KURZUS: Szervezéstan
MODUL: II. modul: Motiváció és csoport a szervezetben
5. lecke: A motiváció folyamatelméletei
Tanulási útmutató | ||
Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 99-110. oldal | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
Az azonos helyzetben lehetséges válaszok közül azokat fogjuk ismételni, amelyek azonnali vagy későbbi elégedettséggel járnak, s azok bekövetkezése kevésbé valószínű, amelyek azonnali vagy későbbi kellemetlenséggel járnak. A motiváció folyamata szempontjából célszerű két feltételes kapcsolatot megkülönböztetni: a teljesítmény-következmény kapcsolatot és a viselkedés-következmény kapcsolatot. Érdemes rámutatni, hogy a folyamatelméletek alapelvei az előző leckékben már tárgyalt behaviorista pszichológia talaján állnak: lehetőségeink közül azt választjuk, amelyek leginkább vonzanak, vagy a legkevésbé taszítanak. A folyamatelméletek közül Skinner megerősítés elméletét, az elvárás elméletet, a méltányosság elméletet és a célkitűzés elméletet mutatjuk be ennek a leckének a keretei között. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Megerősítés, elvárás, célkitűzés, méltányosság, kötés | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Rendelje az ábra alapján az egyes számjegyekhez a megfelelő fogalmak betűjelét!
![]() | |||||||||
2. Állítsa sorba a folyamatelméletek láncolatát!
![]() | |||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | |||||||||
4. Jelölje meg a helyes választ! A méltányosság-elmélet újat hozott a tekintetben, hogy rámutatott...
![]() |