KURZUS: Üzleti kommunikáció

MODUL: II. modul: Szóbeli kommunikáció az üzleti életben

Modulzáró kérdések

1. Párosítsa össze az alábbi meghatározásokat a Grice (1975) és Leech (1983) által meghatározott társalgási együttműködési elvekkel!

1.igazmondás, alátámasztott információk megosztása
2.egyértelműség, tömörség, rendezettség jellemezze a társalgást
3.kellemetlen témák kerülése, kellemes témák előnyben részesítése
4.a társalgás céljai szerint legyen kellően, szükségszerűen informatív
5.partnerrel való összetartozás kifejezése nyilvánvalóan hamis és nyilvánvalóan udvariatlan állítással
6.előzékeny megszólalások (pozitív udvariasság) növelése és udvariatlan megnyilvánulások következményeinek (negatív udvariasság) csökkentése
7.partner kíváncsiságának felkeltése
8.az udvariasság elvével összhangban fejezd ki szándékod kritikus (esetleg sértő) voltát, úgy, hogy a partner indirekt módon megérthesse azt
9.a társalgás tárgyánál maradás
Írja a mezőkbe a megfelelő számot!

mennyiség elve
minőség elve
relevancia elve
modor elve
udvariasság elve
irónia elve
ugratás elve
érdekesség elve
pollyanna elve

2. Egészítse ki a meggyőzés definícióját!

A meggyőzés során a üzenetével tudatosan törekszik a másik egyén vagy csoport véleményének, vagy viselkedésének kialakítására, megváltoztatására vagy .

3. Válassza ki, hogy milyen típusú értekezletre van szükség az alábbi gyakorlati esetekben!

1. beszámoló jellegű értekezlet
2. eszmecsere/ötletgyűjtő jellegű értekezlet
3. problémamegoldó/döntéshozó értekezlet

A vállalat marketingkommunikációjának megváltoztatásához szükséges a munkatársak bevonása és ötletek gyűjtése.

A vállalat korábbi árstratégiájának módosításáról és annak részleteiről kell döntést hozni.

Ismertetni kell a vállalat új stratégiáját és a szükséges változtatásokat.

4. A prezentáció lépéseinek áttekintéséhez érdemes ún. ellenőrző listát készíteni. Párosítsa össze az ellenőrző kérdéseket a megfelelő prezentációs lépésekkel!

a) Megfelelően felszerelt a terem?
b) Mennyire értelmezhetőek az ábrák?
c) Szükségem lesz-e jegyzetre?
d) Hogyan tudunk a jövőben kapcsolatba lépni?
e) Miről szól a prezentáció?
f) Mennyire ismerik a témát?
g) Mennyire vagyok ideges?
h) Sikerült eljuttatni az üzenetemet?
i) Hányszor gyakoroljam el a prezentációt?
j) Tettek fel kérdést?
k) Hogyan strukturáljam a prezentációt?

1. Célmeghatározás
2. Hallgatóság vizsgálata
3. A prezentációs struktúra meghatározása
4. Jegyzetek megírása
5. Vizuális segédeszközök használata
6. A prezentáció elpróbálása
7. A helyszín előkészítése
8. Hang bemelegítése
9. Prezentálás
10. Kérdések megválaszolása
11. Utógondozás

5. A következőkben olyan tanácsokat soroltunk fel, amelyek az értekezlet során szükséges tennivalókhoz kapcsolódnak. Melyik tanács melyik tennivalóhoz kapcsolódik?

1. Döntsék el előre, ki vezesse a jegyzőkönyvet!
2. Akkor hívjanak össze értekezletet, ha feltétlenül szükség van rá!
3. Vegyék figyelembe a pontok fontosságát az értekezlet menetének összeállításakor!
4. Ügyeljünk a pontos kezdésre és az előre megadott időtartam tartására!
5. Legyen asztal és az értekezletre érkezőknek biztosított ülőhely!

értekezlet gyakorisága
értekezlet időtartama
értekezlet helye
napirend
jegyzőkönyv

6. Egy értékesítéssel foglalkozó cégnél az ügyvezető értekezletet hív össze, ahol a következő évi külföldi partnerkapcsolat-építéseket szeretné megbeszélni az osztályok vezetőivel. 5 osztályvezetőt értesít az értekezletről, annak céljáról, tervezett napirendi pontjairól. A témával kapcsolatban korábban hívtak már össze két értekezletet is, ez alkalommal konkrét partnerekről és a lehetőségekről döntenek. Az ügyvezető két külföldi partnert részesítene előnyben, így mellettük próbál érvelni. Válaszolja meg a következő kérdéseket!

Milyen típusú értekezletet tervez összehívni az ügyvezető?

Az ügyvezető milyen típusú szóbeli kommunikációs technikát alkalmazhat az értekezleten a két preferált külföldi partner melletti döntés érdekében?

Miközben az ügyvezető elmondja érveit, milyen szerepet tölt be a kommunikáció során?

Kik lesznek mindeközben az értekezlet mondandójának befogadói?