KURZUS: Szervezéstan

MODUL: III. modul: Személyes vezetés és hatalom

8. lecke: Alapvető leadership elméletek

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 183-203. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Míg a szervezet céljainak, terveinek és szervezeti struktúrájának kialakítása elég elvont vezetői tevékenység, addig a személyes vezetés nagyon is konkrét: a célok, tervek ismeretében a térben és időben egymáshoz rendelt erőforrásokat mozgásba kell hozni. Ennek érdekében a vezetőnek mozgósítani kell a szervezeti erőforrások legkevésbé kiszámítható elemét: az emberi erőforrást. Ez már közvetlen személyes kapcsolatot jelent a vezető és beosztottjai között. E személyes kapcsolat módja, a mozgósítás mikéntje különböző időszakokban, különböző szervezeti feltételek között más és más volt.

Az alapvető leadership elméletek között bemutatásra kerülnek a klasszikusok leadership felfogása, a vezetői tulajdonságokon alapuló leadership közelítések, a magatartást középpontba állító döntésközpontú elméletek és személyiségközpontú elméletek, és a kontingencialista leadership modellek.

Kulcsfogalmak

Főnökközpontú vezetés, beosztottközpontú vezetés, autokratikus vezető, demokratikus vezető, laissez-faire vezető, paternalista vezető , konzultatív vezető, emberközpontú vezetés, csoportközpontú vezetés, kompromisszumos vezetés, "fél" vezetés, hatalom-engedelmesség, kapcsolatorientáltság, feladatorientáltság, delegáló, résztvevő, eladó, diktáló, én-állapot

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig mi a vezetés, a leadership!
  • Azonosítsa az alapvető leadership felfogásokat!
  • Jellemezze a személyiségközpontú leadership-elméleteket!
  • Vázolja fel mik a külső elvárások és a személyiségjegyek szerepe a vezetési stílusok kialakulásában!
  • Nevezze meg az alapvető leadership elméletek legfontosabb hasonlóságait és különbségeit!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • A vezetői munka során miért került előtérbe az emberi kapcsolatokra fogékony, a beosztottakra figyelmet fordító vezetési stílus?
    • Szituáció nem megfelelőség esetén milyen megoldást javasol Fiedler, illetve Hersey-Blanchard?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat
  • Csoportosítani (a tananyagban szereplő szempontok alapján) a személyiségközpontú vezetési stílusokat
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzők közül az egyes modellekre jellemző-e az állítás vagy sem.
  • A felsorolt jellemzők alapján kiválasztani az adott személyiségszerkezetre jellemző vezetési stílusokat.
  • A felsorolt jellemzőkből kiválasztani és csoportosítani a vezetői szerepeket.
  • A listából kiválasztani a vezetőnek és a beosztottaknak a döntési folyamat egyes elemeiben való részvételi szintje szerinti hét típusát.
  • A listából kiválasztani stílus-szituáció meg nem felelés esetén szóba jöhető megoldásokat.
  • Felsorolni miben haladja meg az Ohiói Állami Egyetem leadership modelljét Blake-Mouton féle "vezetési rács" modellje.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Mi az összefüggés a vezető tevékenységre és beosztottaira fordított figyelme között?
    • Melyek a legfontosabb különbségek a döntésközpontú és a személyiségközpontú vezetési stílusoknál?
    • Mi a különbség paternalista és autokratikus, valamint keménykezű parancsoló és jóakaratú parancsoló között?
    • Milyen szerepük van a külső elvárásoknak és a személyiségjegyeknek a vezetési stílusok kialakulásában?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje be az összes helyes megoldást!
Melyek NEM a vezetői tulajdonságokon alapuló leadership-megközelítések empirikus vizsgálata alapján megfogalmazott kritikák?
a) Nem minden vezető rendelkezik a sikeres vezetőtől elvárt tulajdonságokkal, mégis eredményes.
b) A sikeres vezetőktől elvárt tulajdonság megléte önmagában nem garantálja a sikeres vezetést.
c) A sikeres vezetőtől elvárt tulajdonságok nem magyarázzák a feladatmegoldás valamint a társas kapcsolatokra irányuló szerepek meglétét.
d) A karizma kontextus specifikus, így nem statikus, hanem dinamikus tulajdonság.
2. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A döntésközpontú és a személyiségközpontú modellekben közös, hogy a vezetési stílust nem a vezető magatartásával magyarázzák, hanem a vezető tulajdonságaira vezethető vissza.
Hersey és Blanchard modelljében résztvevő vezetési stílus ajánlott, amennyiben a beosztott érettsége kiemelkedő.
3. Válassza ki az egyetlen helyes megoldást!
A leadership szorosan összefügg a...
a) Motivációval
b) Hatalommal
c) Szűkösséggel
d) Bizalommal