Paul Cézanne (1839-1906)
Az impresszionistákhoz tartozott, de nem értett teljesen egyet velük. Az apró festékfoltok alkalmazása a suhanó benyomások és fényhatások érzékeltetésére számára nem volt elég világos módszer. Maradandó és összefogott művészetet akart teremteni. Ötvözni szerette volna a klasszikus hagyományt a kortársi realizmussal. Így jutott el a formák tüzes tanulmányozásáig.
Párizsi tanulmányai alatt még romantikus stílusban, dicsfénnyel körülvett drámai hősöket festett.
1870. után kezdett a szabadban festeni. Auvers-sur-Oise-ba költözött, ahol Pissarro hatására képei világosabbak, fegyelmezettebbek lesznek. Témát vált és ettől kezdve igyekszik létrehozni a klasszicizmus nagy léptékű, határozott formáinak és modern szín- és modellkísérleteinek a kombinációját. Csendéleteket, provence-i tájakat fest. Forradalmi felismerésének lényege, hogy a színek nemcsak a forma körbehatárolására, hanem annak kifejezésére is alkalmasak. Elveti a távlati szerkesztést, hogy másféle térhatásokat is érzékeltetni tudjon, kizárólagosan a színek használata révén. 1895-ben Ambroise Vollard kiállítást rendezett képeiből. Festményein a tárgyak egyre inkább geometriai alakzatokká válnak, s a téma egyre jelentéktelenebb lesz. KÉPEI: Sziklás vadon, Mont Sainte-Victorie,
A marseille-i öböl a LEsteque felől, A Le Chateau Noir parkja, portré: Ambroise
Vollard, csendélet: Csendélet Cupidóval
Cézanne: A Mont Sainte-Victoire Élete makacs küzdelem volt művészetével. Küzdelem, hogy az előtte lévő háromdimenziós világot összebékítse vászna kétdimenziós korlátaival. Késői éveiben csendéleteke, figurális festményeket és tájképeket festett. Festés közben eltorzította a hagyományos perspektívát és a formákat, ekképpen teremtve harmóniát, stabilitást. Szívesen festett aktot vagy fürdoző nőalakot tájban elhelyezve. A téma még impresszionista, de Cézanne már továbblépett, nemcsak azért, mert merészebben bánt a formákkal, hanem azért is, mert valami maradandót akart alkotni. Utolsó éveiben szinte kizárólag tájképeket festett; mert rajtuk érlelhette ki leginkább stílusát, s természet után, a szabad ég alatt dolgozhatott. Számos helyszínre ért szívesen vissza, de a Mont Sainte-Victorie vonzotta leginkább. Technikája melynek lényege hogy a kép struktúráját nagyrészt vékony, rövid színnégyszögeket alkotó ecsetvonásokból építette fel. A Mont Sainte-Victorie-ról készült utolsó festményien még nagyobb szigorral alkalmazta ugyanezt a módszert, tömeget és formát mindinkább elvonatkoztatta a valóságos látványtól. Cézanne geometriai formákból állította össze a képeit: téglaest, kúp, gömb. A képen alkalmazza a komplementer színeket, ahogy más posztimpresszionisták is(kék-narancs, vörös-zöld, sárga-lila). A kép három térrészre osztható: sötét zöldesbarna; élénk és világos sárga, piros; világos kék Ugyanazok a színek ismétlődnek hegy szinte beleolvad az égbe. Cézanne azt vallotta, hogy a világ az övé, és úgy fordítja le a maga nyelvére, ahogyan akarja ez a művész igazi szabadsága. |