KURZUS: Oktatástechnológia
MODUL: TANESZKÖZÖK RENDSZERE, FUNKCIONÁLIS JELLEMZŐIK

Adaptív taneszközök

Tanulási útmutató
  Ebben a leckében az adaptív oktatástechnológiai rendszerekről, valamint a számítógépes oktatásról lesz szó.
A lecke eredményes feldolgozásához és a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassal el az írott anyagot.
Tanulmányozza és ismerje meg a leckében szereplő tényeket, fogalmakat és összefüggéseket, valamint ezek könnyebb megértésére szolgáló magyarázatokat, ábrákat.

A lecke végén önellenőrző teszt található, melynek segítségével informálódhat a hallgató, hogy milyen mértékben sikerült elsajátítani a közölt tananyagot.
A teszt kitöltése után rögtön látható a helyes válasz.

Minden modulhoz tartozik felhasznált irodalomjegyzék, amely összegyűjti az adott témához tartozó irodalmakat. A hallgató a lecke tananyagtartalmán kívül, az ajánlott irodalmak áttanulmányozásával mélyítheti ismereteit.
1. Célok és követelmények:
  A lecke tanulása során törekedjen arra, hogy a tanulási célok és az elvárt követelmények teljesítéséhez az alábbi kérdésekre/feladatokra kell Önnek majd egyértelmű és szakszerű választ adni:

-Ismerje, és tudja kiválasztani egy-egy témakörhöz-tananyaghoz a megfelelő adaptív taneszközöket, és jellemezni előnyeit, hátrányait.

-Ismerje és tudjon egy tananyaghoz olyan programtervet készíteni, ahol a klasszikus programozott oktatásban alkalmazott öt alapelv érvényesül.

-Egy választott órai tananyag feldolgozásához készítsen egy lineáris és egy elágazásos algoritmus- típusú programtervet.
2. Összefoglalás:
  >>Az adaptív oktatástechnológiai rendszerek
>>Az oktatórendszerek és a számítógépes oktatás
>>A programozott oktatás fogalma, alapelvei, a programok típusai
A tananyag tartalma
1.Az adaptív oktatástechnológiai rendszerek
  Visszatekintve a fejezet elején bemutatott rendszerek felosztását bemutató ábrára, megállapítható, hogy eddig a nem adaptív készülékek és információhordozók nagy csoportjával foglalkoztunk, ahol a felhasználás egyirányú kommunikációra épül. Most a következőkben rövid áttekintést adunk az adaptív oktatástechnológiai rendszerekről.

Működési lehetőségeiket tekintve kétirányú kommunikációt valósítanak meg. Nemcsak az információk bemutatására, hanem a viszontinformációk, a hallgatók/tanulók válaszainak felvételére és továbbítására alkalmasak.

Az adaptív fogalom alatt, itt az oktatórendszernek a tanulóhoz való adaptációját értjük. Egy oktatórendszer/készülék adaptivitásának a mértékét aszerint ítélhetjük meg, hogy az alábbi funkciók közül hányat valósít meg:

>>A tananyag tárolása

>>A tananyag prezentálása (átadása)

>>A prezentálási tempó meghatározása

>>A tanulók válaszainak elfogadása

>>A tanulók által adott válaszoknak összehasonlítása a készülékben tárolt helyes válaszokkal

>>A válaszok megítélése és regisztrálása

>>A tananyag kiválasztása

>>Visszacsatolások adása

>>A program változtatása

>>A tanuló tanulási előrehaladásának kiértékelése
1.1.Az oktatórendszer és a számítógépes oktatás
  Az oktatórendszerek/gépek információhordozóikkal, a programokkal együtt jellemezhetők, a gép és a program együtt alkot pedagógiai szempontból egy egészet, azaz egy rendszert.

A programok készítésének módszerét, elvi alapját a programozott oktatás adja. Ezért ebben a részben mindenekelőtt a programozott oktatás alapelveit, típusait idézzük fel.

