KURZUS: Szervezéstan
MODUL: II. modul: Motiváció és csoport a szervezetben
4. lecke: A motiváció tartalomelméletei
Tanulási útmutató | ||
Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 84-98. oldal | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
A tartalom elméletek azokat az egyénre jellemző motívumokat foglalják össze, amelyek cselekvésre serkentenek bennünket. Az embereket nagyon különböző szükségletek, vágyak, kívánságok hajtják, amelyek mindemellett helyzetenként és az időben ugyanarra a személyre nézve is változhatnak. | ||
A tartalom elméleteket Maslow szükséglet hierarchiára alapozott és Alderfer létezés-kapcsolat-fejlődés modelljén, Herzberg két tényező elméletén, McClelland tanult szükségletek megközelítésén és Hunt cél struktúra modelljén keresztül mutatjuk be. Az egyes modellek tárgyalása kapcsán bemutatjuk az elmélet főbb tételeit, azok gyenge pontjait, továbbfejlesztésükre tett néhány további elméleti elképzelést és értékeljük a motiváció elméleteinek fejlődéséhez való hozzájárulásukat. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Alacsonyabb rendű szükségletek, magasabb rendű szükségletek, motivátorok, higiéniás tényezők, vonzerő | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Rendelje a felsorolt fogalmakhoz a megfelelő elméleteket (1; 2; 3)! Elméletek: 1. Maslow, 2. Herzberg, 3. Hunt ![]() | |||||||||
2. Állítsa sorba Maslowi szükséglet hierarchiát, kezdje a legalacsonyabb rendű szükséglettel!
![]() | |||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | |||||||||
4. Válassza ki, hogy melyik a NEM felsőbbrendű szükségletet ösztönző eszköz?
![]() |