KURZUS: Szervezéstan
MODUL: IV. modul: Szervezetek változása, változtatása
11. lecke: Konfliktus a szervezetben
Tanulási útmutató | ||
A lecke eredményes feldolgozásához a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés 2003. KJK Kerszöv c. könyvének 256-281. oldalhoz tartozó tananyagát. | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
A hagyományos vezetésfelfogás a konfliktusokat pusztán negatív jelenségként értékelte. Sőt példaként említhető, hogy a mátrix struktúrákban az egyének és teamek kreativitása az állandósult konfliktus helyzetben valósul meg. | ||
Ezzel szemben, mai tudásunk szerint a szervezetben a harmónia és konfliktus dinamikus egyensúlyát kell megtalálni, s ez az alapja a jó környezeti adaptációnak. | ||
A lecke célja az, hogy bemutassa az egyéni és szervezeti szintű konfliktusok kezelésének modelljeit. Mélyrehatóan foglalkozik a konfliktuskezelés lehetséges eszközeivel, köztük kiemelt hangsúlyt kaptak a tárgyalási technikák. A lecke áttanulmányozása után a hallgató képes lesz a gyakorlatban is különbséget tenni a szervezet számára hasznos, illetve rossz konfliktusok között, s eszköztárat kap a hatékony konfliktus menedzselésre. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Szervezeti konfliktus, kapcsolattípusok, magatartásformák konfliktus helyzetben. | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során végezze el az alábbi tevékenységeket, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, tehát készítsen jó vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és a modulzáró kérdések mennyisége és részletezettsége. További kérdései megválaszolásához kérje tutora segítségét. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||
1. Destruktívnak tekintünk egy konfliktust, ha...
![]() | |||||||||||||||
2. Rakja helyes sorrendbe a konfliktust növekvő intenzitása szerint
![]() | |||||||||||||||
3. Jelölje meg az alábbiak közül melyik igaz, melyik hamis!
![]() | |||||||||||||||
4.
![]() | |||||||||||||||
5. Mit tekintünk strukturális koordinációs eszköznek?
![]() |