   
Ugyan
ennek a kornak a művésze Raffaello is. Az eszményit az érzékeken keresztül tudta
megragadni. A harmónia, amelynek révén az emberi fajt szeretetre méltó
tökéletességgel ruházta fel, sohasem volt tudatos számítás eredménye.
Ő így érzékelte az emberi testet. Arra született, hogy ő legyen Vénusz
legfőbb mestere. De ezt csak rajzaiból tud-hatjuk, mivel megbízóit oly
hűségesen szolgálta, hogy sohasem festette meg a tökéletes Vénuszt.
Egyetlen, igen korai képén mutatkozik meg az igazi raffaellói akt, ez
pedig A három grácia. Ezek a gömbölyded testek érzékiek, képesek gyönyörködtetni
a nézőt. Raffaello művészetében magától jött a takarékos díszítés,
a megszakítatlan körvonal és a lényegre törés, amely itt is
megmutatkozik.
A
pápai lakosztály dekorálásakor a Megkísértés jelenet ábrázolása
mutat aktot. Itt Leonardo Léda-tanulmányiból meríti a mintát Éva
alakjához. Ám, ahol nem tudja teljesen átvenni a leonardói testtartást,
mint pl. a bal kéz mozdulata vagy a fej elhelyezése a vállakon, az alak
ritmusa megtörik. Ez bizonytalanságot mutat, amely abból ered, hogy
igen kevés alkalma volt Raffaellonak a női testet tanulmányozni.
A
Galatea Raffaello legtudatosabb és legválasztékosabb kompozíciója. A
klasszikus legenda szerint alakította a képet: kellően szép modellt
nem találván sokaknak a legszebb részét használta fel. Valójában
nem a természet ihlette, hanem más műalkotások. A felső része megtalálható
egy siennai Néreida-szarkofágon, de az egész alak valójában egy
Capuai Vénusz-típusból ered, amelyhez Raffaello hozzátette egyik
szentjének fejét, amely itt fölnéz az égbe azzal a fejtartással,
ahogy Pisano egyik Vénusza. E mű csupán része egy térkitöltő dekorációnak,
annak térkitöltő szimmetriája határozza meg.
Ahogy
a reneszánsz művészek áltakában, Raffaello sem vonta ki magát az
antik hatás alól. Rajzokat készített az akkor előkerült Belvederei
Apollónról, melynek ritmusa, a mozdulat kecsessége felismerhető
legnemesebb alkotásai némelyikén. De ahogy sohasem utánzott egy formát
közvetlenül, a Stanza della Segnatura három Apollónja is a saját
teremtménye, és az Athéni iskolának az az alakja, amelyiket egy falmélyedésben
álló antik szobor ábrázolásának szánt is szerkezetileg különbözik
az antik művészettől.
A
vállak síkjában a quattrocento egyfajta energiajelképet fedezett föl.
Van ebben a formában valami nagy, kérlelhetetlen szögletesség, ami
eredendően firenzeinek látszik, legnagyobb képviselője azonban az
umbriai határvidékről származó Signorelli, aki az emberi test új architektúráját fedezte
fel. Ellentétes tömegek, úgymint váll és tompor, mellkas és has
leegyszerűsítése meghökkentő plasztikai
erőt ad aktjainak. Nem igyekszik őket a szépség hordozóivá tenni, az
izmok és az inak hangsúlyosak.
|