KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: Kombinált árufuvarozás
4.1. lecke: Kombinált fuvarozás
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje kombinált árufuvarozás fogalmát, gazdasági előnyeit. Legyen tisztában a kombinált árutovábbítási módokkal, ezen belül a közúti-vasúti kombinált fuvarozás típusaival. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
Az elmúlt évtizedekben a dinamikusan növekvő nemzetközi áruforgalom lebonyolításához új fuvarozási módszereket, technikákat és technológiákat fejlesztettek ki ezen szakma képviselői. Az áruk mennyiségi és minőségi jellemzői a fuvarozandó egységek, a továbbítási útirányok, az információs rendszerek, a rendelkezésre álló időintervallumok oly mértékben átalakultak a globalizált világgazdaságban, hogy a hagyományos fuvarozási megoldásokkal már nem minden esetben lehet a megbízásokat teljesíteni. | |||
A nagyértékű áruk többszöri átrakása (járművekből ki és berakása, közúti járműből - vasúti kocsiba, majd hajóba stb.) drágítja az áru továbbítását. Az áru védelmére biztonságos csomagolást kell kialakítani, az átrakási pontokon a tartózkodási idők növekedése miatt nő az eljutási idő. | |||
Nagyobb a valószínűsége, hogy az együtt feladott árudarabok közül néhány másik hajóra vagy vasúti kocsiba kerül. Ezért megnövekedett azon megoldások száma, amikor a küldeményekből egységrakományt képeznek és ezt az eszközt (konténer, csereszekrény, félpótkocsi) rakják át az egyik továbbító járműről a másikra (közúti járműről - vasútiba - hajóra stb.) | |||
Így magát a küldeményt a legtöbb esetben a feladó telephelyétől az átvevő raktáráig egy egységként átrakás nélkül lehet eljuttatni. | |||
A fuvarozási és szállítmányozási alapfogalmak tisztázására, illetve ismételt áttekintésére azért van szükség, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy még a szakterületeken (közlekedés, kereskedelem, szállítmányozás) dolgozók is gyakran helytelenül használják. A köznyelvben nem kifogásolható, de a szakmai munkában félreértésekre ad alkalmat, ha tartalmuknak nem megfelelő helyen és módon alkalmazzák ezeket a fogalmakat. | |||
Ezen megoldások összességét nevezzük kombinált fuvarozásnak. Fő gazdasági előnyei: | |||
| |||
Jegyzetelje ki a kombinált fuvarozás fő gazdasági előnyeit! | |||
1. Kombinált árutovábbítási módok | |||
| |||
A kombinált fuvarozás kifejezés azon árutovábbítási megoldást jelenti, amikor legalább két szállítóeszköz egy komplex fuvarozási láncot alkot, és ahol az egységrakomány, és nem maga az áru kerül átrakásra. | |||
Az útvonal nagy részén az áru vasúton, belföldi vízi úton, illetve tengeri úton kerül továbbításra. A közúti fel- és elfuvarozás nagyságát a lehető legkisebbre mérsékli ez a megoldás. | |||
| |||
forrás: http://www.slo-zeleznice.si/uploads/KT_Moste.jpg | |||
A kombinált fuvarozás jellemzően közúti-vasúti, szárazföldi-vízi, illetve vízi-vízi párosításban valósul meg. A közúti és vasúti fuvarozási módok összekapcsolásakor a közút és a vasút speciális előnyei jobban kihasználhatók. A vasúti árutovábbítás hatékony a nagymennyiségű áruk mozgatása terén, s ez nagy távolságok esetén ideális, míg a közúti fuvarozás előnyösebb az árubegyűjtésben és disztribúcióban, kis és közepes távolságok esetén. | |||
2. Közúti (vasúti) - vízi kombinált fuvarozás (Ro-Ro) | |||
Ro-Ro: Roll on-Roll off | |||
Ezt a fuvarozási módot a közúti, vasúti szerelvények tengeri hajókon történő továbbítására dolgozták ki. Ennek keretében a tengeri hajókat (komphajók) teljes közúti és vasúti szerelvények befogadására tették alkalmassá. A szerelvények saját kerekeiken gördülnek fel - a megfelelően kiépített rámpákon, áthidaló szerkezeteken át - a hajóra és ugyanúgy hagyják el azt. Rakodó-berendezésre tehát nincs szükség. | |||
