KURZUS: Szervezeti magatartás
MODUL: II. modul: A vezető szerepe a szervezeti működés megújításában
6. lecke: Vállalkozó vezetői szerepek
Tanulási útmutató | |||||||||
A lecke tananyagának elsajátításához olvassa el elsőként az elektronikus tananyag összefoglalóját, mely megadja az elsajátítandó tananyag vázát. Ezután haladjon végig a tartalmi összefoglalón, és olvassa el a jegyzet részletes kifejtését az egyes vastagon szedett összefoglaló-részek mellé! Tananyag: Papp Ilona- Szabó Zsolt Roland: Fókuszpontok a vezetésben, 6. fejezet (102-117 old.) | |||||||||
A lecke tartalmi összefoglalója | |||||||||
A vezetővel, a vezető személyével és a vezetői szerepekkel sokat foglalkozik az üzleti világ és így érthető módon a tudomány is. Ma már nehéz elhinni, de elsőként a mikroökonómia és az elméleti közgazdaságtan foglalkozott a vállalkozóval (Marx, Schumpeter) tudományosan, majd a vezetéstudomány figyelt fel erre a kérdéskörre. Napjaink vezetési kutatásai a vállalkozókkal kapcsolatosan egy legfőbb cél köré szerveződik: szzeretné megfejteni, hogy milyen a sikeres vállalkozó. Milyen jellemzői vannak, hogyan írható le magatartása. Ehhez ma már a pszichológia is - főként a magatartástudományi és a pozitív pszichológiai irányzatai - csatlakozott. A legkézenfekvőbb a szerepek felől közelíteni a jellemzést. | |||||||||
Sok szerepben tetszelgünk életünk során, megannyi arcot, viselkedés mintát felveszünk (apa, anya, férj, feleség, vezető, beosztott, barát, haver, tanár, diák...stb.) ezek közül több is részünk lehet, bennünk él. Ezt hívjuk szerepkomplexumnak. A vezető is egy szerep, de ez a szerep is lehet különféle. Más-más jegyeket és viselkedési mintázatokat előtérbe helyezve különböző vezetői típusokkal találkozunk. | |||||||||
Egyik ilyen típus a menedzser típusú vezető. Ez a vezető a rendszerek működtetésére fókuszál, folyamatokat szervezi és irányítja, a szervezet erőforrásainak működését koordinálja. Általában egyedül dönt, közép és rövidtávon tervez, feladatokat határoz meg. Ez a vezető nagyon hatékony a mindennapokban, de nehezen alkalmazkodik új helyzetekhez és alacsony az innovációs hajlandósága. | |||||||||
A leader vezető elől jár az újításban. Figyelme jellemzően a külvilágra fókuszál, és érzékeny annak változásaira. Ehhez igazítva folyamatosan saját szervezetének változtatásán, egy magasabb szintre emelésén dolgozik. Fontos, hogy hosszú távon gondolkodik, egy víziót követ, amelyet sikeresen kommunikál, és ezért talál társakat a megvalósításhoz. A vállalati kultúrában elterjedt sikeres startupok vezetői szükségszerűen leader vezetők. Előre gondolkodnak, generálják és végig viszik a változásokat. | |||||||||
A vezetői szerepek közül érdemes olyan szerepeket "megtanulni", amely a szervezeti kultúrával és a külső környezeti változásokkal leginkább harmonizál. Ebből két tanulságot szűrhetünk le: 1) a vezetői szerep tanulható, tehát nem feltétlenül velünk született adottság, 2) a mai üzleti életben és változó gazdasági környezetben leginkább a vállalkozói (Entrepreneur) vezetői stílus illeszkedik hatékonyan. | |||||||||
A vállalkozói vezetői szerep tehát egy megszerezhető tudás. Több esetben a vállalkozó személyiségét vizsgálta a tudomány. A következő tulajdonságokat kapcsolta a vállalkozóhoz: kitartó, kemény, pragmatikus, lehetőséget kereső, forradalmi, érzékeli az erőt, pozitív, teljesítmény-centrikus. | |||||||||
Mintzberg elgondolásában a vállalkozói típust 4 dolog jellemez: | |||||||||
| |||||||||
Látható, hogy egy nagyon dinamikus, jövőorientált, a külső környezetre nagyon érzékeny vezetői karakterről van szó. Rendszerezzük a vállalkozó vezetőben megtalálható szerepcsoportokat: | |||||||||
Iránymutató szerep | |||||||||
