 |  | |
| Napjainkra már önálló tudománnyá fejlődött oktatástechnológiát két nézőpontból érdemes vizsgálni:
1.Szubsztantív oldal: mivel foglalkozik az adott tudományág ?
2.Stratégiai oldal: milyen problémák foglalkoztatják a tudományt?
Az egyes tudományok-tudományágak jellemezhetők az általuk megoldandó problémák alapján. A szubsztantív problémákkal foglalkozó tudományokat leíró- magyarázó- normatív tudományoknak, a stratégiai problémákat- megoldókat pedig stratégiai tudományoknak nevezik.
Aleíró- magyarázó- normatív tudományos ismeretrendszereken belül három, viszonylag önálló ismeretcsoport különíthető el:
>>empírikus ismeretek (ténykijelentések, adatok)
>>teoretikus ismeretek (törvények, elméletek, hipotézisek)
>>axiológiai ismeretek (eszmények, normák, elvek, értékelő kijelentések)
A stratégiai jellegű ismeretek főképpen elvekből és szabályokból, köztük algoritmusokból állnak.
Az oktatástechnológia tárgya három főbb területet fog át:
a.Az oktatástechnológia tárgyi objektivációi, az információrögzítő- közvetítő eszközök (hardware) és információhordozók (software), amelyek az oktatástechnika tárgykörébe tartoznak.
Ezek leíró-magyarázó jellegű ismeretekkel, szubsztantív problémákkal foglalkoznak. (mi az írásvetítő, a hangosított diavetítő, a számítógép?) Nagyobb részük empirikus ismeret: tények adatok, az oktatástechnika eszközeiről és információhordozóiról. A teoretikus ismeretek (pl., a működésre vonatkozó törvények, elméletek) zömét más tudományokból szerzi, illetve azok ismeretrendszerére alapozza. Axológiai ismeretek az oktatástechnikában nincsenek.
b.Az oktatástechnológiai tudás. Ezen olyan oktatástechnológiai ismeretrendszer értendő, amely átfogja a tudományos ismereteket, a fejlesztők szakmai tudását, a felhasználók tudását, továbbá az információ(hordozó) tárolásával, katalogizálásával, rendszerezésével, beszerzésével, publikálással stb. kapcsolatos ismereteket.
c.Az oktatástechnológiai tevékenységhez tartozik a kutatás, fejlesztés, a felhasználó pedagógusok tevékenysége, információs tevékenység, az oktatástechnológus képzés. Az oktatástechnológia, mint stratégiai tudomány az oktatás folyamatszervezésével és irányításával foglalkozik.
A fejlesztő pedagógusok különféle információhordozókat, szoftvereket (médiumokat) terveznek az egyes tantárgyak egy-egy tananyagegységének a tanításához. Esetleg egyazon egységhez többféle hordozót is, vagy akár komplex tananyag-taneszköz együttest állítanak össze a hozzátartozó tanulási-és tanításirányítási stratégiákkal együtt. Ezeket oktató vagy pedagógiai programcsomagoknak nevezzük.
A tevékenység természetesen feltételezi, hogy a fejlesztő előre elképzeli (anticipálja) azt a pedagógiai folyamatot, amelyben az általa létrehozott információhordozókat felhasználják, amihez komplex tudásra van szükség. Ilyenek: a tantárgy alapját képező szaktudományi, művészeti, tudományelméleti, metodológiai, tantervelméleti, pszichológiai, neveléselméleti, didaktikai, tantárgy-pedagógiai ismeretek. Továbbá szükséges, hogy a fejlesztő a műszaki-technológiai, szemiotikai, esztétikai, hordozótervezési, elemi szintű közgazdasági, szerzői jogi ismeretekkel legyen tisztában.
A gyakorló pedagógus a konkrét pedagógiai folyamat megszervezéséhez kiválasztja a célnak megfelelő információhordozókat, ezek kombinációját, és eldönti azt is, hogy ő maga mint információforrás milyen tárgy-irányító-szabályozó funkciót tölt be. |
|
|