 |  | |
| Az oktatócsomagoknak számos, különféle típusai alakultak ki, de a különböző változatok megegyeznek abban, hogy pontosan meghatározzák az elsajátítandó anyagrész céljait, a tanulók tudását mérik a munka kezdetén és a végén. A tanuláshoz változatos eszközöket és módszereket biztosítanak.
Igen nehéz ma az oktatócsomagok szerkezetéről általános képet adni, mivel sokféle cél és megoldás érdekében hozták azokat létre. Egyfajta osztályozást mutat be az alábbi csoportosítás [3]:
1.Az alkalmazott eszközök köre;
2.A csomagban feldolgozott tananyag "mennyisége";
3.A tanulás szervezése, az irányítás formája;
4.Az oktatócsomag adaptivitása;
5.A felhasználók köre /célpopuláció/ szerint.
1.Az alkalmazott eszközök köre szerint
Az információhordozók "száma szerint" lehetnek:
a.Egy-két médiumot tartalmazó oktatócsomag
Általában egy fő információhordozó (rendszerint audiovizuális) található benne, amely az elsajátításra szánt ismereteket közli (hangosított diasor, diafilm)
Van benne egy "kísérő füzet", amely a tanulás lebonyolítására, megszervezésére szolgáló információkat tartalmazza.
Kiegészülhet egy olyan "munkafüzet jellegű" nyomtatott anyaggal, amely az írásos feladatok megoldására ad lehetőséget, illetve tesztekkel biztosítja a tudás megszerzésének ellenőrzését.
b.Multimédia oktatócsomag
Többféle különböző fajtájú, tulajdonságú, és rendeltetésű médiumot tartalmaz. Az eszközök kiválasztását az elérni kívánt célok, a megoldandó feladatok, a tanulók életkori sajátosságai és más egyéb tényezők befolyásolják.
2.A feldolgozott tananyag "mennyisége" szerint
a.Egy-egy ismeret, vagy gyakorlati tevékenység elsajátítására tervezett oktatócsomag
Olyan tanulási folyamatot irányítanak vagy segítenek elő, amelyben a csomag feldolgozói egyetlen jól körülhatárolt fogalomra, tényre, törvényszerűségre vagy készségre koncentrálnak.
Előnyei:
>Rugalmasan adaptálhatók a különféle tantervekhez, képzési programokhoz.
>Könnyen felfrissíthetők, ha esetleg tartalmuk vagy feldolgozási módjuk elavul.
>Az individualizált oktatás lehetőségeit gazdagítják, az egyes tanulócsoportokban flexibilisen alkalmazhatók.
Hátrányai:
>Fennállhat az a veszély, hogy egy adott tanterv alapvető szaktantárgyi, módszertani elveinek nem felel meg teljesen.
>A koncepcionális kérdések ellenőrzésének a felelőssége a pedagógusé.
b.A teljes tanítási témát felölelő oktatócsomag
Egy-egy tantárgy szaktárgyi/tartalmi struktúrájának megfelelő tematikus egységet dolgoz fel. A tanítási téma nagyságától függően 12-20, esetleg több tanórányi időt is igénybe vesz.
Előnye:
>Egy viszonylag nagyobb tananyagegység tartalmi- módszertani struktúráját is meghatározza.
Hátránya:
>Csak az elvekben és módszereikben egymáshoz nagyon közelálló tantervek realizálásához használhatók.
>Tartalmi és módszertani felújításuk költséges.
c.Hosszabb tanítási-tanulási periódusnak a tananyagát feldolgozó oktatócsomag
Teljes tanítási évek tananyagából és képzési -továbbképzési programokból készülnek.
Előnye:
>Nagy mintán végzett, körültekintő kipróbálás alapján egységes tantervi- módszertani koncepciót képvisel.
Hátránya:
>Egyes részei, elemei általában nem alkalmazhatók más tantervi koncepcióban.
>A célok elérését csak a változatlan feldolgozási menet biztosítja. Kevésbé van meg a lehetőség arra, hogy egy-egy tanítási témát más koncepcióban, más eszközökkel dolgozzon fel a pedagógus, mint amit az oktatócsomag nyújt.
3.A tanulás szervezése, az irányítás formája szerint
a.Individualizált munkát biztosító oktatócsomag
Olyan tanulmányi program kifejlesztését jelenti, amely figyelembe veszi az egyes tanulók tanulmányi igényeit és tanulási szokásait is.
Ezek az oktatócsomagok különbséget tesznek:
>>a tanulók teljesítményszintjében
>>a tanulók haladási sebességében
>>a tanulmányi célok kitűzésében
Az individualizált oktatócsomagban találhatók:
>>címoldal
>>célkitűzések
>>előismeretek
>>előteszt
>>tanulási alternatívák, tanulási tevékenységek
>>tanulási források
>>utóteszt
b.Individualizált munkát, csoportmunkát és tanári irányítást felváltva alkalmazó oktatócsomagok
Ezeknek a csomagoknak a segítségével olyan "tanulási ciklusok" valósulnak meg, amelyek jól reprezentálják az egyéni munka, a csoportmunka és a tanári irányítással történő munka kellően megalapozott és megindokolt változását.
Olyan képzési folyamatokban alkalmazhatók, ahol a tanórákkal flexibilisen lehet "gazdálkodni".
A tanulási ciklusok rendszerint három fázisból állnak.
>>Az első fázisra jellemző: a feltárás
A mindennapi életben is közvetlenül megfigyelhető jelenségek vizsgálata, megismerése egyéni vagy csoporttevékenység alapján. (A szükséges eszközök az oktatócsomagban vannak.)
Az anyagokkal kapcsolatos tudnivalókat kérdések és instrukciók formájában -adott minimális útmutatással- tárják fel a tanulók.
>>A második fázisra jellemző: a magyarázat
A tanár az új fogalmakhoz definíciókat, szakkifejezéseket ad meg, konkrét példákkal illusztrál.
>>A harmadik fázisra jellemző: az alkalmazás
Olyan tanulási tevékenységet kell biztosítani, amelyben a korábban felfedezett jelenségekhez tartozó, a tanárok által kifejtett fogalmak új alkalmazási lehetőségeit látják meg a tanulók.
c.Tanári irányításra alapozott oktatócsomagok
Az oktatócsomagban nem egyénekre lebontott célok, hanem mindenki számára teljesítendő célok találhatók.
A többféle eszköz egyrészt a különféle célok függvényeként, másrészt a tanulók különböző befogadó- és kommunikációs készségének figyelembe vételével kerül alkalmazásra.
Ezek az oktatócsomagok optimalizált tanítási-tanulási folyamatot tesznek lehetővé.
4.Az oktatócsomag adaptivitása szerint
a.Zárt oktatócsomag
Kismértékben teszi lehetővé a változatosságot, hisz minden építőelemét teljes pontossággal kidolgozottan tartalmazza.
Ezek elhagyásakor, vagy mással való helyettesítéskor a csomag által közvetített pedagógiai folyamat "csorbát" szenved.
b.Nyílt oktatócsomag
A különbségekhez adaptálható, a helyi igényeknek és lehetőségeknek megfelelő alternatívákat biztosít, még az információhordozók megválasztásának és elkészítésének tekintetében is.
5.A felhasználók köre szerint
>>közoktatási
>>felsőoktatási
>>továbbképzési kurzusokat szolgáló
>>otthoni foglalkozást segítő
>>többféle felhasználót feltételező oktatócsomagok
|
|
|