A vezető megmutatja a szervezet számára a követendő irányvonalat azzal, hogy stratégiában gondolkodik, stratégiai irányokat jelöl ki. Víziót alkot, amelyet folyamatosan kommunikál és vonzóvá teszi az őt követők számára. | |||||||||
Problémamegoldó szerep | |||||||||
A vállalkozó vezető folyamatosan szembe találja magát kihívásokkal, megoldandó helyzetekkel. Mondhatjuk úgy is, hogy a vállalkozói magatartás a folyamatos bizonytalanságokról szól, nincs kikövezett út, csak útkeresés. A legfontosabb a kockázatok minél hamarabbi felismerése és kezelése, a vállalkozó kockázatot kezel és bizonytalanságot kezel. Ne tévesszen meg senkit a mindig az életérét küzdő vállalkozó képe. Itt semmiképpen sem a "tűzoltás"-féle megoldásokra gondolunk, inkább egy kalandor képe legyen előttünk, aki mindig résen van. | |||||||||
A probléma megoldása nem a problémák folyamatos leküzdésében jelenik meg (ez inkább a menedzser vállalkozó sajátja), hanem az innovációban, a mindig új lehetőségek és utak keresésében. | |||||||||
Tanulást támogató szerep | |||||||||
A vállalkozó vezető számára fontos, hogy frissen és startra készen tartsa szervezetét, hogy az képes legyen minden kínálkozó új lehetőség kiaknázására. Ehhez a folyamatosan fenntartott innovációs képességhez elengedhetetlen a tanulási folyamat flott és hatékony megszervezése, támogatása. A tanulás három szinten értelmezhető a szervezetben. | |||||||||
Egyéni szinten azt a változási folyamatot jelenti, ha az egyén valamilyen új tudást, viselkedési mintát, képességet, készséget szerzett meg és kezdett használni. Nagyon fontos ez a szint, mert tanulni csak az egyén tud. Enélkül nem beszélhetünk további szintekről. Ezt a vállalkozói vezető is tudja és leginkább az őt követő egyénekre fókuszál. | |||||||||
Csoportos szinten a tanulás azt jelenti, hogy a tanult egyén megosztja tudását, amit a többiek is elsajátítanak, elfogadnak és így az egész csoport használja és fejleszti. | |||||||||
Pl. egy új óvónő érkezik az óvodába, aki speciális nevelési igényű gyermekekkel foglalkozott korábban és pl. a hisztit nagyon hatásosan tudja kezelni. Kollégái tapasztalják, hogy a gyermekeket milyen gyorsan "kirántja" ebből a helyzetből és így érdeklődnek nála, hogy miként csinálja. | |||||||||
Ha az említett óvónő megosztja a technikát kollégáival, akiknek ez szimpatikus és igyekeznek alkalmazni, majd hozzáteszik saját ötleteiket és azt viszont is megtanítják egymással - már csoportos tanulásról beszélünk. | |||||||||
Szervezeti szinten pedig akkor beszélünk tanulásról, ha az egyének által birtokolt tudás rendszerbe szervezve mindenki számára elérhetővé tesszük. Az óvodában készül egy módszertani gyűjtemény, amiben az egyes óvónők saját bevált módszereiket összeszedik és rögzítik. Ezt mindenki elérheti, ha adott esetben szüksége lenne arra. | |||||||||
A tanulási folyamatot sokfélemódon szervezhetjük és irányíthatjuk, de vállalkozói vezetőnél legjelentősebb a tapasztalati tanulás. Ez azt jelenti, hogy több próbálkozás, kísérlet után alakítják ki bevált eszköztárukat. Megtanulják, hogy melyik döntés mikor működik, mikor nem, hogyan tudnak adott helyzetekben hatékonyan cselekedni, vagy saját ötleteiket eladni. Ezt hívjuk learning by doing módszernek, aminek az irányított tanulási formája az on-the-job-learning módszer. Ez nem egyszerű út, nem is feltétlenül hatékony, de nagyon hatásos és tartós tudást hozhat. | |||||||||
Közösségalkotó szerep | |||||||||
A vállalkozói vezető legfontosabb erőforrása az őt követő kollégái, az emberek. Ezt a csoportot fontos, hogy összetartsa és célja mellett megtartsa. A vállalkozói vezető hiteles és vonzó víziót tár fel csoportjának, amely megvalósításában mindenki szeretne részt venni. Talán nem kell tovább magyarázni a dolgot, hiszen az nem vezető, aki nem vezet senkit. | |||||||||
