Vissza a folapraStílusokTechnikákMi a muvészet?

Francisco Goya (1746-1828)

1746-ban született Spanyolországban Fuendetodos-ban. Zaragozában José Luzán festő segédje lett. Madridba ment. Akkoriban a madridi udvarban volt Giambattista Tiepolo és Anton Raffael Mengs, mindketten nagy hatással volt Goyara. Nem vették fel az Akadémiára. 1770-ben Itáliába ment. 1771-ben visszatért Spanyolországba, két év múlva megházasodott.

Művészi indulása lassú volt. Elismerést csak az 1780-as években kapott. A Madridi Akadémia tagjává választották. 1789-ben IV. Károly mellett királyi festő lett.

1790-től portrékat és elképzelt kompozíciókat festett.

1793-ban megbetegedett, és maradandóan megsüketült. Egyre inkább befelé forduló és félelmetesen gazdag képzelőerőről tanúskodó művészi hajlamát nem értékelték nagyra kortársai.

1798-ban azt a feladatot kapta, hogy ő díszítse freskókkal a madridi S. Antonio de la Florida templom falait.

Goya kései képeinek a komorsága kifejezi a VII. Ferdinánd restaurációját követő félelmetesen fojtott spanyolországi légkört.

1819-ben újra megbetegedett.

Párizsba ment és a litográfiával kísérletezett. 1826-ban hivatalosan lemondott az udvari festő címről.

1828-ban halt meg.

Goyát a korszak legnagyobb európai festőjének tartják. Az 1780-as években vallásos képekkel aratott sikert. Művészetfelfogásában döntő szerepe volt betegségének, elmélyítette benne az emberi élet fájdalmának és szenvedésének a tudatát, és ennek következtében fokozatosan komor és vészterhes témák felé fordult.

Kettős arculatot mutat azon a két fő területen amiről leginkább ismert, azaz a portréfestésben és a fantázia világában: egyrészt kötődik a múlt nagy mestereihez, másrészt megdöbbentően eredeti. Azt vallotta, hogy nincs értelme annak, hogy az ecset többet lásson mint ő. A természetben nincsenek vonalak.

Goya szemben természet sötétebb oldalát a Caprichos című rézkarcsorozatban kezdte megjeleníteni. Az effajta témák az úgynevezett fekete festményeken teljesedtek ki, amelyeket saját háza falára festett, majdnem végzetes betegségéből való felgyógyulása után. Ijesztő rémítő jeleneteket festett.

Rajzait, tintával, ceruzával és vízcsepptechnikával készítette.

Képei: Madrid (Madrid elfoglalása utáni felkelés vérbefojtása), A felöltözött Maya, A meztelen Maya, IV. Károly és családja