KURZUS: Marketingkutatás
MODUL: III. modul: Kérdőív, mintavétel, adatgyűjtés, statisztikai elemzések
9. lecke: A kérdőívszerkesztés
Cél | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Amennyiben sikeresen elsajátítja a kérdőívszerkesztés alapelveit, képes lesz egy olyan kérdőív összeállítására, amely segítségével pontosan azokat az információkat kapja meg, amelyek szükségesek és fontosak az Ön számára. A kérdőívszerkesztés folyamatának ismeretével kap egy olyan logikai fonalat, amellyel optimális időráfordítással készítheti elő a primer kutatását. A különböző kérdések elsajátításával változatosabbá teheti a kérdésfeltevést, míg a problémás kérdések ismeretével képes lesz az ebből fakadó hibák kiszűrésére. A végeredmény egy olyan használható kérdőív, amely tökéletesen alkalmas arra, hogy felderítse azokat az információkat, amelyekkel kielégíthető az Ön kutatói kíváncsisága. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A leckét elsajátította, ha képes: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fogalmak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszükséglet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
120 perc | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 8.1., 8.2., 8.3., 8.4., 8.5. fejezetet (TK. 187-191. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kérdőív, mint módszer, a primer kutatás elsődleges kelléke. Hangsúlya megkérdőjelezhetetlen, ahogy a haszna is. Éppen ezek miatt szükségszerű a kérdőív megfelelő elkészítése és természetesen a primer kutatás előkészítése. Fontos a különböző hibalehetőségek számának csökkentése. A kérdőív szerkesztésének általános folyamata segít abban, hogy azt a lehető leghatékonyabban valósítsuk meg. A szükséges információk meghatározásával szűkíthetjük a feldolgozandó információk körét, ezáltal pontosíthatjuk a kutatás témáját. A megkérdezettek körének meghatározásával definiáljuk a téma szempontjából releváns információval bíró fogyasztói köröket, ügyelve az alapsokaság, az alminta és a reprezentativitás fogalmaira. A módszerek megfelelő alkalmazásával (önkitöltős vagy kérdezőbiztossal segített) eltérő kérőívekkel nyerhetünk az adott téma szempontjából értékes információkat. Logikai szempontból a tölcsér módszer alkalmazásával felkészíthetjük a válaszadót az esetleges kényesebb témákra, míg ennek ellentettjével a határozott véleménnyel nem rendelkezőket célozhatunk meg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 8.6. fejezet egy részét (TK. 191-195. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kérdések megfogalmazásakor a funkciók alapján többféle kérdéstípussal találkozhatunk. A szűrő, bevezető, átvezető, tárgyra vonatkozó, ellenőrző és demográfiai kérdések megfelelő alkalmazásával a kitűzött célok elérhetőek. Szűrő kérdések esetén a cél az, hogy leszűkítsük a válaszadók körét. Előfordulhat, hogy valaki már rögtön ennél a kérdésnél "kiesik" a megkérdezettek köréből, azonban begyűjtve tőle a demográfiai jellemzőket (utasítások és ugrások alapján odairányítjuk) fontos információkat kaphatunk arról is, hogy ki az, aki nem célcsoport. A direkt és indirekt kérdések eltérő szituációban alkalmazhatóak. Válaszlehetőségek alapján megkülönböztetünk nyitott és zárt kérdéseket, ez utóbbin belül alternatív és szelektív kéréseket. Problémát jelent a megkérdezettek spontán vagy tudatos optimalizációs törekvése, amely kiszűrésével és minimalizálásával növelhető a kérdőív pontossága. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el "A kérdések megfogalmazásánál gyakran felmerülő problémák" című szemelvényt (TK. 195-198. oldal)! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kérdések megfogalmazásánál gyakran felmerülő problémák azonosításával és kiküszöbölésével tovább fejleszthető a jó kérdezési készség. A helyes kérdések gyakorlásával és alkalmazásával elérhető a kérdőív hibáiból fakadó visszautasítás csökkentése. Ismerni kell, hogy a megkérdezettnek milyennek kell lennie az optimális eredmény érdekében. Tudni kell, hogy mit tehetünk bizalmas témák esetében. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 8.7., 8.8., 8.9. fejezetet (TK. 198-199. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A korábbiak alapján tökéletesnek hitt kérdőív elkészül, a következő lépés ennek igazolása. A próbakérdőív végleges formázásánál ügyelni kell arra, hogy ez is a kitöltési kedvet növelje. Maga a próbakérdezés lesz az, amikor megmérettetik a "mű". Ez alapján kiderülnek azokat a hibák, amelyek eddig rejtve maradtak. Ezek kijavításával megalapozhatjuk a kutatásunknak teljes mértékig megfelelő kérdőívet. Az utolsó lépésben már a végleges kérdőívet, a hozzá tartozó segédanyagokat, útmutatókat és kísérőleveleket készítjük el. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||
1. Állítsa sorrendbe a kérdőívszerkesztés lépéseit!
![]() | |||||||||||||
2. Párosítsa az alábbi tevékenységeket a lépésekkel! Írja be az a...e betűket a megfelelő helyre! a) A kutatási kérdések megválaszolásához szükséges információk meghatározása. ![]() | |||||||||||||
3. Jelölje be az alábbiak közül az igaz állításokat!
![]() | |||||||||||||
4. Jelölje be azokat az állításokat, amelyek a nyitott kérdésekre jellemzőek!
![]() | |||||||||||||
5. Válassza ki az alábbiak közül a HELYTELEN kérdésfeltevéseket!
![]() | |||||||||||||
6. Válassza ki a helyes megállapításokat! Bizalmas témáknál...
![]() | |||||||||||||
7. Jelölje meg, hogy melyik magatartásra utal az, hogy ha a válaszadó nem akar állást foglalni, és a semleges válaszokat jelöli meg!
![]() | |||||||||||||
8. Melyik állítás igaz a tölcsér módszerre?
![]() | |||||||||||||
9. Jelölje be azokat a megállapításokat, amelyek az önkitöltős kérdőívet jellemzik!
![]() | |||||||||||||
10. Párosítsa az alábbi kérdéseket a típusokkal! Írja be az a...e betűket a megfelelő helyre! a) Nyitott kérdés ![]() |