KURZUS: Szervezéstan

MODUL: II. modul: Motiváció és csoport a szervezetben

5. lecke: A motiváció folyamatelméletei

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 99-110. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Az azonos helyzetben lehetséges válaszok közül azokat fogjuk ismételni, amelyek azonnali vagy későbbi elégedettséggel járnak, s azok bekövetkezése kevésbé valószínű, amelyek azonnali vagy későbbi kellemetlenséggel járnak. A motiváció folyamata szempontjából célszerű két feltételes kapcsolatot megkülönböztetni: a teljesítmény-következmény kapcsolatot és a viselkedés-következmény kapcsolatot. Érdemes rámutatni, hogy a folyamatelméletek alapelvei az előző leckékben már tárgyalt behaviorista pszichológia talaján állnak: lehetőségeink közül azt választjuk, amelyek leginkább vonzanak, vagy a legkevésbé taszítanak. A folyamatelméletek közül Skinner megerősítés elméletét, az elvárás elméletet, a méltányosság elméletet és a célkitűzés elméletet mutatjuk be ennek a leckének a keretei között.

Kulcsfogalmak

Megerősítés, elvárás, célkitűzés, méltányosság, kötés

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig, hogyan lehet irányítani, terelni az egyén viselkedését úgy, hogy a szervezeti célok is teljesüljenek!
  • Azonosítsa a magatartásváltoztatás folyamatát!
  • Jellemezze az elvárás elméletet!
  • Vázolja fel a feltétel-következmény, valamint a viselkedés-következmény kapcsolatát!
  • Nevezze meg a vezetői lépések várható következményeit!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Mi a különbség motiváció és hajlandóság a szervezeti célok megvalósítása között?
    • Mi a különbség pozitív és negatív megerősítés között?
    • Mi a különbség negatív megerősítés és büntetés között?
    • Mi a különbség pozitív megerősítés és megszüntetés között?
    • Foglalja össze min múlik a motiváció?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott elvárás-elmélet logikai modelljét
  • Sorba állítani a motivációs folyamat elemeit.
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzők közül az egyes modellekre jellemző-e az állítás vagy sem.
  • A felsorolt jellemzőkből kiválasztani, hogy melyek azok a tényezők, amelyek nagyobb teljesítmény elérését eredményezik.
  • A listából kiválasztani és csoportosítani a méltányossághoz mérlegelt inputokat és eredményeket.
  • Felsorolásból kiválasztani, illetve felsorolni, hogy milyen reakciókat válthat ki, ha az egyén méltánytalanságot érzékel munkahelyén?
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Miért fontos egy vezetőnek ismernie a beosztottjainak egyéni céljait és jutalom preferenciáit?
    • A "jó teljesítményt várok el" miért nem megfelelő ösztönző?
    • Miért fontos az elvárt jutalom kötése az elvárt teljesítményhez?
    • Mi indokolja a tudásmenedzsment fókuszba kerülését?
Önellenőrző kérdések
1. Rendelje az ábra alapján az egyes számjegyekhez a megfelelő fogalmak betűjelét!



motiváció
teljesítmény következmény
képesség
teljesítmény
kötés
erőfeszítés teljesítmény
teljesítmény vonzerő

2. Állítsa sorba a folyamatelméletek láncolatát!

1.
2.
3.
4.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A megszüntetés lényegében a pozitív megerősítés fordítottja, azaz nem-megerősítés.
A megszüntetés pozitív megerősítés, mert új célkitűzésre motivál.
A célkitűzés lényegében nem más, mint a munkatársak kontrollálásának egy újabb eszköze.
4. Jelölje meg a helyes választ!
A méltányosság-elmélet újat hozott a tekintetben, hogy rámutatott...
a) A magatartás ismétlésének feltétele a méltányos következmények
b) A kihívó teljesítményszint inspirál jelentős erőfeszítésre
c) Másokhoz viszonyítva értékeljük ráfordításunk és eredményeink arányát
d) A következmények vonzereje képes komoly erőfeszítést kiváltani