 |  | |
| Az oktatócsomagok és a média-kiválasztás tárgyalása után, röviden a pedagógiai programokra térünk ki, amelyek hazánkban jelenleg fejlesztési stádiumban vannak. Bizonyára a NAT-ra épülő intézményi pedagógiai programok-amelyek elkészítését kötelezően írja elő a fenntartó- készítésénél az intézmények figyelembe veszik a pedagógiai programcsomag alkalmazhatóságának pozitív tapasztalatait.
Pedagógiai programcsomagnak -Nagy Józsefnek, a hazai kutatások egyik vezetőjének nyomán- az olyan taneszközrendszert nevezzük, amely "adott konkrét pedagógiai cél, kritérium teljesítéséhez kísérletileg igazolt hatékonyságú, rögzített pedagógiai program (tanítási információk) köré szervezi a tartalmi és tanulási információkat, információhordozókat, és amely lehetővé teszi a frontális osztálymunka meghaladását, a tanuló és a tanár (személyiségfejlesztő) tudatosabb és hatékonyabb irányítását."
A pedagógiai programcsomag tartalmazhat tankönyveket, munkafüzeteket, taneszköz-készleteket, egyéni oktató (tanulási) csomagokat, feladatlapokat, teszteket, az egyes tanulók és a pedagógus által használt audiovizuális információhordozókat, a csoportmunkához szükséges eszközöket, instrukciókat, jegyzőkönyveket stb.
Mindezt a kísérletileg optimalizált pedagógiai program, programfüzet tartja össze, aminek segítségével a pedagógus az egész rendszert az adott feltétekre adaptálva működtetni képes. A programcsomaghoz tartoznak természetesen olyan eszközök is amelyek nincsenek a "csomagban", (pl. a tanulónál lévő tankönyvek, szertári szemléltető eszközök, stb.)
Az eddigiekből látható, hogy a programcsomag gyökeresen különbözik a hozzá közelálló taneszközrendszer-típustól, az oktatócsomagtól.
Mindenekelőtt abban tér el, hogy kísérletileg optimalizált hatékonyságú tanítási információkat (tanítási programfüzet) is tartalmaz abból a célból, hogy a hagyományos oktatást meghaladja és a hatékonyságot számottevően növelje.
Vegyük például a pedagógiai programcsomagok közé tartozó ún. megtanítási programcsomagot ("mastery learning"):
A fejlesztési kísérletek során addig alakítják a csomag elemeit (beleértve a célkitűzéseket, a mérő-teszteket is), hogy a témazáró tesztet a tanulók túlnyomó többsége (legalább kétharmada) 70-80 % felett teljesítse- adott idő alatt. A tanulócsoport a standardizált programcsomagot addig tanulja, amíg ezt a teljesítményt nem éri el.
A nem teljesítők utókompenzációs oktatásban részesülnek, a teljesítők pedig elmélyítő, kiegészítő, gazdagító programokon dolgoznak. Ha az ismételt tesztelés után kielégítő az eredmény, akkor új téma, együttes, közös feldolgozása következik.
|
|
|