KURZUS: Szervezéstan

MODUL: I. modul: Bevezetés a szervezeti magatartásba és egyén a szervezetben

2. lecke: Személyiségszerkezet, beállítódás

Tanulási útmutató

Tananyag: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés c. tankönyv 30-52. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A szervezetekben kialakult történelmi munkamegosztás szerint a vezetők alakítják ki egy vállalkozás profilját, ők állítanak a szervezetek elé célokat, dolgoznak ki stratégiát, terveznek és irányítják a végrehajtást. Függetlenül attól, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást állít elő valamennyi szervezet közös jellemzője, hogy a vezető csak munkatársai, beosztottai révén lehet sikeres. A legzseniálisabb ötletgazda, a legjobb stratéga, a legbriliánsabb tervező sem érhet el semmit, ha nem tud jó munkatársakat kiválasztani és őket jó teljesítményre serkenteni. A kollégáit úgy kell megválasztani, hogy meglegyenek bennük a szervezet sikeréhez szükséges tulajdonságok (tudás, képességek, készségek). Emellett vezetőként azt is el kell érni, hogy ezeket a lehetőségek ténylegesen mozgásba is jöjjenek, a munkatársak akarják is azokat a szervezeti célok megvalósításának szolgálatába állítani.

Ebben a leckében a fentieket szem előtt tartva foglaljuk össze az alkotó, munkavállaló emberről ismereteinket. A tárgyalás során támaszkodunk a pszichológia, a szociálpszichológia eredményeire, nézőpontunk azonban vezetői/szervezeti. A tárgyalt magatartásokat, személyiség jellemzőket nem (elsősorban) a szervezeti tag nézőpontjából szemléljük és értékeljük, hanem a szervezet nézőpontjából szeretnénk hasznosítani ismereteinket. Mindezt annak az alapvető felismerésnek a szem előtt tartásával, amelyet az előző leckében fogalmaztunk meg: az elismertségre és önmegvalósításra törekvő egyén céljai közvetlenül összekapcsolódhatnak a szervezet céljaival.

Kulcsfogalmak

Adottság, hiedelem, képesség, készség, kognitív disszonancia, követett érték, meghatározó értékrend, személyiség, vallott érték, vonások, tulajdonságok

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig milyen képességek, készségek szükségesek a jó teljesítményhez!
  • Azonosítsa azokat a tulajdonságokat, melyek mentén a szervezeti tagok személyisége leírható!
  • Jellemezze az ítéletalkotási korlátainkat!
  • Nevezze meg a kognitív disszonancia szerepét!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Miként rendezhető párba az elsődleges személyes vonások, tulajdonságok szélsőértékei?
    • Melyik a négy temperamentum és mik a jellemzőik?
    • Mi a különbség kívülről és belülről irányított ember között?
    • Milyen végső és instrumentális értékeket ismerünk?
    • Milyen válaszok adhatók a munkával való elégedetlenségre?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat
  • Ha képes listából kiválasztani a jó teljesítményhez szükséges képességeket és készségeket.
  • Csoportosítani (a tananyagban szereplő szempontok alapján) a különböző szervezeti feladatokhoz, szerepekhez leginkább elvárt személyes vonásokat!
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzők közül az egyes személyiségjegyekre jellemző-e az állítás vagy sem.
  • Felsorolni a személyiségszerkezet szintjeit, illetve állapotait
  • A felsorolt jellemzőkből kiválasztani, melyek jelenthetik az ítéletalkotás korlátait
  • Felismerni/kiválasztani kognitív disszonancia feloldásának módjait
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre; (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe)
    • Milyen képességek, készségek szükségesek a jó teljesítményhez?
    • Milyen tulajdonságok mentén és hogyan írható le a szervezeti tagok személyisége?
    • Milyen hiedelmek, értékek, beállítódások és hogyan befolyásolják szervezeti cselekvéseinket?
    • Hogyan hatnak mindezek a teljesítményre és a megelégedettségre?
Önellenőrző kérdések
1. Helyettesítse be a mondatba a megfelelő válasz betűjelét!

A beállítódás, azaz attitűd annyiban különböznek az értékekben megtestesülő értékelésektől, hogy kiderül a hozzájuk tartozó irányultsága.

a) kompetenciánk
b) kognitív disszonanciánk
c) érzelmeink
d) képességeink

2. Fejezze be a mondatot, hogy igaz állítást kapjunk!
Hiedelmek olyan alapvető meggyőződések, amelyek értelmet adnak a bennünket körülvevő világnak, így hiedelmeket...
Jelölje meg a helyes választ!
a) Kizárólag két dologról alkotunk.
b) Tapasztalataink általánosításával alkothatunk.
c) Saját magunkról nem alkotunk.
d) Érzékszerveinkkel közvetlenül meg nem tapasztalt esetekre általánosítjuk.
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Mindannyian tudunk emlékezni tényekre, könnyen megtanulunk írni és olvasni; így megállapítható, hogy az emberek képességei nagyjából azonosak.
A szervezetek speciális tréningekkel, a céljaiknak leginkább megfelelő képességet alakítják ki az egyénből.
A szervezetek arra törekszenek, hogy a céljaiknak leginkább megfelelő képességű egyént válasszák ki.
4. Válassza ki a listából, hogy melyik NEM tartozik az elsődleges szellemi képességek közé?
a) Szóbeli kifejezőképesség
b) Térbeli látás képessége
c) Állóképesség
d) Emlékezet