KURZUS: Szervezéstan

MODUL: IV. modul: Szervezetek változása, változtatása

10. lecke: Szervezeti kultúra

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés 2003. KJK Kerszöv c. könyvének 226-246. oldalhoz tartozó tananyagát.

A lecke tartalmi összefoglalója

A differenciálás nemcsak a termékek esetében, hanem cégszinten is a fejlődés záloga. A vállalatok akkor különböztetik meg magukat sikeresen, ha a turbulens környezethez illeszkedve és a belső integrációs problémákra válaszolva kialakítanak egy, csak rájuk jellemző viselkedést, s ez mintaként jelenik meg. A minta alapjául a szervezet tagjainak közös értelmezései, előfeltételezései, osztott értékei szolgálnak. Szervezeti kultúraként ezen közös meggyőződések, értékek rendszerét definiáljuk. A téma jelentőségét az adja, hogy a cégek kultúrája hosszú távú stabilitást ad a bizonytalan versenyszituációkban.

Ez a lecke áttekinti a vállalati kultúra alapjául szolgáló értékeket, bemutatja a kultúra jellemzőit és szintjeit. A téma a globális üzleti világban fontos támpontot ad a különböző nemzeti kultúrák pozicionálásához. A fejezet tipikus modellek segítségével bevezet a vállalati kultúra elemzésébe, valamint rámutat az erős és gyenge kultúrák előnyeire és hátrányaira is.

Kulcsfogalmak

Szervezeti kultúra, nemzeti kultúra, szubkultúrák, erős-gyenge kultúra.

Tevékenységek

A lecke tanulása során végezze el az alábbi tevékenységeket, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, tehát készítsen jó vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és a modulzáró kérdések mennyisége és részletezettsége. További kérdései megválaszolásához kérje tutora segítségét.

  • Alaposan tanulmányozza át a szervezeti kultúra mérésére alkalmas értékek skáláit a definícióikkal és a szélső értékeikkel.
  • Legyen tisztában a szervezeti kultúrák kialakulását meghatározó tényezőkkel.
  • Jegyezze meg a kultúra megfigyelhető és láthatatlan szintjeit.
  • Ismerje meg a Hofstede-i nemzeti kultúra modellt, tudja ábrázolni, s a portfólióhoz tudjon országokat rendelni.
  • Tudja jellemezni a szubkultúrák jelentőségét.
  • Tudja megfogalmazni a Handy, Quinn, Schein kultúra modellek jelentőségét és meghatározni a köztük lévő különbségeket.
  • Gyűjtse össze, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal jár az erős szervezeti kultúra.
  • Ahhoz, hogy a fejezetben tanultakat aktívan tudja alkalmazni, s a vizuális bevésés még erősebb legyen, kérjük ábrázolja, gyakorolja jegyzetfüzetében a következő tankönyvi ábrákat:
    • szervezeti kultúrát meghatározó kulcskategóriák
    • szervezeti kultúra szintjei
    • nemzeti kultúrák Hofstede-féle világtérképe
    • Handy-féle kultúrák képi megjelenítése
    • Quinn szervezeti kultúra modellje
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Párosítani tudja a szervezeti kultúra mérésére alkalmas értékek skáláit a szélső értékeikkel
  • Csoportosítani a szervezeti kultúrák kialakulását meghatározó tényezőket
  • Állításokból kiválasztani az igaz és hamis megfogalmazásokat a szervezeti kultúra szintjeit érintő vizsgálatokkal kapcsolatban
  • Példák alapján értelmezni, párosítani a Hofstede-i nemzeti kultúra modell dimenzióit, az ideál típusait és az adott portfólió elem jellemző országait (az országok, amelyeknek ismerni kell a pozíciót a következők: HUN, GER, AUT, FIN, USA, NOR, CAN, GBR, ITA, JAP, FRA, SPA, IND, SWE)
  • Eldönteni, kiválasztani, hogy az adott megállapítások közül melyek érvényesek a szubkultúrára
  • Egymáshoz rendelni Handy, Quinn, Schein kultúratipológiáját a jellemzőikhez. Itt reláció analízis keretében tud kiválasztani igaz, hamis állításokat.
  • Állításokból kiválasztani az igaz, hamis megfogalmazásokat az erős, gyenge kultúrára vonatkozóan.
Önellenőrző kérdések
1. Mit jelent a szervezeti kultúra mérésére alkalmas értékek közül a nyílt rendszer - zárt rendszer orientáltság? Jelölje meg a helyes választ!
a) Mennyire követi és válaszolja meg a külső környezet változásait.
b) Mennyire koncentrált a vezetés az eredményhez vezető folyamatokra.
c) A vezetők milyen időhorizonton terveznek.
2. Jelölje meg az alábbiak közül a szervezeti kultúra látható megjelenési formáit!
a) Attitűdök
b) Értékek
c) Szakzsargon
d) Szimbólumok
e) Szertartások
3. Az alábbi állításokból döntse el melyik igaz a szubkultúrára vonatkozóan.
a) A szubkultúrákat tekinthetjük ellenkultúrának is
b) Sajátos szubkultúrát alakíthat ki egy-egy szakmai csoport
c) A szubkultúra a domináns kultúra része
4. Jelölje be az állítások alatt a kívánt választ
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Quinn modelljében a támogató kultúra központi értéke a munkatársak fejlesztése, mert a rugalmasság és befelé összpontosítás jellemzi ezt a térnegyedet.
ABCDE
5. A listából válassza ki azokat, ami jellemző az erős szervezeti kultúrára.
a) Lojalitást eredményez
b) Nagy a fluktuáció
c) Rendszeres a vezetői ellenőrzés
d) Következménye a stabilitás