KURZUS: Csomagolás
MODUL: I. modul: A csomagolástechnika és a csomagolástervezés alapjai
2. lecke: Csomagolástervezési alapismeretek
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató ismerje meg a csomagolástervezés alapjait. Legyen tisztában a tervezés folyamatának lépéseivel, az egyes állomásoknál szükséges termék- és/vagy szállítási lánc tulajdonságokkal. | |||||||||||||||||||||||
A lecke megtanulása után Ön képes lesz egy tervezési feladat során meghatározni, hogy milyen adatok szükségesek az optimális csomagolás megtervezéséhez és milyen lépési sorozatban tervezheti ezt meg. | |||||||||||||||||||||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||||||||||||||||||||||
Kulcsfogalmak | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
1. A csomagolástervezés jelentősége a logisztikában | |||||||||||||||||||||||
Jegyezze meg a csomagolási rendszer védelmi funkciójának pontos tervezéséhez szükséges tényezőket! | |||||||||||||||||||||||
A logisztikában a csomagolt termékeket a termelés helyéről a felhasználás, illetve a fogyasztás helyére kell eljuttatni úgy, hogy | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Ahhoz, hogy a csomagolási rendszert, illetve annak védelmi funkcióját pontosan tervezni tudjuk, a következőket kell ismernünk: | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Amennyiben a termék önmagában jól tűri a logisztikából származó külső hatásokat, a csomagolás védelmi funkciója kismértékű lesz és ennél fogva jelentős csomagolási költség megtakarítás érhető el. Például fémhordók szállításánál csupán egy papírburkolatot helyeznek a hordók köré, a súrlódásból eredő festékkopás megakadályozására. | |||||||||||||||||||||||
Amennyiben a termék a logisztikában várható külső hatásokra érzékeny, a csomagolási rendszer védelmi funkciójával szemben magasabb követelményeket kell támasztani, ami természetesen együtt jár a csomagolási költségek növekedésével. Ez adott esetben oly mértékig megnövekedhet, hogy egy adott termék adott logisztikai rendszerben az aránytalanul magas védelmi költségek miatt értékesíthetetlenné válik. Például egyes autóipari félkész termékeknél a távol-keleti gyártás gazdaságtalan lehet a tengeri szállítás közbeni korrózió elleni védelem magas költségei miatt. | |||||||||||||||||||||||
A fenti gondolatmenet gyakorlati alkalmazása első látásra viszonylag egyszerűnek tűnik, azonban ha a folyamatba jobban belegondolunk, azt találjuk, hogy a felsorolt területek számos véletlenszerű jelenséget tartalmaznak. A termék oldaláról megközelítve ez azt jelenti, hogy például szállítás és tárolás közben számtalan lehetséges irányból véletlenszerű nagyságú és irányú ütést okozó erőhatások hathatnak. Ezek hatásideje véletlenszerű időtartamú, melynek következtében a legkülönbözőbb energia átadások történhetnek. A termék szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy annak egyes belső elemeire ezek hogyan adódnak át és adott esetben milyen károsodást okozhatnak. | |||||||||||||||||||||||
Ehhez hasonlóan bármilyen külső hatás ugyanilyen véletlenszerű károsodást okozhat a terméken, vagy annak egyes komponensein. Nagyon sok ható tényező nem a hatással magával, hanem a hatás időbeli folyamatával, intenzitásának megváltozásával okozhat károkat. Ha arra gondolunk, hogy egy terméket mely évszakban, milyen klímazónákon keresztül haladva juttathatunk el a célállomásig, akkor az évszaktól, napszaktól, az aktuális időjárási körülményektől függően a legkülönbözőbb kombinációjú klimatikus hatások érhetik. Hogy ezek közül melyik folyamatváltozat károsítja a terméket, azt csak számtalan vizsgálat tudja meghatározni. Hosszú távú, tengerentúli szállítás esetén gyakran fordulnak elő ilyen komplex, a hőmérséklet és a páratartalom változásával, az anyagmozgatással és a halmazolási teherbírással is kapcsolatba hozható problémák. | |||||||||||||||||||||||
Ugyanez a helyzet a logisztikából érkező külső hatásokkal kapcsolatban is. Igénybevétel szempontjából ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy milyen közlekedési ág kombinációját használjuk. Nem mindegy, hogy ezen belül aktuálisan milyen járműtípus kerülhet alkalmazásra, a konkrét járműnek milyen a műszaki állapota és ebből következően milyen futási jellemzőkkel kell számolnunk, milyen a mindenkori pálya állapota, mennyire függ a jármű futása a kezelő személyzet begyakorlottságától, és adott konkrét esetben éppen milyen kezelőszeméllyel kell számolnunk. A rázási igénybevétel például, ahogyan egy későbbi leckében majd részletesen megismeri, sokkal nagyobb vasúton, mint közúton. | |||||||||||||||||||||||
Hasonlóképpen számtalan változat lehetséges, hogy egy adott rakomány milyen komponensekből adódik össze, ezek egymást képesek-e támasztani, vagy pedig a rakomány számos, különböző geometriai méretű, tömegű és alakú elemből áll. Fontos befolyásoló tényező a termék tömegeloszlása is. Szelepek esetén például különösen ügyelni kell a szabálytalan alakra és az egyes részek közötti nagy tömegkülönbségekre. A mai termelési és elosztási logisztikában a csomagolási rendszereknek, ill. azok hatékony megtervezésének, a csomagolóanyagok megválasztásának a termék értékesítése szempontjából döntő jelentősége van. | |||||||||||||||||||||||
