KURZUS: Oktatástechnológia
MODUL: TANESZKÖZ-RENDSZEREK

Számítógéppel támogatott oktatás; a multimédia alkalmazhatósága

Tanulási útmutató
  Ebben a leckében a számítógépes oktatás jellemzőiről és a T-T folyamatra vonatkozó előnyös tulajdonságairól lesz szó.
A lecke eredményes feldolgozásához és a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassal el az írott anyagot.
Tanulmányozza és ismerje meg a leckében szereplő tényeket, fogalmakat és összefüggéseket, valamint ezek könnyebb megértésére szolgáló magyarázatokat, ábrákat.

A lecke végén önellenőrző teszt található, melynek segítségével informálódhat a hallgató, hogy milyen mértékben sikerült elsajátítani a közölt tananyagot.
A teszt kitöltése után rögtön látható a helyes válasz.

Minden modulhoz tartozik felhasznált irodalomjegyzék, amely összegyűjti az adott témához tartozó irodalmakat. A hallgató a lecke tananyagtartalmán kívül, az ajánlott irodalmak áttanulmányozásával mélyítheti ismereteit.
1. Célok és követelmények:
  A lecke tanulása során törekedjen arra, hogy a tanulási célok és az elvárt követelmények teljesítéséhez az alábbi kérdésekre/feladatokra kell Önnek majd egyértelmű és szakszerű választ adni:

-Ismerje, tudja kiválasztani a CAI és CMI jellemzőit.

-A CAI program típusaira tudjon példákat mondani.

-Tudjon érvelni példák alapján, a számítógépre épített képzés mellett, illetve ellen.

-Tudjon összeállítani a tanári előadást segítő számítógéppel támogatott MM anyagot egy választott tananyaghoz.

-Tudjon összeállítani egy, az önálló tanulást segítő számítógéppel támogatott MM anyagot egy választott tananyaghoz.

-Tudjon egy választott előadás anyaghoz készíteni egy PPT prezentációs anyagot.
2. Összefoglalás:
  A lecke tartalmi anyaga az alábbi lényeges részeket dolgozza fel:
  >>Begyakorló programok

>>Ismeretközlő, tanító programok

>>Problémamegoldó (felfedeztető) programok

>>Szimulációs prgramok

>>Játékprogramok
A tananyag tartalma
  Napjainkban a közoktatás gyakorlatában rohamos fejlődésnek indult a számítógépes oktatás. Körülbelül 1960 óta próbálják ki és alkalmazzák sikeresen a számítógépes oktatást, a CAI-t ( Computer Assisted Instruction). Ennél a párbeszédes módszernél a tanuláshoz szükséges információkat a számítógépben tárolják, s ezt követően az erre kifejlesztett számítógépprogramok (szoftverek) végzik a párbeszédet, biztosítva ezzel az interaktivitást.

A CAI szoftver jellemzői tehát, hogy az oktatás párbeszédes formában folyik, amelyhez "profi" programokat kell készíteni. Tekintsünk át röviden néhány CAI program típusát:
1.Begyakorló programok
  Valamely megszerzett készség használatában való ügyességet fokozzák. A helyes válaszokat megerősítik. A tanulóknak a begyakorlást addig kell végezniük, míg a kívánt szintet el nem érik. A számítógép figyelemmel kíséri a tanuló teljesítményét, majd pedig közli az elért eredményeket, adatokat és típushibákat.

A begyakorló programok célja, hogy a korábban közölt ismereteket megerősítse.
2.Ismeretközlő, tanító programok
  Célja: a tanulók segítése az új ismeretek szerzésében. A számítógép szerepe az oktatás és számonkérés. A program az ismeret-feldolgozás szabályainak megfelelően tényeket, fogalmakat, összefüggéseket közöl, majd pedig a szerkesztett kérdésekkel teszteli a tanulók tudását.
3.Problémamegoldó (felfedeztető) programok
  A tanuláshoz az induktív megközelítést használják: a program problémákat mutat be, amelyet a tanuló a fokozatos megközelítés, próbálgatás módszerével old meg. A tanulónak feladata, hogy a megoldásra egy algoritmust dolgozzon ki és azt tesztelje le.

