KURZUS: Csomagolás
MODUL: II. modul: Az áruk csoportosítása és az őket érő igénybevételek bemutatása
7. lecke: Az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és raktározás igénybevételei
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató mélyítse el tudását az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és raktározás során az árukat érő igénybevételekről. A lecke során részletesen kitérünk a termékeket érő legfontosabb hatásokra és ezek meghatározására. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A lecke megtanulása után Ön képes lesz egy csomagolás kialakítása, illetve egy szállítási művelet tervezése során felmérni, hogy az adott árut milyen hatások érhetik az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és raktározás során. Az egyes igénybevételekre vonatkozó részletes ismeretek, számítások segítségével képes lesz beépíteni a tervezésbe ezeket. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kulcsfogalmak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Lökésszerű igénybevételek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Csoportosítsa a fejezetcímek alapján (lökésszerű igénybevételek, halmazolás) az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és raktározás igénybevételeit! Gyűjtse ki a füzetébe a lökésszerű igénybevételeket, példákkal együtt! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és a raktározás során az árudarabokat elsősorban a lökésszerű igénybevételek veszélyeztetik. Főként a leejtéssel kapcsolatosan fellépő igénybevételek számottevők. A lehetséges esési magasságokra vonatkozólag meglehetősen különbözőek a vélemények. Zsákok mozgatása esetében, pl. általában a rakodó magasságából (120 cm), vagy a vállmagasságból (+150 cm), egyéb tárgyak kézi továbbítása esetében a padlózat feletti 60-80 cm-es magasságból indulnak ki. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egy svéd teherpályaudvar kézi erővel végzett rakodásainak filmfelvételek alapján történő elemzése alapján azt állapították meg, hogy a max. 50 kg tömegű árudaraboknál még a legkedvezőtlenebb esetben sem jelentkezett 60 cm-nél nagyobb esési magasság. A tömeg és a méretek növekedésével az esési magasságok csökkentek. A csomagokon elhelyezett "törékeny" feliratú bárca általában nem eredményezett kíméletesebb rakodást. A leejtett árudarabok 50%-a a csomag élére esett és csupán 5%-ban estek a csomagok kifejezetten az egyik sarkukra. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Angol katonai szállítmányok megfigyelése azzal a megállapítással zárult, hogy a mértékadó esési magasság 70 kg tömegű árudarabok esetében 90 cm, a 70-120 kg tömegű árudarabok esetében pedig 68 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ugyancsak Angliában végzett vizsgálatok azt mutatták ki, hogy a zsákok lapjára való esésnél 2 m-es, a zsákok fenekére való esésnél pedig 1 m-es esési magassággal lehet számolni. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hullámpapírlemez dobozba csomagolt darabáruk vasúti szállításakor a legtöbb esetben 60 cm-es, vagy e feletti magasság adódott: 30-45 cm-es esési magasság viszonylag ritkábban fordult-elő. Fogantyúval ellátott dobozok esetében a 30 cm feletti esési magasságok száma 3 3%-kal csökkent. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A rendelkezésre álló adatok általában nem kielégítőek ahhoz, hogy belőlük messzemenő következtetéseket lehessen levonni. A megállapított esési magasságoknál rendszerint nem ismeretesek az ütközési feltételek, nem határozták meg pl. a padlóburkolat anyagát, amelynek merevsége, ill. rugalmassága a fellépő igénybevételek mértékét nagymértékben befolyásolja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az előzőekben említett lökési igénybevételek pl. az egyes csomagok leesésekor, vagy a halmazok összedőlésekor jelentkezhetnek, itt viszont olyan igénybevételekről van szó, amelyek az előbbiek okozói lehetnek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A segédeszközök nélküli kézi anyagmozgatást napjainkban még elég gyakran alkalmazzák, a szállítójárművek kézi rakodásánál, az üzemi és a raktári anyagmozgatásnál. Ez a mozgatott áruknak, különösen nagy igénybevételét jelenti. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A könnyű csomagokat rendszerint dobással továbbítják (pl. amikor a rakodást végző személy az álláshelyétől távolabbra eső pontig terjedő távolságot akarja áthidalni), és ilyenkor sokszor vigyázatlanul leesni hagyják. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A súlyos árudarabokat - ha nem lehet őket fáradság nélkül felemelni, és nem állnak mechanikus segédeszközök sem rendelkezésre, a rakodáskor gyakran görgetik, billentik stb. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egy él körüli átbillentésnél a test jelentékeny sebességgel a padlóhoz ütközik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kézi anyagmozgató eszközökkel végzett anyagmozgatás ugyancsak gyakori a szállítójárművek rakodásánál az üzemi és a raktári belső anyagmozgatásnál. Az áruk mechanikai igénybevételei ilyenkor nagyobbak is lehetnek, mint az anyagmozgató gépek alkalmazása esetében. Pl. csúszdákon, görgősorokon, korcsolyákon lecsúszó vagy legördülő áruk nem ritkán meglehetősen keményen ütköznek a padlóhoz vagy az ütközőfalhoz. Sokszor az is káros lökési igénybevételekkel járhat együtt, ha az árudarabokat vigyázatlanul helyezik a görgőkre, zsáktargoncára. A kézi anyagmozgató eszközök hirtelen elmozdítása is káros lökési igénybevételt eredményezhet. Az ilyenkor fellépő igénybevételek nagyságrendjéről az 1. ábra ad jellemzést. