 |  | |
| A játékprogram szimulációs elemet foglal magában, de nélkülözheti is azt. A játék lehet oktató vagy nem oktató jellegű, attól függően, hogy kapcsoljuk-e valamilyen oktatási célkitűzéshez. Oktatási célokra használt játékprogramok hasznosak kiváltképpen a motiváló erejük miatt.
Az oktatásban a számítógép alkalmazása területén számos vizsgálatot, kísérletet végeztek és végeznek az optimális alkalmazás lehetőségeinek felkutatására. Ennek eredményeként a számítógéppel irányított oktatás (CMI= Computer Managed Instruction) egyre inkább premier-plánban van.
A CMI-nél a számítógép nem közvetlen oktatókészülékként jelenik meg, hanem segítséget nyújt az oktatás szervezésében-, mégpedig olyan módon, hogy memóriájának tárházából kérésre mindazokat a segédleteket (irodalom, audiovizuális oktatási eszközök, tantervek, oktatási vázlatok stb.) rendelkezésre bocsátja, amelyekre a felhasználónak/oktatónak szüksége van.
A CMI azonban azt is jelenti, hogy a számítógép rutinszerűen ellenőrzéseket végez, diagnosztizáló eljárásokat hajt végre, amelyek egy tanuló tanulási viselkedésével, tanulási előtörténetével, tanulási tapasztalatával kapcsolatosak és ebből az egyénre szabott utasításokat adhat a tanuló vagy a hallgató tanulási előrehaladása számára.
A nagy teljesítményű, pl. a Pentium gépek megfelelő konfigurációval alkalmasak a számítógépes multimédia előállítására, illetve alkalmazására. Az interaktív számítógépes oktatórendszerekkel a szöveges és képi információkat az ún. programozott oktatás elvei alapján dolgozhatjuk fel. Idesorolhatjuk a programozott szimulációkat is. A tanuló itt az ún. kritikus döntési pontoknál a szimulált problémamegoldás, kísérlet stb. további folyamatáról szabadon dönthet. A felfedező szimulációnál a tanuló még további folyamatot befolyásoló lehetőségekkel is rendelkezik, s így a továbbiakat aktívan és sok irányban befolyásolhatja.
A fent említett "elektronikus médiumok" szinte napról-napra "lepik" meg a felhasználókat újabb és újabb, az oktatásban eredménnyel alkalmazható szoftverekkel. Ezért sem vállalkozunk e témában bővebb információra, azonban a hallgatók figyelmébe ajánljuk az idevonatkozó szakosított közleményeket, folyóiratokat, amelyek kielégítő információkat biztosítanak. Akik pedig további ismereteket akarnak szerezni az iskolai felhasználás lehetőségeiről, azoknak ajánljuk "A számítógép pedagógiai alkalmazása" c. speciálkollégium felvételét. |
|
|