KURZUS: Marketingkutatás

MODUL: I. modul: A marketingkutatás alapfogalmai, szekunder kutatás

1. lecke: A megrendelő és a kutató ügynökség kapcsolata

Gyulavári Tamás - Mitev Ariel Zoltán - Neulinger Ágnes - Neumann-Bódi Edit - Simon Judit - Szűcs Krisztián (2014): A marketingkutatás alapjai, Akadémiai Kiadó
1.4. fejezet: A piackutatási iparág, 21-31 oldalig

Cél

A vállalati gyakorlatban a marketing menedzsereknek megfelelő felkészültséggel és tájékozottsággal kell rendelkeznie ahhoz, hogy önállóan menedzselni tudja azokat a piackutatási projekteket, amelyeknek végrehajtásához külső professzionális piackutató ügynökséget kérnek fel.

A lecke célja megismerni a vállalati marketingkutatási projekt lebonyolításánál figyelembe veendő szempontokat. A piackutató ügynökségek igénybevételére motiváló tényezők számbavétele. Betekintés a kutatási brief elkészítésébe, és a kutatási brief javasolt részeinek összeállításába.

Követelmények

A leckét elsajátította, ha képes:

  • felsorolásból kiválasztani a piackutató ügynökségek kutatásba történő bevonásának indokait;
  • a piackutatási iparág szereplőire vonatkozó állításokról eldönteni, hogy azok igazak vagy hamisak;
  • felsorolásból kiválasztani a kutatási brief részeit;
  • a piackutató ügynökségekre vonatkozó állításokról eldönteni, hogy azok igazak vagy hamisak;
Fogalmak
  • piackutatási iparág,
  • piackutató ügynökségek,
  • ügyféloldal,
  • kapcsolattartó,
  • FMCG,
  • kutatók,
  • adatfelvevők,
  • kutatási brief,
  • stimulusanyagok.
Időszükséglet

90 perc

Tevékenység

Olvassa el az 1. 4. fejezetet (TK 21-31 oldalig) és válaszoljon az alábbi kérdésekre:

1.Mely tényezők motiválják a vállalatot piackutató ügynökség igénybevételére?
2.Milyen típusú szereplői vannak a piackutatási iparágnak?
3.Milyen stratégiát követhetnek a piackutató ügynökségek a sikeres érvényesülés érdekében?
4.Mi a feladata a kapcsolattartónak?
5.Mi a kutatási brief?
6.Milyen részei lehetnek a kutatási briefnek?
7.Milyen szerepe van a stimulusanyagnak a kutatási briefben?
A fejezetrész tartalmi összefoglalója

A vállalati döntéshozatal körébe tartozik annak kiválasztása, hogy a marketingkutatást ki által végeztetjük el. Hosszú távon hatékonyabbnak bizonyul, ha ügynökségre bízzák az adatfelvétel kivitelezését. A megrendelő-kutató közötti kommunikáció és kapcsolat a kutatási briefen alapul. Minél szorosabb az együttműködés a kapcsolat során, annál valószínűbb, hogy valóban felhasználható információkat nyernek a döntéshozók.

Feladatok
1. Jelölje be az alább felsorolt tényezők közül azokat, amelyek a piackutató ügynökségek igénybevételét motiválhatják!
A kutatás alacsony eszközigénye
A kutatási igények időben egyenetlen felmerülése a döntéshozónál
A kutató, mint külső megfigyelő objektivitása
A kutató mérsékelt kutatás-módszertani szakértelme és tapasztalata
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak-e a piackutatási iparág szereplőire!
A kapcsolattartó nem játszik fontos szerepet a kutatás sikere szempontjából.
Amikor az adatfelvétel standardizált feladatokból áll, a kutatók külön adatfelvevőkkel dolgoznak.
A piackutató ügynökségek lehetséges stratégiája, hogy egy standard kutatási eljárást fejleszt ki, amely erős elméleti háttérre épül, és az adatgyűjtés lehet rendszeres vagy alkalmi jelleggel elvégezhető.
A kutatási briefben az ügynökségnek le kell írni, hogy kell-e stimulusanyagokat készíteni a kutatási projekthez.
3. Jelölje be az alábbiak közül azokat, amely a kutatási brief javasolt részei!
Célcsoport
Javasolt módszertan
A kutatás eredményei
A kutatáshoz szükséges eszközök megnevezése
4. Értékelje az alábbi állításokat, hogy melyik igaz és melyik hamis!
A piackutató ügynökségek a sikeres érvényesüléshez szindikált kutatások keretében adatbázisokat építenek, a vezetők egy tipikus döntési helyzetéhez kapcsolódóan.
A piackutató ügynökség bevonását erősítő, költséghatékonysággal összefüggő tényezőkhöz tartozik az infrastruktúra magas fix költsége és a kutatási igények időben egyenetlen felmerülése az ügynökségnél.
A piackutató ügynökség úgy is sikeres lehet a piacon, ha a versenytársaknál gyorsabban dolgozza ki az innovatív szolgáltatásait.
A folyamathatékonyságnak nincsen jelentősége a piackutató ügynökség kiválasztásánál.