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szállítógéppel történő továbbításkor abban az esetben kell tartani az árura ható durvább igénybevételektől, ha a rakományrészek (csomagok) vagy teljes egységrakományok egymáshoz vagy a szállítógéphez ütköznek, esetleg arról le is esnek. Ugyanilyen igénybevétel következhet be természetesen a külső szállítás járműveinél is, gyors fékezéskor, indításkor, ívekben való mozgáskor, más járművekhez vagy ütközőbakhoz ütközéskor stb. Az ilyen típusú igénybevételekkel a későbbi leckékben részletesebben is foglalkozunk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyedi árudarabok leesése, ami pl.: a halmazok nem körültekintően végzett összerakása vagy gondtalan rakodása következtében állhat elő, ugyancsak az áruk kedvezőtlen hatású lökési igénybevételét váltja ki. Az ilyen igénybevételek nagyságrendjét a következő példa jellemzi. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Példa: Határozzuk meg azt az erőt, amely egy töltött 15 l-es kanna (tömege: m=20kg) h=4m magasról történő lezuhanásakor keletkezik 5 centiméteres becsült fékúthossz mellett (2. ábra). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megoldás: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idézzük fel a 2.3 leckében tanult képletet: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F== G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Behelyettesítve az ismert adatokat: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Más módszer is használható az erő meghatározásához. Az 1. táblázat és a 3. ábra különböző csomagtömegekre (1-20 kg) és különböző esési magasságokra (1-4 m), becsült fékúthosszakra (0,01-0,05 m) a lehetséges átlagos lökések értékét adja meg merev, sík (például beton) felületre eséskor. Látható, hogy az árudarabok az ügyetlen vagy gondatlan kezelés folytán bekövetkező leeséskor nagyon nagy igénybevételeknek lehetnek kitéve, amelyek csaknem mindig árukárokhoz vezethetnek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tanulmányozza az 1. táblázatot! Figyelje meg, hogyan változik a fékút és a lökőerő a csomag tömege és az esési magasság függvényében! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az áruk esési igénybevétele az esési magasságok a csomagok tömege és a fékúthosszak függvényében
1. táblázat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jegyezze meg az átlagos lökőerő és a fékút meghatározásának módszerét a 3. ábra alapján! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A táblázatból egyszerűen kiolvashatók az adatok, azonban ha ez nem áll rendelkezésre, vagy más csomagtömegekkel találkozunk, akkor a diagram is szükséges a tervezéshez. A 3. ábráról az átlagos lökőerő (a baloldali függőleges tengelyen) és fékút (a jobboldali függőleges tengelyen) értékei olvashatók le a csomagtömeg és az esési magasság függvényében. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az ábrán a 10 kg-os csomag 4 méter magasból leesését jelöltük. A táblázatban szereplő értéknél (13440 N) kicsit magasabb, azonban nagyságrendileg helyes értéket kaptunk. A fékút becsült hossza ugyanilyen elvek alapján, a szaggatott vonalakból adódik. Figyelje meg az ábrán, hogy 15 kg csomagtömeg és 1 m esési magasság esetén kb. 0,02 m a fékút. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ezeknek a rakodási műveletekkel közvetlenül vagy közvetve kapcsolatban álló durvább lökéseknek, és főként az ekkor fellépő lökőerőknek a meghatározása alapját képezi egyrészt az elkerülésük érdekében teendő intézkedéseknek, másrészt az áruk tekintetében támasztandó követelmények. Az igénybevételek nagyságának ismerete lehetőséget nyújt az árudarabok - gyakorlati szempontoknak megfelelő - laboratóriumi lökésvizsgálatára és ezzel a darabárukat a szállítás során ilyen okból veszélyeztető lökésekkel szembeni ellenállóképesség laboratóriumi megítélhetőségére. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Halmazolás | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szállításra kerülő árukat az előállítótól a felhasználóig terjedő útjuk során érő statikus tárolási igénybevételek jelentősége napjainkban megnövekedett. Ennek oka az, hogy a rakodólapos rendszer bevezetése és egyúttal a gépi anyagmozgatásra való áttérés jelentékenyen megnövelte a tárolási magasságokat és vele a terheléseket. Ezen kívül részben a tárolási idők is megnőttek és a csomagolószerek teherbírása - a hagyományos csomagolószerek (pl. faládák) helyett a hullámpapírlemez és a műanyagok térhódítása folytán - észrevehetően csökkent. