KURZUS: Szervezéstan
MODUL: III. modul: Személyes vezetés és hatalom
9. lecke: Napjaink leadership modelljei
Tanulási útmutató | ||
Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 204-215. és 218-221. oldal | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
Némi túlzással azt mondhatnánk, hogy az előző leckében áttekintett alapvető leadership elméletek fejlődésének csúcspontja Blake-Mouton vezetési rácsának jobb felső sarka, a csoport-központú vezetés. Itt valósul meg az egyéni és a szervezeti célok legközvetlenebb összekapcsolása, s itt valószínűsíthető a legjobb szervezeti teljesítmény és egyben a legnagyobb munkavállalói megelégedettség is. E leadership felfogás természetesen csak akkor lehet eredményes, ha a vezetettek felelősséget vállaló, önmegvalósításra, de legalábbis elismertségre törekvő munkatársak. | ||
A leadership elméletek legújabb vonulatát az üzletkötő-átalakító leadership megkülönböztetés és Kotter manager-leader modellje alapján mutatjuk be. Mindemellett tisztázásra kerül a hatalom és a leadership kapcsolata, illetve az alapvető vezetői szerepek Mintzberg értelmezésében. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Üzletkötő leadership, átalakító vezető, menedzser szerepkör, leader szerepkör, alsó-, közép- és felsőszintű vezetés, akarat, alkalmazkodás | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | ||||||||||||||||
1. Csoportosítsa a Mintzberg-féle vezetői szerepeket a kijelölt szempontok alapján! | ||||||||||||||||
Behelyettesítendő: | ||||||||||||||||
A helyes válaszok betűjeleit írja a megfelelő helyre!
![]() | ||||||||||||||||
2. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | ||||||||||||||||
3. Válassza ki a listából, hogy melyek NEM információs szerepek!
![]() |