KURZUS: Oktatástechnológia
MODUL: TANESZKÖZ-RENDSZEREK

Az oktatócsomag

Tanulási útmutató
  Ebben a leckében a hatékony oktatás érdekében a taneszköz-rendszerek, köztük az információhordozó-rendszerek kialakítását mutatjuk be. Részletesen az oktatócsomagról, mint multimédiáról lesz szó.
A lecke eredményes feldolgozásához és a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassal el az írott anyagot.
Tanulmányozza és ismerje meg a leckében szereplő tényeket, fogalmakat és összefüggéseket, valamint ezek könnyebb megértésére szolgáló magyarázatokat, ábrákat.

A lecke végén önellenőrző teszt található, melynek segítségével informálódhat a hallgató, hogy milyen mértékben sikerült elsajátítani a közölt tananyagot.
A teszt kitöltése után rögtön látható a helyes válasz.

Minden modulhoz tartozik felhasznált irodalomjegyzék, amely összegyűjti az adott témához tartozó irodalmakat. A hallgató a lecke tananyagtartalmán kívül, az ajánlott irodalmak áttanulmányozásával mélyítheti ismereteit.
1. Célok és követelmények:
  A lecke tanulása során törekedjen arra, hogy a tanulási célok és az elvárt követelmények teljesítéséhez az alábbi kérdésekre/feladatokra kell Önnek majd egyértelmű és szakszerű választ adni:

-Felismeri / ki tudja választani egy oktatócsomag karakterisztikus jellemzőit.

-Ismeri és példa alapján össze tudja hasonlítani, egy témakörhöz készített oktatócsomag- és egy tematikus tervezés hasonló és eltérő vonásait.

-Pontosan meg tudja határozni, és pedagógiailag jellemezni az oktatócsomag tanulásirányítására vonatkozó elemeit.

-Ismeri, és ki tudja választani az oktatócsomag-terv készítéséhez tartozó fázisokat és azok elemeit.

-Egy választott témakörhöz készít egy oktatócsomag-tervet, amely tartalmaz:
>célok és pontosított követelmények meghatározását
>tartalmi feldolgozási tervet
>témazáró tesztet
>módszertani útmutatót.
2. Összefoglalás:
  >>A taneszközök rendszerré szerveződése

>>Az oktatócsomag karakterisztikus jellemzői
>>Az oktatócsomag elemei
>>Az oktatócsomag típusai
>>Az oktatócsomag készítésének fázisai
A tananyag tartama
  Ebben a részben a hatékony oktatás érdekében a taneszköz-rendszerek, köztük az információhordozó-rendszerek kialakítását mutatjuk be. Részletesen az oktatócsomaggal, mint multimédiával foglalkozunk.

Úgy véljük, hogy az oktatócsomagok alkalmazása vezet oda, hogy a túlhangsúlyossá vált frontális osztálymunka mellett - ahol ezt a tananyag lehetővé is teszi - a csoportmunka is és az individualizált munka is általánossá váljon.

A taneszköz-rendszerek révén válik lehetővé a tanítási-tanulási folyamat valóságos személyre   szóló irányíthatósága. Ezért szükséges, hogy a hallgató megismerje a taneszközrendszerek készítésével, értékelésével kapcsolatos teendőket.
1.A taneszközök rendszerré válása[1]
  A különböző szemléltető eszközök, információhordozók rendszeres alkalmazása a tanítás-tanulás folyamatában a pedagógustól speciális erőfeszítéseket kíván meg. Csupán a mennyiségi felhalmozódás miatt és az egyszerű kezelhetőség igénye szükségszerűen vezetett az egységek, csomagok, rendszerek kialakulásához.

Ugyanakkor a pedagógiai munka hatékonyságával szemben támasztott egyre növekvő igények is ugyanebbe az irányba hatottak.
A professzionális pedagógusi tevékenység megköveteli a tanítási-tanulási folyamat tudatos, kontrollálható és bemérhető irányíthatóságát.

