KURZUS: Marketingkutatás
MODUL: III. modul: Kérdőív, mintavétel, adatgyűjtés, statisztikai elemzések
11. lecke: Adatgyűjtés, adat-előkészítés
Cél | |||||||||||||||||||||||||||||||||
A kutatás során az egyik legnehezebb feladat a terepmunka és az adatok előkészítése feldolgozásra. Egy jó logikai folyamatot követve a folyamat leegyszerűsíthető. A megfelelő ember kiválasztható olyan ismérvek által, amelyek segítségével a megkérdezés nem okoz problémát. Ha ismeri azokat az ellenőrzési pontokat, amelyek alapján a terepmunka értékelhető, fókuszpontokat is tud azonosítani. Az adattisztítással csökkenti az ebből fakadó hibák esélyét, így munkája megközelítheti az elvárt szintet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények | |||||||||||||||||||||||||||||||||
A leckét elsajátította, ha képes: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Fogalmak | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszükséglet | |||||||||||||||||||||||||||||||||
90 perc | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 10.1., 10.2. fejezetet a 10.2.1. alfejezettel bezárólag (TK. 231.-233. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adatgyűjtés módját a kutatási folyamat legelején, a kutatási tervben határozzuk meg. E során kapcsolatba lépünk a válaszadókkal, adatokat gyűjtünk tőlük. Ezt a fázis terepmunkának nevezzük. Az adatgyűjtés lehet kvantitatív vagy kvalitatív módon is, mindkét esetben változnak a különböző szerepek, amelyek a kutatás ezen szakaszát jellemzik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adatgyűjtés folyamata: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
A terepmunkát végzőkkel szembeni elvárások a következők: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 10.2.2., 10.2.3., 10.2.4. alfejezeteket (TK. 234-238. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||
A terepmunkát végzők képzése során különböző területeket treníroznak. Első lépésként a kapcsolatteremtés a potenciális válaszadókkal a feladat, ahol felkészítik a kérdezőket arra, hogy többek között miként szólítsák meg a válaszadót. A következő képzendő terület a kérdések feltevésének módja, ahol fontos, hogy mindenki ugyanúgy tegye fel a kérdéseket. Elengedhetetlen a kérdőív alapos ismerete. A kérdéseket megfelelő sorrendbe kell feltenni, ez lehet az előírt, vagy meghatározott rotálás szerinti. Akkor, amikor arra kérjük a válaszadókat, hogy fejtsék ki bővebben a véleményüket, többféleképpen is ösztönözhetjük őket (kérdés ismétlése, válasz ismétlése, csönd, biztatás, visszakérdezés). A válaszok rögzítése a kérdőívben előírt módon zajlik. A megkérdezés befejezésekor rögzítjük az esetleges egyéb véleményeket, majd megköszönve a válaszadást elbúcsúzunk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
A terepmunka során az első kapcsolatteremtés akkor történik, amikor a kérdezőbiztos vagy a szervező felveszi a kapcsolatot a potenciális válaszadóval. A folyamat során az instruktor gondoskodik arról, hogy a terepmunka rendben menjen. A terepmunka minőségének biztosítása, ellenőrzése három fő szakaszban történik; az előkészítés fázisában, a terepmunka alatt és után. Az előkészítésnél az instrukciók és a szükséges információk feltűntetésével, valamint az ellenőrzésre való figyelemfelhívással lehet biztosítani a megfelelő minőséget. A terepmunka alatt az instruktor biztosítja a megfelelőséget; feladata több területet érint. A terepmunka után a megkérdezések ellenőrzése zajlik általában visszahívásokkal, ahol megadott szempontokra kérdezve ellenőrzik az interjú megtörténtét. A hiányos kérdőíveket kizárják, majd értékelik az elemzésnek megfelelő kérdőíveket. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 10.3. fejezetet! (TK. 239. - 243. oldal), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Adat-előkészítés során alkalmassá teszik az adatokat a későbbi elemzésre. Ezért a kapott kérdőíveket átnézik, a kitöltések minőségét ellenőrzik. A statisztikai elemzés nagyban függ attól, hogy mennyire volt gondos a kódolás, az adatbevitel és az adattisztítás. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
A kódolás során számoknak feleltetik meg a megkérdezettek válaszait. A kód mindig egyedi és egyértelműen azonosítható az adatbázisban. Az adatbázisban sorok felelnek meg a válaszadóknak, az oszlopok pedig a válaszoknak. Zárt kérdéseknél a válaszok előre kódoltak. Egy válaszlehetőség esetén a válasz egy oszlopba kerül; míg ha egy kérdésre több válasz is adható, akkor minden válaszlehetőség külön oszlopba kerül, és azt az alapján, hogy a válaszadó azt választotta-e vagy sem, vesz fel 0 vagy 1-es értéket. (lásd keretes írás a 239.-240. oldalon). Nyitott kérdéseknél a válaszkategóriákat egy többlépcsős folyamat végén határozzuk meg, ahol ellenőrizve pár kérdőívet határozzuk meg a kategóriákat, és azt alkalmazzuk az elemzés során. Rögzített pozíciójú kódolásnál minden egyes válaszadóhoz hozzárendeljük az alapvető információkat, így minden ugyanazok az oszlopok jelennek meg minden egyes válaszadónál. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adatbevitel során a kóddal ellátott adatokat rögzítjük egy számítógépes adatállományba, általában begépeléssel. Az elütések és kihagyások miatt kulcsfontosságú ezek kiszűrése, amely számítógéppel támogatott adatfelvétel esetén már megoldott. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adattisztítás során cél a lehető legtöbb hiba kiszűrése, amely során ellenőrizzük a válaszok konzisztenciáját és kezeljük a hiányzó válaszokat. Feladat az inkonzisztens adatok kiszűrése, amely során a logikai hibákat és a szélsőséges adatokat kezeljük. A hiányzó értékek kezelésével cél az elemzés megbízhatóságának fenntartása átlagolással, kikövetkeztetéssel, kizárással, vagy páros kizárással. Súlyozás esetén relatív fontosságot adunk bizonyos megkérdezetteknek, ezzel is változtatva szerepüket az adott mintában. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Jelölje be a kvantitatív adatgyűjtésre vonatkozó állításokat!
![]() | |||||||||||
2. Állítsa sorrendbe az adatgyűjtés folyamatát!
![]() | |||||||||||
3. Az alábbiak közül melyek a jó kérdezőbiztos jellemzői?
![]() | |||||||||||
4.Válassza ki azokat a terülteteket, amelyek érintik a terepmunkát végzők képzését!
![]() | |||||||||||
5. Válassza ki azokat a módszereket, amellyel ösztönözhetjük a megkérdezettet a válaszuk kifejtésére!
![]() | |||||||||||
6. Milyen területeket ellenőriz az instruktor a terepmunka során?
![]() | |||||||||||
7. Milyen feltételek kellenek ahhoz, hogy a kérdőív hiányzó válaszok esetén is elemezhető legyen?
![]() | |||||||||||
8. Jelölje be a helyes állításokat!
![]() | |||||||||||
9. Mi jellemzi a zárt kérdések kódolását?
![]() | |||||||||||
10. Jelölje be a helyes állításokat!
![]() |