 |  | |
| Az írásvetítő transzparensek a tanítási folyamat irányítását, a téma tartalmi feldolgozását segítő eszközök. Elsősorban az értelmi nevelést szolgálják azáltal, hogy információt közölnek, elősegítik a megértést, a bevésést miközben alkalmat adnak az analízis és szintézis széleskörű megvalósulására.
A bemutatáshoz szükséges eszköz (hardver) az írásvetítő. A gyártó cégek az írásvetítő-készülékek különböző szerkezeti megoldásait, formáit kínálják. Elsősorban frontális osztályfoglalkozás keretében alkalmazzuk, demonstrációs igények kielégítése során.
Különböző tantárgyakhoz számos központilag előállított transzparens áll rendelkezésre. Ezek többségéhez nincs tanulói segédanyag, így annak megtervezése a szaktanár feladata (feladatlap, munkalap, sokszorosított mellékletek stb.).
Nem járunk messze az igazságtól, ha a transzparensekkel való tanítási tevékenységet egy olyan lineáris rövid programnak tekintjük, melynek információhordozója:
a transzparens + tanári magyarázat + tanulói segédanyag.
Míg az első két komponens információt közöl, addig a harmadik a tanulói aktivitás és kreativitás bázisát képezi, amely nemcsak az órai feldolgozás alatt működik, hanem az otthoni tanulást is jelentős mértékben segíti.
A transzparensek óraközi felhasználását, illetve az alkalmazott fajtákat elsősorban a feldolgozandó tananyag tartalmi és tanítási sajátosságai együttesen határozzák meg.
Főbb fajtái: az egylapos, többlapos és mozgás bemutatására alkalmas transzparensek, illetve transzparens-sorozatok.
1.Egylapos transzparensek
Technikailag tekercs és lapokra vágott fóliákkal egyaránt megoldható. Ma már a fóliák zömmel A/4-es formátumban, 100-as csomagolásban kaphatók, amelyekre fekete/fehér, illetve színes fénymásolatokat is lehet készíteni. A számítógépes szövegszerkesztők segítségével, gyakorlatilag házilag is rendkívül jó minőségű, professzionális transzparensek állítható elő.
Három funkcionális változata van:
a.Önálló és takarásos transzparens
Vonalas ábrát, vázlatot, rajzot, szöveget vagy fényképfelvételt tartalmazhat. Közös sajátosság, hogy a feldolgozandó témához szükséges összes vizuális információ megtalálható a transzparensen.
Felhasználásuk csak annyiban tér el, hogy míg az önálló transzparensen elhelyezett információkhoz egyidejűleg jutnak hozzá a tanulók, addig a takarásos változatnál egyszerre csak egy-egy része válik láthatóvá és képezi a tanítás tárgyát. Az előre tervszerűen elrendezett anyag alkalmas sorrendű takarása lehetővé teszi a téma vizuálisan is jól elkülönített lépésekben való tanítását.
b.Segédtranszparens
Rendszerint nem tartalmaz önállóan tanítható információkat. Általában más transzparensek kiegészítő eleme (pl. előre elkészített táblázat, négyzetrács, mérőskála, koordináta-tengely stb.), esetleg a tanítás során készülő transzparens ( táblavázlat, mérés, függvényábrázolás stb.) előrerajzolt elemei.
c.Kiegészíthető transzparens
Önálló, tanításra alkalmas információs bázissal rendelkezik, de nem tartalmazza a téma teljes körű feldolgozását. Didaktikailag előre jól megtervezett hiányokkal, kiegészítési lehetőségekkel rendelkezik, amit a tanulók és a tanár közös munkával végeznek el. Jelentősége főleg ott van, ahol maga a kiegészítő tevékenység is informatív jellegű a végeredmény mellett.
2.Többlapos transzparensek
Az egylaposhoz képest dinamikusabb szemléltetést tesznek lehetővé, illetve módot adnak az összetettebb problémák megtanításának differenciált megoldására is. Igen alkalmasak az induktív és deduktív fogalomalkotás előkészítésére, miközben jól fejlesztik a tanulók emlékezőkészségét és absztrakciós képességét. Jellegüknél fogva az ismeretközlés mellett a tanulásirányítás összetett feladatkörét is ellátják. Tervezésük során ezért a megismerés életkori sajátosságait is fokozottan szem előtt kell tartani.
