KURZUS: Üzleti kommunikáció

MODUL: II. modul: Szóbeli kommunikáció az üzleti életben

7. lecke: A prezentáció

A lecke célja: Prezentációval akár a tanulmányok, akár a munka világában találkozhatunk, gyakori üzleti szóbeli kommunikációs műfaj. A 7. lecke célja ismertetni a prezentáció főbb lépéseit, előkészületeit, annak lebonyolítását és az ezekhez a lépésekhez tartozó főbb tanácsokat, javaslatokat.

Tananyag: A 7. lecke tananyagának elsajátításához első lépésként olvassa el Hofmeister-Tóth Ágnes és Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika című könyvének 3.4. alfejezetét!

A lecke feldolgozása, a tananyag elsajátítása kb. 90 percet vesz igénybe.

Kulcsfogalmak: Prezentáció, a prezentáció lépései, hallgatóság, a prezentáció szerkezete

Tevékenységek: A lecke tanulása során végezze el az alábbi tevékenységeket, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet vagy elektronikus jegyzetet és rögzítse az egyes lecke során tanultakat vázlatpontokba szedve! A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és a modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához!
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot!
  • Alaposan tanulmányozza át a prezentáció lépéseit és az egyes lépések részletes jellemzőit!
  • Tanulmányozza át a prezentáció szerkezetét és az erre vonatkozó tanácsokat!
  • Jegyezze meg a prezentáció készítéséhez, lefolytatásához kapcsolódó tanácsokat!
  • Válaszolja meg a következő kérdéseket és oldja meg a feladatot!
Feladatok

1. Emlékezzen vissza egy Ön által tartott prezentációra! Milyen témában tartotta azt az előadást? Mi volt a célja a prezentációnak? Hol és mikor került sor a prezentációra? Milyen benyomásokkal gazdagodott a prezentáció során?

2. Egy prezentációt kell tartania október 4-én, az állatok világnapjáról. A prezentációra való felkészülés során információt kap a hallgatóság néhány jellemzőjéről: 7-10 év közötti gyerekek, akik vidéki iskolákból kirándulás formájában látogatnak el a prezentációra, osztályfőnökük kíséretében. Várhatóan szülők is érkeznek, összesen kb. 150 iskolás látogat el a prezentációra. Ezen információk birtokában hogyan tervezi összeállítani a prezentációt? Mi lesz a prezentációja célja?

Követelmények: A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • meghatározni a prezentáció fő lépéseit;
  • a fő lépések alapján előkészíteni és lebonyolítani egy prezentációt;
  • összeállítani egy megfelelő szerkezetű prezentációt;
  • megfelelően kezelni a prezentációt megzavaró tényezőket, helyzeteket;
  • kiválasztani és alkalmazni a megfelelő vizuális eszközöket egy prezentációhoz.
Önellenőrző kérdések
1. Rendezze sorba a prezentáció főbb lépéseit!

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.


Párosítsa össze a Nickson és Siddons (1996) által összeállított közönség szegmensek elnevezését azok jellemzőivel!

1. elmélkedők, széles látókörűek
2. gondoskodók, barátságosak
3. hatékonyak, hasznosságorientáltak
4. mindent tudók
5. megfontoltak, óvatosak, körültekintőek
6. kreatívak, öntudatosak
7. aktívak, kalandvágyók, energikusak

pörgősek
nehézkesek
filozófusok
feladatorientáltak
humanitáriusok
ösztönösek
nagy szakértők

3. Egy prezentáció során az alábbi zavaró tényezők lépnek fel. Jelölje meg, milyen módon lehet megfelelően kezelni az adott zavaró tényezőt és helyzetet!

Már az előadás kezdetén kérdéseket szeretnének feltenni a résztvevők.
Úgy teszek, mintha nem venném észre, hogy kérdezni szeretnének.
Meghallgatom a kérdést és mivel a prezentáció során érintem az adott témakört, ezt tudatom a kérdezővel is.
A résztvevők beszélgetnek.
Szúrós szemekkel nézek a beszélgető résztvevőkre, és felkérem őket a terem elhagyására.
Egy vicces történet megosztásával eltérek a prezentáció eredeti tárgyától és megragadom a beszélgetők figyelmét is.
A prezentáció végén elhangzó kérdések során egy résztvevő magához ragadja a kérdezés jogát.
Megpróbálok másokat is bevonni visszakérdezéssel, szemkontaktussal, vagy akár felszólítással.
Dialógusba kezdek a kérdezővel és nem hagyom magam elnyomni.
4. Csoportosítsa a vizuális eszközök jellemzőit hasznosságuk alapján! Írja a mezőkbe a megfelelő számot!

1. Hasznos vizuális eszközök
2. Haszontalan vizuális eszközök

Szakzsargon használata az ábrákban
Témához illeszkedő, elégséges információt tartalmazó grafikon
Sok adatot megjelenítő diagram
Gondolatok összekapcsolására szolgáló folyamatábra
A dia mutatja a prezentáció előrehaladását
A sok adat miatt a táblázat betűmérete kicsi

5. Válassza ki azokat az állításokat, amelyeket célszerű alkalmazni egy prezentáció során!
Kezdjük előadásunkat mosollyal!
Tartsunk szemkontaktust folyamatosan!
Fonjuk össze karunkat mellünk előtt és húzzuk ki magunkat!
Tegyük zsebre egyik kezünket, mutatva magabiztosságunkat!
Tagoltan, érthetően, artikulálva beszéljünk!
6. Az alábbi állítások közül melyeket nem javasolná egy prezentáció előtt álló kollégájának?
Alaposan tervezze meg a prezentáció céljait!
Ne strukturálja a prezentációt, mert nem tudhatja a hallgatóság összetételét!
Ne használjon túlzsúfolt ábrákat!
Készítsen segédanyagot a hallgatóságnak, amelyet a prezentáció előtt osszon szét közöttük!
Ellenőrizze és járja körbe a prezentáció helyszínét!