|
|
Trénerképzés tananyagainak letöltése |
|||||||||||
|
|||||||||||||
A pedagógiai szolgáltató intézmények
munkatársai a másfél napos trénerképzés során összesen 6 képzési blokkban
sajátíthatják el az Európai Unió 2010-ig tartó oktatási és képzési
munkaprogramjának lényeges elemeit és a pedagógusok részére tartandó
konfereniák megszervezéséhez szükséges ismereteket. A honlap jelenleg az
egyes képzési blokkok részletes kibontását tartalmazza. 2005 május közepén, a
továbbképzést megelőzően elérhetővé tesszük a továbbképzés prezentációit és
háttérdokumentumait is. A honlapon elérhetővé tesszük a konferenciák
megszervezéséhez szükséges ajánlott, standard prezentációkat is. A továbbképzés 6
blokkjának részletes tartalma:
A továbbképzés céljának és szakmai tartalmának ismertetése. A továbbképzés célja a
pedagógiai szakmai szolgáltató intézmények munkatársainak felkészítése tréneri
feladatokra. A felkészítés során a trénerek egyrészt elméleti és gyakorlati
szakmai ismereteket kapnak, másrészt elsajátíthatják a pedagógusoknak szóló
tájékoztatók megtartásához szükséges módszereket és képességeket. A
továbbképzés szakmai tartalmának kivonatát a jelen ajánlatban részletezett
program mutatja be. Bevezetés az Európai Unió oktatási és képzési politikájába. A lisszaboni stratégia háttere,
célja, tartalma. Az oktatás és a képzés közösségi szintű programozása. Az
Európai Unió specifikus céljai a lisszaboni stratégia megvalósítása
érdekében. Az oktatás és a képzés közösségi szintű szabályozásának jogi
háttere. A hazai és külföldi helyzet általános értékelése, megvitatása. A 25 tagú Európai Unió oktatási
és képzési rendszereinek állapota, teljesítménye. Globális és közösségi
szintű nemzetközi összehasonlító elemzés. Az oktatás és a képzés
hozzájárulása a versenyképességhez. A mobilitást segítő megállapodások és a
hozzá tartozó pályázatok értékelése.
Az Európai Unió céljai és munkaprogramjai az oktatás és a képzés
területén. Az Európai Bizottság 10
munkacsoportjának céljai és feladatai. A munkacsoportok tevékenysége
2001-2004 között a beszámolók tükrében. A munkacsoportok működésének első
szakaszában elért eredmények. Az első Közös Időközi Jelentés tartalma. A
következő szakaszra vonatkozó munkatervek, célok. A bekapcsolódás lehetőségeinek és az ide tartozó jó gyakorlatoknak
a bemutatása. Az egyes munkacsoportok tevékenységének
kapcsolódása a nemzeti szakpolitikákhoz. Az egyes munkacsoportok által
nemzeti szinten feltárt jó gyakorlatok ismertetése és megvitatása. Az integrált megközelítés alkalmazása a folyamatban. Az integrált megközelítés
jelentése és módszerei. A nemzeti, regionális és helyi koordináció
lehetőségei. Az oktatás és képzés kapcsolata és kölcsönhatása a társadalom és
a gazdaság egyes területeivel.
Magyarország helye és szerepe az Európai Unió oktatási
munkaprogramjának megvalósításában. Közös oktatásfejlesztési célok
az Európai Unióban. Politika-koordináció az oktatási ágazatban: az
„objectives folyamat”. Az objectives folyamat eredményei. A közös oktatási
politikában rejlő lehetőségek. A magyar szakpolitika, a nemzeti szintű stratégia és a hazai
munkaprogramok ismertetése. Az Európai Unió által kijelölt
3 cél és 13 alcél megvalósításának hazai intézmény-és eszközrendszere. A
nyitott koordinációs eljárás alkalmazása Magyarországon. Az elkészült magyar
alágazati stratégiák rövid ismertetése. A „mérföldkövek” által támasztott követelmények.
A hazai munkaprogramok kapcsolódása a folyamathoz.
A pedagógusok és oktatási intézmények feladatai. A lisszaboni célok elérését és
a folyamatba való bekapcsolódást segítő nemzeti szakértői csoportok
javaslatainak ismertetése, különös tekintettel a pedagógusok és oktatási
intézmények feladataira. Az oktatáshoz és képzéshez kapcsolódó horizontális témák. A horizontális munkacsoportok
javaslatainak átültetése a gyakorlatba. Új kihívások: a mobilitás
pedagógiája, aktív állampolgárságra nevelés. Együttműködés a társadalmi
szereplőkkel. Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések. Az információs és
kommunikációs technológiák alkalmazása. Az egész életen át tartó tanulás
megvalósítása. Párbeszéd, tapasztalatcsere és részvétel az oktatási tárca
alágazati stratégiáiban. Az oktatási tárca alágazati
stratégiáinak ismertetése, különös tekintettel a pedagógusok számára
kialakított párbeszéd, tapasztalatcsere és részvétel lehetőségeire.
Az oktatást, a képzést és a pedagógiai munkát támogató európai
uniós és hazai pályázatok rendszerének áttekintése. A lisszaboni célok elérését és
hazai alágazati stratégiák megvalósulását támogató hazai és európai uniós
pályázatok rendszerének áttekintése. A pályázatírás és a pályázati
menedzsment szerepe az oktatási és képzési tevékenységben. A tréneri tevékenységhez szükséges szakmai ismeretek összegzése. A pedagógiai szolgáltató
intézmények munkatársainak tréneri tevékenységéhez szükséges információk rendszerezése,
összefüggéseinek áttekintése. Javaslatok a trénerek által tartandó előadások
szakmai tartalmának összeállítására. További információs források. A lisszaboni stratégiához
kapcsolódó európai uniós információs források idegen nyelven és magyarul, továbbá
hazai információs források, magyar nyelven. A képzéshez kapcsolódó weboldal
szolgáltatásainak és elérésének ismertetése.
Kommunikációs tréning. Gyakorlatorientált
kommunikációs tréning az előadói képességek fejlesztésére. A trénerek által
alkalmazott kommunikáció sajátosságai. Az előadások megszervezése és lebonyolítása a gyakorlatban. A trénerek által tartandó
előadások megszervezéséhez és lebonyolításához szükséges ismeretek és
képességek fejlesztése. Útmutatás a nyomonkövetési beszámolók készítéséhez és a
kapcsolattartáshoz. A tréning lezárása. A nyomonkövetési beszámolók
beküldésének módja. Formai és tartalmi követelmények ismertetése. A
kapcsolattartás csatornáinak és módjainak ismertetése. A képzési szakasz
hivatalos lezárása. |