KURZUS: Jogi ismeretek

MODUL: Munkajogi és fogyasztóvédelmi alapismeretek

2. lecke: Fogyasztóvédelmi alapismeretek

Feladat

Olvassa el a tankönyv "Fogyasztóvédelmi alapismeretek" című IX. fejezetét!

A tananyagot az alábbi szempontok alapján dolgozza fel:

  • tanulja meg, miért lett állami feladat a fogyasztóvédelem;
  • jegyezze meg a fogyasztóvédelmi jog jogrendszerbeli elhelyezkedését;
  • jegyezze meg a fogyasztóvédelmi jog fogalmát;
  • tanulja meg, hogyan rendelkezik az Alaptörvény a fogyasztóvédelemről;
  • jegyezze meg, hogy milyen nemzetközi és uniós forrásai vannak a fogyasztóvédelmi jognak;
  • tanulja meg a fogyasztóvédelmi szakpolitika uniós célkitűzéseit;
  • jegyezze meg a fogyasztó fogalmát;
  • jegyezze meg a hibás teljesítés fogalmát;
  • a tankönyvi táblázat segítségével sajátítsa el a jótállás, a kellékszavatosság és a termékszavatosság jellemzőit akként, hogy alaposan megfigyeli az egyes ismérvek szerint köztük rejlő azonosságokat és különbségeket;
  • jegyezze meg az általános és különös hatáskörű fogyasztóvédelmi szerveket;
  • tanulja meg a kereskedelmi panaszügyintézés típusait és folyamatát;
  • tanulja meg, hogyan lehet a hatóságokhoz fordulni fogyasztóvédelmi panaszokkal;
  • jegyezze meg a Békéltető Testület jogállását, eljárását és lehetséges döntéseit;
  • jegyezze meg, milyen ügyekben járhat el a Pénzügyi Békéltető Testület.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • felsorolásból ki tudja választani a fogyasztóra igaz állításokat;
  • felsorolásból ki tudja választania hibás teljesítésre igaz állításokat;
  • felsorolásból ki tudja választani jótállásra igaz állításokat;
  • párosítani tudja egymáshoz az egyes fogyasztóvédelmi hatóságokat és hatásköreiket;
  • felsorolásból ki tudja választani a jótállás, a kellékszavatosság és a termékszavatosság ismérveit;
  • felsorolásból ki tudja választani a fogyasztói panaszok kezelésére igaz állításokat;
  • felsorolásból ki tudja választani a békéltető testületi eljárás jellemzőit.
Kulcsfogalmak
  • fogyasztói társadalom,
  • információs aszimmetria,
  • fogyasztóvédelmi jog,
  • fogyasztó,
  • hibás teljesítés,
  • jótállás,
  • kellékszavatosság,
  • termékszavatosság,
  • gyártási hiba.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állításokat!
Fogyasztó minden természetes személy, aki - szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében - árut vesz, rendel, használ.
Hibás a teljesítés, ha a termék vagy szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.
Egy termék nem hibás, ha már a gyártó általi forgalomba hozatalakor sem felel meg a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságoknak.
Nem teljesít hibásan a kötelezett akkor, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
2. Válassza ki a helyes választ! A jótállás törvényi - főszabály szerinti - legrövidebb tartama...
a teljesítés időpontjától számított 1 év.
a teljesítés időpontjától számított 2 év.
a forgalomba hozatal időpontjától számított 1 év.
a forgalomba hozatal időpontjától számított 2 év.
3. Válassza ki a helyes állításokat! A jótállás és a kellékszavatosság abban különbözik egymástól, hogy...
a jótállás kötelezettje a gyártó, a kellékfelelősségé a szolgáltatás nyújtója (eladó)
jótállás esetén vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert gyártási hiba már a teljesítés időpontjában is fennállt, míg a kellékszavatosság esetén ilyen vélelem nem segíti a fogyasztó igényérvényesítését
a szavatossági igények érvényesítési sorrendje a jótállás esetén kötött, a kellékszavatosság esetén kötetlen
eltérő szavatossági igények érvényesíthetők az egyik és másik vonatkozásában
4. Jelölje meg az alábbiak közül a fogyasztói panaszkezelésre igaz állításokat!
A szóbeli panaszt 15 belül kell kivizsgálni.
Az írásbeli panaszt a beérkezését követően 30 napon belül kell írásban, érdemben megválaszolni.
Az írásbeli panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztónak írásban jogorvoslati tájékoztatást adni arról, hogy panaszával mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti.
A vásárlók könyvébe való bejegyzés azonnali szóbeli panasznak minősül.
5. Válassza ki a helyes állítást! A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal...
általános hatáskörű fogyasztóvédelmi szerv, amely első fokon jár el.
általános hatáskörű fogyasztóvédelmi szerv, amely másodfokon jár el.
különös hatáskörű fogyasztóvédelmi szerv.
fogyasztóvédelmi feladatokat nem lát el.
6. Válassza ki a helyes válaszokat! A Békéltető Testület hatáskörébe tartozik... kapcsolatos fogyasztói jogviták rendezése.
az áruk és szolgáltatások árazásával
az áruk és szolgáltatások minőségével és biztonságosságával
a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával
a szerződések előkészítésével