Az elmúlt években az iskolákat egyre több és korszerűbb számítógépekkel látták/látják el. Ezek a gépek nemcsak a számítástechnikai képzés eszközei, hanem a szemléltetésnek s kiváltképpen az egyéni tanulás irányításának csúcstechnológiáját is biztosítják. Célunk ezért, hogy az alkalmazás lehetőségeit, előnyeit, korlátait áttekintsük.[5]
1.1.1.A programozott oktatás fogalma, alapelvei, a programok típusai
  Fogalmak és alapelvek

Skinneri értelemben a programozott oktatás, mint oktatási technológia, a tanítási-tanulási folyamat (makroprogramozás) és a tananyag (mikroprogramozás) tervezésének, feldolgozásának és folyamatos irányításának a módszere.

A   programozott oktatás keretében a tanítás-tanulás irányításának eszköze a program.
A klasszikus program előkészítésekor öt alapelv érvényesül:

1.A kis lépések elve A tanuló a tananyagban könnyen megtehető kis lépésekben haladhat. Feltételezhető ugyanis, hogy ha a tanulás menetének egyes lépései kicsik, akkor a hibázás lehetősége a minimálisra csökken.

2.A cselekvő tanulás elvePszichológiai kutatások megállapították, hogy a tanuló akkor tanul a legtöbbet, ha a tanulás közben aktív, folyamatosan válaszol a kérdésekre.

3.Az azonnali megerősítés elveA tanulás akkor eredményes, ha a tanuló válaszára azonnali megerősítést kap, ha válasza helyességét azonnal ellenőrizheti. A programozott oktatásban a megerősítést a sikerélmény nyújtja.

4.Az egyéni ütem elveA tanuló képességeinek megfelelően, egyéni ütemben haladhat. Tetszés szerint több vagy kevesebb időt fordíthat a program egyes lépéseire.

5.A teljesítmény kipróbálásának elveA programozott oktatás során a tanuló válaszai megmutatják a tanulás eredményét, amelynek alapján a programszerkesztő szükség esetén /akár többször is/ átdolgozhatja a programot.

A fenti elvek közül az első három mindenfajta programra jellemző azzal a kis módosítással, hogy a "kis" lépések "nagyobbak" is lehetnek. A negyedik alapelv nem sajátos jellemzője a programozott anyagoknak, hiszen bármilyen könyvből egyéni ütemben tanulhat az, aki egyedül tanul. Az ötödik alapelv pedig abban tér el az előzőektől, hogy nem a programozott tanulásra, hanem a program szerkesztésére, kifejlesztésére vonatkozik.


A programok típusai

Tanuláselméleti szempontból a programokat három nagy csoportba oszthatjuk. Ebből kettő egymástól lényegesen eltérő tanuláselméleten alapul, míg a harmadik az első kettőnek kombinációja.

1.A lineáris program Skinner nevéhez fűződik.
   
  10.számú ábra  
  A lineáris programban kis lépésekben halad előre önállóan a tanuló. A feltett kérdésekre úgy kell válaszolnia, hogy az elkövetett hibák száma minimális legyen. A megerősítés minden válaszadás után a helyes válasz megadásával történik.

Skinner módszerét azért nevezik lineárisnak, mert a tananyagot kis lépésekben, folyamatosan sorba fejtve építi fel. Minden tanuló azonos úton, kitérő nélkül halad, ahogy ez a fenti ábrán is látható. A programot úgy alkotják meg, hogy egyes szavakat kihagynak az információ közlésekor, s azt majd a tanuló tölti ki folyamatosan. Válaszának helyességét azonnal ellenőrizheti.

A lineáris program tehát a következőkből épül fel:
>>információ,
>>kérdés,
>>válasz megerősítés.

A program a folytonos "jutalmazás" érdekében olyan könnyű kérdések sorozatából épül fel, hogy a leggyengébb tanuló is tudjon rájuk válaszolni. Ez viszont azzal a hátránnyal jár, hogy a jobb képességű tanulók számára a túlságosan lassú ütemű haladás nem kellően motiváló hatású.


2.Az elágazásos program Crowder nevéhez fűződik
   
  11.számú ábra  
  Ilyen programokban a tanulónak egy meghatározott anyag elolvasása után szintén válaszolnia kell a szöveggel kapcsolatos kérdésre, de a választ a közölt válaszlehetőségek közül kell kiválasztani, amelyek között a helyes felelet is megtalálható. A választott felelettől függően a tanuló megkeresi a program megjelölt részletét és az vagy megerősíti a választ, vagy kiegészítő információt nyújt a téves felelet okáról.