A feladat megoldásához a számítógépet, mint adatbankot is használhatja, kérdéseket tehet fel. A program fejleszti a tanulók problémamegoldó képességét és a kutatói attitűd kialakítását is megkezdi.
4.Szimulációs programok
  A tanuló a valóság egy mesterségesen előállított másával áll szemben. Lehetővé teszi a gyakorlást költségek, veszélyek kockázata nélkül. Alkalmazható akkor is, ha a folyamat túl gyors, bonyolult vagy nincs hozzá eszköz stb. A számítógép segítségével visszaadható a kísérletezés izgalmassága, élménye. Nagymértékben segíti a gyors megértést és ezáltal a biztosabb rögzítést.
5.Játékprogramok
  A játékprogram szimulációs elemet foglal magában, de nélkülözheti is azt. A játék lehet oktató vagy nem oktató jellegű, attól függően, hogy kapcsoljuk-e valamilyen oktatási célkitűzéshez. Oktatási célokra használt játékprogramok hasznosak kiváltképpen a motiváló erejük miatt.

Az oktatásban a számítógép alkalmazása területén számos vizsgálatot, kísérletet végeztek és végeznek az optimális alkalmazás lehetőségeinek felkutatására. Ennek eredményeként a számítógéppel irányított oktatás (CMI= Computer Managed Instruction) egyre inkább premier-plánban van.

A CMI-nél a számítógép nem közvetlen oktatókészülékként jelenik meg, hanem segítséget nyújt az oktatás szervezésében-, mégpedig olyan módon, hogy memóriájának tárházából kérésre mindazokat a segédleteket (irodalom, audiovizuális oktatási eszközök, tantervek, oktatási vázlatok stb.) rendelkezésre bocsátja, amelyekre a felhasználónak/oktatónak szüksége van.

A CMI azonban azt is jelenti, hogy a számítógép rutinszerűen ellenőrzéseket végez, diagnosztizáló eljárásokat hajt végre, amelyek egy tanuló tanulási viselkedésével, tanulási előtörténetével, tanulási tapasztalatával kapcsolatosak és ebből az egyénre szabott utasításokat adhat a tanuló vagy a hallgató tanulási előrehaladása számára.

A nagy teljesítményű, pl. a Pentium gépek megfelelő konfigurációval alkalmasak a számítógépes multimédia előállítására, illetve alkalmazására. Az interaktív számítógépes oktatórendszerekkel a szöveges és képi információkat az ún. programozott oktatás elvei alapján dolgozhatjuk fel. Idesorolhatjuk a programozott szimulációkat is. A tanuló itt az ún. kritikus döntési pontoknál a szimulált problémamegoldás, kísérlet stb. további folyamatáról szabadon dönthet. A felfedező szimulációnál a tanuló még további folyamatot befolyásoló lehetőségekkel is rendelkezik, s így a továbbiakat aktívan és sok irányban befolyásolhatja.

A fent említett "elektronikus médiumok" szinte napról-napra "lepik" meg a felhasználókat újabb és újabb, az oktatásban eredménnyel alkalmazható szoftverekkel. Ezért sem vállalkozunk e témában bővebb információra, azonban a hallgatók figyelmébe ajánljuk az idevonatkozó szakosított közleményeket, folyóiratokat, amelyek kielégítő információkat biztosítanak. Akik pedig további ismereteket akarnak szerezni az iskolai felhasználás lehetőségeiről, azoknak ajánljuk "A számítógép pedagógiai alkalmazása" c. speciálkollégium felvételét.
6.Feladatok

1.Melyik angol kifejezésnek a rövidítése a CAI ?
 
  C A I  
 

2.Válassza ki, hogy az alábbi meghatározások mire vonatkoznak
(CAI vagy CMI)!
 
 
 a.b.
1. A számítógép nem közvetlen oktatókészülék
2. Segítséget nyújt az oktatás szervezésében
 
 

3.Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz-e!
 
  A CMI-nél a számítógép közvetlen oktatókészülékként jelenik meg, ezen kívül segítséget nyújt az oktatás szervezésében is.