KURZUS: Fizika közlekedésmérnököknek

MODUL: Bevezetés

Tanulási útmutató

Kedves Hallgató!

Az alábbiakban a fizika közlekedésmérnököknek tárgy tanulásához adnék néhány hasznos információt.

A tanuláshoz az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésre:

  • Ez az útmutató, mely a tananyagot részekre tagolja és lehetőséget ad az önellenőrzésre.
  • Jegyzet: http://jegyzet.sze.hu

    Berta Miklós - Farzan Ruszlán - Giczi Ferenc - Horváth András: Fizika mérnököknek. Győr, 2006, Széchenyi István Egyetem. 796 p. [elektronikus jegyzet (pdf)],

    ami döntően tartalmazza az elméleti tananyag részletes leírását és sok kidolgozott példát.
  • Példatár: http://www.sze.hu/~horvatha/TAMOP-412A/Elemi_fizikai_peldatar/Elemi_fizikai_peldatar.pdf

    Berta M., Czéh Sz., Giczi F.: Elemi fizikai példatár. SZE_MTK, 2013, ISBN 978-963-7175-83-1,

    ami összesen 326 (kidolgozott és kidolgozatlan) gyakorló feladatot tartalmaz.
  • Konzultáció az oktatóval. (Személyes vagy elektronikus.)

A tanulás során célszerű a következő módon eljárni.

  • Válasszon olyan időpontot, amikor kb. 1,5-2 órát egybefüggően tud foglalkozni a tanulással. Ez az idő egy lecke feldolgozására elegendő. (A tapasztalat majd megmutatja, hogy Önnek pontosan mennyi időre van szüksége, ez lehet kevesebb vagy több, mint az általam becsült idő.)
  • Olvassa el az útmutató aznapi leckére vonatkozó részét. Keresse ki ez alapján, hogy a jegyzet melyik részén találja a feldolgozandó tanagyagot. Olvassa el a tanulási célokat és a támpontokat. Ezek jelölik ki, hogy a tananyag mely részeit milyen mélységig kell megtanulnia. Például bonyolult levezetéseket többnyire nem kell tudnia önállóan reprodukálni, de a végeredményt tudni kell felhasználni, más részek esetén viszont még bizonyos adatok megtanulása is cél lehet. Ez a rész felhívja a figyelmét a kulcsfontosságú gondolatokra is, vagy arra, mit érdemes átismételni a korábbiakból.
  • Olvassa el legalább kétszer a jegyzet kiválasztott részét, különösen figyelve arra, hogy az útmutatóban megjelölt tanulási célok által említett témákat megértse.
  • A jegyzetben talált számolási példákat is értse meg, de első olvasáskor ezek önálló után számolása még nem szükséges. Másodszori végigolvasás során azonban már próbálja a szöveg közbeni példákat önállóan kiszámítani.
  • Amikor másodszor is végigért a jegyzet kijelölt részén, olvassa el újra a tanulási célként megjelölt mondatokat, és ha ezek közül valamelyiket nem érte el, térjen vissza a nem teljesen világos témákhoz.
  • Ha tudását kielégítőnek érzi, próbálja meg kitölteni a lecke végén található ellenőrző kérdéseket. Ha az itt elért eredmény 50% alatt van, érdemes visszatérni a tanuláshoz.

Ha a tanulás bármely fázisában olyan részbe ütközik, melyet többszöri próbálkozásra sem ért meg, keresse az oktatóval a kapcsolatot elektronikus formában, vagy jegyezze fel kérdését, hogy a szóbeli konzultáción feltehesse.

Bár a vizsgán az egyes témazáró kérdésekhez és feladatokhoz nagyon hasonló kérdésekre kell megfelelnie, ne elégedjen meg azzal, hogy megtudja, mi ezekre a gyakorló kérdésekre a helyes válasz. Tudása akkor lesz biztos, ha pontosan tudja, miért a megadott helyes válasz a jó, és miért rosszak a rosszként jelölt válaszlehetőségek.