Színeiben
már a manierizmus stílusához igazodik Tiziano is. És mint a reneszánsz
és a barokk közötti rövidke életű, de létező stílust, nem
hagyhatjuk említés nélkül. Istennője az örök nő: a divathölgy.
Itt a női test meghatározott eszménye a természetellenesen hosszú végtagok,
a képtelenül karcsú test, és az öntudatosan elegáns testtartás
jellemzik. A kéz meg a láb túl finom a tisztességes munkához, és a
fej kisebb annál, semhogy egyetlen gondolat is beleférne. Ebben az arányrendszerben
a klasszikus normát olykor tudatosan elvetik.
A
szín és fényfestés folytatója a cinquecento második felében alkotó
Tintoretto, aki szintén
Velence festője lett, de ő már inkább manierista. Neves műve a
Zsuzsanna a fürdőben című kép.
Páratlan
az a változatosság és kecsesség, amellyel a női akt a XVI. sz-i
Firenze és Velence szobrászatában megtestesül. Az antik hagyomány és
az emberi anatómia egyformán tökéletes ismerete lehetővé tette a kor
szobrászainak, hogy a test tényeit tökéletes szabadsággal közelítsék
meg vagy rugaszkodjanak el tőlük.
Velencében
alapjában véve Giorgione széles, ovális formáit őrizték, de a
firenzei nagyhercegeknek dolgozó szobrászok vakmerőbbek voltak. Ezt három
bronzszobor jellemzi legjobban. Az egyik Stoldo
di Lorenzó Vénusza, arányaiban és könnyelmű érzékiségével
majdnem hellenisztikus. A másik Ammanatié,
melynek teste megnyújtottabb, és a test alaposabb megfigyeléséről tanúskodik.
A harmadik Calamecca műve, melyből csaknem teljesen hiányzik a közvetlen
érzékiség, és helyét a tömegével gyártott, manierista aktok szokásos
eleganciaképe foglalja el.
Giambologna aktjai
valószínűleg messzebb vannak a realitástól, mit bármi az antik művészetben.
Asztronómiájának alakja annyira végleges, hogy utánzatok százaihoz
vezetett. Ezek azonban mind esetlen vagy dilettáns munkák az eredetihez
képest. Ez a disegno utolsó győzelme az itáliai művészetben, és talán
nem véletlen, hogy nem itáliai művész vitte végbe. Giambologna
hatalmas termelékenységében megmutatkozott északi energiája, és az a
szellemi tágasság, amely legapróbb bronzalakjainak is nemességet kölcsönzött.
Az
ellenreformáció és a tridenti zsinat által kimondott elvek
megteremtették a barokk stílusát, melyek jellemzője, hogy a művészetet
az egyház szolgálatába állítja, amennyiben a hívek visszahódítása
érdekében egyfajta reprezentációt céloz. Viszont a meztelenséget,
annak megjelenését a művészetben nem tartották kívánatosnak. De a
VII. sz-ban a Szentség diadalát még összeegyeztethetőnek tartották a
természeti rendbe vetett hittel, és ez minden jelenséget rendkívüli
teljességgel ruházott fel.
|