Aktualitás Vissza a főlapraStílusokTechnikákMi a művészet?
 

sarok1.gif (122 bytes)

Húsvét a művészetben

sarok2.gif (123 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Bizánci
ikonok

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Pietro Perugino

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

El Greco

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

           

sarok4.gif (122 bytes)

  
Krisztus keresztrefeszítését, a húsvéti ünnepkör fő eseményét sokan sokféleképpen próbálták ábrázolni. Minden korban másként ábrázolták ezt.

 

A keresztrefeszítés korai ábrázolásai általában sematikusak. Elsősorban a kivégzés módjának gyalázatossága kötötte le az alkotók figyelmét. A korai keresztény művésztetben nemigen hangsúlyozták Krisztus testi szenvedését.

A körmeneteken használt kereszteken (pl. Matild apátnő esseni keresztjén) az arany és a zománcdíszek ragyogásában szinte elvész a test.

Vannak díszítetlen szigorúan geometrikus vagy a kelta kézíratok "szőnyegszerű" lapjaihoz hasonló gazdagsággal kidolgozott keresztek, melyek Krisztus alakját már nem is ábrázolják, a hit jelképe maga a kereszt.

A középkorban egyre valószerűbbek lettek a passióábrázolások. Az 1304-es kölni pestiskereszt rémísztő alakja a kontinensen dúló járvány szörnyőségét idézi. A kersztrefeszítés kínjainak legmegrázóbb ábrázolása 1515. körül született: Grünewald híres isenheimi oltára. A fájdalomtól eltorzult színek és formák zsinte elviselhetetlen erővel emelik ki a haldokló Krisztus szenvedését.

 

Raffaello korai Keresztre feszítése klasszikusan nyugodt kompozíció. Raffaello megoldása olyan ideált állít elénk, amely messze eltávolodott a kereszt valóságától, és a szellemi tökélyt a testi szépséggel fejezi ki.

Egy évszázaddal később El Greco képén a kereszten függő Krisztus testi fájdalma szinte szellemi tűzzé lényegül át.

Gauguin 1889-es Sárga Krisztusán a breton parasztok tradicionális áhítatának megörökítésére használta fel forradalmian új szimbolizmusának formai elemeit.


Archivum