyolítása - egyszerű esetektől eltekintve - alig képzelhető el szállítmányozó közreműködése nélkül. Ez vonatkozik az ún. multimodális árutovábbításra is, mert ebben az esetben a "transport operator" tölti be azt a szerepet, amely hagyományos árutovábbítás során a szállítmányozó dolga. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó közgazdasági szerepét, jelentőségét a nemzetközi munkamegosztás, a gazdasági integrációk térhódítása csak tovább növeli. Az árutermelők nemcsak áruik termelési önköltségével, a minőséggel, a csomagolással, az esztétikai megjelenéssel, a piac íz-lésének, igényességének kiszolgálásával, hanem a szállítmányozási költségekkel is versenyeznek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tíz legfontosabb import partnerországunk, 2013
1. táblázat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) a zárójelben feltüntetett számok az adott ország 2012. évi rangsorban elfoglalt helyét jelentik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tíz legfontosabb export célországunk, 2013
2. táblázat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) a zárójelben feltüntetett számok az adott ország 2012. évi rangsorban elfoglalt helyét jelentik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az 1. és a 2. sz. táblázat a magyar gazdaság külkereskedelmi forgalmának adatait tartalmazza, 2013. évi 10 legfontosabb kereskedelmi partner országok adatai alapján. A behozatali és kiviteli áruforgalom aktív részesei a szállítmányozók. A kiemelt adatsorból látható, hogy ebben az időszakban a magyar külkereskedelmi áruforgalomból a 10 leg-fontosabb országa milyen arányban részesült. Ezek az arányok és irányok egyértelműen meghatározzák a szállítmányozók feladatait. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó szolgáltatásai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó összehangolja a megbízói KERESLETET a fuvarozói KÍNÁLATTAL. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó az adásvételi ügylet szereplői, valamint az áruk eljuttatását megvalósító és benne közreműködő vállalkozók (fuvarozók, rakodást végző vállalkozók, raktárakat üzemeltetők stb.) között helyezkedik el. Bekapcsolására akkor kerül sor, ha az előbbiek érdekeltekké válnak abban, hogy a költségalakulás kedvező, a lebonyolítás szakszerű legyen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó bekapcsolásának indokai: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozó szolgáltatásának összetevői: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozók nemzetközi szervezete | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozók nemzetközi szervezete, a FIATA (Fédération Internationale des Associations des Transitaires et Assimilés) 1926-ban alakult Bécsben. Ma már mintegy 100 nemzeti szervezet rendes tagja, az ún. csatlakozott tagok száma 1200 körül mozog. Európai titkársága Zürichben, ázsiai titkársága Bombayben működik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A FIATA céljai a következők: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Magyarországot a "Magyar Szállítmányozók Szövetsége" képviseli a FIATA-ban. A FIATA egyik legfontosabb szakmai tevékenysége szállítmányozók által kiadott okmányok egységesítése. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozók által kibocsátott legfontosabb okmányok | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozói átvételi elismervény (Spediteur Recepisse) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállítmányozók ezt az okmányt igen gyakran, főként a gyűjtőforgalomban ás a vásári és kiállítási áruk szállítmányozása esetén az árufeladás igazolására adják ki. A szárazföldi fuvarokmányokhoz hasonlít, de kisebb értékű, mivel korlátozottan (csak az áru indításáig) biztosítja birtokosa részére a küldemény feletti rendelkezési jogot. Azt bizonyítja, hogy a szállítmányozó átvette az árut azzal a megbízással, hogy szervezze meg az áru útját. Fizetési okmány lehet az eladó és a vevő megállapodása alapján. Ez nem ún. FIATA - okmány. A Spediteur Recepisse - t bármely speditőr kiadhatja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FIATA FCR (Forwarder's Certificate of Receipt) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A FIATA által kidolgozott szállítmányozói átvételi igazolás. A szállítmányozó igazolja vele, hogy az árut sértetlen