MI A MŰVÉSZET?
A művészet a természet megszentelése, a
természeté, mely mindazoké, akik örülnek az életnek. A hinduk, asszírok,
egyiptomiak, görögök - ékesen szólva - nagy művészete, a középkor és a
reneszánsz művei, valamint a modernitás művészetének jelentős alkotásai... nos mik
ezek, ha nem a természetes tárgyakról alkotott közönséges benyomások szent, zárt
és impozáns ikonokba öltöztetve.
Maurice Denis (festő, 1870-1943)

A műalkotás Arisztotelész
szerint alkotásvágyból és az érzelmek kifejezésének vágyából fakad.
Lényegében a művészet a valóság utánzása, tükröt tart a természet elé. Az
ember örömét leli az utánzásban, ami látszólag hiányzik az alsóbbrendű
állatokból. A muvészetnek mégsem az a célja, hogy a dolgok külso megjelenését
ábrázolja, hanem a belső lényegüket ezért nem a külső pontos visszaadása jelenti
a valódi lényeget.
A legnemesebb művészet
éppúgy szól az észhez, mint az érzelmekhez, és ez az értelmi élvezet az öröm
legmagasabb formája amihez az ember felnőhet.
On Aristotle, from The Story
of Philosophy, Will Durant

A festészet a természet szülöttje vagy
inkább még helyesebbn a természet unokája, mert minden látható dolgot a természet
alkotott és az ő gyermeke adott életet a festészetnek.
Ennélfogva nevezhetjük a természet unokájának, ami része az Istennek.
Leonardo da Vinci jegyzeteiből

A művészet az amit a művész megnyilatkozása. (Nam
June Paik)

A művészet sokkal
inkább az érzelmek feltárulkozása, mint egy tárgy rajzolt képe.
Francis Bacon
MI A SZÉP?
Kahlil Gibrain: A próféta
És egy költő azt mondá: Beszélj nekünk a Szépségről.
És ő így válaszolt:
Hol keresnétek a szépséget, s ugyan hol lelhetnétek fel, ha nem maga
a
szépség a ti utatok és a ti vezetőtök?
És miként beszélhetnétek róla, ha beszédeteket nem ő maga szövi?
A bajbajutott és a sebesült azt mondja:
- A szépség szelíd és kedves.
- Mint egy ifjú anya, ki önnön dicsőségét kissé szégyelve jár közöttünk.
És a szenvedélyesek így mondják: - Nem, a szépség hatalmas és félelmetes.
- Mint a vihar, mely megrengeti a földet alattunk és az eget fölöttünk.
A fáradtak és az elcsigázottak így mondják:
- A szépség lágy suttogás. Hangja a lelkünkben szól.
- Hangja átadja helyét csöndjeinknek, miként a
halovány fénysugár reszket, félve az árnyéktól.
Ám a nyughatatlanok azt mondják:
- Hallottuk, hogy kiáltozik a hegyek között,
És kiáltásaiba paták csattogása, szárnyak csapkodása és
oroszlánbőgés vegyült.
Éjszaka a város őrei azt mondják: - A szépség a hajnallal érkezik kelet
felől.
És délidőben a munkálkodók és az úton levők így beszélnek:
- Láttuk a föld felé hajolni az alkony ablakaiból.
Télen a hóban rekedtek ezt mondják:
- Eljő együtt a tavasszal, a hegyeken szökellve.
És a nyár hevében az aratók így szólnak:
- Láttuk táncolni az őszi avarban, s hajába hófehér vegyült.
Mindezeket mondtátok már a szépségről,
Ám valójában nem róla beszéltek, hanem megannyi hiányról,
mely ki nem elégíttetett,
És a szépség nem hiány, hanem eksztázis.
A szépség az örökkévalóság, mely önmagát tükörben szemléli.
De ti vagytok az örökkévalóság, és ti vagytok a tükör is.

Kosztolányi Dezső: Szépség
De mi is az a szép?- Ami érdek nélkül tetszik - fújtuk hajdan az iskolában Kant
szavait.
Ez a meghatározás hosszú, szívós harc eredménye, melyben a
legnagyobb gondolkodók és bölcselők tevékeny részt vettek. Arisztotelésztől
és Aquinói Szent Tamástól kezdve Schellingig és Schopenhauerig mindenki azt
igyekezett megértetni a csökönyösen önző, birtoklásra
hajlamos emberiséggel, hogy a szépség káprázat és öncél, a
véges dolog végtelen visszfénye, mely többet ér, mint maga az a
dolog, melyből kiárad, s a csendélet akkor is szép, ha nem ehetjük meg azt a fácánt
és nyulat, melyet ábrázol, a költemény akkor is szép, ha nem
visszhangozza meggyőződésünket, és nem mozdítja elő közvetlen érdekeinket.
A szépség hosi szabadságharca volt ez. Végül az
emberiség belátta, hogy így is van. De ekkor se jutott közelebb a
szépség rejtélyes mivoltához. Nem tudott számot adni, hogy miért is tetszik
neki valami, vagy nem tetszik. Az újabb széptudomány már
nem is meghatározásokat, fogalmi megkülönböztetéseket keres, hanem
lélektani úton igyekszik belehatolni a művészi teremtés s a művészi élvezés
titkaiba. Miért szép például valamilyen szín? Ezt
gondolattársulásokkal, régi emlékek fölidézésével
próbálták magyarázgatni. A magyarázat azonban mindig egyéni, sohasem
általános. A mi gyerekeink általában a pirost tartják a legszebb színnek,
talán azért, mert ez a legélénkebb szín, talán azért, mert a vérre
emlékezteti őket. Japánban és Kínában azonban a
legszebb szín a sárga, az a sárga, amely a mi
lélekbúváraink szerint elszomorítólag hat ránk, s a halottak sápadtságát, a
kicsépelt szalmát, az elmúlást juttatja eszünkbe. Nem lehet tehát eldönteni
általános érvénnyel azt sem, hogy melyik szín a vidám, és melyik a szomorú.
Gyászunk színe a fekete. Ellenben egyes néger törzsek pirosban gyászolnak, a japánok
fehérben, a kínaiak halványlilában, az egyiptomiak sötétsárgában, az
abesszíniaiak szürkében. Az az egykor elterjedt hiedelem is megbukott, hogy
a szépség tulajdonképpen az épség, a testi
és szellemi egészség, s ép testben okvetlenül
ép lélek lakik. Ha ez
így volna, akkor labdarugóbajnokaink vezethetnék
az emberiséget. De nincs így. A púpos Leopardinak, a
sánta Byronnak, a nyavalyatörős Dosztojevszkijnek, az iszákos Poe-nak, a
rögeszmés Tolsztojnak, az idegbajos Nietzschének, az asztmás
Proustnak mégis többet köszönhetünk, mint nekik. Be kell érnünk azzal,
hogya szépség fogalma egyénenként és népenként nagyon
viszonylagos, amit egy újabbkori tudós abban a kétségbeesett mondatban fejezett
ki, hogy a szépség tudatos önámítás.

A szépség az, amit Istenről az
érzékszerveink meglátni, meghallani, megízlelni képesek. A szépség szent, Isten
kegyelmének a jele, ami érzékelhetővé válik az ember számára.
Michel Pochet
 |