   
Rézkarc
A sokszorosító grafikai eljárások közös
vonása, hogy a papíron először képtervet készítünk, mert a rajz végleges
kialakítása a különböző anyagú nyomóformákon, az ún. dúcokon történik.
A legrégibb anyag, amit magasnyomáshoz
dúcnak használtak, a kő. Ezt az anyagot ma már teljesen kiszorította a könnyebben
megmunkálható fa, linóleum és a különféle fémek. A metszésekhez, vésésekhez
acél metszőkéseket és vésőket használunk.
A mélynyomással készült rézkarcok a 16.
sz. végétől jelentettek nagy konkurenciát a fametszettel sokszorosított
könyvillusztrációknak, ezek ugyanis nagyobb tónusgazdagságot és finomabb
megmunkálást tettek lehetővé. Jól felszerelt grafikai műhely nélkül azonban
mélynyomással rajzot sokszorosítani nem lehet. Nyomóformaként általában 1-3 mm
vastag vörösrézlemezt, ritkábban acélt, vasat, sárgarezet vagy alumíniumot
használunk. Kémiai megmunkálással (maratással) készítjük a karcokat.
A művész a rézlemez alapozásába karcolja
rajzát, majd savval maratja a lemezbe a vonalakat, a festéket az így létrejött
vájatokba dörzsöli. Egyik legnagyobb mestere Rembrandt volt.
A rézkarc estében a művész a melegített
sima rézlemezt aszfalt- vagy viaszréteggel vonja be (még a hátlapját is), s amikor
kellően kihűlt, acéltűvel ebbe a rétegbe karcolja bele a rajzot. Ezután savval telt
tálba helyezi a lemezt. Az aszfalt- vagy viaszréteg megóvja a lemezt a sav
hatásától, csak a karcolás helyén keletkeznek kimart árkok. A képet több
fokozatban készíti el a művész oly módon, hogy a vastagabb, erőteljesebb vonalakat
húzza meg először, s ezeket koncentráltabb savval maratja, majd az egyre vékonyabb
vonalakra kerül sor, amelyeket egyre hígabb savval marat ki. Maratás után a
védőréteget eltávolítja, a lemezt újból melegíti, majd festékréteggel bevonja. A
festék betölti a kimart árkokat. A nyomás nedves papírra történik hengerléssel. A
rézkarc előnye, hogy árnyalatokban gazdag kép készítésére ad lehetőséget.
Gyakori, de a rézkarc lényegével és természetével összeegyeztethetetlen; hogy
nyomás után vízfestékkel színezik a képet. Ezáltal ugyanis éppen a hajszálfinom,
bársonyosan könnyű vonalak veszítik el szépségüket.
Az első évszámmal jelzett rézkarc Urs Graf
műve, és 1513-bóI való. Az eljárás legkiválóbb mesterei a francia Callot, az angol
Hogarth és az olasz Piranesi voltak. Máig is utolérhetetlenek Rembrandt művei, aki a
legszélső határig kihasználta e technika lehetőségeit, s festészetével egyenrangú
magasságba emelte a rézkarcművészetet. A rézkarc tág lehetőségeit bizonyítják
Goya híres sorozatai, amelyek kora társadalmi fonákságait gúnyolták ki, és a
spanyol francia háború szörnyűségeit tárták a nézők elé. A XIX. századbán a
svéd Zorn és az amerikai-angol Whistler gazdagította a műfaj kifejező erejét. Meg
kell még említenünk Käthe Kollwitz alkotásait is.
|