Az eredményes munka érdekében egységes, közös célú rendszerré célszerű szervezni a felhasznált médiumokat. Az összehangolás, a feldolgozás irányításának döntő hányada a tanórán, a tanári tevékenység által valósul meg, míg egy másik része az óra tervezési szakaszában jelenik meg. Ez pedig megnövekedett feladatot jelent, amit pusztán saját erőből, kidolgozott segítőeszközök nélkül nehezen lehet megvalósítani. Hiszen az általános pedagógiai elvek, ismeretek, kézikönyvek, útmutatók mellett egyre több "kellékkel" eszközzel kell dolgozni a pedagógusnak.

A sokféle taneszközöknek a közös célú rendszerré szervezése, professzionális technikai - személyi háttér és segítség nélkül, elszigetelt tanári munkával nem valósítható meg.

A pedagógus ezt a tevékenységet csak tapasztalati szinten, bizonyos bonyolultsági fok alatt képes megvalósítani. Tudományos igénnyel kidolgozott és kísérletileg optimalizált, bemért rendszerek létrehozására a gyakorló pedagógusnak nincsen lehetősége és jelenleg ez nem is a dolga. Ugyanakkor fontos szerep jut az ilyen rendszerek alkalmazására vonatkozó tapasztalatok, igények gyűjtésében. (A számítástechnika szoftver és hardver fejlődési iránya ezt a megállapítást némileg módosítja.)

Nagy Sándor megállapítása szerint, az eszközrendszer már nem is egyszerűen a tanítási-tanulási folyamatnak, mint rendszernek az alrendszere, hanem a tartalom- módszer- szervezeti formák rendszerével egyenlő arányú és azok realizálásának színvonalát minőségileg befolyásoló, velük kölcsönhatásban lévő párhuzamos rendszer.

Egy-egy taneszközrendszerben bármelyik taneszköz szerepelhet, ha az a kitűzött didaktikai feladatot, pedagógiai célt szolgálja. A rendszeren belül az egyes eszközöknek az a funkciója, hogy a többit kiegészítse. Ezáltal a rendszer összhatása nagyobb lesz, mint a részek hatásainak összege.
2.Az oktatócsomag karakterisztikus jellemzői
  Oktatócsomagnak nevezzük az audió-vizuális nyomtatott és egyéb tanítási-tanulási anyagok olyan rendszerét, amely egy téma pontosan megfogalmazott tanulási-tanítási céljainak elérése érdekében a tanulók és a tanár munkáját bizonyítottan segíti./2/Amennyiben értelmezni akarjuk a fenti definíciót, akkor eljutunk az oktatócsomag karakterisztikus jellemzőihez:

" Rendszert alkotó módszerek és eszközök komplex együttese /multimédia/.
" Egységes, didaktikai és metodikai szempontból jól átgondolt, gyakorlatban kipróbált-bizonyított- útmutatást ad a pedagógusnak.
" Pontosan megfogalmazott operacionalizált célokat feltételez, azaz meghatározza, hogy milyen tevékenységeket, milyen szinten, milyen feltételek között kell a tanulónak végrehajtania.
" Biztosítékot ad arra, hogy valamennyi tanuló közel azonos mennyiségű, és minőségű információhoz jut, továbbá a velük szembeni követelmények is azonosak.
" A tanár nem az információk forrásaként, hanem azok szervezőjeként, a tanulási folyamat tervezőjeként, irányítójaként funkcionál.


Nagy Sándor szerint a tanítási-tanulási tevékenység kontinuitása tematikus egységekben, vagyis tantervi témák által megadott keretekben ragadható meg. Majd ezt a tematikus anyagot óraszámoknak megfelelően lebontjuk didaktikai feladatokra, ehhez kapcsolódó munkaformákra és módszerekre stb.Egyszerűen úgy is fogalmazhatunk, hogy az oktatási folyamat megtervezése nagyon átgondolt, pedagógiai-pszichológiai törvényszerűségek által meghatározott, logikai sorrendben rendezett döntések sorozata. Az oktatócsomag készítésénél a fent említett folyamatot tervezzük egy tantervi téma vonatkozásában. Objektív törvényszerűségek alapján igyekszünk meghatározni a legcélszerűbb szervezeti formákat, a didaktikai feladatok optimális rendjét.Az oktatócsomag készítésének és a tematikus tervezésnek -a hasonlóság mellett- vannak természetesen eltérő vonásai:
   
2.1.Az oktatócsomag elemei
  Két fő kategóriára épül: a tanítás-tanulás eszközeire /lásd: 3.fejezet/ és az oktatócsomaggal végzett munka irányítására, szervezésére szolgáló elemekre.

