KURZUS: Jogi ismeretek

MODUL: Munkajogi és fogyasztóvédelmi alapismeretek

Útmutató a 4. modulhoz

Útmutató

A munkajog és a fogyasztóvédelmi jog több szempontból rokonterületeknek tekinthető. Mindkettő azzal a céllal alakult ki - igaz nagy időbeli eltéréssel -, hogy a jog eszközeivel billentsék helyre az adott jogviszonyban érintett felek tényleges piaci, gazdasági helyzetei közti, megbomlott egyensúlyt, amelyen a polgári - kötelmi - jogi mellérendeltségen, szerződései szabadságon nyugvó szabályozás alapul.

Ezen egyensúly hiányát mutatja az, hogy a munkavállaló tipikusan kiszolgáltatottabb gazdasági helyzetben van a munkáltatóhoz képest, amelynek köszönhetően a polgári jogi szerződési szabadsággal a munkáltató könnyen visszaélhetne a munkavállaló rovására. Ezt történelmi tapasztalatok is alátámasztják, gondoljunk például az ipari forradalom munkásainak munka- és életkörülményeire. Hasonló okokkal támaszthatjuk alá a fogyasztóvédelem létjogosultságát is: a kínálati oldal a marketing révén akár a kereslet befolyásolására is képes, valamint a termékek működéséről, jellemzőiről olyan információkkal bír, amelyekkel a keresleti oldal - azaz a fogyasztók - aligha rendelkezhetnek.

A két jogterület célja tehát közös: egy-egy szerződéses jogviszonyban a kiszolgáltatottabb fél védelme. Ennek eléréséhez azonos eszközrendszert választott a jogalkotó: a klasszikus magánjogi szerződéses viszonyokban egyre több eltérést egyáltalán nem, vagy csak a kiszolgáltatottabb helyzetben lévő fél javára engedő szabályt helyez el, azaz a közjogra jellemző szabályozástechnikát alkalmaz. A két fejezet ismereteinek elsajátítása közben érdemes megfigyelni, hogy a milyen mélységben, milyen területeken "nyomul be" a szerződéses viszonyokba a közjogi jellegű szabályok sokasága.