A trecento szobrászata
Szinte áttekinthetetlen a szobrászati munkák tömege, mely ez időben
Olaszországban Andrea
di Ugolino Pisano: Giotto művészeti elveit valósítja meg a
plasztikában. Leghíresebb műve a firenzei baptistérium déli érckapuja. Keresztelő
Szent János történetét beszéli el. Elbeszélő ereje egyenrangú Giottóéval; csak
eredetisége kevesebb; egyes jelenetei hatnak, mintha giotto-rajzok áttételei volnának. Ha Andre a trecento első nemzedékének, Giotto és társai komoly férfias művészetének képviselője, Nino a második nemzedék érzelmes, poétikus irányának kifejezője a szobrászatban. Egyénisége leginkább kedves, gyengéd Madonnáiban tükrözodik. A trecento e dekoratív tendenciájú második nemzedékének legkitűnőbb képviselője Andrea di Cione, művész nevén Orcagna. Szobraiban sok érzés, lágyság van. A firenzei Orsanmichele tabernaculumát ő díszítette domborművekkel. E dekoratív iránynak folytatói egyrészt, másrészt egy új realisztikus érzés hírnökei: Giaconello és Pierpaolo delle Massegne velencei szobrászok kiknek működése már a trecento végére esik. Fő művük a bolognai San Francesco nagy marványoltára. E gyakran meglepően valóhű, egészen reneszánsz jellemű szobrokkal díszített alkotás méltóan zárja be a trecento szoborműveinek hosszú sorát. |