   
Rippl-Rónay József
(1861, Kaposvár - 1927, Kaposvár)
A modern
magyar festőművészet egyik vezéralakja. A francia posztimpresszionisták, az ún.
Nabis-csoport tagja, a posztimpresszionista és szecessziós törekvések legjobb magyar
képviselője. Művészetét gazdag színvilág, bátran stilizáló vonaljáték,
dekorativitás jellemzi. 1882-ben Zichy Ödön családja házitanítójaként Szurdon és
Kalksburgban élt. 1884-ben iratkozott be a müncheni akadémiára, de 1887-ben már
Párizsban volt. Két éven át Munkácsy Mihály mellett dolgozott, egy ideig hatása
alá is került. Bekapcsolódott a francia modern művészeti életbe is. Francia nőt
vett feleségül, Lazarine Baudriont.
1889-től alakította ki saját formanyelvét,
elszakadt a Munkácsy-hatástól. 1889-ben festette Nő fehérpettyes ruhában c.
posztimpresszionista képét Whistler hatása alatt. Nagy hatással voltak rá az
impresszionisták. Csatlakozott a Nabis nevű művészcsoporthoz. Ezekben az években került barátságba Maillollal a kiváló szobrásszal, akivel
1892-ben közös műterme is volt és később nagyszerű portrét is festett róla
(Párizs, Modern Múzeum). Egészen 1901-ig dolgozott Franciaországban. Itt alkotta
ifjúkori fő műveit, az Ágyban fekvő nőt, a Párizsban is nagy sikert aratott
Öreganyámat (1892, Magyar Nemzeti Galéria), a Kuglizók c. dekoratív ritmusú képét
(1892, Magyar Nemzeti Galéria). Ekkori művei a Nabis-csoport munkásságának szerves
részét alkotják. Ebben a korszakában a színeket korlátozta. Jóformán csak
fehérrel és feketével festett. Képeinek nem volt tere. Alak és háttér síkszerű
dekoratív egységbe forrott. Ez a stílusa érett tovább lassan színesebbé a
következő években, Párizsból több ízben hazalátogatott, 1895-ben festette Apám,
anyám c. kettős mellképét, majd két év múlva a Szüleim negyven éves házasság
után (Budapest, magántulajdon) c. művét.
1896-97-ben
Andrássy Tivadar részére szecessziós stílusú modern intérieurt tervezett. Ezekben
az években többször szerepelt párizsi kiállításokon is. 1899-ben
Dél-Franciaországba ment, ahol felfedezte a színeket. Képein megjelent a határozott
távlat, nagyvonalú tájképein ecsetjárása szabadabb, faktúrája érdekesebb lett. A
századforduló után hazaköltözött. 1900 decemberében műveiből kiállítást
rendezett, de a magyar közönség még nem értette meg munkáit. 1901 nyarán
Belgiumban, majd Oroszországban járt tanulmányúton. Művészetében fekete
korszakát (Érdekelte a fekete és szürke szín, mit hogyan lehet velük
megfesteni. Néhány olajképénél az erős fekete kontúrokat
lazán, hígan festett színfoltok veszik körül, a képek alaphangulata szomorúságot
áraszt.) dekoratív szecessziós színvilág, majd a friss pasztelltechnikával készült
impresszionisztikus forma váltotta fel. 1904-ben festette Amikor az ember
visszaemlékezéseiből él... c. művét (Magyar Nemzeti Galéria), amelyre 1906-ban
társulati díjat kapott.
Az
1906-os Könyves Kálmán cégnél
rendezett kiállításának már nagy sikere volt. Ez időtől többnyire Kaposvár
mellett, az ún. Róma-villában
dolgozott. Ott festette pointillista-szecessziós képeit. Apró, mozaikszerű pontokból
állította össze. Ezt a korszakát a vattaszerűen szabdalt, foltos
festékfelrakásokról kukoricás-nak nevezte el. A kornak fő műve az Apám
én Piacsek bácsi vörösbor mellett (Magyar Nemzeti Galéria). 1912-ben készítette az
Ernst Múzeum nagyméretű üvegablakát. Részt vett a Magyar Impresszionisták és
Naturalisták Köre (MIÉNK) alapításában, a Nyugat mozgalmában. Ady barátja volt.
1914-ben Párizsban a I. világháború kitörésekor internálták, csak 1915 februárban
tért haza. Az internálásban készített rajzait 1915-ben az Ernst Múzeum mutatta be. A
háború után alkotta nagy erejű íróportréit (Móricz,
Babits, Szabó Lorinc stb.), a háború után színezése plain airré, előadása
impresszionistává vált. 1926-ban a Uffizibe került Önarcképe. Emlékezései 1911-ben
és 1957-ben jelentek meg.
Rippl
Rónai képi világa
Témák: fiatal és idős nők (anyja,
nagyanyja), életképek, portrék, tájképek, enterior (lakás: meghitt hely, ahol
pihenni lehet, a lakásnak derűsnek kell lenni, megnyugtatónak)
Eleinte
a körvonalra helyezte a hangsúly,
később pedig a térbeliségre.
Nyitva
van a kép két oldala, a középpont
felé sűrűsödnek a motívumok, szeretetteljes arcok, összekulcsolt kezek. Családias
meghittség jellemzi. |