MI A MŰVÉSZET?


A művészet a természet megszentelése, a természeté, mely mindazoké, akik örülnek az életnek. A hinduk, asszírok, egyiptomiak, görögök - ékesen szólva - nagy művészete, a középkor és a reneszánsz művei, valamint a modernitás művészetének jelentős alkotásai... nos mik ezek, ha nem a természetes tárgyakról alkotott közönséges benyomások szent, zárt és impozáns ikonokba öltöztetve.

Maurice Denis (festő, 1870-1943)

Rainbow1.gif (4535 bytes)

A műalkotás Arisztotelész szerint alkotásvágyból és az érzelmek kifejezésének vágyából fakad.
Lényegében a művészet a valóság utánzása, tükröt tart a természet elé. Az ember örömét leli az utánzásban, ami látszólag hiányzik az alsóbbrendű állatokból. A muvészetnek mégsem az a célja, hogy a dolgok külso megjelenését ábrázolja, hanem a belső lényegüket ezért nem a külső pontos visszaadása jelenti a valódi lényeget.

A legnemesebb művészet éppúgy szól az észhez, mint az érzelmekhez, és ez az értelmi élvezet az öröm legmagasabb formája amihez az ember felnőhet.

On Aristotle, from The Story of Philosophy, Will Durant

Rainbow1.gif (4535 bytes)

A festészet a természet szülöttje – vagy inkább még helyesebbn a természet unokája, mert minden látható dolgot a természet alkotott és az ő gyermeke adott életet a festészetnek.
Ennélfogva nevezhetjük a természet unokájának, ami része az Istennek.

Leonardo da Vinci jegyzeteiből

Rainbow1.gif (4535 bytes)

A művészet az amit a művész megnyilatkozása. (Nam June Paik)

Rainbow1.gif (4535 bytes)

A művészet sokkal inkább az érzelmek feltárulkozása, mint egy tárgy rajzolt képe.

Francis Bacon

MI A SZÉP?


Kahlil Gibrain: A próféta

És egy költő azt mondá: Beszélj nekünk a Szépségről.
És ő így válaszolt:
Hol  keresnétek  a  szépséget, s ugyan hol lelhetnétek fel, ha nem maga a
szépség a ti utatok és a ti vezetőtök?
És miként beszélhetnétek róla, ha beszédeteket nem ő maga szövi?

A bajbajutott és a sebesült azt mondja:
- A szépség szelíd és kedves.
- Mint egy ifjú anya, ki önnön dicsőségét kissé szégyelve jár közöttünk.

És a szenvedélyesek így mondják: - Nem, a szépség hatalmas és félelmetes.
- Mint a vihar, mely megrengeti a földet alattunk és az eget fölöttünk.

A fáradtak és az elcsigázottak így mondják:
- A szépség lágy suttogás. Hangja a lelkünkben szól.
- Hangja  átadja  helyét  csöndjeinknek,  miként   a   halovány  fénysugár reszket, félve az árnyéktól.

Ám a nyughatatlanok azt mondják:
- Hallottuk, hogy kiáltozik a hegyek között,
És  kiáltásaiba  paták  csattogása,  szárnyak csapkodása és oroszlánbőgés vegyült.

Éjszaka  a  város őrei azt mondják: - A szépség a hajnallal érkezik kelet felől.

És  délidőben a munkálkodók és az úton levők így beszélnek:
- Láttuk a föld felé hajolni az alkony ablakaiból.

Télen a hóban rekedtek ezt mondják:
- Eljő együtt a tavasszal, a hegyeken szökellve.

És a nyár hevében az aratók így szólnak:
- Láttuk táncolni az őszi avarban, s hajába hófehér vegyült.

Mindezeket mondtátok már a szépségről,
Ám  valójában  nem  róla  beszéltek, hanem megannyi hiányról, mely ki nem elégíttetett,

És a szépség nem hiány, hanem eksztázis.
A szépség az örökkévalóság, mely önmagát tükörben szemléli.