Az oktatócsomag szervezésére szolgáló elemek:

a.Tájékoztató az oktatócsomagról
b.Az oktatócsomag célrendszere
c.Tanári útmutató
d.Tanulói teljesítménymérő eszközök


a.Tájékoztató az oktatócsomagról
A pedagógusoknak, mint felhasználóknak egy olyan általános tájékoztatót kell nyújtani, amely tisztázza az oktatócsomag fogalmát, s bemutatja a fejlesztés elvi és gyakorlati kérdéseit.


b.Az oktatócsomag célrendszere
A tantárgyi követelmények vagy tanítási célok megadásának két szempont miatt is igen fontos: az egyik az értékelés objektivitásában, míg a másik a tanítási-tanulási folyamat konkrétabb tervezhetőségében fogalmazható meg.

A fejlesztés során a célok meghatározásának 3+1 szintje vált szükségessé:
>>az eszközök-, szinopszistervek szintje,
>>a teljesítménymérő eszközök szintje (részletes és egyértelmű),
>>a pedagógusi tevékenységhez adaptálható szint (a tantervnél pontosabb, de a teljesítménymérőknél kevésbé részletes),
>>a tanulói tevékenységhez adaptálható szint.


c.Tanári útmutató
Az oktatócsomag lényeges részét képezi, melynek legfontosabb feladata, hogy a tanár tervező munkájához nyújtson segítséget.

Két kérdés vetődik itt fel:
>>Miben különbözik az útmutató a tanári segédkönyvektől?
>>Miből erednek ezek a különbségek?

Az első kérdésre a választ az útmutató felépítésének bemutatása ad:
>Az oktatócsomagban feldolgozott téma ismertetése
>A téma feldolgozásának terve
>Tanmenet
>Bibliográfia
>Szövegkönyvek

A második kérdésre a feleletet pedig az oktatócsomag definíciójában találjuk meg. Nevezetesen, hogy az oktatási anyagok együttesének az alkalmazása az, ami új feladatot ró a tanárra. Így ezek elvégzéséhez kell az útmutatónak többletsegítséget nyújtania.


d.Tanulói teljesítménymérő eszközök
A teljesítménymérő eszközök témazáró ellenőrzésére szolgálnak, annak megállapítására, hogy a kitűzött célokat milyen mértékben érték el a tanulók az oktatócsomag feldolgozása során. Az ellenőrzés a folyamat bármely fázisában szükségessé válhat.

Az oktatócsomag szummatív teljesítménymérőket tartalmaz, ami nem zárja ki -szükséges is- a feldolgozás közbeni folyamatos ellenőrzést, s a tanulói munkák részleges értékelését. Mivel ez mindenképpen szituáció-függő, ezért ennek megtervezése a szaktanár feladata.
2.2.Az oktatócsomagok típusai
  Az oktatócsomagoknak számos, különféle típusai alakultak ki, de a különböző változatok megegyeznek abban, hogy pontosan meghatározzák az elsajátítandó anyagrész céljait, a tanulók tudását mérik a munka kezdetén és a végén. A tanuláshoz változatos eszközöket és módszereket biztosítanak.

Igen nehéz ma az oktatócsomagok szerkezetéről általános képet adni, mivel sokféle cél és megoldás érdekében hozták azokat létre. Egyfajta osztályozást mutat be az alábbi csoportosítás [3]:

1.Az alkalmazott eszközök köre;
2.A csomagban feldolgozott tananyag "mennyisége";
3.A tanulás szervezése, az irányítás formája;
4.Az oktatócsomag adaptivitása;
5.A felhasználók köre /célpopuláció/ szerint.


