Az operairodalom első legnagyobb
mestere, a barokk opera műfajának megteremtője. Mivel a két stíluskorszak,
a reneszánsz és a barokk határán élt és alkotott, a késői madrigálnak
is biztoskezű mestere volt.
Olasz származású zeneszerző, Cremonában született. Zenét tanult egy
nagytudású mestertől, majd 23 éves korában a mantuai Gonzaga ház
udvarához szegődött. Gazdája Vincenzo herceg kedvelte, megbecsülte, s
mint udvari muzsikusát magyarországi útjára is magával vitte
(1595-96). Közben sorra jelentek meg művei, tekintélye is nőtt a zenei
világban.
1607. farsangjára írta első operáját, az Orfeot.
A zene hatalmának szimbóluma, a görög mítosz varázserejű lantosa
Orfeusz, aki énekével még a fákat is megmozdította, a vadállatokat
megszelídítette. Érdekes, véletlen egybeesés a zenetörténetben,
hogy az első opera, amellyel útnak indult, a még ma is virágzó zenei
műfaj, éppen a muzsika erejét és hallhatatlanságát szimbolizáló
Orfeusz történetéről szól. Ez az ősi mítosz azonban nem csak a zenének,
de az irodalomnak és más művészeteknek is kedvelt témája lett.
Az Orfeo szövegkönyvét Alessandro Striggio írta. Orfeo személyes sorsán
keresztül a szerző az embert állítja elénk: öröm, küzdelem, kételkedés.
Ebben az operában korának minden zenei vívmányát felhasználta. Merészen
alkalmazta a disszonanciákat, váratlan modulációkat. (Bizonyos hangok
összecsengése kellemes együtthangzást, konszonanciát jelent. Másfajta
csoportosítás disszonanciát, széteső, nyugtalanító hangzást eredményez.
Ezek a zenében mindig kiegészítik, váltják egymást. A barokk gyakran
él ezzel a lehetőséggel.) az operában fontos szerepet kap a kórus,
melynek feladata a dráma különböző helyzeteinek aláfestése. A műben
felhangzó recitativák dallamosak, fülbemászóak. Fontosnak tartja a
hangszerek játékát, számít ezek kifejező erejére is.
Hatalmas, sokszínű zenekart alkalmaz: fa-, rézfúvósok, különféle
vonóshangszerek, 2 csembaló, 2 basszuslant, 3 orgona. Kisebb önálló
hangszeres tételeket, ún. ritornellokat (közjáték) is beiktatott műveibe.
Egy évvel Vincezo herceg halála után megvált mantuai állásától,
Velencébe költözött, ahol a Szent Márk templom karnagyaként működött
egészen haláláig 1643-ig.
A velencei évek alatt sorra születtek nagyobb alkotásai. 1637-ben
Velencében megnyílt Európa első operaháza, a "San Cassiano"
(Szan Kassziánó), mely számára rövid idő alatt négy operát írt.
1642-ben, halála előtt egy évvel készült
el a Poppea megkoronázása c. operája. A 75 éves mester ebben egész életmővének
betetőzését adja. Nem mitológiai témát választ, hanem történelmi
alakokra építi az opera cselekményét, mégpedig olyan reális
alakokra, akik éppen az akkori Velencében is élhetnének.
Egy egész világ közelgő összeomlásának képe ez az opera. (Az antik
Róma lehet a reneszánsz Velence.) Ugyanakkor a szerelem örök hatalmát
hirdeti. Az egész operának csak egyetlen pozitív hőse van, és ez a
szerelem maga. S bár a szereplők nem kifejezetten pozitív figurák, mégis
mindegyikük rendelkezik nemes vonásokkal is.
Nero és Poppea: a szerelem emeli őket magasra
Octavia: tragikus búcsúpillanata együttérzést sugall
Seneca: nemesíti a bátran vállalt halált
Arnalta: hétköznapi filozófiáján derülünk, de el is kell rajta
gondolkodnunk.
Ez a teljesség a lényege Monteverdi operájának. Az életet szépítés
nélkül, jó és rossz oldalával együtt ábrázolja, a szereplők egymással
ellentétes vonásait. |