KURZUS: Szervezéstan

MODUL: II. modul: Motiváció és csoport a szervezetben

4. lecke: A motiváció tartalomelméletei

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 84-98. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A tartalom elméletek azokat az egyénre jellemző motívumokat foglalják össze, amelyek cselekvésre serkentenek bennünket. Az embereket nagyon különböző szükségletek, vágyak, kívánságok hajtják, amelyek mindemellett helyzetenként és az időben ugyanarra a személyre nézve is változhatnak.

A tartalom elméleteket Maslow szükséglet hierarchiára alapozott és Alderfer létezés-kapcsolat-fejlődés modelljén, Herzberg két tényező elméletén, McClelland tanult szükségletek megközelítésén és Hunt cél struktúra modelljén keresztül mutatjuk be. Az egyes modellek tárgyalása kapcsán bemutatjuk az elmélet főbb tételeit, azok gyenge pontjait, továbbfejlesztésükre tett néhány további elméleti elképzelést és értékeljük a motiváció elméleteinek fejlődéséhez való hozzájárulásukat.

Kulcsfogalmak

Alacsonyabb rendű szükségletek, magasabb rendű szükségletek, motivátorok, higiéniás tényezők, vonzerő

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig az egyes motivációelméletek kategóriáit!
  • Azonosítsa a tartalomelméletek szintjeit!
  • Jellemezze a tartalomelméletek szintjeit!
  • Hasonlítsa össze az egyes modelleket!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Mi jelenti a fejlődést az egyes tartalomelméletekben?
    • Mi a pénz szerepe, és hogyan jelenik meg a motiváció kapcsán?
    • Mivel indokolható az egyes elméletek közötti eltérés?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat
  • Hozzárendelni az egyes motivációelméletekhez a megfelelő szinteket, illetve fogalmakat.
  • Sorba állítani az egyes tartalomelméletek fejlődési szintjeit.
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzők közül az egyes modellekre jellemző-e az állítás vagy sem
  • Megnevezni/kiválasztani a tanult modellek jellemzőit
  • Időrendben felsorolni az egyes modellek keletkezésének idejét és körülményeit
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Hogyan érthető meg a szervezeti egyén magatartásának okai?
    • Milyen módon terelhetők az egyének a szervezeti célok teljesítése felé?
    • A motivációnak milyen tartalomelméletei ismeretesek, és ezek kiknek a nevéhez fűződnek?
    • Mi Herzberg kéttényezős modelljének újdonságtartalma Maslow modelljéhez képest?
Önellenőrző kérdések
1. Rendelje a felsorolt fogalmakhoz a megfelelő elméleteket (1; 2; 3)!

Elméletek: 1. Maslow, 2. Herzberg, 3. Hunt

Fogalmak:

Előmenetel
Biztonság
Önmegvalósítás
Hatalom
Munka biztonsága
Strukturáltság

2. Állítsa sorba Maslowi szükséglet hierarchiát, kezdje a legalacsonyabb rendű szükséglettel!

1.
2.
3.
4.
5.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A fiziológiai és biztonsági szükségletek alacsonyabb rendű szükségletek is egyben.
Aldelfer szerint a szükségletek fizikai túlélésre és jólétre vonatkoznak.
Herzberg szerint nincsen lényeges különbség azok között a tényezők között, amelyek megelégedettséget okoznak és azok között, amelyek az elégedetlenségért felelősek.
4. Válassza ki, hogy melyik a NEM felsőbbrendű szükségletet ösztönző eszköz?
a) Előléptetés
b) Önálló munkavégzés
c) Közvetlen munkakapcsolat
d) Hosszú távú foglalkoztatás