[AMT levelező lista] Stuttgarti egyetem tapasztalatok
Antali Máté
antali.mate at sze.hu
2022. Nov. 21., H, 11:43:40 CET
Kedves Kollégák!
Múlt héten hétfőn-kedden a stuttgarti egyetemen voltam kutatással
kapcsolatos egyeztetésen. Sokat beszélgettünk a helyi oktatási dolgokról
is. Úgy gondoltam, néhány dolgot összegyűjtök és megosztok, háta tanulságos
lehet látni, milyen hasonlóságok és különbségek vannak.
- Több más német egyetemhez hasonlóan két, párhuzamosan működő műszaki
mechanika tanszék van, egy "Műszaki és Numerikus Mechanika Intézet
<https://www.itm.uni-stuttgart.de/institut/team/>" (inkáb szilárdságtani)
és egy "Nemlineáris Mechanika Intézet <https://www.inm.uni-stuttgart.de/en/>"
(inkább mozgástani). Egyes tárgyakat felváltva, másokat megosztottan
tartanak.
- A viszonylag több tanszék oka, hogy úgy tűnik, a magyar viszonyokhoz
képest a tanszékek nagyon centralizáltan a Professzor személye köré
szerveződnek.
- Doktorandusz hallgatĂłja csak professzornak lehet.
- A PhD elvégzéséhez legfeljebb 6 év áll rendelkezésre. Ez több, mint a
jelenlegi magyar, de ha nem végez valaki, beadhatja később, de nem maradhat
az egyetemen alkalmazott.
- Ott is fennáll, hogy 2-3 szoros különbség van az egyetemi és ipari bérek
között. Viszonylag sokan végeznek PhD-t, de nagyon sokan elmennek céghez,
nehéz ott tartani a fiatalokat.
- Ha valaki az egyetemen Ărja a PhD-t akkor a magyarhoz hasonlĂł
követelmények vannak (ha jól emlékszem, 3 db cikk, amiből legalább 2
nemzetközi folyóiratcikk impakt faktorral), ez egyetemenként változik.
- De lehet cĂ©gnĂ©l is PhD-t Ărni, ugyanazt a vĂ©gzettsĂ©get adja, viszont nem
kell egyálalán publikálni. Ezért a német "ipari" PhD-t általában nem
fogadják el más országokban. (Ha jól tudom, volt ebből nehézség egyes győri
Audi-vezető esetén is.)
- A négy alaptárgy ugyanaz mint nálunk: Statika, Sziltan, Mozgástan,
Rezgéstan (Műszaki Mechanika 1-4
<https://www.inm.uni-stuttgart.de/en/teaching/>), 4 féléven keresztül,
nagyobb óraszámban (pl. Statika heti 8!!). Miközben Stuttgart ipari város,
autógyárakkal (pl. Mercedes), jó egyetemi-ipari együttműködésekkel. Ezt jó
lehet tudnunk példának, érvnek, ha a követekző évekbek az egyetem egyes
szereplői ismét a mechanika csökkentése mellett érvelnénk. Erős mechanika
nélkül nincs jó gépészmérnökképzés.
- Prof. Leine, akivel beszĂ©ltem, az elĹ‘adásokat kĂ©zĂrással Ărja, de
digitalizáló táblán. A fájl megsztott, közben a teremben egy PhD hallgató a
jegyzet alapján ellenĹ‘rzi, Ă©s ha kell javĂtja az elĂrásokat. Érdekes
megoldás...
- Nagyon érdekes, ahogy a műszaki kar orientálja az egyes képzéseit, érdmes
megnézni az ezen az oldalon található diagramot:
https://www.f07.uni-stuttgart.de/studium/
a három kapcsolódó területtel (Matematika, Természettudomány,
Gazdaságtudomány)
- A helyi Műszaki Kar BSc képzései itt találhatóak:
https://www.f07.uni-stuttgart.de/studium/studiengaenge/
- A helyiek saját bevallása szerint a hagyományos Gépészmérnök képzés mellé
létrehozták annak átkozmetikázott "klónjait" (Mechatronika, Műszaki
Kibernetika), hogy próbálják vonzani a hallgatókat. Bár az ipar továbbra is
igényli, a jó, hagyományos Gépészmérnök végzettségű hallgatókat, a diákok
részéről megfigyelhető az érdeklődés csökkenése (hallgatói létszámban is),
miközben többen érdeklődnek pl. az informatika területe felé.
- az egyeteme kampusza a '60-as években épült, vannak hasonlóságok
stĂlusban az SZE Ă©pĂĽleteivel. DE: Ă©rdekes, hogy ott belĂĽlrĹ‘l nagyon szĂ©pen
felĂşjĂtották az Ă©pĂĽleteket, kĂvĂĽlrĹ‘l meg elĂ©g lepukkantak... Pont fordĂtva,
mint nálunk. :-)
Ezek jutnak most eszembe a beszélgetésgekből.
Üdvözlettel:
Máté
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://www.sze.hu/pipermail/amt-l/attachments/20221121/b238611d/attachment.html
További információk a(z) amt-l levelezőlistáról