 |  | |
| Fogalmak és alapelvek
Skinneri értelemben a programozott oktatás, mint oktatási technológia, a tanítási-tanulási folyamat (makroprogramozás) és a tananyag (mikroprogramozás) tervezésének, feldolgozásának és folyamatos irányításának a módszere.
A
programozott oktatás keretében a tanítás-tanulás irányításának eszköze a program.
A klasszikus program előkészítésekor öt alapelv érvényesül:
1.A kis lépések elve A tanuló a tananyagban könnyen megtehető kis lépésekben haladhat. Feltételezhető ugyanis, hogy ha a tanulás menetének egyes lépései kicsik, akkor a hibázás lehetősége a minimálisra csökken.
2.A cselekvő tanulás elvePszichológiai kutatások megállapították, hogy a tanuló akkor tanul a legtöbbet, ha a tanulás közben aktív, folyamatosan válaszol a kérdésekre.
3.Az azonnali megerősítés elveA tanulás akkor eredményes, ha a tanuló válaszára azonnali megerősítést kap, ha válasza helyességét azonnal ellenőrizheti. A programozott oktatásban a megerősítést a sikerélmény nyújtja.
4.Az egyéni ütem elveA tanuló képességeinek megfelelően, egyéni ütemben haladhat. Tetszés szerint több vagy kevesebb időt fordíthat a program egyes lépéseire.
5.A teljesítmény kipróbálásának elveA programozott oktatás során a tanuló válaszai megmutatják a tanulás eredményét, amelynek alapján a programszerkesztő szükség esetén /akár többször is/ átdolgozhatja a programot.
A fenti elvek közül az első három mindenfajta programra jellemző azzal a kis módosítással, hogy a "kis" lépések "nagyobbak" is lehetnek. A negyedik alapelv nem sajátos jellemzője a programozott anyagoknak, hiszen bármilyen könyvből egyéni ütemben tanulhat az, aki egyedül tanul. Az ötödik alapelv pedig abban tér el az előzőektől, hogy nem a programozott tanulásra, hanem a program szerkesztésére, kifejlesztésére vonatkozik.
A programok típusai
Tanuláselméleti szempontból a programokat három nagy csoportba oszthatjuk. Ebből kettő egymástól lényegesen eltérő tanuláselméleten alapul, míg a harmadik az első kettőnek kombinációja.
1.A lineáris program Skinner nevéhez fűződik. |
|
|