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A megengedett halmazterhelések, ill. halmazmagasságok esetében a megkívánt állóképesség eldöntése - hosszabb tárolási időtartamokra - eléggé nehéz feladat, kiváltképpen akkor, ha nagyobb nedvességhatásokkal is számolni kell. Az árudarabok tárolás alatti viselkedésére vonatkozó ismeretek nem kielégítő volta komoly akadályt jelent itt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az előző leckében tanult, azonos csomagolások halmazolásakor használható képletet az egységrakományok esetében is tudjuk használni. Annyi az eltérés, hogy a "h"-ba itt a rakodólap élhossza is beleszámít: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F=, | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ahol | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenyég: Jegyezze meg a halmazoláskor terhelő erő számításához szükséges képletet egységrakományok esetén! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A 4. ábra alapján jegyezze meg, melyek a különböző logisztikai műveletek során leginkább igénybevett részei a halmazolt egységrakományoknak! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A teljes egységrakományok mellett azonban érdemes vizsgálni az egyes csomagokra ható erőket is. A 4. ábrán az egységrakományok halmazolásakor fellépő legnagyobb igénybevételek vannak jelölve. A felső, vörös színű téglalap a halmaz tetején álló egységrakomány rakodólapjának és az alsó egységrakomány felső sorában lévő dobozok találkozását mutatja. Előbbi elsősorban a dinamikus műveleteknél (szállítás, rakodás) lép fel Szállítás, rakodás közben nem megfelelő rögzítés miatt például rázkódás vagy ütések (úthibák, vasúti átjárók) hatására a felső egységrakomány rakodólapjának egyes részei (sarok) időről időre megterhelheti a teljes felső rakománnyal is pontszerűen az adott dobozt, Az alsó, vörös színű téglalap az alsó egységrakomány két alsó rétegének találkozását jelöli. Ezt főként a statikus tárolás esetén kell vizsgálni, hiszen ezt a sort terheli esetünkben egy rakodólap, valamint 9 másik sor tömege. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Csoportosítsa a csomagolóeszközöket a halmazolás igénybevételeire vonatkozó érzékenységük alapján! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A halmazokba rakott áru igénybevételeinek alakulása az árudarabok csomagolóeszközeinek gyártási-, és anyagi jellemzőitől is függ. A jutából, papírból és műanyagból készült zsákoknál a halmazból való lecsúszás jelent veszélyt. Az olyan merevfalú csomagolóeszközök, mint amilyenek pl. a faládák, a farekeszek, vagy a bádogedényzetek, a terhelhetőség szempontjából alig vetnek fel problémákat a halmazoláskor. Viszont a vizsgálatok azt mutatják, hogy pl. a rétegelt falemezből készült ládák esetében a terhelés időtartama befolyásolja a halmazok szilárdságát. A halmazolás során keletkező terhelést kevésbé bírják a huzalhálóból készült ládák, továbbá a kombinált fa- és papírlemez csomagolások. A műanyag tartályoknak és kiváltképpen a papírlemez csomagolásoknak a halmaz tömege alatt csökken az ellenállása, így növekvő terhelés esetén összeroppanhatnak. Ennek ellenére az utóbbi csomagolási módok, noha szélsőséges raktári igénybevételek esetében nem biztosítják a szükséges merevséget, az egyéb előnyeik miatt egyre inkább előtérbe kerülnek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Azt, hogy a raktározási célokra valamely csomagolóeszköz szilárdsága kielégítő-e, a csomagolás ellenőrzésére szolgáló nyomóprés révén állapítják meg. Az ilyen vizsgálatnál a csomagolóeszköz összeroppanásáig tartó rövid időtartamú terhelés nem szolgálhat minden további nélkül a hosszú időtartamú terhelés mértékéül. A tényleges időtartamú terhelésre alapozott vizsgálat viszont a hosszadalmassága miatt a gyakorlatban nem alkalmazható. Az ezzel kapcsolatos kérdések még nem teljesen tisztázottak, a tapasztalat azt mutatja, hogy a gyakorlatban a raktározási időtartam és a halmazterhelés összefüggéseinek megállapítására nem áll elegendő támpont rendelkezésre. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felhasznált irodalom | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dr. Pánczél Zoltán, Dr. Böröcz Péter János, Dr. Mojzes Ákos: Logisztikai áruismeret, 2014, SZE-LSZT Tanszéki segédlet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dr. Pánczél Zoltán, Dr. Böröcz Péter János: Anyagmozgatás, raktározás, 2008, UNIVERSITAS-Győr Nonprofit Kft, Győr |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Egy egységrakomány teljes magassága a rakodólappal együtt 1,5 méter, tömege 400 kg. A tárolótér belmagassága 5 méter. Mekkora az alsó egységrakományra ható erő nagysága, ha a lehető legtöbb egységrakományt szeretnék egymásra helyezni?
![]() | |||||||||||
2. Melyik téglalap jelöli a dinamikus hatások melletti legnagyobb terhelést az egységrakományokra? ![]()
![]() | |||||||||||
3. Milyen fő csoportokat tudunk elkülöníteni az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és raktározás során fellépő igénybevételeknél?
![]() | |||||||||||
4. Válassza ki az üzemen belüli anyagmozgatás, a rakodás és raktározás lökésszerű igénybevételeit!
![]() | |||||||||||
5. Határozza meg az átlagos lökőerő és a fékút nagyságrendjét az ábra alapján! Ismerjük a csomag tömegét (5 kg) és az esési magasságot (2 m)! | |||||||||||
Lökőerő:
![]() | |||||||||||
Fékút:
![]() |