KURZUS: Szállítmányozási rendszerek
MODUL: A közúti áruszállítás
3.1. lecke: A közúti árufuvarozás teljesítményei és jellemzői, a közúti járművek típusai
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató ismerje a közúti árufuvarozás sajátosságait, előnyeit és hátrányai. Legyen tisztában a közúti fuvarozási módokkal és azok jellemzőivel. Szerezzen ismereteket a közúti gépjárművekről. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kulcsfogalmak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közúti árutovábbítás teljesítményei
1. táblázat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrás: KSH, A belföldi közúti áruszállítás teljesítményei (2001-2013), A nemzetközi közúti áruszállítás teljesítményei (2001-2013) és Az összes közúti áruszállítás (2001 -2013) alapján | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Közúti áruszállítási teljesítmények (millió árutonna-kilométer)
2. táblázat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forrás: Európai Unió Statisztikai zsebkönyv 2005 és Summary of annual road freight transport by type of operation and type of transport (1 000 t, MioTkm, MioVeh-km) 2004 - 2013 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az Európai és a hazai árutovábbítási teljesítmények jelentős részét közúti járművekkel bonyolítják. A közúti áruforgalomban elkülönül a belföldi és a nemzetközi forgalom. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ennek oka, az eltérő szabályozás, a másik pedig a forgalom jellege. Így pl. az országok közötti nagytávolságú forgalomban jórészt csak nagy teljesítményű, nagy kapacitású, gyors járműszerelvényeket alkalmaznak, hazai viszonylatban azonban - a viszonylag rövid átlagos fuvarozási távolság miatt - a küldemények nagyobbik hányadát kis-és közép kategóriájú járművekkel bonyolítják le. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közúti árufuvarozás előnyei: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közúti árufuvarozás hátrányai: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jegyzetelje ki a közúti árufuvarozás előnyeit és hátrányait. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Közúti fuvarozási módok | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A rakomány méretei alapján a következő fuvarozási módokat különböztetik meg: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyes fuvarozási módokat eltérő sajátosságok jellemzik, a következő csoportosítások ezekre vonatkoznak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teljes kocsirakomány: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Részrakományos fuvarozás: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyűjtőfuvarozás: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közúti járművek típusai | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A nemzetközi közúti árufuvarozásra elsősorban olyan gépjárműszerelvények alkalmasak, amelyeknek raksúlya (hasznos terhelése) 20-26 tonna. Az autógyárak a gazdaságossági szempontoknak megfelelően, a fuvarozóvállalatok igényeinek figyelembevételével alakítják ki a gépkocsik felépítményét. A fuvarozott áruk jellegétől, a fuvarozási körülményektől függően a járműszerelvények osztályozása felhasználhatóságuk szerint a következő: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ponyvás szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vízhatlan ponyvával fedett tehergépjárművek (pótkocsik), amelyek általában normál kereskedelmi áruk fuvarozására alkalmasak, és amelyeknél a fuvarozással szemben semmiféle különleges igény nincs. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
forrás: http://slonlogistics.nl/media/editor/200691221333675.jpg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zárt kocsiszekrényes (dobozos) szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Belső rakodóterük a fuvarozott áru természetének megfelelően alakítható ki, polcokkal, fogasokkal szerelhető fel. Főleg csomagolásigényes, hűtést vagy fűtést nem igénylő áruk fuvarozásánál használhatók, mert a zárt kocsiszekrény az árut a káros időjárási behatásoktól védi, és ezért egyszerűbb és olcsóbb csomagolás is alkalmazható | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meghatározott hőmérsékletet biztosító szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elsősorban gyorsan romló élelmiszerek (friss zöldség és gyümölcs, hús, fagyasztott és mélyhűtött áruk stb.) fuvarozására használják. Az élelmiszerek nemzetközi fuvarozásához használható gépjárműveket a következő csoportokba sorolhatjuk: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
