KURZUS: Szervezéstan

MODUL: IV. modul: Szervezetek változása, változtatása

11. lecke: Konfliktus a szervezetben

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés 2003. KJK Kerszöv c. könyvének 256-281. oldalhoz tartozó tananyagát.

A lecke tartalmi összefoglalója

A hagyományos vezetésfelfogás a konfliktusokat pusztán negatív jelenségként értékelte. Sőt példaként említhető, hogy a mátrix struktúrákban az egyének és teamek kreativitása az állandósult konfliktus helyzetben valósul meg.

Ezzel szemben, mai tudásunk szerint a szervezetben a harmónia és konfliktus dinamikus egyensúlyát kell megtalálni, s ez az alapja a jó környezeti adaptációnak.

A lecke célja az, hogy bemutassa az egyéni és szervezeti szintű konfliktusok kezelésének modelljeit. Mélyrehatóan foglalkozik a konfliktuskezelés lehetséges eszközeivel, köztük kiemelt hangsúlyt kaptak a tárgyalási technikák. A lecke áttanulmányozása után a hallgató képes lesz a gyakorlatban is különbséget tenni a szervezet számára hasznos, illetve rossz konfliktusok között, s eszköztárat kap a hatékony konfliktus menedzselésre.

Kulcsfogalmak

Szervezeti konfliktus, kapcsolattípusok, magatartásformák konfliktus helyzetben.

Tevékenységek

A lecke tanulása során végezze el az alábbi tevékenységeket, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, tehát készítsen jó vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és a modulzáró kérdések mennyisége és részletezettsége. További kérdései megválaszolásához kérje tutora segítségét.

  • Alaposan tanulmányozza át a konfliktus részletes definícióját, valamint tudja megkülönböztetni mikor tekintjük azt destruktívnak, illetve konstruktívnak.
  • Ismerje a szervezeti teljesítmény változása és a konfliktus szintjei közötti összefüggést.
  • Ismerje a konfliktus kialakulásának folyamatát.
  • Jegyezze meg a konfliktusra reagáló magatartásokat.
  • Ismerje a Mastenbroek-féle hálózatmodellt.
  • Értse meg a három fő magatartásformákat szervezeti szintű konfliktus esetén.
  • Jegyezze meg a csoportközi konfliktusok kezelésének eszközeit.
  • Ahhoz, hogy a fejezetben tanultakat aktívan tudja alkalmazni, s a vizuális bevésés még erősebb legyen, kérjük ábrázolja, gyakorolja jegyzetfüzetében a következő tankönyvi ábrákat:
    • konfliktusra reagáló magatartások modellje
    • szervezeti szintű konfliktus kezelési magatartások térképe 
    • koordinációs eszközök típusai
    • a tárgyalás alapmodellje
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Csoportosítani tudja a destruktív, illetve konstruktív konfliktus jellemzőit
  • Sorrendet tud felállítani a konfliktus kialakulásának folyamatára, illetve a konfliktus intenzitás skálájára
  • Állításokból ki tudja választani az igaz, hamis megfogalmazásokat, a konfliktusra reagáló magatartások esetében
  • Párosítani tudja Mastenbroek-féle kapcsolattípusokat a rájuk jellemző elemekkel
  • Állításokból ki tudja választani az igaz, hamis megfogalmazásokat a szervezeti szintű magatartásformák esetében
  • Egymáshoz tudja rendelni a csoportközi konfliktusok kezelésének eszköztípusait és azok jellemzőit
Önellenőrző kérdések
1. Destruktívnak tekintünk egy konfliktust, ha...
a) Leválasztja a problémát az egészről
b) Védekező magatartáshoz vezet
c) Bátorítja a kreativitást
d) Átláthatóvá teszi az erőviszonyokat
2. Rakja helyes sorrendbe a konfliktust növekvő intenzitása szerint

1.
2.
3.
4.


3. Jelölje meg az alábbiak közül melyik igaz, melyik hamis!
Versengőként úgy érezzük, hogy a konfliktusnak kell legyen egy győztese és egy vesztese.
A versengés lehet akár a legjobb megoldás is ha válsághelyzetről van szó.
Piaci környezetben a kompromisszum keresés ritka konfliktus megoldási forma.
4.
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Mastenbroek a szervezeteket egymással kölcsönös függőségi viszonyban álló csoportok hálózatának tekinti, mert köztük csak instrumentális kapcsolatok jellemzőek.
ABCDE
5. Mit tekintünk strukturális koordinációs eszköznek?
a) termék menedzser
b) állandó bizottságok
c) tervek
d) programok
e) konfliktus feloldás