Magyarországi művészet a XIII. században Írta:
Marosfalvi Ákos Magyarországi keresztény művészetről, leginkább az államalapítás után beszélhetünk. Tény és való azonban, hogy a keresztény vallás már korábban, Géza fejedelem idejében is teret hódított magának sőt valószínű, hogy egyes népcsoportjainknál már korábban is. Az itt talált avar, és morva leletek tanúsága szerint az őslakosság egy része már korábban áttért az új hitre, ez nagyjából egybeesik azzal az időszakkal, amelyet Nyugat –Európában egyetemesen Karoling kornak, vagy Karoling reneszánsznak nevezünk. Magyar templomok közül ebből az időből egy sem maradt fenn, annak ellenére, hogy a honfoglalók első hulláma talán már ekkor megérkezett, csupán korábbról tudjuk, hogy létezett a mai Zalavár melletti kolostor, és templom. Ez a legkorábbi bazilikális elrendezésű templomok egyike, amelyről ma már csak a feltárt alapfalak árulkodnak. A legkorábbi (már magyar) keresztény emlék, az ötvösmunkák mellett, a tarnaszentmáriai templom, amely a kutatások szerint valószínűleg X. századi keltezésű lehet, és Géza fejedelem testvérének, Mihálynak megbízásából épült. Csodával határos módon a mai napig áll. A templom külső jegyei árulkodnak arról, hogy ekkoriban még nem hódított igazán teret a nyugati művészet hazánkban. A templom zárt csupasz falai, apró ablakai, még egy sajátosan magyaros jellegű stílust jeleznek, bár a keleti és nyugat európai hatás is tetten érhető benne. Elrendezésében, már teljes egészében a nyugati egyhajós, egyapszisos falusi templomok mintáját követi (hasonló korú döngölt föld és tégla alapozású templom alapjait tárta fel László Gyula Felgyőn).
A XI. századra már rohamosan épültek
egymás után a kisebb nagyobb
Művészileg is egy jóval érettebb
formát mutatnak a XII.-XIII. században épült egyházak, melyek közül
leginkább azok maradtak fenn amelyek vagy elzárva voltak az esetleges
támadásoktól, vagy a lélekszám csökkenésével, esetleg stagnálásával
továbbra is szolgálták (átépítések nélkül) a közösség igényeit.
Ilyen templomok épültek 1200 körül például Nagybörzsönyben,(Pest
m.) Csempeszkopácson,(Vas m.) Bodrogolaszin,(BAZ. m.) Pápócon,(Vas
m.) de Csarodán (Szabolcs-Sz.-B.
m.) és még sok más településen. E templomok díszítettségét
többnyire a helyi kegyúr gazdagsága, és ízlése határozta meg,
mivel az esetek túlnyomó többségében is ők biztosították, az építéshez
szükséges A falusi templomok többsége azonban - mondhatjuk úgy – továbbra is egy „típusterv” szerint épült: egyhajós, egyapszisos, tornyos, vagy torony nélküli templomok, vagy ritkábban rotundák (körtemplomok). Elterjedésükben különböző vándorló, szerzetesi építőmühelyek játszottak közre, akárcsak a nagyobb nemzetségi templomoknál, így nem ritkaság hogy esetenként az ország keleti felén lévő templom legközelebbi párhuzama, külföldön, vagy az ország nyugati felén található meg. Egyes építőműhelyek vándorlását így nyomon lehet követni. Ilyen építőműhely egyazon munkája lehetett például, a pápóci templom, és a jáki Szent Jakab kápolna is, amelyre az alaprajzi sajátosságok, és a hasonló faragványos megmunkálás alapján következtethetünk. Mindkét épület alaprajzilag négykaréjos körtemplom, amelynek keleti oldalát használták szentélyként (Ebben az időben minden templomot keleteltek, ami azt jelenti, hogy a szentélyt kelet felé igazították, míg a bejárat legtöbbször nyugaton, vagy a kevésbé eső áztatta déli oldalra esett.), és valószínűleg mindkét templom egyazon Bencés építőműhely munkáját fémjelzik. A másik egyhajós tornyos típus elterjedése igen gazdag skálán mozog. Ennek legjellegzetesebb képviselője a csempeszkopácsi, és a nagybörzsönyi templom is. E templom típusoknál belső díszítés legtöbbször elhanyagolható, vagy igen naiv, kezdetleges ábrázolások, akárcsak az itt található faragványos díszítések. Természetesen kivételek mindig, itt is akadnak.
A nagybörzsönyi templom ma
Magyarországon talán az egyik legépebb
A templom külső formáiban, és díszítésében,
az észak olasz, lombard mintákat követi, amelyre a vaskos formák, az
ikerablakos tornyok, és a puritán egyszerűség jellemző. Talán a
leginkább román stílusú épület Magyarországon, amely időben és
stílusában is az egykorú európai építészeti irányzattal tart párhuzamot,
bár jóval szerényebb formában. Marosfalvi Ákos Felhasznált
Irodalom: |
|