KURZUS: Szervezéstan
MODUL: I. modul: Bevezetés a szervezeti magatartásba és egyén a szervezetben
3. lecke: Tanulás és ítéletalkotás
Tanulási útmutató | ||
Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 53-72. oldal | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
Jóllehet számos tulajdonságunk, képességünk, jellemzőnk örökletes, mégis a legtöbb viselkedésünk tanult. Tanulás eredményeként fejlődnek ki hiedelmeink, értékeink, attitűdjeink is. Ezért ha meg akarjuk érteni, és előre akarjuk jelezni az emberek viselkedését, tudnunk kell, miként tanulnak. A tanulás mikéntjére három elméleti megközelítést mutatunk be, az egyszerűbb, alapvetőbb magatartásváltozásoktól az összetettebb, társas magatartásváltozások felé haladva; klasszikus kondicionálás elmélet, operáns kondicionálás elmélet és komplex tanulás. Ezt követően kerülnek bemutatásra az ítéletalkotást meghatározó legfontosabb tényezők. | ||
Kulcsfogalmak | ||
alapvető attribúciós hiba, érzékelés, észlelés, glória-hatás, kivetítés, korlátozott racionalitás, egy-hurkos tanulás, két-hurkos tanulás, makacs elköteleződés, tudatos hozzáértés, tudatos hozzá nem értés, tudattalan hozzáértés, tudattalan hozzá nem értés, tulajdonítás | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Csoportosítsa az észlelést befolyásoló tényezőket az észlelő (É), észlelt jelenség (J), és a helyzet (H) szempontjai alapján! Közelség ![]() | |||||||||
2. Állítsa sorba a döntési folyamat lépéseit
![]() | |||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | |||||||||
4. Válassza ki, hogy egy jól vizsgázó diák minek tulajdoníthatja sikerét tartós eredmény esetén?
![]() |