A módszer előnyei: | |||
| |||
Mindezekhez azonban különleges kiképzésű parti létesítményekre (megfelelő vonalvezetésű, csatlakozású vonalszakaszokkal), valamint áthidaló szerkezetekre van szükség. | |||
3. Folyami-tengeri kombinált árufuvarozás (Si-So) | |||
Si-So: Swim in-Swim out - be, illetve kiúszás | |||
E rendszer lényege a folyami különleges kialakítású uszályok (bárkák) a bárkaszállító hajókba (barge carriers) beúsznak, majd azokat a hajó rakodó-berendezései felemelik a fedélzetre, illetve a raktérbe. | |||
4. Közúti-vasúti kombinált árutovábbítás | |||
E fuvarozási mód során a fel, illetve elfuvarozást a kevésbé környezetkímélő, viszont a fuvaroztatói igényekhez rugalmasabban alkalmazkodó közúti alágazat végzi, míg a távolsági fuvarozást a környezetbarátabb vasúti alágazat. E fuvarozási mó különböző szempontok szerint csoportosítható. A legáltalánosabb megkülönböztetési szempont, hogy az áruküldeményt kíséri-e személyzet vagy sem. | |||
| |||
A konténerizáció | |||
A Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (International Standardisation Organisation-ISO) meghatározása szerint a konténer olyan fuvarozási segédeszköz, mely: | |||
| |||
A konténerek és fuvareszközök kapacitását TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) egységben mérik. Egy TEU egység 1 db 20(-as konténert jelent. | |||
A konténerek rendeltetésük szerint lehetnek univerzális konténerek, ami annyit jelent, hogy kereskedelmi jellegű áruk fuvarozására alkalmasak, illetve speciális kialakításúak, melyek meghatározott áruk fuvarozására szolgálnak. | |||
Huckepack forgalom | |||
A rakott vagy üres közúti járművet, járműszerelvényt, félpótkocsit vagy csereszekrényt továbbítják másik közlekedési ág fuvareszközén, amely leggyakrabban a vasúti kocsi. | |||
Csereszekrény illetve cserefelépítmény | |||
A cserefelépítmény olyan, kizárólag statikus terhelésre méretezett és a szállítandó árutól függően kiképzett felépítmény, amely nem rendelkezik futóművel. A közúti járművekről leválasztható, lerakható és a fuvarozás során egy rakodási egységet testesít meg. | |||
Előnyei | |||
| |||
Hátrányai | |||
| |||
A rendszer egyik fő jellemzője, hogy a különféle célokra kialakított lábakon álló felépítmény ki- és berakodását, térben és időben a szállító járműtől függetlenül lehet lebonyolítani. A csereszekrényes fuvarozási mód egyesíti a kombinált szállítás félpótkocsis és konténeres formájának az előnyeit, és kiküszöböli a hátrányait. A cserefelépítményes árutovábbítási rendszer nem igényel speciális rakodó berendezéseket és vasúti kocsikat, holttömeg aránya alacsony, elősegíti a közúti járművek hatékonyabb kihasználását. | |||
Nyergesvontatmány illetve félpótkocsi | |||
Rakodás szempontjából a félpótkocsiknak két típusát különböztetjük meg: | |||
| |||
Ro-La: Rollende-Landstrasse - gördülő országút | |||
Ennél a megoldásnál a teljes közúti fuvareszközt továbbítják speciális alacsony rakfelületű, kis kerekekkel ellátott vasúti kocsikon. A közúti járművek, nyerges szerelvények mobil vagy fix feljáró rendszeren (rámpán) mennek fel saját kerekükön a vasúti szerelvényre, és hasonló módon gördülnek le arról, így nincs szükség rakodóberendezésre. | |||
A közúti járműveket a gépjárművezetőkkel együtt szállítják, akik a szerelvényhez kapcsolt fekvőhelyes kocsiban utaznak, innen kapta a kísért fogalom elnevezést. | |||
Előnyei | |||
| |||
Hátrányai | |||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||
1. A kombinált fuvarozás gazdasági előnyei:
![]() | |||||||
2. A Ro-Ro fuvarozás:
![]() | |||||||
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |