6.2. lecke: Magyarország kikötői szerkezete és a folyami árutovábbítás okmányai
| Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerjea magyarországi kikötői szerkezetet és a hajó kiválasztásának szempontjait. Legyen tisztában a dunai fuvarlevél jelentőségével és tartalmával. |
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes |
- ismertetni a kikötők minősítés szerinti és egyéb típusait, alapvető szolgáltatásait,
- felsorolni a hajó kiválasztásának szempontjait,
- meghatározni a dunai fuvarlevél tartalmát
|
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. |
Kulcsfogalmak |
- kikötő
- kikötői szolgáltatás
- dunai fuvarlevél
|
A kikötőkről általában |
A kikötők rendeltetés szerinti minősítését Magyarországon jogszabály írja elő. Ezen felosztás szerint: |
- országos közforgalmú kikötők azok, amelyek átrakodási és elosztási központként lehetővé teszik a vízi, közúti és vasúti áruforgalom összekapcsolását és vonzáskörzetük az ország egész területére kiterjed, és tartósan állami tulajdonban maradnak,
- közforgalmú kikötők azok amelyek nem mindenben felelnek meg az országos közforgalmú előírásoknak, de azonos feltételekkel bárki által igénybevehetők, míg
- üzemi kikötők azok, amelyek kizárólag az üzembentartó vállalkozásában végzett áruszállítási tevékenység kiszolgálását biztosítják.
|
A folyami kikötőket típusuk, azaz műszaki kialakításuk és egyéb adottságaik szerint is jellemezzük. Eszerint megkülönböztetünk: |
- kiépített medencés vagy nyíltvízi kikötőt (rakodót) függőleges vagy rézsűs partfallal, telepített rakodó-berendezésekkel és/vagy közúti/vasúti, illetőleg csővezetéki kapcsolattal, megfelelő infrastruktúrával,
- részben kiépített kikötőt (rakodót), amely műszakilag, közlekedési csatlakozásaiban és infrastrukturális ellátottságában korlátozott,
- kiépítetlen kikötő (rakodó) közúti és vasúti kapcsolattal a kikötő területén nem rendelkezik (pl. közúti közlekedés árterületen, árvízvédelmi töltésen van) és infrastrukturális ellátottsága nincs.
|
Áruforgalmi és logisztikai központként alapvető szolgáltatásként kell biztosítani: |
- a kombinált közlekedési technológiák alkalmazását, ezen belül RO-RO, huckepack és a konténeres szállítást és szállítási szolgáltatások (tárolás, ellenőrzés és karbantartás) teljes körét.
- ömlesztett mezőgazdasági termények (silós) tárolását, kezelését (pl. növény és állategészségügyi szolgáltatás) és átrakását a különböző - hajó-közút-vasúti - szállítási módok kombinációjában,
- kőolajszármazékok tárolását és átfejtését a különböző - hajó-közút-vasúti - szállítási módok kombinációjában,
- áruk, gépek nyílt és fedett (temperált) tárolását, kezelését és átrakását a különböző - hajó-közút-vasúti - szállítási módok kombinációjában,
- ömlesztett és csomagolt vegyi áruk (pl. műtrágya) és újra hasznosítható, feldolgozható (papír, üveg és fémhulladékok, stb.) anyagok nyílt és fedett környezetkímélő tárolását, kezelését és átrakásá a különböző - hajó-közút-vasúti - szállítási módok kombinációjában,
- tömegáruk (szilárd tüzelőanyagok, kő, kavics, ércek stb.) nyílt tárolását, kezelését (pl. kavicsosztályozás, beton keverés stb.) és átrakását a különböző - hajó-közút-vasúti - szállítási módok kombinációjában,
- vámszabadterület üzemeltetését, és szolgáltatásait (raktározás, kezelés) a különböző - hajó-közút-vasúti - szállítási módok kombinációjában,
- szerviz szolgáltatások (üzemanyag, javítás és karbantartás, veszélyes anyagok átvétele stb.) a különböző - hajó-közút-vasúti - járművek és eszközök (konténer, rakodó-berendezések stb.) részére,
- szociális és humán szolgáltatások biztosítását a különböző - hajó-közút- járművek személyzeteinek ellátására,
- üzemi telephelyek bérbeadásával és teljes (díj ellenében igénybevehető) infrastrukturális ellátásával a szállítási, és árufeldolgozási (termelés, csomagolás, áruelosztás stb.) tevékenységének kiszolgálását,
- az állami feladatok (vám, hatósági ellenőrzés stb.) ellátásához szükséges feltételeket és
- központi irányítást (üzemvitel, biztonságtechnika, karbantartás stb.) a teljes (kikötői) rendszer számára.
|
Jegyzetfüzetébe gyűjtse ki az alapvető kikötői szolgáltatásokat! |
A hajó kiválasztásának szempontjai |
- a hajó közel legyen a berakási kikötőhöz, minél kevesebb legyen az üres menetidő,
- a szállítandó mennyiség megfeleljen a hajó hordképességének,
- a hajó raktere legyen alkalmas a felkínált áru fuvarozására,
- a raktér belső felülete feleljen meg az árunak (ha pl. vegyi anyagot fuvaroznak, tisztítható legyen).
|
Az itt felsorolt szempontokat természetesen a hajóstársaság képviselőjével együtt mérlegelik és ennek megfelelően kap kalkulációt a szállítmányozó a hajóstársaságtól. |
A dunai fuvarlevél |
A berakott küldeményről folyami fuvarlevél kerül kiállításra. Ez bizonyítja: |
- az eladó számára a fuvarozási szerződés létrejöttét,
- számlaként szolgál a befizetett fuvardíjról és egyéb költségekről,
- igazolja a feladás időpontját a feladott áru mennyiségét,
- utólagos rendelkezési jogot biztosít a küldemény felett és a felmerülő reklamációk érvényesítésénél.
|
A fuvarlevelet legalább 2 példányban kell kiállítani, amely közül az eredeti példány az árut kíséri, és ezt a küldemény rendeltetési helyén a küldeménnyel együtt a címzettnek át kell adni. A feladó a feladás helyén a fuvarlevél másodpéldányt kapja kézhez. |
A dunai fuvarlevél tartalma: |
- a hajóstársaság, a feladási kikötő megnevezés,
- az uszály száma,
- a feladó, neve, címe,
- a címzett neve, címe,
- az áru díjszabás szerinti megnevezése,
- az áru súlya vagy térfogata,
- bérmentesítési előírás,
- a megbízó kötés- vagy evidenciaszáma,
- a fuvarozó bélyegzője, aláírása,
- a fuvardíj-elszámolás,
- a mellékköltségek elszámolása,
- merülés szerinti súly.
|
A kiviteli ellenőrzéshez szükséges okmányok: |
- folyami fuvarlevél,
- rakodási jegyzék,
- EUR-1 származási bizonyítvány,
- termelői nyilatkozat,
- Egységes Vámokmány
- Állategészségügyi és/vagy Növényegészségügyi-bizonyítvány,
- kereskedelmi számla.
|
Az áru típusa határozza meg, hogy a felsorolt okmányok közül melyikre van szükség. |