KURZUS: Szervezéstan
MODUL: I. modul: Bevezetés a szervezeti magatartásba és egyén a szervezetben
2. lecke: Személyiségszerkezet, beállítódás
Tanulási útmutató | ||
Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 30-52. oldal | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
A szervezetekben kialakult történelmi munkamegosztás szerint a vezetők alakítják ki egy vállalkozás profilját, ők állítanak a szervezetek elé célokat, dolgoznak ki stratégiát, terveznek és irányítják a végrehajtást. Függetlenül attól, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást állít elő valamennyi szervezet közös jellemzője, hogy a vezető csak munkatársai, beosztottai révén lehet sikeres. A legzseniálisabb ötletgazda, a legjobb stratéga, a legbriliánsabb tervező sem érhet el semmit, ha nem tud jó munkatársakat kiválasztani és őket jó teljesítményre serkenteni. A kollégáit úgy kell megválasztani, hogy meglegyenek bennük a szervezet sikeréhez szükséges tulajdonságok (tudás, képességek, készségek). Emellett vezetőként azt is el kell érni, hogy ezeket a lehetőségek ténylegesen mozgásba is jöjjenek, a munkatársak akarják is azokat a szervezeti célok megvalósításának szolgálatába állítani. | ||
Ebben a leckében a fentieket szem előtt tartva foglaljuk össze az alkotó, munkavállaló emberről ismereteinket. A tárgyalás során támaszkodunk a pszichológia, a szociálpszichológia eredményeire, nézőpontunk azonban vezetői/szervezeti. A tárgyalt magatartásokat, személyiség jellemzőket nem (elsősorban) a szervezeti tag nézőpontjából szemléljük és értékeljük, hanem a szervezet nézőpontjából szeretnénk hasznosítani ismereteinket. Mindezt annak az alapvető felismerésnek a szem előtt tartásával, amelyet az előző leckében fogalmaztunk meg: az elismertségre és önmegvalósításra törekvő egyén céljai közvetlenül összekapcsolódhatnak a szervezet céljaival. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Adottság, hiedelem, képesség, készség, kognitív disszonancia, követett érték, meghatározó értékrend, személyiség, vallott érték, vonások, tulajdonságok | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Helyettesítse be a mondatba a megfelelő válasz betűjelét! A beállítódás, azaz attitűd annyiban különböznek az értékekben megtestesülő értékelésektől, hogy kiderül a hozzájuk tartozó irányultsága. ![]() | |||||||||
2. Fejezze be a mondatot, hogy igaz állítást kapjunk! Hiedelmek olyan alapvető meggyőződések, amelyek értelmet adnak a bennünket körülvevő világnak, így hiedelmeket... Jelölje meg a helyes választ!
![]() | |||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | |||||||||
4. Válassza ki a listából, hogy melyik NEM tartozik az elsődleges szellemi képességek közé?
![]() |