   
Csontváry
Kosztka Tivadar
(1853, Kisszeben - 1919,
Budapest) Gyógyszerész volt, s csak 41
éves korától tanult rendszeresen festeni. 1894-ben fél évig
Münchenben Hollósy Simon növendéke, majd 1895-től Karlsruhében,
Düsseldorfban és Párizsban képezte tovább magát, de lényegében
autodidakta volt. Az 1890-es évek végén Dalmáciában, Olasz- és
Németországban járt. 1902-ben festette Selmecbánya látképe c.
művét, majd Jajcéban és a Hortobágyon dolgozott, 1904-ben Egyiptomban,
Palesztinában és Athénben járt. Ez út emlékét Kocsizás újholdnál
Athénban, a Jupiter-templom romjai Athénban c. képei őrzik. 1904-ben
festette a Nagy-Tarpatak a Tátrában, a Görög színház Taorminában c.
több négyzetméteres tájképeit.Ezután ismét Palesztinában,
Egyiptomban járt. 1904-ben készült a Panaszfal bejáratánál
Jeruzsálemben c. sokalakos, expresszionista kompozíciója, 1906-ban
pedig fő művének érzett legnagyobb méretű vászna, a Naptemplom
Baalbekben. Szíriából Párizsba, majd ismét a Libanoni hegyekbe
utazott, s megfestette két nagy művét, a Magányos cédrust és a
Zarándoklás a cédrusfához címűt (1907). 1908-ban a Mária kútja c.
kompozícióját és a Marokkói embert festette. Valószínűleg 1910-ben
Nápolyban készült utolsó műve, a Sétalovaglás a tengerparton.
Lappangó skizofréniája
egyre jobban elhatalmasodott. Utazott még keleten, s a háború éveiben
ismét rajzolt. A magyarok bejövetele c. kartonján dolgozott, amely
lényegében Csontváry Koszta Tivadar apothézise. Ebben az időben
önéletrajza számtalan variációján is dolgozott és vitázó
röpiratokat írt.1905-08-ban és 1910-ben volt
kiállítása. Kortársai nem értették meg művészetét. A meg nem
értés, a magány megbontotta lelki egyensúlyát, alkotóereje
mindinkább felbomlott. Az 1930-as gyűjteményes kiállításán
fedezték fel jelentőségét. Vízionárius festészetét
expresszionista hevület, ragyogó kolorit és szimbólumteremtő erő
jellemzi. Műveinek túlnyomó része Gerlóczy Gedeon
magánygyűjteményében található, nagyméretű vásznak pedig
letétként a Magyar Nemzeti Galériában. 1963-ban Székesfehérvárott,
utána Budapesten a Magyar Nemzeti Galéria rendezet kiállítást
műveiből. Több külföldi kiállításon szerepeltek művei nagy
sikerrel, pl. az 1958-as brüsszeli világkiállításon, 1963-ban
Belgrádban.Festői elve szerint
naturalista lenne, kit a plein-air festészet foglalkoztatott, a plein-air,
melyet ő “napút”-festésnek nevezett, különleges,
mitikus-panteisztikus hangulatot adva e szakkifejezésnek. Küszködött
világítási és atmoszferikus problémákkal. Képeit szinte kivétel
nélkül a motívum előtt festette meg, e vízióból költői
látomásokat varázsolt a vászonra.
Szimbolikus tartalom.Formálása, színezése,
szerkesztése önkényes, előadása, ecsetjárása szenvedélyes, oldott,
sokszor szabados.Főművének A Naptemplom
Baalbekben című művét tartotta. Színei ragyogóbbak és árnyaltabbak
mint eddigi képein. Már itt is megjelenik a cédrusfa ami később nagy
jelentőségű lesz: Zarándoklás a cédrusokhoz, Magányos cédrus. Ez
utóbbin nyilatkozik meg Csontváry nagysága. Utolérhetetlenül gazdag a
színharmónia.A
Mária útja Názáretbe
című festményen új elem jelentkezett Csontváry stílusában, a
síkszer komponálás és dekorativitás.Kiemelkedő műveit három
csoportra lehet felosztani: lírai hangulatú képek, monumentális képek,
emberábrázolás.Technikailag
a képek igen
változatosak. Kisebb vásznait általában terpentinnel hígított
olajfestékkel készítette, de - főleg nagyobb vásznain - gyakran
hígítás nélkül, vastagon rakta fel festéket. Néha egészen
pasztózusan: domborműszerűen mintázott festékkel, máskor meg
leheletfinoman lazúrozás technikáját alkalmazta.Csontváry jelkép és
szimbólum világa
Cédrus: magány, méltóság
– egyedül van, de nagyon erős, hatalmas, értékes
Zarándoklás a cédrushoz: azt szerette volna, ha szeretik.
Hegyen körbeállt cédrus: a magaslatokon imádták a pogány
istenségeket.
Paradicsommadár: gőg, büszkeség.
Kút: nagy, hosszú – méltóságteljes magányt jelképezi, a víz az
inspiráló példa. Büszkén vállalja az elszigeteltséget.
Tengerpart: üres magány, mint a hajnal, a mozdulatlanságban van magány,
de a hajó nem tűnik magányosnak, mert tombol a tenger.
Mecset: méltóságtejesen kiemelkedik
A magányos fák mindenhol ferdén, torzul állnak, de van bennük
tekintély – ő a zseniális korcs. |