Két funkcionális csoportja van:
a.Kényszer sorrendű transzparensek
Szerkezetileg könyvszerűen egymásra lapozható fázisképek sorozatából tevődnek össze. Általában időben lejátszódó jelenségek, valamilyen logikai viszonyban lévő tények vagy strukturális kapcsolatok elemzése során használjuk. Természetesen az anyag csak egyféle feldolgozási sorrendjét teszi lehetővé.
b.Kötetlen, illetve félkötött sorrendű transzparensek
Az elnevezés is mutatja, hogy tervezéskor nemcsak egyféle feldolgozást (bemutatási sorrendet) engedünk meg, hanem többfélét is. Ha a lehetséges sorrendek előre megadhatók, akkor szerkezetileg félig kötött rendszert alakíthatunk ki. A kötetlen sorrendű transzparenseket akkor alkalmazzuk, ha téma felépítésének sorrendje egészében esetleges. Nagyon alkalmasak a divergens gondolkodás fejlesztésére.
3.Mozgás bemutatására alkalmas transzparensek
Olyan önálló transzparensek, amelyeken az ábrázolt folyamat, jelenség, szerkezet bizonyos elemei más kisegítő tartozékok hatására mozgás illúzióját keltik (pl. folyadékáramlás, elektronok áramlása stb.). Nem tartoznak ebbe a kategóriába az írásvetítő segítségével bemutatható modellek, kísérleti berendezések, applikációs egységek.
Két megvalósítási módszer érdemel figyelmet. Az egyik az ún. polarizációs módszer, ahol a polárszűrő folytonos működése következtében a képen látható "fény- maximumok" és "fény-minimumok" úgy tolódnak el egy irányba, hogy az mozgásérzetet kelt a szemlélőben.
A másik közismert megoldás a folyamatosan haladó segédraszter fólia alkalmazása, amelyre sűrű párhuzamos fekete vonalak vannak felfestve. A rajzon található ferde vonalkázat (satírozás) dönti el, hogy a szemlélőben milyen irányú mozgás illúzióját kelti a működő berendezés.
Felhasználását a működési elv határozza meg. Általában időben vagy térben változó, illetve lejátszódó jelenségek bemutatására alkalmazható előnyösen.
4.Transzparens sorozat
Egy nagyobb tanítási egységhez illeszkedő, rendszerint több tanítási órát is átfogó, tartalmilag, módszertanilag összefüggő transzparens-együttest sorozatnak nevezünk. Ha módunkban áll, célszerű a házi készítésű egyedi transzparenseket is teljes körű sorozattá szervezni.
A sorozat fontosabb kritériumai a következők:
>>tartalmilag összefüggő legyen,
>>módszertanilag homogén rendszert alkosson,
>>az oktatási cél és a tantervi célok legyenek összhangban.
Az ilyen kritériumok szerint fejlesztett rendszernek számos előnye van a tanítási-tanulási folyamat eredményessége szempontjából. Így jelentősen csökkenthető a redundáns információk mennyisége a megszokott és a már ismert feldolgozási módszer következtében. Informatív tulajdonságokkal ruházhatók fel a konzekvensen alkalmazott színek, jelek, jelrendszerek.
Szólnunk kell végül néhány gondolat erejéig a transzparensek formai és tartalmi követelményeiről. Tesszük ezt azért, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy a tanárok előszeretettel alkalmazzák a saját készítésű transzparensek különböző fajtáit, ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy az elkészített fóliák az elvárt követelményeknek sokszor nem felelnek meg.
Formai követelmények:
>>esztétikus elrendezés
>>a színek illeszkedjenek az egységes jelrendszerhez
>>a rajzok, szövegek, képek esztétikusak legyenek
>>csak hibátlan transzparenssel dolgozzunk!
Tartalmi követelmények:
>>legyen rajta a lényeges információ,
>>kapcsolódjanak szorosan a tartalomhoz, a tanulói segédanyaghoz,
>>a feldolgozási szisztéma illeszkedjen az oktatási célkitűzésekhez
>>a tantervi előírásokhoz és a tanulók életkori sajátosságaihoz, tartalmilag kifogástalan, feldolgozási módszerét tekintve kipróbált és bizonyíthatóan bevált legyen.
A transzparensek felhasználása minden esetben tanári magyarázattal párhuzamosan történik. A tanulók aktív részvételét, a figyelemfelkeltést a tanár lényegkiemelő rámutatással, kérdésekkel és ezek megbeszélésével tudja biztosítani.
|
|
|