2. A logisztikai csomagolási rendszerek struktúráinak általános tervezési lépései | |||||||||||||||||||||||
Az 1..3 ábrák alapján jegyezze meg a fogyasztói csomagolás, a gyűjtőcsomagolás, az egységrakomány és a járműrakomány alrendszer elemeit! | |||||||||||||||||||||||
Logisztikai szempontból a csomagolási rendszer alrendszerei az előző leckében szerepeltek. Most a tervezési lépéseket mutatjuk be az 1-4. ábrákon, struktúra szerinti bontásban: | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Jegyezze meg, mit eredményezhet, ha egy termék kritikus elemeinek konstrukciós módosításával csökkentik azok érzékenységét! | |||||||||||||||||||||||
A termékben megjelölt kritikus elem a logisztikában fellépő hatások szempontjából kritikus. A különböző hatások kombinálva hatnak a becsomagolt termékre. A párnázás a mechanikai hatásokat enyhíti, míg a burkolat (pl. fóliaburkolat) a por, nedvesség, dörzsölődés, elektrosztatikus feltöltődés stb. ellen véd. Itt kell megjegyezni, hogy gyakran a termék kritikus elemeinek konstrukciós módosítása jelentősen csökkentheti a csomagolással szembeni követelményeket és két szempontból is jelentős megtakarítást eredményez: | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Ide tartozik például egy termék fő befoglaló méreteiből kiálló alkatrész helyzetének módosítása. Enélkül a csomagolás mérete és a termék sérülésének esélye növekedne. | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
A fogyasztói csomagolás tervezése során kell eldönteni, hogy a termék az ábrákon látható komplex rendszerben milyen geometriai pozíciókban helyezkedhet el. Amennyiben több pozíció is szóba jöhet, a tervezés szabadságfoka nő és végül optimálisnak tekinthető szállítóeszköz kapacitás kihasználás érhető el. A rendszer tervezését iterációs eljárással két irányból kiindulva célszerű elvégezni. Ez a két irány a következő: | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
A jelenlegi csomagolástervezési gyakorlat önálló rendszerként fogja fel a terméket és annak fogyasztói csomagolását. Így főként a termék jellemzőire, például méretére, tömegére és marketing szempontokra koncentrálnak a tervezés során és nem fordítanak kellő hangsúlyt a szállítási lánc eszközeinek a jellemzőire vagy az értékesítés térbeli eloszlása. Pedig utóbbi adatok figyelembevételével érhető el az optimális vagy optimum közeli csomagolás. Ez alatt azt értjük, hogy a teljes csomagolási rendszerben csak a minimálisan szükséges csomagolóanyagot használjuk fel és a szállítóeszközt térfogatra és/vagy teherbírásra maximálisan kihasználom. | |||||||||||||||||||||||
3. A logisztikai csomagolási rendszerek struktúráinak konkrét tervezési lépései | |||||||||||||||||||||||
Jegyezze meg a csomagolástervezés két fő szempontját! | |||||||||||||||||||||||
A logisztikai szempontú csomagolástervezésben két irányból kell kiindulnunk: | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Különböző termékek érzékenysége a g gravitációs gyorsulás többszörösében kifejezve
1. táblázat | |||||||||||||||||||||||
Az érzékenységi fokkal részletesen egy későbbi lecke során fog megismerkedni. Itt most elegendő, ha az egyes kategóriák létezéséről és a konkrét példákról szerez ismereteket. | |||||||||||||||||||||||
Amennyiben a kiválasztott logisztikai rendszerben a terméket érő hatások nagyobbak, mint amit a termék elviselni képes, a kettő különbségét a csomagolási rendszernek kell elviselni. Azaz úgy is fogalmazhatunk, hogy a csomagolás védelmi funkcióját erre az igénybevételi fokra kell terveznünk. | |||||||||||||||||||||||
Természetesen a helyzetet bonyolítja, hogy különböző logisztikai láncok esetén sztochasztikus hatásokkal kell számolnunk. Sok a véletlen jelenség, és így minden egyes igénybevétel, ill. igénybevételi nagyságrend csak valószínűségi változóval jellemezhető, így a tervezőnek kell eldönteni, hogy milyen megbízhatósággal akarja a termékét megvédeni. | |||||||||||||||||||||||
Jegyezze meg a logisztikai csomagolástervezés lépéseit! | |||||||||||||||||||||||
Az eddigi ismereteinket összefoglalva az igénybevételek és az áru tulajdonságainak alapján a logisztikai csomagolástervezés folyamata a következő: | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||
Felhasznált irodalom | |||||||||||||||||||||||
Dr. Pánczél Zoltán, Dr. Böröcz Péter János, Dr. Mojzes Ákos: Logisztikai áruismeret, 2014, SZE-LSZT Tanszéki segédlet | |||||||||||||||||||||||
Dr. Pánczél Zoltán: A csomagolás rendszerszemléletű értelmezése a logisztikában, és - reológiai - tervezési módszer kidolgozása a viszkoelasztikus csomagolóanyagokra, 2009, Doktori értekezés | |||||||||||||||||||||||
Dr. Pánczél Zoltán: Csomagolástechnika, 1996, Távoktatási segédlet |
Önellenőrző kérdések | |||||||
1. Döntse el az alábbi, csomagolási rendszer védelmi funkciójának pontosan tervezéséhez szükséges ismeretekről, hogy igazak-e!
![]() | |||||||
2. Az ábrán látható betűket írja a megfelelő téglalapba! Ahova nem tud számot rendelni, oda írjon 0-t!
![]() | |||||||
3. Az ábrán látható betűket írja a megfelelő téglalapba! Ahova nem tud számot rendelni, oda írjon 0-t!
![]() | |||||||
4. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak-e!
![]() | |||||||
5. Jelölje meg, mit eredményezhet, ha egy termék kritikus elemeinek konstrukciós módosításával csökkentik azok érzékenységét!
![]() |