A GÓTIKA MŰVÉSZETE
A
gótika gyors hódítását megértjük, ha figyelembe vesszük a kor
viszonyait. A 13. Században már Európa szerte fellendült a városi élet
a polgárság ipari és kereskedő tevékenysége révén. A polgári elem
hatalommá vált, mellyel számolniuk kellett a fejedelmeknek is. A különféle
szerzetesrendek a városok falai közt telepedtek le, ott emelték
templomaikat. A polgárságnak valósággal becsvágya, hogy hatalmas dómokkal
díszítse városát. Kőműves- és kőfaragócéhek virulnak fel, a többi
művészeti technika is világivá válik. A gótika, ellentétben a román
stílussal, nem kolostorművészet. Városi művészetté válik,
templomait nem helyezi távol a központoktól. Nem kevésbé művészi értékű
világi épületeinek legjava is, a kor várai, kastélyai, egyes gazdag
kereskedelmi és ipari területek székházai, a városháza, lakóházak.
Látható
tehát, hogy hasonlóan az egyéb monumentális művészetekhez, a gótika
is először az építészetben, elsősorban az egyházi építészetben
valósította meg céljait.
A
gótika szülőföldje Észak-Franciaország, onnan gyorsan szétáradt
Európa legnagyobb részébe, egészen a Keleti-Kárpátokig. Észak-Franciaországban,
az Isle-de-France-ban egy sor templom maradt ránk, mely részeiben a
korai gótikát idézi. A chartresi dómban már megjelenik a gótikus
pillérköteg, de váltakozik a román oszlopokkal. A saint-denisi apátsági
templom is gótikus, de főbejárója még félkörű lezáródású (román).
A világhírű párizsi székesegyház, a Notre-Dame mindenütt csúcsíves,
belsejében azonban még nem pillérköteg, hanem oszlop a tartóelem. A
laoni dómban az ablakok hol félkörű, hol csúcsíves záródásúak,
melyek szintén a gótika jegyei.
A
román stílustól való eltávolodás lassanként kiterjed a templomok
minden részére. A hajók viszonya megváltozik. A mellékhajók és főhajók
aránya a tervezők akarata és területkiszabó érzése szerint alakul.
Ez a szabadság azért válik lehetővé, mert már nem félkörs, hanem
csúcsíves boltozatok fedik a hajók szakaszait. Ezek szerkesztése bármilyen
alakzaton, akár háromszögűn, akár sokszögűn lehetséges
(Notre-Dame). Bármely területet tetszés szerinti magasságba nyuló
boltozással lehet fedni, megszünik a tér felső elhatárolódásának kötöttsége
is. A boltozási technika kifinomodásával az építészek felismerték a
bordarendszert. Elvették az oszlopot, helyére pillérköteget állítottak.
A különféle pilléreken vezették le az ívbordák mindegyikét, egészen
a talajig, így biztosítva szilárdságukat. At íly módon épített
boltozat ugyan jelentősen könnyebb lett, de mivel csúcsíves volt, szétfeszítéssel
fenyegette tartóit. Ennek megoldásaként a falakat ott, ahol a boltozat
bordái nekifeszültek, kívülről támasztó pillérekkel erősítették
meg, vagy áthidaló támasztó íveket építettek. Ezek körbefogták a
templom külsejét, belseje pedig felszabadult a teherhordóktól.
Később
az építészek rájöttek arra is, hogy minden terhet a pillérkötegekre,
és támasztópillérekre lehet hárítani. Következetesen kivettek a
falakból is, helyükre óriási ablakok kerültek, melyek e kor üvegfestményeitől
ékesedtek.
A
hatalmas ablakokat szerkezeti okokból is szükséges volt tagolni, melyet
úgy oldottak meg, hogy függőleges kőlécekkel felezték, a feleket is
további felekre osztották. Mindegyik rész kőszalagokból vésett csúcsívben
végződött, a közöket pedig mértani formákkal töltötték ki. Nagy
gondot fordítottak a főhomlokzat kiképzésére. Karcsú tornyokat
emeltek, mintegy keretbe foglalva a bejárókat. Ezek is csúcsívben végződtek,
gazdag, faragott díszítést kaptak.
Az
emeleteket vizszintes párkányok és csúcsíves árkádsorok választották
el egymástól. Ezek ellensúlyozták a magasba szökő formákat.
Fontos
tudni, hogy e művek mindegyikén nemzedékeken át dolgoztak a mesterek,
ezért kiképzésük nem egyenletes, de ez nem csökkenti esztétikai hatásukat.
Jól
megfigyelhetők a hosszas építkezés jegyei a Németalföld déli részén
is, pl. a brüsszeli Sainte-Gudule székesegyházban is, melynek belseje
és jóval később épített főhomlokzata nem csendül össze teljesen.
A
váltakozó korok váltakozó érzése hagyta nyomait a strassburgi és a
freiburgi székesegyházon, és a kölni dómon.
Mint
ahogy a francia gótikát követte a német építészeti stílus, ugy ez
utóbbi hatott a spanyol gótikus építészetre. Legnagyobb szabású
alkotásai a toledói, burgosi és leoni székesegyház.
Hasonló
képpen idomult a kor divatjához az angol építészet is, amely azonban
keskeny hajóin, szentélyein angol díszítő sajátosságokat is szóhoz
juttat, őrzi a régi, nemzeti hagyományokat.Ilyenek pl. a yorki székesegyház,
vagy a londoni Westminster-apátság.
Az
itáliai gótikus építészet az olaszok nemzeti sajátosságait tükrözi.
