 |  | |
| INTERAKTÍV VIDEO
Mellette szóló érvek:
>>összekapcsolja a hang és a látvány előnyeit a számítógépre alapozott képzés interaktivitásával;
>>lézerlemezen való tárolás két különböző hangsávot biztosít a kétféle nyelvnek vagy alkalmazásnak;
>>a lézerlemez tárolhat szöveget, illusztrációkat, fényképeket és szoftvert ugyanúgy, mint hanganyagot és képanyagot;
>>a visszajátszás változtatható sebessége lehetőséget nyújt a mozgás és az egyedi képek elemzésére;
>>magyarázat fűzhető:
-a szöveghez,
-grafikához,
-fényképekhez,
-mozgó képekhez.
>>rendkívül ösztönző lehet és bevonja a tanulókat;
>>bármely filmkocka vagy videókép szinte azonnal hozzáférhető,
>>a tanuló ellenőrizheti az összes eszközt;
>>a szoftver tárolja a tanulók adatait és az anyagok felhasználását;
>>standardizált formája a tanulásnak.
Ellene szóló érvek:
>>hosszú kifejlesztési idő;
>>költséges új videókat forgatni;
>>különleges eszközöket igényel, amelyek költségesek;
>>számos eltérő szabvány van forgalomban;
>>a Tv-nek készített video termék rendkívül bontolult lehet;
>>a programok kifejlesztése szakembereket igényel.
Mikor használjuk?
>>döntéshozás folyamatában- pl. vezetéssel kapcsolatos témákban, amikor számos jelenet felhasználható;
>>szimulálásra;
>>a tanulás magas színvonalú formáját kedvelő tanulóknak;
>>olyan képzésekben, ahol a látványnak fontos szerepe van, és ahol a tanulóknak önállóan kell folyamatokat elemezni;
>>amikor a tanulóknak nagy mennyiségű információhoz kell hozzáférniük; ahol különösen fontos a figyelem fenntartása és a tanuló ösztönzése.
MULTIMÉDIA
Mellette szóló érvek:
>>az interaktív video által lehetővé tett tanulási stílusok és interaktivitások változatossága tovább fejleszthető és fokozható;
>>rendkívül rugalmas- az interaktív video rugalmasságára épít, amelyben képek, videorészletek, grafikák és hangsávok változatossága érhető el a felhasznált tárolási kapacitáson belül;
>>valószínűleg csökkeni fognak a szükséges eszközök árai, mivel a multimédiát igénylő vásárlók fizetőképességéhez kell igazodniuk;
>>a hardver és szoftver szabványoknak biztosítaniuk kell a különböző rendszerek összeegyeztethetőségét;
>>a digitális tárolás számos lehetőséget nyújt az álló és mozgó képek manipulálására, amely lehetővé teszi a tanuló számára, hogy az anyag részleteit és megjelenítését eltérő szemszögből vizsgálja meg;
>>a kompakt lemez (CD) maximum 640 MB tárolási kapacitást nyújt, ami segítheti a nagy adatbázis, grafikus és videoanyag átfésülését egyesítő tanulási stratégiát;
>>a technológiai hasonlóság növekedése azt jelenti, hogy a multimédia programokat hamarosan a személyi számítógépeken is futtatni lehet.
Ellene szóló érvek:
>>a kifejlesztés költséges és hosszadalmas lehet;
>>az előállítása szakemberek csoportján múlhat, akiknek el kell sajátítaniuk az új technológiákat;
>>a szabványok még kialakulóban vannak és a jövő vezető szerepet betöltő, gyártó cégei jelenleg még nem határozhatók meg,
>>a multimédia információgazdag környezet, és az eszköz teljes kihasználása érdekében megkívánja a rendkívül nagy mennyiségű anyag összegyűjtését;
>>az eszközhöz való hozzájutás jelenleg még korlátozott.
Mikor alkalmazzuk?
Az interaktív videónál megemlített alkalmazási módok érvényesek a multimédiára is.
Mivel a technikusok és a tervezők folyamatosan fejlesztenek, sokkal több alkalmazás lesz elérhető:
>>teljes tanfolyamokon, amelyek élő képeket, szerepjátékokat és nagy mennyiségű adatot tárolnak egy lemezen;
>>tanfolyamokon, amelyek egyszerre különböző eszközöket igényelnek, mint pl. szöveg, illusztrációk, grafikák és amelyeket így, egy eszközzel lehet közvetíteni;
>>a nagy tárolási kapacitás befogadja a bonyolult programokat, amelyek modellezik az egyéni tanulási stílus megjelenítéseit.
Ez a lecke a tananyag tartalmának megjelenítésére felhasznált eszközökre koncentrált. Azonban az interaktív multimédia is vehető közvetítő módszernek, mivel több eszközt használ fel, amit a számítógép segítségével valósít meg.
Egy másik lehetőséget adó fontos közvetítési módszer a szatellit.
SZATELLITTEL KÖZVETÍTETT PROGRAMOK
Bár néhány országban nem igazán elterjedt, de mint pl. az Egyesült Királyságban, a szatellitnek jelentős hagyományai vannak a képzésben és az oktatásban.
Nagy szerepük van a távoli régiók oktatásában és a sokakat érintő általános oktatásban. Nehéz földrajzi körülmények között (mint pl. Nyugat-India vagy a Dél-Csendes óceáni szigetek) a szatellit különösen hasznos lehet, mivel az oktatáshoz és a képzéshez jobb hozzáférhetőséget biztosít, mint bármely más közvetítő eszköz.
Bates a következőképpen határozta meg a szatellit lehetőségeit az oktatásban és a képzésben:
1.Műsorszórás egy pontból sok pontba;
2.Interaktív műsorszórás: egyutas szatellit televízió telefonvonalakkal, amely lehetővé teszi a tanulóknak, hogy hívják az adás szóróját;
3.Kétutas hangkapcsolat több pont között;
4.Kétutas hangkapcsolat több helyszín között, grafikus kapcsolattal kiegészítve;
5.Szatellittel megoldott elektronikus levelezés, számítógépes konferencia, szöveg-átvitel és távoli adatbázisokhoz való hozzájutás.
A modern szatellit technológiák már lehetővé teszik bizonyos mértékben a kétutas video-és hangkapcsolatot. Bár ez a lehetőség nagyon költséges és gazdaságosság szempontjából igen ritkán indokolt. A szatellitek új nemzedéke új lehetőségeket tár fel a kétutas adatátvitel számára, amely így lehetővé teszi a valóságos oda-visszafutó kapcsolatot a számítógépen keresztül.
Vitathatatlan, hogy a nyitott tanulási rendszerek egyre jobban kihasználják a különböző eszközöket. Azonban az eszközök, vagy technológiák vezette nyitott tanulási programok gyakran ütköznek problémákba, mert elmulasztották kiindulópontként venni a tanuló és az intézmény igényeit.
A tananyagokban és a támogatási rendszerben sikeresen alkalmazott különböző eszközök nemcsak nagyobb változatosságot és hatékonyságot biztosítanak, hanem felkínálják a gazdaságosság lehetőségét is a nagy volumenű felhasználáskor.Végezetül pedig említést teszünk az Internet lehetőségéről, ami egy újabb mérföldkövet jelent az oktatástechnológiában. A hálózaton szereplő információs anyagok azonnali elérhetősége a valóságos esélyegyenlőséget biztosítja elvileg az oktatás szereplőinek.
|
|
|