fejlec.gif (1448 bytes) Vissza a főlapraStílusokTechnikákMi a művészet?
 

sarok3.gif (121 bytes)

Történelme

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

Építészet

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok1.gif (122 bytes)

Festészet

sarok2.gif (123 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

  

sarok4.gif (122 bytes)

 

sarok3.gif (121 bytes)

   

sarok4.gif (122 bytes)

  

Theodora császárno és kíséreteA legfontosabb technika a mozaik. A kép teljesen személytelenné válik, mert egyetlen célja az egyház dicsőségének ünneplése. Tárgyuk vagy teológiai: Krisztus, az Istenanya, az apostolok, vagy vallástörténeti: az ó- és újtestamentum jelenetei. Nem Krisztus történetének tragikus részletei, hanem hatalmának és dicsőségének képei kerülnek a falakra.

A képeken gyakori a szimbolikus ábrázolás. A mozaik jellemzői mélykék háttér, késobb arany.

A kompozíció is kötött. Középen van Krisztus, vagy a templom védőszentje, körülötte pedig a szentek, a jelenet szereploi (SS. Cosma e Damiano, Sta. Pudenziana, Sta.Mozaik a monreali dómban Agnese fuori le Mura).

Justinianus idejéből valók a híres ravennai Justinianus és Theodóra mozaikok, melyeken a császár és felesége portrészerű huséggel jelenik meg.

A monumentális képeken kívül a bizánci festészet maradandó műveket hagyott az utókorra a temperával festett kis ikonokkal. A képrombolás idején rengeteg pusztult el ezek közül.

A monreali templom apszismozaikja: méreteiben a leghatalmasabb mozaik. Az apszis fél kupoláját az áldó Krisztus mellképe tölti ki, továbbá a Madonna, angyalok, apostolok. Az alakok között az egységes arany háttér az égi fényességet érzékelteti.