Rendszerint világos (néha azúrkék) alapon erőteljesen körvonalazott alakokat láthatunk. Még a részleteket is élesen körvonalazták, hogy a kép távolról is jól látható és kivehető legyen. Természet és táj nem szerepelt az ábrázolásokon, mint ahogy a távlat, a háttér és a fény-árnyék valóságra emlékeztető jelenségeivel sem találkozunk. A 14. századi gótikus művészet legszebb példái az építészet mellett az egyházi falfestészet trecento hatását mutató emlékei. A következő században, Zsigmond uralkodása alatt főleg Szent László legendájának ábrázolásai terjedtek el, az európai falfestészetben egyedülálló ikonográfiát teremteve. Szent László legendájának részelte: erős kontúrvonalak a kifejezés legfőbb hordozói, az arcok nem sok érzelmet közvetítenek. I. Bevezetés A magyar falfestészet ebben a korban elválaszthatatlan az európai falfestő művészettől. Erőteljes külföldi
hatások: A falfestészettel rokon műfajok alkotásaiból kevés emlék maradt fenn. Pl. mozaik, üvegfestészet (csak írott forrásból tudjuk), miniatúrák (kevés maradt fenn, mégis nagyon fontos a közös témák alkalmazása) Körülbelül 550 épületben találhatók falfestmények. Helyszín: Alföld, Dél-Dunántúl, Erdély középső része, Felvidék. Témáik: román korban - szentek, jelképes figurák és ábrázolások, szimbolikus; gótika korában: főleg szentek élete, sokkal realistább. A világi épületekben, a gótika korától a termek falát világi jelenetekkel díszítették (pl. budai lakóház: táncoló figurák). A templomok hajóinak sík felületeit epikus eseménysorral fedték be (Jézus vagy egy szent élete); nagylomnici templom: Szent László legendája. A tagolt boltozatokat statikus ábrákkal díszítették (Maiestas Domini). A szentély falát biblikus szereplőkkel, míg a boltozatát a mennyei világ szereplőivel díszítették. Mesterek: a román korban foleg egyházi személyek, a gótikában általában világi kézművesek. II. Román kor 1. Pécsváradi apátság (11.-12. század
fordulóján) 2. Feldebrői altemplom (1100-1150k) Az apszisban a boltozaton a 4 evangélista jelképe; a bizánci hagyomány alapján, az Áldó Krisztust ábrázolják; ezeket a képeket más mester készítette mint a hajó freskóit; jellemzői: expresszívebb, sötétebb, kék háttér. A hajóban a képek valószínűleg a miseáldozat ikonográfiai előképei voltak. Fennmaradt a Káin és Ábel. Jellemzui: erősebb rajzosság, világosabb háttér. 3. Hidegségi templom (12. sz.) A félköríves apszisban az Északi oldalon
katonák, a déli oldalon Krisztus az Olajfák hegyén, a boltozaton a 4 evangélista és
a Trónoló K 4. Vizsolyi templom (1200-1250) Az apszis boltozatán középkori Krisztus fej töredék, az északi oldalon két álló szent, a déli oldalon hatszárnyú szeréf, mellette oroszlán vagy sárkány, mögöttük két szent, a zárófalon Jézus születése, a királyok imádása (a középső része elpusztult) látható. 5. Esztergomi várkápolna A vár építése a 12. század végére és a 13. elejére tehető. Franciás ízléső kápolna, oroszlános címerkorongokkal. Párhuzam: Chartres, Szent Kelemen Kápolna. 6. Jáki Szent György templom 1256-ban szentelték fel. A déli torony alatti térben Szent György ábrázolás (párhuzam: Genovai dóm Szent Györgyével). A szentélyben a boltozaton egy-egy angyal a boltozat négy cikkelyében + 2-2 térdelő alak + szentek. Az oldalfalakon Mária mennybemenetele látható és öt alak valószínűleg Ják nemzetségéből. A mester felkészült kiváló művész lehetett. Itáliai és francia elemek találhatók.
8. Szepesdaráci templom (14.sz.) Az apszisban az Angyali üdvözlet és a Kálvária látható - gótikus átmenet. Toszkán kapcsolatokra utal a Szent Antal legenda. 9. Egyénibb, népiesebb stílus
A 13. század végétol bontakozik ki kb. a 15. sz. első harmadáig. Legnagyobb falfestészeti korszak. Új epikus témák jelennek meg. Festészeti iskolák és irányzatok alakulnak ki (pl. budai iskola a 13. század közepétol, gömöri iskola). Jelntős a püspöki székhelyek művészete (pl. Nagyvárad - a hajdani székesegyház). Itália, német, francia, osztrák, cseh kapcsolatok. 1. Esztergomi palotakápolna
Az oldalfalakon a
felső mezőn Krisztus élete volt valószínűleg, de nem maradt meg, a középső
mezőn: szarkofágos-négyszögű keretben 8 darabból álló mellképcsoport,
valószínuleg apostolok ábrázolása. 1340 körül készülhetett. 2. Szepeshelyi székesegyház freskója 1317-ben készült, Henrik prépost megrendelésére. 190x460 cm-es falfestmény. Téma: a Madonna megkoronázza Károly Róbertet. További személyek: Tamás érsek, Henrik prépost, Gemsey Frank Tamás fegyverhordozó. Párhuzam a miniatúrákkal: a király hatalma isteni eredetu. 3. Zsegrai templom 14. sz. elejei, Szentléleknek szentelt templom - az apszisban ezzel kapcsolatos ábrázolások. A boltozaton: 3 arcú, egy törzsu Szentháromság; férfi alakú Szentháromság, kendojében 9 újszülöttel (a Szentlélek 9 ajándéka); férfi alakban a Szentlélek Máriát megáldja (egyedülálló ábrázolás). 4. Lőcsei Szent Jakab templom A hajó falán három képsorozat látható: A templomban további ábrázolások is találhatók: próféta- és apostol párok, Szentháromság, Jézus születése.... Cseh hatás érezhető. 5. Veleméri templom A hajó északi falán: 10 apostol maradványa (lábfejek), Királyok vonulása és imádása, 3 leányfej-töredék. Az apszisban: 4 evangélista, szimbólumaikkal (Mt-angyal, Mk-oroszlán, Lk-ökör, Jn-sas) 6. Kőszegi templom: 14, század vége, nagyon jellemző ábrázolás a "Köpönyeges Mária" (Mária köpenyével átöleli az Egyházat) 7. Erdély Gelencei templom: 14. század. Festő: Kolozsvári Miklós (Kolozsvári testvérek apja). Hajó: északi fal: felső sor: Szent László legenda; alsó sor: Bevonulás Jeruzsálembe, Utolsó vacsora, Lábmosás, Krisztus Pilátusnál, Ostorozás, Kálvária (keresztvivo Krisztus). Déli fal: Trónoló Mária, Antiochiai Szent Margit legenda. Nyugati rész: Szent Jakab és Szent Kálmán legenda Egyéb emlékek: Székelyderes, Brassó, Bögön, Nagyszeben 8. Siklósi várkápolna 1445. Festő: Johannes de Rounaur. Szentély északi falán: kálvária 9. Siklósi plébánia templom Ágoston rendi templom |