KURZUS: Szervezeti magatartás
MODUL: II. modul: A vezető szerepe a szervezeti működés megújításában
9. lecke: A gyors és rugalmas munkahelyi tanulás
Tanulási útmutató | ||
A lecke eredményes feldolgozásához a megadott követelmények teljesítéséhez figyelmesen olvassa át Papp Ilona- Szabó Zsolt Roland: Fókuszpontok a vezetésben, 9. fejezet, 152-174. oldalhoz tartozó tananyagát. | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
A klasszikus mikroökonómiai erőforrások közé már a 90-es években bekerült az információ, mint erőforrás, és ezzel a tudás jelentősége stratégiai dimenzióba emelkedett a vállalatoknál, üzleti szervezeteknél. A tudás persze nem csak ezért a profán dologért emelkedett ki, hanem az információs társadalom technológiai fejlődése gyorsan leküzdötte az információ megszerzésének akadályait, már "csak" a megtartása, felhasználás és a tudás átadása jelentette a kérdést. Így ma már azt is állíthatjuk, hogy maga a tudás is erőforrás. | ||
A tudás tapasztalatok, értékek, kontextuális információk és szakértői meglátások összessége, amely egyben keretet is ad az új tapasztalatok és információk értékeléséhez és feldolgozásához. A tudás az emberi agyakban, szervezeti rutinokban, folyamatokban, gyakorlatokban és normákban lelhető fel, illetve ezekből ered. A tudásalapú gazdaságban azt állítjuk, hogy az egyes szervezetek közötti teljesítménykülönbségek a meglévő tudásbázis és megszerzett képességek eredményeként áll elő. Tehát a szervezetek saját boldogulásuk és versenyképességük növelése érdekében tanulásra kényszerülnek, illetve folyamatosan fejlesztik képességeiket. | ||
A tanuló szervezet ma már jól ismert fogalom, nem is az a kérdés, hogy tanulni kell, és új gondolkodást kell bevinni a napi működésben, sokkal inkább a módszerek, a hogyanok jelentik, a kihívást. Akinél gyorsabban fogan egy gondolat, vagy esetleg nagyon egyedi innovatív eljárást talál, akkor valószínűleg gazdasági előnyöket is szerezhet. | ||
A tanulási folyamat két fajtája az off-the-job és az on-the-job learning. Az off-the-job tanulás nagyon látványos, külső helyszínen (konferencián, előadásokon, workshopokon) valamilyen hagyományos módszerrel egzakt explicit tudást szerzünk meg. Eredményét jól tudjuk becsülni és értékelni. Az on-the-job tanulás munkaközben történik a napi tevékenységek elvégzése alatt. Nem tudatos folyamat, nehezen tervezhető és többnyire magunk sem tudjuk megfogalmazni, hogy mit is tanultunk valójában. Úgynevezett tacit (implicit) tudás keletkezik. | ||
Az on-the-job tanulás típusai: | ||
| ||
A munkahelyi tanulásnak más értelmezését is vannak, amikor a nem a végeredmény, a kialakított folyamat, vagy elvárt output a lényeg, hanem a cselekvés, tevékenység kibontakozása - arra fókuszálunk, hogy kialakuljon. Ehhez szükséges a pszichológiai biztonság. Természetesen a célok mérhetősége és elszámolhatósága valamint a pszichológiai biztonság mértéke összefüggenek. Biztosan hallotta már a kifejezést, hogy "kilép a komfort zónából". Nos, amikor a két tényező közül az elszámolhatóság alacsony, és a pszichológiai biztonság magas, akkor vagyunk ebben a zónában, és amikor magas lesz a célok elérésének elszámolhatósága, akkor kerülünk a tanulási zónába elhagyva a komfort zónánkat. | ||
Hasonlóan értelmezhetjük a tanulást, mint helyzeti tanulást, amikor a mindennapi munkagyakorlatba integrálódik a tanulás. A tudást a munkasorán teremtjük meg és adjuk tovább. Viselkedésünkkel igazoljuk vissza, ha valami újat tanultunk. Ha nem jelenik meg új viselkedés mintázat az egyénnél, akkor nem tanult semmit. A viselkedés persze lehet figyelmes és kevésbé figyelmes is, output szempontjából nagyon is összekapcsolódnak, csak a tanulás mikéntje más a két figyelem során. | ||
A munkahelyi tanulási folyamatra sok minden hat, talán a tapasztalás a legfontosabb, mert ennek megfelelően fogjuk fel és értékeljük magunkban a környezeti hatásokat. A tanulás esetében fontos, hogy a nem sikeres akciók (rossz döntések, felbukkanó problémák, nem hatékony folyamatok, kialakuló konfliktusok) estén tanuljon a hibáinkból. Ehhez nyitottság, kölcsönös befolyás, tárgyilagos folyamatos kommunikáció kell. A visszacsatolást biztosítani egyenlő lehet a minőségi fejlesztések elindításával. | ||
A tudásátadása nem egy kikényszeríthető folyamat, mert bár sok próbát tehetünk a tudás fogadása, beépítése nagyon szubjektív az egyének oldaláról. Támogatni és indirekt módon irányítani lehet. Ehhez kell olyan szervezeti struktúrát és szervezeti kultúrát kialakítani, amely a problémák megoldása révén az abból adódó tapasztalatokat hasznosítja, és erre motiválja az érintetteket is. Strukturális és társas beágyazódásról is beszélhetünk, vagyis tudás közösségek és tudás kollektívák alakulhatnak. | ||
A szervezetekben a tudás megőrzése és gyors elérhetősége kritikus sikertényező, vagyis a tudás tárolására nagy figyelmet kell fordítani. A számítógép-alapú információtechnológia óriási jelentőségű a tudás tárolásában. Nem csak a tárolásban, de a tudás elérésében is ez az infrastruktúra a leglényegesebb. Memóriarendszerekről beszélünk a szervezetek szintjén, amelyben az egyének emlékezete és a tárolt adatok összessége is bele tartozik. Az ilyen szervezeti memória rendszerek kapcsolódnak a szociális hálóhoz, tudás intranet hálózatokhoz. Ide vehetjük az elektronikus hirdetőtáblákat és tudásközpontokat is. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Tudás, tanuló szervezet, on-the-job tanulás, off-the-job tanulás, végrehajtás mint tanulás, végrehajtás mint hatékonyság, Komfort zóna, tanulási zóna, helyzeti tanulás, figyelmesség, pszichológiai biztonság, tudásátadás, tudásközösség, tudás kollektíva, szervezeti memória rendszer. | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | ||||||||||||||
1. Csoportosítsa az alábbi állításokat, hogy azok milyen normát takarnak? Teljesítmény (T), Megjelenési (M), Társadalmi elrendezési (T), Erőforrás elosztás (E) Vertikális átvitel ![]() | ||||||||||||||
2. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz és melyik hamis
![]() | ||||||||||||||
3. Határozza meg, hogy a táblázatban milyen zónákat jeleznek az egyes betűk! | ||||||||||||||
| ||||||||||||||
Írja a mezőkbe a megfelelő betűt! : Komfort zóna ![]() | ||||||||||||||
4. Válassza ki, a Tudás kollektívára vonatkozó megállapításokat!
![]() |