KURZUS: Szervezéstan

MODUL: III. modul: Személyes vezetés és hatalom

9. lecke: Napjaink leadership modelljei

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 204-215. és 218-221. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Némi túlzással azt mondhatnánk, hogy az előző leckében áttekintett alapvető leadership elméletek fejlődésének csúcspontja Blake-Mouton vezetési rácsának jobb felső sarka, a csoport-központú vezetés. Itt valósul meg az egyéni és a szervezeti célok legközvetlenebb összekapcsolása, s itt valószínűsíthető a legjobb szervezeti teljesítmény és egyben a legnagyobb munkavállalói megelégedettség is. E leadership felfogás természetesen csak akkor lehet eredményes, ha a vezetettek felelősséget vállaló, önmegvalósításra, de legalábbis elismertségre törekvő munkatársak.

A leadership elméletek legújabb vonulatát az üzletkötő-átalakító leadership megkülönböztetés és Kotter manager-leader modellje alapján mutatjuk be. Mindemellett tisztázásra kerül a hatalom és a leadership kapcsolata, illetve az alapvető vezetői szerepek Mintzberg értelmezésében.

Kulcsfogalmak

Üzletkötő leadership, átalakító vezető, menedzser szerepkör, leader szerepkör, alsó-, közép- és felsőszintű vezetés, akarat, alkalmazkodás

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig mi határozza meg végül is a vezetők magatartását!
  • Párosítsa össze a szervezet stabil vagy változó időszakainak hatását a kívánatos vezetői szerepekkel!
  • Jellemezze a leadership elméleteket pro- és kontra!
  • Nevezze meg milyen faktoroknak a függvénye a vezető eredményessége!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Leadership tehát szerep vagy személyiség?
    • Mi a hatalom és a leadership viszonya?
    • Mikor célszerű hatalmat, és mikor leadership-et alkalmazni?
    • Mi a különbség közép- és alsóvezető valamint felső szintű vezetői stílusok között?
    • Mit jelent a delegáló vezető?
    • Manager vagy leader típusú vezetőre van-e szükség inkább napjainkban?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat
  • Csoportosítani a vezetői magatartást meghatározó legfontosabb tényezőket.
  • Sorba állítani kontextus szerint a leginkább megfelelő vezetési stílusokat.
  • Sorba állítani sikerkritériumok szerint a manager és leader feladatokat, szerepeket.
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzők közül az egyes modellekre jellemző-e az állítás vagy sem.
  • Felismerni a legfontosabb különbséget manager és leader között.
  • Felismerni az akaratérvényesítés és az alkalmazkodás közötti stratégiai jelentőségű leadership különbséget.
  • Felsorolni az alapvető vezető kiválasztási szempontokat.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Miben különbözik az üzletkötő és az átalakító vezető?
    • Mi a különbség a menedzser és a leader között?
    • Mi a hatalom és a leadership viszonya?
    • Megférnek-e egymás mellett a vezető eszköztárában? Ha igen, mikor melyiket kell alkalmazni?
    • Milyen vezetői szerepek különíthetőek el?
Önellenőrző kérdések

1. Csoportosítsa a Mintzberg-féle vezetői szerepeket a kijelölt szempontok alapján!

Behelyettesítendő:
a) Motivál, inspirál
b) Külső hatékonyság, a környezet kihívásainak megfelelő sikeres szervezeti változás
c) Maga mellé állít, kommunikál, meggyőz, elfogadtat
d) Tervezés, költségvetési keretek allokálása
e) Belső hatékonyság, a komplex szervezet zökkenőmentes működési rendszere
f) Szervezés, formális rendszerek kialakítása, emberi erőforrás menedzsment
g) Jövőkép, változási stratégiák
h) Problémamegoldás, kontroll

A helyes válaszok betűjeleit írja a megfelelő helyre!
Manager szerepkörLeader szerepkör
Célkitűzés
Feltétel biztosítás
Végrehajtás
Siker kritérium
2. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A vezetők általában saját stratégiai tervük kialakításakor a legtöbbször nem mennek elébe olyan elvárásoknak, amelyeket a szervezet kritikus szereplői fogalmazhatnak meg programjával szemben.
Napjainkban, a közvetlen irányítás helyébe a beosztottak befolyásolása lépett be; az egyoldalú akaratnyilvánítás helyett inkább az együttműködés, követés került a középpontba.
3. Válassza ki a listából, hogy melyek NEM információs szerepek!
a) Szóvivő
b) Vállalkozó
c) Kapcsolatteremtő
d) Tárgyaló-megegyező