KURZUS: Marketingkutatás
MODUL: III. modul: Kérdőív, mintavétel, adatgyűjtés, statisztikai elemzések
10. lecke: Mintavétel vagy teljes körű adatfelvétel
Cél | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A mintavételi eljárások ismerete egy kevéssé elismert, de annál hasznosabb és értékesebb készség. Segítségével jól dolgozunk, hiányával értékelhetetlenül. Ennek megfelelően, ha sikeresen elsajátítja a különböző eljárásokat, megérzi a főbb csoportok közötti különbségeket, magabiztosabban mozog a kutatói világban, és eredményei általánosíthatóak lesznek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A leckét elsajátította, ha képes: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fogalmak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Időszükséglet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
120 perc | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 9.1., 9.2. fejezetet, ez utóbbin belül a 9.2.1., 9.2.2. alfejezeteket - ügyelve a lábjegyzetekre is -, kihasználva az ábrák magyarázó erejét (TK. 205.-212. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maga a mintavétel és az ezzel kapcsolatos eljárások a marketingkutatás eléggé nehéz területe. Segítségével pontos kutatást végezhetünk, az eredmények a kutatási céloknak megfelelőek lesznek; hiányával viszont a kutatás értékelhetetlen, felesleges és hiábavaló. Első kérdésként dönthetünk a teljes körű felmérésről (cenzus), amelynek két fő esete van. Minden más körülmény teljesülése esetén mintavétellel mintát hozunk létre a sokaságból. A mintavétel folyamata: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A sokaság meghatározásával a célcsoport kerül definiálásra. Fontos, hogy a kutatási céloknak megfelelően határozzuk meg azokat a jellegeket, amelyek alapján a célcsoport képezhető. A sokaság elemei azonban nem mindig fedik a célcsoportot. A fő kérdés mindig az, hogy milyen jellemzők alapján lesz körülírható a célcsoport. A mintavételi keret a sokaság eléréséhez szükséges eszköz, amely alapját képezi a mintavételi eljárásoknak. Egy sokasághoz több mintavételi keret is tartozhat, cél a legjobb, az adott problémát leginkább lefedő keret megválasztása. Az ebből fakadó esetleges hibák kiküszöbölésére háromféle módszer létezik (sokaság újradefiniálása, szűrőkérdések alkalmazása, utólagos súlyozás). A sokaság és a mintavételi keret lehetséges eltérései különböző esetekkel szembesítik a kutatót. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 9.2.3. alfejezetet (TK. 212.-220. oldalig), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A mintavételi technikák két fő csoportba sorolhatóak az alapján, hogy a mintába való bekerülés azonos valószínűséggel történik-e, vagy sem. A két fő csoport a véletlen (valószínűségi), és a nem véletlen mintavételi technika. A véletlen módszereket értékelhetjük a reprezentativitás valószínűsége és a megvalósítás egyszerűsége alapján. A módszerek: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenység | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a 9.2.4., 9.2.5., 9.2.6. alfejezeteket! (TK. 221. - 226. oldal), és válaszoljon az alábbi kérdésekre! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejezetrész tartalmi összefoglalója | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jelentős kérdés a mintavételi eljárások során a szükséges minta meghatározása. Ehhez mindenképpen követni kell a reprezentativitás elvét, amely az eredmények általánosíthatóságát biztosítja. Maga a mintanagyság a gyakorlatban több feltétel figyelembe vételével határozható meg. Figyelembe kell venni azt is, hogy mire vonatkozóak lesznek majd a megállapításaink, és ennek függvényében lehet meghatározni a szükséges mintanagyságot. A mintavétel megvalósítása a legnehezebb feladat, hiszen itt kell megfelelni azoknak az elvárásoknak, amelyek az eljárásokból fakadnak. A válaszadói hajlandóság, ezáltal a reprezentativitás növelésére rendelkezésünkre álló hat módszer közül válogathatunk. Ezt követően a mintavételből eredő torzítások utólagos korrekciója kiindulásaként ellenőrizni kell a rendelkezésünkre álló mintát, majd az eredmények tükrében alkalmazhatjuk a trend, a súlyozás vagy az imputálás módszerét. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Állítsa sorrendbe a mintavételi folyamat lépéseit!
![]() | |||||||||||
2. Határozza meg, hogy az alábbi esetekben teljes körű felmérést (T), vagy mintavételi eljárást (M) alkalmazna! Írja be a betűket (T, M) a megfelelő helyre! Magyarországi mezőgazdasági gépforgalmazók (500 fő feletti alkalmazottal rendelkezők) beszerzési magatartása ![]() | |||||||||||
3. Jelölje be az alábbiak közül az igaz állításokat!
![]() | |||||||||||
4. Csoportosítsa a mintavételi eljárásokat az alapján, hogy véletlen (V), vagy nem véletlen (N) mintavételi technikáról beszélünk! Írja be a betűket (N,V) a megfelelő helyre! Kvótás: ![]() | |||||||||||
5. Válassza ki az alábbiak közül a HELYTELEN állításokat!
![]() | |||||||||||
6. Jelölje meg, mit értünk egy minta reprezentativitása alatt!
![]() | |||||||||||
7. Egy felmérésben egy adott kérdésre a válaszadók 70%-a válaszolt igennel. Jelölje meg, mi igaz az alábbi állítások közül akkor, hogy a felmérés megbízhatósági szintje 95%! "Ha százszor elvégeznénk ugyanazt a felmérést, akkor ..."
![]() | |||||||||||
8. Jelölje be, hogy az alábbi állítások közül mi használható a reprezentativitás növelésére!
![]() |