KURZUS: Oktatástechnológia
MODUL: BEVEZETÉS

Bevezetés

BEVEZETÉS
  Az oktatáselméleti ismeretek a pedagógiai tudományok egy részrendszerét tárja fel. A tanítási-tanulási stratégiák áttekintésével, a tanulásirányítás összetevőinek bemutatásával, a tantervi típusok logikájának megismerésével, továbbá a szervezeti és módszertani alternatívák feltárásával lehetővé válik, hogy a pedagógus mindennapi munkájában elméletileg megalapozott önálló döntéseket tudjon hozni.

A döntésekhez azonban elengedhetetlenek azok az oktatástechnológiai ismeretek, amelyek birtokában hatékonyan segítik a tanárnak, a tanulást tervező- szervező- irányító- és értékelő tevékenységét.

Az oktatástechnológiai eszközök, a média és multimédia-rendszerek alkalmazási lehetőségeinek és a velük szemben támasztott pedagógiai követelményeknek megismerése az oktatási folyamat eredményes információátvitelét garantálja.

Oktatástechnológiai tudás két szinten jelenik meg. Az egyik szint a médiát (információhordozó) előállító és fejlesztő szakember szintje, míg a másik az oktatás területén felhasználó pedagógus szintje.

A felhasználói, alkalmazói szinten ismerni kell az alkalmazhatóság pedagógiai követelményeit és feltételeit. A jegyzet fejezeteinek összeállításánál a leendő mérnöktanárok igényeit tartottuk szem előtt.

Az oktatástechnológia olyan rendszere és gyakorlata az oktatásnak, amelyben technikai eszközöket, programokat, különböző tananyagfeldolgozási metodikát rendszeresen, sőt szükségképpen alkalmazunk. Ez a fajta "taneszközhasználat" - amely több a technikai eszközök egyszerű alkalmazásánál - lehetővé teszi olyan tanítási-tanulási eljárások bevetését, amelyeket eddig nem, vagy csak elszigetelten alkalmaztak a pedagógusok.

A konzervativista felfogás régen talán elfogadható gyakorlat volt, mára azonban a megváltozott oktatási- környezeti feltételek, és a megváltozott oktatási-nevelési célok, a tanulás- és tanulócentrikus felfogást és annak gyakorlati megvalósítását igénylik.

Korunkat csak a jól képzett, művelt ember tudja felfogni, pontosabban a piaci körülmények között (ami jellemző már az oktatásra is) csak a szakmailag művelt, a teljesítményképes tudás birtokosa tud eligazodni és dönteni az alternatívák között. Ezeket az elvárt készségeket megszerezni, a képességeket fejleszteni elavult oktatástechnikával, és ami több, elavult oktatástechnológiai felfogással nem lehet.

Az ismeretek rendszerének információs bázisát az új oktatástechnológiai szemléletmód teremti meg. Ennek dinamikus részét képezi az audio-vizuális taneszközök rendszere, a multimédia-rendszerek és külön kiemeljük a számítógépes multimédia professzionális rendszereit. Ez utóbbi rohamos fejlődése ugyanis alapjaiban fogja átrendezni az oktatás szervezeti formáit éppúgy, mint az oktatástechnológia taneszközeit.

Akkor mi az ami viszonylag állandó? - kérdezheti az érdeklődő hallgató. Nos ezt a "viszonylagos állandóságot" az eredményes oktatási folyamat szemléletmódjában és a taneszközök professzionális alkalmazásában találjuk meg.