KURZUS: Szervezéstan

MODUL: I. modul: Bevezetés a szervezeti magatartásba és egyén a szervezetben

3. lecke: Tanulás és ítéletalkotás

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 53-72. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Jóllehet számos tulajdonságunk, képességünk, jellemzőnk örökletes, mégis a legtöbb viselkedésünk tanult. Tanulás eredményeként fejlődnek ki hiedelmeink, értékeink, attitűdjeink is. Ezért ha meg akarjuk érteni, és előre akarjuk jelezni az emberek viselkedését, tudnunk kell, miként tanulnak. A tanulás mikéntjére három elméleti megközelítést mutatunk be, az egyszerűbb, alapvetőbb magatartásváltozásoktól az összetettebb, társas magatartásváltozások felé haladva; klasszikus kondicionálás elmélet, operáns kondicionálás elmélet és komplex tanulás. Ezt követően kerülnek bemutatásra az ítéletalkotást meghatározó legfontosabb tényezők.

Kulcsfogalmak

alapvető attribúciós hiba, érzékelés, észlelés, glória-hatás, kivetítés, korlátozott racionalitás, egy-hurkos tanulás, két-hurkos tanulás, makacs elköteleződés, tudatos hozzáértés, tudatos hozzá nem értés, tudattalan hozzáértés, tudattalan hozzá nem értés, tulajdonítás

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig az észlelést befolyásoló tényezőket
  • Azonosítsa a tanulási és a döntési folyamat lépéseit!
  • Jellemezze a döntések racionalitását befolyásoló tényezőket!
  • Vázolja fel, hogyan észleljük, érzékeljük a körülöttünk lévő valóságot!
  • Nevezze meg az alapvető attribúciós hiba kialakulásának okát!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Hogyan befolyásolja a beállítódás az észlelést?
    • Ki publikálta elsőként a kéthurkos tanulás elméletét?
    • Mik az alapvető különbségek az elvárások és az előfeltevések között?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat
  • Csoportosítani az észlelést befolyásoló tényezőket.
  • Sorba állítani a döntési és a tanulási folyamat lépéseit.
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzők közül az egyes korlátozó tényezőkre az állítás igaz vagy sem.
  • A felsorolt jellemzőkből kiválasztani az észlelés és az érzékelés fogalmait
  • Felismerni/kiválasztani a lehetséges hiba okokat
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Milyen tanulási módok vezetnek magatartásunk megváltoztatásához, illetve mik ezek korlátai?
    • Hogyan észleljük, érzékeljük a körülöttünk levő szervezeti valóságot és ezek alapján, hogyan alkotunk ítéletet dolgokról, eseményekről, emberekről?
    • Hogyan hozzuk döntéseinket?
    • Hogyan hatnak mindezek a teljesítményre és a megelégedettségre?
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa az észlelést befolyásoló tényezőket az észlelő (É), észlelt jelenség (J), és a helyzet (H) szempontjai alapján!

Közelség
Érdekek
Újdonság
Társas környezet
Hang
Mozgás
Előfeltevések
Idő
Fizikai környezet
Elvárások
Attitűdök

2. Állítsa sorba a döntési folyamat lépéseit

1.
2.
3.
4.
5.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Előítéletről akkor beszélünk, ha "amatőr pszichológusként" viselkedünk, azaz hajlamosak vagyunk arra, hogy különböző tulajdonságokat összekapcsolva másokat felruházzunk vele.
Attribúciós probléma abból fakad, hogy megfigyelhetünk egy magatartást, amire több lehetséges magyarázat van, de nekünk kell eldöntenünk, melyiknek tulajdonítjuk.
4. Válassza ki, hogy egy jól vizsgázó diák minek tulajdoníthatja sikerét tartós eredmény esetén?
a) Erőfeszítés
b) Képesség
c) Szerencse
d) Feladat jellemzői