Olaszországban nem a szerkezet hangsúlyozása a fontos, hanem inkább a
térhatásra fektetnek hangsúlyt. Támasztópillért csak ritkán
alkalmaznak, mellőzik a tornyokat is. A falakat vizszintes fehér-fekete
kövekkel burkolják. Ilyen a sienai, a firenzei dóm. A vizszintes elemek
tagozódása figyelhető meg a milánói dómon is. Az olasz dómók,
ellentétben az északon épülttekkel, zárt térhatásúak.
Magyarországra
korán köszöntött be a gótika, sajnos legtöbb emléke áldozatul
esett a történelem viharainak. A gazdag építkezések színhelye elsősorban
Buda. Leghíresebb a IV. Béla építtette Nagyboldogasszony-templom, de
tucatszám épültek gótikus templomok Pesten is. Ezekből csak falrészek,
romok maradtak ránk (Margitsziget, Óbuda, Tabán).
Az
ország egyéb részein is megfigyelhetők a gótikus építészet romjai:
Szegeden a ferencrendiek temploma, Eger, Nagyvárad és Miskolc gótikus
templomai. A legtöbb emlék talán Sopronban és Kőszegen maradt ránk.
Emlékek
dolgában gazdagabb a Felvidék. Ide sorolhatjuk Pozsony, Kassa, Lőcse,
Szepes, Eperjes átalakult formában ránk maradt templomait.
A
világi építkezések közül legtöbbet Vajda-Hunyad váráról tudunk.
Itt kell megemlíteni Európa más országainak világi építkezéseit
is, melyek közül leghíresebbek a londoni Westminster Hall, a csehországi
Karlstein vára, Marienburgban a német lovagrend vára, Belgiumban a
genfi és brugesi csarnokok, Olaszországban a városköztársaságok székhelyei,
első helyen a velencei Dogepalota.
A
gótikus stílus virágkorában, tehát a 13. és 14. században rendkívül
megbővülnek a festészet emlékei. A gótika bőséges falfelületeket
juttatott a festőknek. Az olasz Giotto az első falfestő, akinek művei
ránk maradtak.
Vele
indul több évszázados virágzásnak az olasz festészet, sőt az ő hatására
az egész európai festészet súlypontja Olaszországba billen át. Általa
válik a középkorban először, mindent áttörő erejűvé az egyéniség.
Európa
többi részén a gótikus építészet kevesebb falat adott a festőknek.
Avignonban, a pápák új székesvárosában keveredett össze a francia
az olasz stílussal. A német festészetere pedig hatottak Prágában a császári
udvar vendég-festői.
Magyarországon
a gótikus festészet emlékei, a fontos központok templomait, várait díszítő
képek elenyésztek, és ránk a falfestmények közül csak a vidéki
templomok töredékei maradtak, többnyire megviselt állapotban. A
falfestés jegyei nálunk is hasonlóak, mint egy ideig Nyugaton: az
alakokat, formákat fekete körvonalak fogják körül. A ránk maradt sok
oltárkép sokféle stilisztikai vonást mutat. A legjobbak Kolozsvári
Tamás néhány festménye, és az M. S. jelzésű ismeretlen festő néhány
képe, melyeket az esztergomi képtárban őriznek. E mesterek művei mai
ismereteink szerint a ránk maradt szárnyasoltárok legjobbjai közé
tartoznak.
A
gótika korának szobrászatát a legnagyobb magaslatokra a franciák és
az olaszok emelik. Ezernyi szobor és dombormű díszíti a templomok
homlokzatát. Ezeken jól megfigyelhető a kor szobrászati stílusa.
Eleinte a szobrok nyugodtak, jól illeszkednek az építészeti tagozatok
közé. Később élénkebbé, mozgalmasabbá válik minden. A test súlypontja
az egyik lábra nehezedik, a körvonalak kidagadnak. A ruhákon a redők
egyre öblösebbé válnak, az arcok egyre kifejezőbbek. Leghíresebbek a
francia székesegyházak domborművei: Párizs, Amiens, Chartres, Reims.
Az
ábrázolt alakok nyugodtsága, az arcokon tükröződő érzelmi vonások
messze kiemelik őket az átlagból.
Hasonló
érzelmi elemek figyelhetők meg a Dijoni Múzeumban található gótikus
díszű kőkoporsón, fedelén az elhunyt alakjával.
A
kor olasz szobrászmestereinek is jelentős munkái maradtak ránk: a
pisai keresztelőkápolna, vagy a sienai székesegyház domborműve, mely
a megváltó egész élettörténetét mutatja be. Kiváló mesterek munkáinak
egész sora figyelhető meg szerte Olaszországban.
Magyarországon
az emlékek elpusztulása miatt a szobrászat is töredékes képet mutat.
1373-ból azonban ránk maradt a Kolozsvári testvérek –Márton és
György- Szent György szobra, középkori művészetünk legértékesebb
emléke. Öt bronzszobrukról van tusomásunk, melyek közül csak ez az
egy lovasszobor maradt meg. (Prága)
Kőszobrászatunk
megmaradt emlékei legnagyobbrészt síremlékek alakos domborművei. Királyaink
faragott síremlékei azonban egytől-egyig elpusztultak. Fafaragó művészetünk
emlékeiből viszonylag sok maradt ránk, elsősorban a Felvidék és Erdély
templomaiban. Híresek a Szepesség művei, a külföldre szakadt Kassai
Jakab stílusa, melyet legszebben tükröz a müncheni muzeumban lévő
faragott főoltára. A Szepességben pedig Lőcsi Pál műhelye látja el
a környéket faragott szentekkel. Forrás: Lyka Károly: A művészetek története |