Erre figyel a vezető, hogy ő támogassa a követőit az összetartásban, a munkában. Figyeljen oda rá, hogy elég heterogén, sokszínű, érdekes, izgalmas csapat álljon mögötte, mert ez garancia lesz az innovációs képesség ébrentartására. Az együttműködés, kooperáció a vezetői vezényszava. | |||||||||
Koordinációs szerep | |||||||||
A vállalkozói vezető dinamikus állandóan mozgásban tartja szervezetét. Hogyan? Úgy, hogy nem merev, kőbevésett célokat határoz meg, hanem kereteket. Az erőforrásokat (eszközök, pénzek, információ, emberek) folyamatosan áramoltatja, és ezek mozgását koordinálja, hogy a víziónak megfelelő módon működjenek együtt. | |||||||||
Nem hagyható el viszont a kontroll, ami alatt nem egy spártai katonai módszereken alapuló rendszert értünk, de mindenképpen visszacsatolásokat gyűjt a vezető arról, hogy a dolgok a jó (a vízió beteljesülése) irányba haladnak. Ezt az ellenőrzést benne kell tartani a rendszerben. Ott kell óvatosnak lenni, hogy ez ne csapjon át egy központosított irányítássá, mert akkor kiöli az innovációt a szervezetből, a vezető lesz saját szervezeti fejlődésének legnagyobb gátja. | |||||||||
Ezt kiküszöbölendő használja a vállalkozó vezető előszeretettel az empowerment (dolgozók befolyással történő felruházása) ösztönző és lelkesítő hatását, főként úgy, hogy delegál feladatokat. Projekteket szervez, amelyeket dolgozói kezébe helyez. Nagyon lényeges megállapítás, hogy felelősséget és hatáskört is ad a feladatok elvégzéséhez. | |||||||||
A végrehajtás mellett koordinálni kell az új ötletek megszületését is. Olyan alkalmakat és eszközöket kell a szervezet mindennapjaiba beültetni, amelyek nyitottan tartják az elméket és mindennapossá teszik az ötletek megszületését. (közös brainstorming, új megoldások keresése, megvitatása, külső innovátorokkal konzultálni stb.) | |||||||||
Kapcsolatkezelő szerep | |||||||||
Ez a szerep talán a legjelentősebb a vállalkozó vezető szempontjából. A vezető, mint egy interfész gyűjti és osztja az információt. Egy speciális kommunikációs szerep ez, amelyben külső környezetből keresi és gyűjti a különféle információkat: trendeket, piaci érdekességeket, vevői véleményeket, versenytársaktól érkező "füleseket". Ezeket feldolgozza, rendszerezi, megszűri és megosztja a szervezetével, hogy azok újabb lehetőségeket tudjanak saját hasznukra váltani. A vezető gyűjti a belső információkat is és ezt szintén szűri, strukturálja és továbbija a külvilág felé. Ez lehet PR tevékenység, de lehet egy jól irányzott "trükk" is, ami stratégiai előnyöket hoz a szervezetnek. Az ilyen formán kiépített kapcsolatrendszer (kapcsolati tőke) és információs hálózat egy nagyon lényeges sikertényező a vállalkozói szervezetek számára. | |||||||||
Kulcsfogalmak | |||||||||
Menedzser vezetési stílus, leader vezetési stílus, vállalkozó vezetői szerep, vízió, tanulás, tanulási formák: egyéni, csoportos, szervezeti tanulás, learning-by-doing, empowerment, koordinációs mechanizmusok, kapcsolati tőke, iránymutató szerep, problémamegoldó szerep, tanulást támogató szerep, közösségalkotó szerep, koordinációs szerep, kapcsolatkezelő szerep | |||||||||
Tevékenységek | |||||||||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | |||||||||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához! | |||||||||
| |||||||||
Követelmények | |||||||||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | |||||||||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. A tanulási folyamatot milyen szinteken tudjuk értelmezni? Jelölje meg a helyes választ!
![]() | |||||||||
2. Az alábbiak közül melyik állítás a helyes? Jelölje meg a helyes választ!
![]() | |||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | |||||||||
4. Válassza ki a felsorolásból, hogy melyek igazak a vállalkozó vezetőre?
![]() |