Stanza della Segnatura
1508-ban érkezett Rómába, és II. Gyula
pápától, a vatikáni teremsor, a Stanzák kifestésére kapott megbizatást,
amelyben a világ egyik legtöbbet csodált, legnagyobb hatású freskósorozatát
hozta létre. A Stanza della Segnatura-t könyvtárnak építették, de ez volt az a hely ahol aláírta az egyházi udvar rendeleteit. Innen ered a neve is. A Stanza della Segnatura mint hatalmas nyitány a Teológia, a Bölcselet, a Jog és a Költészet egy-egy falat elfoglaló allegóriájával vezet a második és a harmadik teremnek a kereszténység csodáit ábrázoló falképeihez. Az első terem, a Stanza della Segnatura két óriási és két kisebb falfestménye (a Parnasszus és az Erények), a mennyezet képei és a lábazat egyszínű képei 1508-1511 között készültek. A téma fő motívuma a mennyezeten kezdődik. Négy gyönyörű nőalak személyesíti meg a teológiát, filozófiát, költészetet és jogtudományt. Ez a téma aztán kiteljesedik, és részletesen is megtalálható a négy falon. Az oldalfalak óriási freskói közül az egyik az Athéni iskola a másik az ún. Disputa – tulajdonképpen a keresztény vallás diadala. Az egyik az antik filozófiát, a másik a teológiát mint világot mozgató szellemi erőket állítja elénk. Mind a kettőnek lelkes és ünnepélyes képviselői vitákban, eszmecserékben mélyednek el: tömegeik jobbra-balra egyenletesen elosztva, szimmetrikus rendben csoportosítva, nyugodt egyensúlyban helyezkednek el, mint a mérleg két serpenyője. Disputa A terem talán elsőnek elkészült
freskója a Disputa volt. A kép címét félrefordítás eredményezete. Vasari "disputa"
szavát fejtegetésnek kellett volna fordítani, helyette a vita értelemben
terjedt el a cím. Ha figyelmesen megnézzük, azt látjuk, hogy semmilyen
vitáról sincs szó. Éppen a kompozícióban válik érthetővé, hogy az összetartozás,
a kapcsolat a lényeg, és ezt az oltárasztalon álló oltáriszentség testesíti
meg. Az oltáriszentség titka a kép magva. S ez ét szempontból van megvilágítva:
fönn viziószerűen, az égi Szentháromság képviselőivel, lent a gondolat
földi harcosaival, akik elmélyedve vitatkoznak ama vizió lényegéről. Athéni iskola A másik nagy freskó az Athéni
iskola, melynek tárgya a világi tudomány. A némileg félrevezető címet
egy XVII. századi útikönyv adta. A kép valódi jelentését csak a mennyezeti
freskóból érthetjük meg, azon belül is a bájos allegorikus alakból,
mely pontosan a festmény fölött található. Két oldalán a filozófia
definíciója látható, mely nem más mint: "a dolgok ismerete a legfőbb lényegünkön keresztül".
Kezében egy-egy könyvet tart, melyeken "Moralis" és "Naturalis"
feliratok olvashatók. Ezek a filozófia fő ágai, melyeket a képen Platón
és Arisztotelész képvisel.
Az egyik ablak fölött helyezkedik el
a Parnassus, ami a képzelet uralmát dicsőíti, melyben szabadban babérfák
alatt állnak és ülnek szabad szimmetriában a múzsák és költők a hegedülő
Apolló körül. Raffaello az alakokat mesteri módon rendezete el. A hatalmas
abalk köré festett képen természetesnek látszik az ókori és kortárs írókból,
valamint költőkből álló csoport elhelyezése. A mítosz alakjaihoz és az
ókor költőihez a művész odasorolta Dantét, Petrarcát, Boccacciót és Ariostót.
Apollónak ahagyományos lant helyett a renaissancenak ismerősebb hegedűt
adta a kezébe. Jog, erény A jogtudomány ábrázolása 3 freskóra szorult: az ablak fölötti lunettában, az Erő, Bölcsesség és Mértékletesség jelképes szép nőalakjaira és az ablak két oldalára a Világi és egyházi törvénykönyv átadására. Mennyezet: Mint ahogy madonnáiban a fiatal istenanya
eszményét teremtette meg
|