állapotban átvette és közli annak tartalmát és tömegét. Emellett a szállítmányozó vállalja, hogy a küldeményt a megbízója utasítására egy harmadik személynek vagy annak rendeletére továbbítja vagy tartja. A feladó (megbízó) eredeti rendelkezésének megváltoztatását, visszavonását csak a FCR eredeti példányának visszavonásával érvényesítheti. Rendelkezési jogával csak addig élhet, ameddig az okmányt kibocsátó szállítmányozó még rendelkezik a küldemény felett. A szállítmányozó nem vállalja, hogy az eredeti FCR - okmány birtokosának az árut kiszolgáltatja. Az okmány tehát nem értékpapír, csak a fenti módon értelmezett rendelkezési jogot biztosítja. Fizetési okmányként az eredeti példány alkalmazható. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FIATA FCT (Forwarder's Certificate of Transport) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ez az okmány, amely FIATA szállítmányozói igazolás fuvarozásra történő átvételről, a nemzetközi szállítmányozók számára alakították ki. Az okmány kiadásával a szállítmányozó arra vállal kötelezettséget, hogy az árut a rendeltetési helyen általa megnevezett (kijelölt) szállítmányozón keresztül kiszolgáltatja. A FIATA FCT - t az áru fuvarozásra történt átvétele után azonnal kiadják a feladónak. Ezzel igazolja a speditőr, hogy egy pontosan meghatározott küldeményt továbbításra átvett, hogy azt a feladó instrukcióinak megfelelően - amint azt az okmány tartalmazza - a rendeltetési helyen, az okmány birtokosának - annak bemutatása ellenében - kiszolgáltatja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FBL (Fiata Bill of Lading) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ez a legismertebb és legfontosabb FIATA - okmány, 1971 óta alkalmazzák. Fuvarozói típusú okmánynak szokták nevezni, mert annak kibocsátásával, a szállítmányozói jellegű kötelezettséget, eredményfelelősséget vállal magára. Az FBL így értékpapír és a birtokosa az áru birtokosa is egyben. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kék színű, kötelezően számozva van, eredeti és másolati példányokkal állítják ki. A FIATA B/L-t a bankok fizetési okmányként elfogadják. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az FBL jelentősége a multimodális, kombinált fuvarozás esetében kiemelkedő. Az FBL kiállításánál a speditőrnek meg kell győződnie arról, hogy: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jegyzetfüzetébe gyűjtse ki a szállítmányozók által kibocsátott legfontosabb okmányokat. A felsorolás mellé írja le, ezek milyen jellemzőkkel rendelkeznek és mik a lényeges különbségek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az INCOTERMS klauzulák legfontosabb jellemzői | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az INCOTERMS (International Commercial Terms) klauzulái az adásvételi szerződés teljesítése során az áruszállítással kapcsolatos költség -és kockázatviselés eladó és vevő közötti megosztását szabályozzák. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A nemzetközi kereskedelmi gyakorlatban fuvarparitás alatt azt a földrajzi pontot értjük, ahol az áru szállításával kapcsolatos költségek az eladóról a vevőre szállnak át. A teljesítés helye pedig az a földrajzi hely, ahol az áruval, illetve szállítással összefüggő kockázat (kárveszély) átszáll az eladóról a vevőre. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A költségviselés és a kockázatvállalás két szélső esete: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INCOTERMS paritások változása
3. táblázat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrás: MLBKT, Incoterms 2010: Miben változott? Összeállította: Szudi Antal, Logisztikai Híradó 2011/1. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A párizsi Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) első ízben 1936-ban dolgozta ki a Nemzetközi Kereskedelmi Feltételeket. Többszöri módosítás után a legutolsó változat az INCOTERMS 2010. A korábbi feltételek változatlanul alkalmazhatók, ha a szerződésben arra hivatkoznak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Három lényeges elem az INCOTERMS paritásokban: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||
2. Az FBL:
![]() | |||||||||
3. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyek tartoznak a konkrét helyváltoztatáshoz szükséges szállítmányozói ismeretekhez!
![]() |