1.Az alkalmazott eszközök köre szerint
Az információhordozók "száma szerint" lehetnek:

a.Egy-két médiumot tartalmazó oktatócsomag
Általában egy fő információhordozó (rendszerint audiovizuális) található benne, amely az elsajátításra szánt ismereteket közli (hangosított diasor, diafilm)

Van benne egy "kísérő füzet", amely a tanulás lebonyolítására, megszervezésére szolgáló információkat tartalmazza.

Kiegészülhet egy olyan "munkafüzet jellegű" nyomtatott anyaggal, amely az írásos feladatok megoldására ad lehetőséget, illetve tesztekkel biztosítja a tudás megszerzésének ellenőrzését.

b.Multimédia oktatócsomag
Többféle különböző fajtájú, tulajdonságú, és rendeltetésű médiumot tartalmaz. Az eszközök kiválasztását az elérni kívánt célok, a megoldandó feladatok, a tanulók életkori sajátosságai és más egyéb tényezők befolyásolják.


2.A feldolgozott tananyag "mennyisége" szerint
a.Egy-egy ismeret, vagy gyakorlati tevékenység elsajátítására tervezett oktatócsomag
Olyan tanulási folyamatot irányítanak vagy segítenek elő, amelyben a csomag feldolgozói egyetlen jól körülhatárolt fogalomra, tényre, törvényszerűségre vagy készségre koncentrálnak.

Előnyei:
>Rugalmasan adaptálhatók a különféle tantervekhez, képzési programokhoz.
>Könnyen felfrissíthetők, ha esetleg tartalmuk vagy feldolgozási módjuk elavul.
>Az individualizált oktatás lehetőségeit gazdagítják, az egyes tanulócsoportokban flexibilisen alkalmazhatók.

Hátrányai:
>Fennállhat az a veszély, hogy egy adott tanterv alapvető szaktantárgyi, módszertani elveinek nem felel meg teljesen.
>A koncepcionális kérdések ellenőrzésének a felelőssége a pedagógusé.

b.A teljes tanítási témát felölelő oktatócsomag
Egy-egy tantárgy szaktárgyi/tartalmi struktúrájának megfelelő tematikus egységet dolgoz fel. A tanítási téma nagyságától függően 12-20, esetleg több tanórányi időt is igénybe vesz.

Előnye:
>Egy viszonylag nagyobb tananyagegység tartalmi- módszertani struktúráját is meghatározza.

Hátránya:
>Csak az elvekben és módszereikben egymáshoz nagyon közelálló tantervek realizálásához használhatók.
>Tartalmi és módszertani felújításuk költséges.

c.Hosszabb tanítási-tanulási periódusnak a tananyagát feldolgozó oktatócsomag
Teljes tanítási évek tananyagából és képzési -továbbképzési programokból készülnek.

Előnye:
>Nagy mintán végzett, körültekintő kipróbálás alapján egységes tantervi- módszertani koncepciót képvisel.

Hátránya:
>Egyes részei, elemei általában nem alkalmazhatók más tantervi koncepcióban.
>A célok elérését csak a változatlan feldolgozási menet biztosítja. Kevésbé van meg a lehetőség arra, hogy egy-egy tanítási témát más koncepcióban, más eszközökkel dolgozzon fel a pedagógus, mint amit az oktatócsomag nyújt.


3.A tanulás szervezése, az irányítás formája szerint
a.Individualizált munkát biztosító oktatócsomag
Olyan tanulmányi program kifejlesztését jelenti, amely figyelembe veszi az egyes tanulók tanulmányi igényeit és tanulási szokásait is.