forrás: http://www.kamionpiac.com | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tartályszelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozsdamentes acélból készült, általában félpótkocsira erősített tartályok, amelyeknek belsejében hullámtörő lemezek vannak a folyadék lengésének megakadályozására. A tartály kívülről a fuvarozott áru természetének megfelelően szigetelve van. Szívó- és nyomóberendezéssel szerelik fel, amelynek segítségével a tartály megtöltése és lefejtése gyorsan elvégezhető. A tartályoknak mosószerkezetük (forgókefék) is van, amely lehetővé teszi, hogy a gépjármű kétirányú kihasználása során egymástól eltérő folyadékokat lehessen fuvarozni, illetőleg azokat a különböző vegyi kölcsönhatásoktól meg lehessen óvni. A különleges tartályok fűthetők, hogy az áru fuvarozás közben ne dermedjen meg. Az ilyen szerelvényeket általában ásványolajtermékek, növényi olajok, bor és sör fuvarozására használják. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Légrugós szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elsősorban a rakodásra és rázkódásra különösen érzékeny berendezések, műszerek fuvarozására alkalmasak. Ma már azonban a hűtőkocsik, sőt a standard ponyvás járművek egy része is légrugóval kerül forgalomba. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Élő állatok fuvarozására alkalmas szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jól zárható oldalfallal, az állatok etetéséhez és itatásához megfelelő berendezéssel vannak ellátva. A kisállatok fuvarozásához több szintre oszthatók, egy részük emelőliftes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mély építésű félpótkocsis szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A rakfelületnek a talajtól számított távolságát annak érdekében csökkentették, hogy a rakodótérfogatot növelhessék anélkül, hogy a gépjármű magassága a 4 métert meghaladja, ami általában Európában maximális méretnek tekinthető. Az ilyen szerelvényeket általában nagy térfogatú, de nem nagy tömegű (kis fajsúlyú) áruk fuvarozására használják. A gépjárművek további térfogatnövekedését szolgáló megoldások az ún. "rövid kuplungos" gépes pótkocsik és a rövid vezetőfülke. A gépjárműgyártók a teherbírás és a belső térfogat növelése érdekében versenyben vannak egymással. A fajlagos kihasználhatóság (m3/t) javítása csökkenti az 1 tonnára jutó fuvardíjat, illetve a fuvarozó költségét. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konténerszállító szerelvények: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vontató (általában nyerges vontató) gépjárműből és a konténer rögzítésére alkalmas alvázkeretből (chassis) állnak. Előnyük, hogy bármilyen (ISO szabványú 20', 30') 40' konténer (beleértve hűtőkonténer) fuvarozására alkalmasak. Az ilyen szerelvények előnye, hogy rendkívül jól kihasználhatók azzal, hogy az erre a célra rendszeresített gépi berendezések segítségével a szállítótartályokat a rendeltetési állomáson egyszerűen leemelik az alvázról, illetőleg a már korábban megrakott szállítótartályokat azok helyére visszaemelik. A szerelvény várakozási ideje így a minimálisra csökkenthető. Ezenkívül ez a fuvarozási módszer szolgálja a kombinált árufuvarozási rendszer megvalósítását, a tengeri, vasúti és közúti fuvarozás közvetlen kapcsolatának megteremtését. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nagyméretű, nagyteherbírású pótkocsi (trailer): | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olyan pótkocsi, amely igen nagyméretű és tömegű rakományok közúti fuvarozására alkalmas. Teherbíró képessége 300 tonnáig terjedhet. A tengelyek és kerekek száma a kívánt teherbíró képességnek megfelelően változtatható. A fordulóképesség javítása érdekében egyes típusok elöl és hátul egymástól függetlenül is kormányozhatók. Az ilyen pótkocsik vontatásához megfelelő vonóerővel rendelkező vontató gépjárművekre van szükség. E járművek üresen is csak megfelelő hatósági útvonalengedéllyel vehetnek részt a közúti forgalomban. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cserefelépítményes gépjármű: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kocsiszekrény a gépjármű vagy pótkocsi alvázkeretéről (chasseé) saját rakodóberendezésével leemelhető, illetve cserélhető. A cserefelépítmények általában 4 lábra állítva tárolhatók, és a vontatók, illetve tehergépkocsik különleges hidraulikus berendezésükkel külső emelőszerkezet (pl. daru) nélkül, a felépítményt fel tudják venni és le tudják rakni. Jelentősége elsősorban a kombinált forgalomban van, mert az áru a kocsiszekrénnyel együtt rakható át vasúti járműre vagy hajóra. Így a gépkocsi állásideje és az árukár minimálisra csökkenthető. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cseretengelyes gépjármű: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A gépkocsi vagy a félpótkocsi hátsó tengelykombinációja cserélhető, általában a kettős ikertengely hármas tengelykombinációra. A gépkocsi gyártók ezzel a műszaki megoldással a gépjárművek gazdaságosabb kihasználását teszik lehetővé: nagy össztömegű gépjárművek olyan útvonalakon (pl. mellékutakon) is megfelelő terheléssel közlekedhetnek, ahol cseretengely nélkül a tengelyterhelés - korlátozás miatt ez nem volna lehetséges. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Válassza ki az alábbiak közül melyek a közúti árufuvarozás előnyeit!
![]() | |||||||||
2. "A részrakományos fuvarozást jellemzi, hogy..."
![]() | |||||||||
3. "A ponyvás szerelvények..."
![]() |