KURZUS: Üzleti kommunikáció

MODUL: I. modul: A kommunikáció alapjai

2. lecke: A kommunikációt segítő tulajdonságok (önismeret, aktív odafigyelés, empátia, asszertivitás)

A lecke célja: A 2. lecke átfogó képet ad a kommunikációt segítő olyan tulajdonságokról, mint az önismeret, az aktív odafigyelés, az empátia és az asszertivitás. Ennek keretében gyakorlati példákkal szemléltetve mutatjuk be az önismeret és a saját kommunikációs stílus megismeréséhez szükséges modelleket, illetve az aktív odafigyelés folyamatát, az azt akadályozó tényezőket, valamint az aktív odafigyelés fejlesztési lehetőségeit, végül kitérünk az empátia és az asszertivitás kommunikációt segítő szerepére is.

Tananyag: A 2. lecke tananyagának elsajátításához első lépésként olvassa el Hofmeister-Tóth Ágnes és Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika című könyvének 1.3, 1.4, 1.5 és 1.6 alfejezeteit!

A lecke feldolgozása, a tananyag elsajátítása kb. 90 percet vesz igénybe.

Kulcsfogalmak: kommunikáció, önismeret, aktív odafigyelés, empátia, asszertivitás

Tevékenységek: A lecke tanulása során végezze el az alábbi tevékenységeket, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet vagy elektronikus jegyzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, vagyis készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és a modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához!
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot!
  • Alaposan tanulmányozza az önismeret és a saját kommunikációs stílus megismeréséhez szükséges két modellt (Johari-ablak, O.K.-keret)!
  • Jól jegyezze meg az aktív odafigyelés folyamatát, az aktív odafigyelést akadályozó tényezőket, illetve az aktív odafigyelés fejlesztési lehetőségeit!
  • Jegyezze meg, hogy miként segíti elő az empátia és az asszertivitás a kommunikációt!
  • Oldja meg az alábbi feladatokat!
Feladatok
1. Csoportosítsa a következő tulajdonságokat annak alapján, hogy a Johari-ablak mely területéhez tartoznak!

1. Nyílt terület
2. Vak terület
3. Rejtett terület
4. Ismeretlen terület

tudattalan izomrángás
állandó szemkontaktus
önbizalomhiány a közönség előtti prezentálás esetén
töltelékszavak használata
magabiztos kommunikáció
ideges kéztördelés
lámpaláz

2. Csoportosítsa a visszacsatolásokra vonatkozó eltérő válaszokat annak alapján, hogy a védekezés vagy a szembenézés stratégiájához tartoznak-e!

1. Védekezés
2. Szembenézés

tréfa
adatgyűjtés
meghallgatás
kivetítés
visszahúzódás
önvizsgálat
segítségkérés
versengés a vezetővel
elméletgyártás
érzelmek kifejezése

3. Rendelje az O.K.-keret megfelelő mezőihez az alábbi pozíciókat! Írja a mezőkbe a megfelelő betűt!



Szégyenérzet
Dühösség
Boldogság
A másik elkerülése
A másiktól való megszabadulás
Holtpontra jutás
Jól boldogulás
Reménytelenség érzése

4. Párosítsa az alábbi mondatokat a megfelelő közléssorompó típusokkal!

1. "Menjünk inkább, és igyunk egy kávét!"
2. "Egy igazán jó dolgozó ezt is megcsinálja."
3. "Jaj, csak a lusták nyafognak ilyen miatt."
4. "Ha nem fejezed be, ki leszel rúgva!"
5. "A főnök csak fel akar bosszantani téged."

Kifigurázás
Moralizálás, prédikálás
Magyarázás, diagnosztizálás
Figyelemelterelés
Fenyegetés, figyelmeztetés

Követelmények: A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • azonosítani és bemutatni az önismeret és a saját kommunikációs stílus megismeréséhez szükséges két modellt (Johari-ablak, O.K.-keret);
  • ismertetni és alkalmazni az aktív odafigyelés folyamatát;
  • felismerni és kiküszöbölni az aktív odafigyelést akadályozó tényezőket;
  • meglátni az aktív odafigyelés fejlesztési lehetőségeit;
  • azonosítani az empátia és az asszertivitás kommunikációban betöltött szerepét.
Önellenőrző kérdések
1. A Johari-ablak mely területeire utalnak az alábbi meghatározások?

Amit az ember önmagáról ismer, de másokkal nem kíván megosztani.

Minden olyan tulajdonság, viselkedési mód, adottság és képesség, amelyet mind az egyén, mind azok, akikkel kapcsolatot tart, ismernek.

Minden olyan tulajdonság, amelynek sem az egyén, sem mások nincsenek tudatában.

A mások által jól látható viselkedés, amelynek az egyén nincsen tudatában.

2. Tegye sorrendbe az aktív odafigyelés folyamatának szakaszait!

1.
2.
3.
4.
5.


3. Az alábbiak közül mely tényező nem akadályozza az aktív odafigyelést?
Betegségből eredő halláscsökkenés.
Az odafigyelés, meghallgatás céljának pontos meghatározása.
Beszélgetés közbeni rádióhallgatás.
A beszélgetőtárssal szembeni előítélet.
4. Az alábbi tényezők közül melyik nem a visszajelzés adásának egy formája?
bólogatás
pókerarc
visszakérdezés
a kar gyengéd megérintése
szemkontaktus
5. Az alábbi tényezők közül válassza ki azokat, amelyek az aktív odafigyelés fejlesztését segítik!
Visszajelzés adása
A prezentálás módjának megítélése
Figyelemelterelő tényezők jelenléte
Szünetek alkalmazása
Értékítélet alkotása
Csöndes hallgatás
Magunkra való koncentrálás
A sorok közötti olvasás
6. Egészítse ki az alábbi definíciókat!

Az a személyiség olyan képessége, amelynek segítségével az ember bele tudja élni magát a másik lelkiállapotába.

A . a problémákra adott olyan válaszok, amelyek megállítják a további kommunikációt.

Az azt jelenti, hogy az egyén határozottan és tárgyilagosan mondja el véleményét, agresszivitás vagy érzelmi zsarolás alkalmazása nélkül.