Ezek az oktatócsomagok különbséget tesznek:
>>a tanulók teljesítményszintjében
>>a tanulók haladási sebességében
>>a tanulmányi célok kitűzésében

Az individualizált oktatócsomagban találhatók:
>>címoldal
>>célkitűzések
>>előismeretek
>>előteszt
>>tanulási alternatívák, tanulási tevékenységek
>>tanulási források
>>utóteszt

b.Individualizált munkát, csoportmunkát és tanári irányítást felváltva alkalmazó oktatócsomagok
Ezeknek a csomagoknak a segítségével olyan "tanulási ciklusok" valósulnak meg, amelyek jól reprezentálják az egyéni munka, a csoportmunka és a tanári irányítással történő munka kellően megalapozott és megindokolt változását.

Olyan képzési folyamatokban alkalmazhatók, ahol a tanórákkal flexibilisen lehet "gazdálkodni".

A tanulási ciklusok rendszerint három fázisból állnak.
>>Az első fázisra jellemző: a feltárás
A mindennapi életben is közvetlenül megfigyelhető jelenségek vizsgálata, megismerése egyéni vagy csoporttevékenység alapján. (A szükséges eszközök az oktatócsomagban vannak.)
Az anyagokkal kapcsolatos tudnivalókat kérdések és instrukciók formájában -adott minimális útmutatással- tárják fel a tanulók.

>>A második fázisra jellemző: a magyarázat
A tanár az új fogalmakhoz definíciókat, szakkifejezéseket ad meg, konkrét példákkal illusztrál.

>>A harmadik fázisra jellemző: az alkalmazás
Olyan tanulási tevékenységet kell biztosítani, amelyben a korábban felfedezett jelenségekhez tartozó, a tanárok által kifejtett fogalmak új alkalmazási lehetőségeit látják meg a tanulók.

c.Tanári irányításra alapozott oktatócsomagok
Az oktatócsomagban nem egyénekre lebontott célok, hanem mindenki számára teljesítendő célok találhatók.
A többféle eszköz egyrészt a különféle célok függvényeként, másrészt a tanulók különböző befogadó- és kommunikációs készségének figyelembe vételével kerül alkalmazásra.
Ezek az oktatócsomagok optimalizált tanítási-tanulási folyamatot tesznek lehetővé.


4.Az oktatócsomag adaptivitása szerint
a.Zárt oktatócsomag
Kismértékben teszi lehetővé a változatosságot, hisz minden építőelemét teljes pontossággal kidolgozottan tartalmazza.

Ezek elhagyásakor, vagy mással való helyettesítéskor a csomag által közvetített pedagógiai folyamat "csorbát" szenved.

b.Nyílt oktatócsomag
A különbségekhez adaptálható, a helyi igényeknek és lehetőségeknek megfelelő alternatívákat biztosít, még az információhordozók megválasztásának és elkészítésének tekintetében is.


5.A felhasználók köre szerint
>>közoktatási
>>felsőoktatási
>>továbbképzési kurzusokat szolgáló
>>otthoni foglalkozást segítő
>>többféle felhasználót feltételező oktatócsomagok


2.3.Az oktatócsomag elkészítésének fázisai
  A szakirodalom az oktatási anyagok készítésének három fázisát szokták megkülönböztetni:

1.Problémaelemzés, amelynek eredményeként pontosan meghatározott oktatási célokat kapunk. 2.Tervezési és fejlesztési folyamat, amely biztosítja a kitűzött célok eléréséhez az oktatási anyagokat.
3.Értékelési, kipróbálási, javítási szakasz.Az alábbiakban a készítési-értékelési folyamat elemeit egy összefoglaló táblázatban vázoljuk fel. [4]
I.Az oktatócsomag tervének elkészítése
Sorsz.   Tevékenység   Termék   Közreműködők  
1.   A téma kiválasztása   A téma megnevezése, a választás indoklása   Tantárgypedagógus, oktatástechnológus  
2.   A médiumok rendszerének kialakítása   Elsődleges taneszközjegyzék   Tantárgypedagógus, oktatástechnológus  
3.   A fejlesztési terv összeállítása   Fejlesztési terv   Oktatástechnológus  
4.   A fejlesztőcsoport felkérése   Megbízások   Oktatástechnológus  
5.   A célok pontos megfogalmazása   Pontosított célrendszer   Oktatástechnológus, szaktanár  
6.   A taneszközök kiválasztása, indoklása   Tematikus terv, a készítendő taneszközök feltüntetésével   Oktatástechnológus, fejlesztőcsoport vezető  
7.   A csomag tervének elkészítése, korrekciók elvégzése   A terv javított változata   Oktatástechnológus  
II.Az oktatócsomag elemeinek tervezése
Sorsz.   Tevékenység   Termék   Közreműködők  
1.   Az egyes információhordozók tartalmának meghatározása   Szinopszisok   Fejlesztőcsoport  
2.   A szinposzisok megvitatása, egyeztetése   Összehangolt, javított szinopszisok   Fejlesztőcsoport, vezető  
3.   A csomag tervének és a szinopszisoknak a bírálata   Lektori vélemények   Szaktárgyi szakember, pedagógus  
4.   Szükséges korrekciók elvégzése   Végleges csomagterv és szinopszisok   Fejlesztőcsoport  
5.   A forgatókönyvek és az értékelő rendszerek elkészítése   Az egyes médiumok forgatókönyvei, és a feladatlapok   Fejlesztőcsoport  
6.   A forgatókönyvek kölcsönös lektorálása   Korrigált forgatókönyvek, feladatlapok   Fejlesztőcsoport, gyártási szakemberek  
7.   A forgatókönyvek és feladatlapok bírálata   Lektori vélemények   Szaktanári szakember, pedagógus  
8.   Korrekciók   Végleges forgatókönyvek és feladatlapok   Fejlesztőcsoport  
9.   A forgatókönyvek és feladatlapok átadása, gyártása   Munkalapok   Fejlesztőcsoportvezető  
III.A gyártás
Sorsz.   Tevékenység   Termék   Közreműködők  
1.   Az információhordozók gyártása   Különböző információhordozók   Gyártási szakemberek, fejlesztőcsoport  
2.   A kész anyagok szakmai bírálata, korrekciója   Javított információhordozók   Gyártási szakemberek, fejlesztőcsoport  
3.   A kész anyagok átvétele   Kísérleti sorozatgyártás, standard kópiák   Tantárgypedagógus, fejlesztőcsoport, bírálók, gyártási szakember, zsűri fejlesztőcsoport  
4.   A kísérleti sorozat előkészítése   Információhordozók   Gyártási szakemberek  
IV.Kísérleti kipróbálás
Sorsz.   Tevékenység   Termék   Közreműködők  
1.   Kísérleti kipróbálás   Eredmények, hibákra mutató visszajelzések   Fejlesztőcsoport vezetője, tantárgypedagógus, értékelési szakember  
2.   A szükséges korrekciók elvégzése   Korrigált információhordozók   Fejlesztőcsoport, gyártási szakemberek  
3.   Az oktatócsomag elfogadása, bevezetésének ajánlása   A sorozatgyártást javasló döntés   Tanszerjóváhagyó bizottság  
4.   Sorozatgyártás és terjesztés   Megfelelő számú kópia   Tanszer-értékesítéssel foglalkozó szervezet  
5.   Iskolai alkalmazás és beválási vizsgálat   A módosításhoz szükséges észrevételek   Tantárgypedagógus, fejlesztőcsoport vezetőjeékelési szakember  
3.Feladatok

1.Válassza ki az alábbi jellemzők közül az oktatócsomagra vonatkozó tulajdonságokat!
 
az egyes pedagógusok készítik
  
korlátlan a tanár módszertani szabadsága
  
kötött metodikai eljárást ír elő
  
központilag állítják elő
 

2.Válassza ki az alábbi jellemzők közül a tematikus tervre vonatkozó tulajdonságokat!
 
maximálisan figyelembe veszi a tanulócsoport sajátosságait
  
a célok pontos, részletes megfogalmazása szükséges
  
csak lehetőséget biztosít a differenciált felhasználásra
  
kielégítőek a tantervi célok és követelmények
 

3.Az oktatócsomag szervezésére szolgáló elemeket tegye elkészítésüknek megfelelő sorrendbe!
 

1.
2.
3.
4.