KURZUS: Szervezéstan

MODUL: II. modul: Motiváció és csoport a szervezetben

6. lecke: Csoportszerkezet

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 126-150. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Ebben a leckében alapvetően szervezeti feltételrendszerben működő csoportokról (munka- csoportokról) beszélünk. Érdeklődésünk fókuszában a munka csoportok hatékonysága áll: hogyan lehet úgy kialakítani és vezetni egy csoportot, hogy az minél jobb szervezeti teljesítményhez vezessen. Ezt a teljesítményt, a csoport nézőpontjából három tényező alapján ítélhetjük meg:

1.mennyire felel meg a csoport által létrehozott termék, szolgáltatás vagy döntés mennyisége, minősége, határideje azoknak a mindenkori elvárásoknak, amelyeket fogyasztóik, felhasználóik, értékelőik támasztanak,
2.a csoport által követett folyamatok mennyire teszik lehetővé, hogy a csoport teljesítő képessége fennmaradjon, tagjai hosszabb távon is kölcsönösen együttműködjenek, valamint
3.mennyire képes a csoport elősegíteni tagjainak személyes fejlődését és személyes jólétét.
Kulcsfogalmak

csoportszellem, érdek csoport, feladat orientált szerepek, kapcsolat orientált szerepek, munkacsoport, önmagunkra irányuló szerepek, státusz, szerep, szerep kétértelműség

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig mitől lesz csoport egyének közössége!
  • Azonosítsa a csoporthoz tartozás előnyeit és hátrányait!
  • Jellemezze a csoportok szerkezetét, struktúráját!
  • Vázolja fel a csoporton belüli folyamatokat (csoport dinamika)!
  • Nevezze meg azt a három tényezőt, amely alapján a csoport teljesítmény értékelendő!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Milyen előnyökre és hátrányokra számíthat a szervezet, ha csoportokat hoz létre?
    • Milyen előnyei és hátrányai lehetnek a csoportos döntéshozatalnak?
    • Mi a különbség formális és informális csoportok között?
    • Hogyan lehet úgy kialakítani és szervezni egy csoportot, hogy az minél jobb szervezeti teljesítményhez vezessen?
    • Miért fontos a csoporttagok személyes fejlődésének, jólétének elősegítése?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat
  • Csoportosítani (a tananyagban szereplő szempontok szerint) a vezetői-, feladat-, és érdekcsoportokat.
  • Sorba állítani azokat az egyéni célokat és motivációkat, amelyek a csoporthoz való csatlakozást támogatják.
  • Eldönteni, hogy miként változik a csoportméret növekedésével a csoporton belüli kommunikáció, kohézió, elégedettség és hatékonyság.
  • A felsorolt tényezők közül kiválasztani konform viselkedés lehetséges okait.
  • A listából kiválasztani a feladat-probléma megoldás szükséglet alapján a hatékony csoportösszetételt.
  • Felismerni hogyan reagálhat csoportnyomásra az egyén.
  • Felsorolni a csoportok és teamek (csapatok) közötti alapvető különbségeket.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Miként írható le a csoportok szerkezete és a csoporton belüli folyamatok?
    • Mi a különbség csoportnyomás és csoportszellem között?
    • Egyéni döntéshozatal milyen alapvető jellemzőiben módosul csoportos döntéshozatal esetén?
    • Napjaink munkavállalói milyen csoportszerepeket töltenek be leginkább?
    • Miben különböznek a csoportszerepek a viselkedési normáktól?
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa a csoporthoz tartozás "költségeit" az egyén (E), illetve a szervezet (S) nézőpontja szerint:

Elutasítás
Bizonytalan felelősség
Dominancia
Ellentétek
Lógás
Vita
Feszültség
Konformitás
Csoportnyomás
Személyes befektetés
Ellenkezés

2. Állítsa sorba a csoportok struktúráját leíró változókat

1.
2.
3.
4.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A nagyobb csoportok létrehozása azért nem célszerű, mert túlságosan megnő a csoport működéséhez szükséges interakciók száma.
A nagyobb csoportok létrehozása nem növeli a csoport működéséhez szükséges interakciók számát, ezért alkalmazása a nagyobb teljesítmény elérése miatt célszerű.
A teljesítménynormák az elvárt output után járó jutalmak és lehetőségek igazságos elosztását szabályozzák.
4. Válassza ki, hogy melyik a NEM önmagunkra irányuló szerep(ek)
a) Blokkolás
b) Dominancia
c) Követés
d) Visszahúzódás