KURZUS: Szervezéstan

MODUL: II. modul: Motiváció és csoport a szervezetben

Modulzáró kérdések

1. A felsorolásból válassza ki, hogy melyek azok a tényezők, amelyek nagyobb teljesítmény elérését eredményezik.
a) Célok általános, átfogó megfogalmazás
b) Nehezebb és bonyolultabb célok
c) Rendszeres visszacsatolás
d) Zártkörű célkitűzés
e) Participativ célkitűzés
f) Feszített célok
2. Párosítsa Maslow (M), Alderfer (A) és McClelland (C) elméleteikhez tartozó fogalmakat!

Fogalmak:

Önmegvalósítás
Szeretet
Biztonság
Kapcsolat
Teljesítmény
Hatalom
Fejlődés
Létezés

3. Jelölje meg, hogy a tanult szükségletek elmélet újdonság tartalma miben áll?
a) Bevezeti az alapvető szükségletek fogalmát.
b) Nem feltételez kielégülés-továbblépés jellegű kapcsolatot szükségletek között.
c) Felismeri a hatalom és a tréningek befolyásoló erejét.
d) Társadalmi fejlettségétől, fejlődéstől való függetlenségük.
4. Rendelje az ábra alapján az egyes számjegyekhez a megfelelő fogalmak betűjelét!



Csoportfolyamatok
A csoport külső feltételrendszere
A csoport feladata
Teljesítmény és megelégedettség
Csoportstruktúra
A csoporttagok személyes erőforrásai

5. Válassza ki azt/azokat a csoportok struktúráját leíró változót/változókat, mely/melyek elvárt viselkedésmintát ír/írnak elő!
a) a csoport mérete,
b) a csoport összetétele,
c) szabályok, csoport normák,
d) státusz,
e) a csoporton belüli szerepek
6. Válassza ki az egyetlen helyes választ!
Aldefer szerint a létezés-kapcsolat-fejlődés szükségletek hármasa milyen kapcsolatban vannak egymással?
a) Semmilyen.
b) Egymást ellentételezik.
c) Mindhárom mindenkit jellemez, csak eltérő arányban.
d) Hierarchikusan egymásra épülnek.
7. Döntse el, hogy az állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A Maslow-i elmélet egyik hiányossága között szokták említeni, hogy a kielégítetlen szükségletek motiváló ereje empirikusan nem igazolt.
A kitűzött cél statikus változónak tekintendő, mivel nem független korábbi célelérési tapasztalatainktól.
Szerepkétértelműségről akkor beszélünk, amikor nem egyértelmű a csoport fennmaradása, fejlődésének iránya.
8. Csoportosítsa a méltányossághoz mérlegelt inputokat (I) és eredményeket (E)!

Megbízhatóság
Felelősség
Előmenetel
Elismerés
Önfejlődés
Tapasztalat
Státusz
Végzettség

9. Jelölje be az összes lehetséges jó befejezést
Többnyire azok a szabályok válnak normává, amelyek...
a) Biztosítják a csoport fennmaradását
b) Már a csoport működése előtt kialakulnak, például valamelyik tag korábbi csoportjától átvett
c) Homogenizálják a csoportot a tágabb környezetével
d) Csökkentik a csoporttagok közötti súrlódást
10. Rendezze sorba a csoport kialakulásának folyamatát Tuckman modellje alapján!

1.
2.
3.
4.
5.