KURZUS: Üzleti kommunikáció

MODUL: I. modul: A kommunikáció alapjai

1. lecke: A kommunikáció funkciói, típusai és modellje

A lecke célja: Az 1. lecke átfogó képet ad a kommunikáció alapjairól, melynek keretében ismertetjük a kommunikáció funkcióit és típusait, gyakorlati példákkal szemléltetve. Ezt követően a kommunikáció modelljét mutatjuk be, fókuszálva a kommunikációt hátráltató tényezőkre és azok kiküszöbölésének lehetőségeire.

Tananyag: Az 1. lecke tananyagának elsajátításához első lépésként olvassa el Hofmeister-Tóth Ágnes és Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika című könyvének 1.1 és 1.2 alfejezeteit!

A lecke feldolgozása, a tananyag elsajátítása kb. 60 percet vesz igénybe.

Kulcsfogalmak: kommunikáció, küldő, fogadó, zaj, csatorna

Tevékenységek: A lecke tanulása során végezze el az alábbi tevékenységeket, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet vagy elektronikus jegyzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, vagyis készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és a modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához!
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot!
  • Jegyezze meg a kommunikáció négy alapfunkcióját!
  • Tanulmányozza át az emberi kommunikáció alaptételeit!
  • Jól jegyezze meg a kommunikáció típusait a jól ismert felosztás, a folyamat irányultsága, illetve a résztvevők térbeli és időbeli elhelyezkedése alapján is!
  • Alaposan tanulmányozza a kommunikációs modellt, és jegyezze meg a modell egyes elemeinek főbb sajátosságait!
  • Tanulmányozza a kommunikációt hátráltató tényezőket és azok kiküszöbölésének módjait!
  • Oldja meg az alábbi feladatokat!
Feladatok
1. Csoportosítsa a következő kommunikációs helyzeteket a funkciójuk alapján! Írja a mezőkbe a megfelelő csoport sorszámát!

1. Információs funkció
2. Érzelmi funkció
3. Motivációs funkció
4. Ellenőrzési funkció

visszakérdezés
tények magyarázata
dolgozó bátorítása
öröm kifejezése
tájékoztatás adása
elégedettség kimutatása
egyetértés megtudakolása
kolléga meggyőzése

2. Az alábbiakban olyan kommunikációs helyzeteket sorolunk fel, amelyek a kommunikáció típusait példázzák a folyamat irányultsága, illetve a résztvevők térbeli és időbeli elhelyezkedése alapján. Válogassa szét az állításokat és rendelje azokat a mátrix megfelelő oszlopába!



Könyvolvasás
Két barát beszélget egy asztalnál
Prezentáció az éves árbevételről
Videó konferencia
Érdeklődő levélre írott válasz
Az üzenetrögzítő lehallgatása
Bértárgyalás
Tanóra az iskolában

3. Egészítse ki az ábrát a kommunikációs modell elemeivel! Írja a mezőkbe a megfelelő számot!



csatorna (zaj)
csatorna
befogadó
küldő
dekódolás
kódolás

4. Válassza ki, hogy az alábbiak közül melyek hátráltatják a kommunikációt!
az üzleti partner nyomás alá helyezése
telefoncsörgés
aktív hallgatás
ellentmondásos üzenet
erőszakmentes kommunikáció
az érintettek bevonása a kommunikációba
kétirányú kommunikáció
tárgyalóasztal
feltűnő reklámtábla
szükségtelen ismétlések

Követelmények: A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • felismerni és elkülöníteni a kommunikáció négy alapfunkcióját;
  • meghatározni az emberi kommunikáció alaptételeit;
  • azonosítani és ismertetni a kommunikáció főbb típusait a jól ismert felosztás, a folyamat irányultsága, illetve a résztvevők térbeli és időbeli elhelyezkedése alapján is;
  • bemutatni a kommunikációs modellt, illetve a modell elemeinek főbb sajátosságait;
  • felismerni és kiküszöbölni a kommunikációt hátráltató tényezőket.
Önellenőrző kérdések
1. Melyik állítás nem igaz a kommunikációra?
A kommunikáció többcsatornás és többszintű.
A kommunikáció folyamata mindig egyenrangú.
A kommunikáció a résztvevők között körkörösen zajlik.
A kommunikáció digitális és analóg kódokból áll.
2. Az alábbi tényezők közül melyik nem eleme a kommunikációs modellnek?
dekódolás
közvetítő
vevő
csatorna
kódolás
befogadó
3. Egészítse ki a mondatokat!

A sikeres kommunikáció mindig , vagyis nemcsak mi küldünk üzenetet, hanem azt is meghallgatjuk, amit a másik mond.

A a két fél közötti kommunikációt zavaró bármely tényező.

A az a közeg, amelyen az üzenet áthalad.

4. Párosítsa a kommunikációs helyzeteket a megfelelő kommunikációs típusokkal!

1. Nem verbális kommunikáció
2. Kétirányú, közvetlen kommunikáció
3. Kétirányú, közvetett kommunikáció
4. Egyirányú, közvetlen kommunikáció
5. Egyirányú, közvetett kommunikáció

Reklamáló levélre adott válasz
Személyes eladás
Reklám
Karok keresztbetétele
Előadás a sikeres eladásról

5. Az alábbiak közül mely tényező nem hátráltatja a kommunikációt?
Túl sok információ, amit a másik fél nem tud feldolgozni.
A küldő és a befogadó eltérően értelmezi az elhangzott információt.
Az aktív hallgatás és odafigyelés.
A rosszul szervezett találkozó.
6. A kommunikáció mely funkcióira utalnak az alábbi példák?

Mindenképpen jelentkezz erre a pozícióra!
Figyelsz?/ Érted, amit mondok?
A mai napon változásokat jelentünk be.
Jaj, nagyon aggódom a szerződés miatt!