De ti vagytok az örökkévalóság, és ti vagytok a tükör is.

Rainbow1.gif (4535 bytes)

Kosztolányi Dezső: Szépség

De mi is az a szép?- Ami érdek nélkül tetszik - fújtuk hajdan az iskolában Kant szavait.
Ez  a  meghatározás  hosszú,  szívós harc eredménye, melyben a legnagyobb gondolkodók  és bölcselők tevékeny részt vettek. Arisztotelésztől és Aquinói Szent  Tamástól kezdve Schellingig és Schopenhauerig mindenki azt igyekezett megértetni  a  csökönyösen  önző,  birtoklásra hajlamos emberiséggel, hogy a szépség  káprázat  és  öncél, a véges dolog végtelen visszfénye, mely többet ér,  mint  maga  az a dolog, melyből kiárad, s a csendélet akkor is szép, ha nem ehetjük meg azt a fácánt és nyulat, melyet ábrázol, a költemény akkor is szép,  ha  nem visszhangozza meggyőződésünket, és nem mozdítja elő közvetlen érdekeinket.  A  szépség  hosi  szabadságharca  volt   ez. Végül az emberiség belátta,  hogy  így  is van. De ekkor se jutott közelebb a szépség rejtélyes mivoltához.  Nem tudott számot adni, hogy miért is tetszik neki valami, vagy nem  tetszik.  Az  újabb  széptudomány  már nem is meghatározásokat, fogalmi megkülönböztetéseket  keres,  hanem  lélektani  úton igyekszik belehatolni a művészi teremtés s a művészi élvezés titkaiba. Miért szép például valamilyen szín?   Ezt  gondolattársulásokkal,  régi  emlékek   fölidézésével  próbálták magyarázgatni.  A  magyarázat azonban mindig egyéni, sohasem általános. A mi gyerekeink  általában a pirost tartják a legszebb színnek, talán azért, mert ez  a legélénkebb szín, talán azért, mert a vérre emlékezteti őket. Japánban és  Kínában  azonban  a  legszebb  szín  a  sárga,   az  a  sárga, amely a mi lélekbúváraink  szerint elszomorítólag hat ránk, s a halottak sápadtságát, a kicsépelt  szalmát, az elmúlást juttatja eszünkbe. Nem lehet tehát eldönteni általános  érvénnyel azt sem, hogy melyik szín a vidám, és melyik a szomorú. Gyászunk színe a fekete. Ellenben egyes néger törzsek pirosban gyászolnak, a japánok fehérben, a kínaiak halványlilában, az egyiptomiak sötétsárgában, az abesszíniaiak  szürkében. Az az egykor elterjedt hiedelem is megbukott, hogy a  szépség  tulajdonképpen  az  épség,  a  testi   és szellemi egészség, s ép testben    okvetlenül   ép   lélek    lakik.   Ha   ez   így   volna,    akkor labdarugóbajnokaink  vezethetnék  az  emberiséget.  De  nincs   így.  A púpos Leopardinak, a sánta Byronnak, a nyavalyatörős Dosztojevszkijnek, az iszákos Poe-nak,  a  rögeszmés  Tolsztojnak,  az  idegbajos Nietzschének, az asztmás Proustnak  mégis többet köszönhetünk, mint nekik. Be kell érnünk azzal, hogya  szépség  fogalma  egyénenként  és népenként nagyon viszonylagos, amit egy újabbkori  tudós abban a kétségbeesett mondatban fejezett ki, hogy a szépség tudatos önámítás.

Rainbow1.gif (4535 bytes)

A szépség az, amit Istenről az érzékszerveink meglátni, meghallani, megízlelni képesek. A szépség szent, Isten kegyelmének a jele, ami érzékelhetővé válik az ember számára.

Michel Pochet

Rainbow1.gif (4535 bytes)