A
legfontosabb technika a mozaik. A kép teljesen személytelenné válik,
mert egyetlen célja az egyház dicsőségének ünneplése. Tárgyuk
vagy teológiai: Krisztus, az Istenanya, az apostolok, vagy vallástörténeti:
az ó- és újtestamentum jelenetei. Nem Krisztus történetének
tragikus részletei, hanem hatalmának és dicsőségének képei
kerülnek a falakra.
A képeken gyakori a
szimbolikus ábrázolás. A mozaik jellemzői mélykék háttér,
késobb arany.
A kompozíció is kötött.
Középen van Krisztus, vagy a templom védőszentje, körülötte pedig
a szentek, a jelenet szereploi (SS. Cosma e Damiano, Sta. Pudenziana,
Sta.
Agnese fuori le Mura).
Justinianus idejéből
valók a híres ravennai Justinianus és Theodóra mozaikok,
melyeken a császár és felesége portrészerű huséggel jelenik
meg.
A monumentális képeken
kívül a bizánci festészet maradandó műveket hagyott az utókorra
a temperával festett kis ikonokkal. A képrombolás idején
rengeteg pusztult el ezek közül.
A monreali templom
apszismozaikja: méreteiben a leghatalmasabb mozaik. Az apszis fél
kupoláját az áldó Krisztus mellképe tölti ki, továbbá a
Madonna, angyalok, apostolok. Az alakok között az egységes
arany háttér az égi fényességet érzékelteti. |