Helyes válasz esetén a tanuló tovább olvassa a soron következő anyagrészt, helytelen válasz esetén pedig utasítást kap a meg nem értett részlet ismételt áttanulmányozására vagy egyéb kiegészítő információk átvételére. Csak ezek után folytathatja tovább a program feldolgozását.

E programokban nagy szerepet kap a tanulási célok ismerete. A tananyag helyes elrendezése is motiválja, aktivitásra serkenti a tanulót.

Az elágazásos programok az elkövetett hibákra építenek. A tanuló hibás válaszai az alapja a különböző mellékutaknak. A mellékút legegyszerűbb esetben a hibára reagáló, kiegészítő információt nyújtó programlépés, melynek feldolgozása után a tanuló visszatér az alaplépésre. Az elágazó programozás technikáját többféleképp lehet alkalmazni.(pl.: 12.számú ábra)
   
  12.számú ábra  
  3.Vegyes programozású, az ún. a Scheffiieldi módszer

Ez magába foglalja a lineáris és az elágazásos programtípust is, de a feleletek megadása nem választással, hanem feleletalkotással történik. Ez az ún. "ugró" elágazásos program lehetővé teszi a tanuló számára, hogy képességeinek és tudásának megfelelő szinten dolgozza fel az anyagot.(13.számú ábra)
   
  13.számú ábra  
  A fenti program előrehaladó leágazását a tanuló átugorhatja, ha helyes választ ad. Ezzel megtakarít olyan magyarázatokat, melyeken a helytelen válaszadóknak előbb még végig kell mennie.


Az oktatógépek

Skinner szerint az oktatógépeknek a az egyes tanulókhoz való viszonya hasonlít a magántanítás körülményeire, vagyis arra a pedagógiai szituációra ami a "házitanító" és növendéke között kialakulhat.

>>A program és a tanuló között állandó, kölcsönös kapcsolat van. A gép folyamatos aktivitást vált ki. A tanuló élénk figyelemmel tevékenykedik.

>>Az oktatógép csak akkor engedi meg, hogy a tanuló áttérjen az anyag következő egységére, ha az előzőt már jól megértette.

>>Az oktatógép csak azt az anyagot közli, melynek a befogadására a tanuló felkészült.

>>Az oktatógép segít a tanulónak abban, hogy a kérdésekre helyes választ adjon. Segíti a program lépéseinek egymásra épülését is.

>>Az oktatógép minden jó válaszért megjutalmazza a tanulót, tehát az azonnali megerősítés elvét alkalmazza. Ezzel hatékonyan irányítja a tanuló tevékenységét és egyben az érdeklődését is ébren tartja.

Az összetettebb oktatógépek a program megjelenítésére vizuális és auditív szerkezeti egységet, az összehangolt működéshez központi vezérlő egységeket, a tanulók munkájának ellenőrzésére visszacsatoló berendezést tartalmaznak.

A gép egységeinek összehangolt működését vagy programvezérlő szerkezet, vagy az információhordozóra felvitt jelkombináció alakítja ki.Az oktatógépek jelentősége fokozatosan csökken, hiszen szerepüket mind több területen a számítógép veszi át. Ami közös bennük az a tananyag didaktikai, pszichológiai és kibernetikai elvek alkalmazásában ragadhatók meg, ezért az oktatógépek további elemzésétől eltekintünk.
2.Feladatok

1.Döntse el az alábbi állításról, hogy igaz-e!
 
  A programozott oktatás a T-T folyamat és a tananyagtervezésének, feldolgozásának folyamatos irányításának a módszere.
 

2.Válassza ki az alábbi elvek közül a programozott oktatás alapelveit!
 
kis lépések elve
  
elkövetett hibák javításának elve
  
egyéni ütem elve
  
választás elve
  
cselekvő tanulás elve
  
feleletalkotás elve
  
megerősítés elve
 

3.Egészítse ki a programozott oktatással kapcsolatos állítást!
 
  A a következő fő részekből tevődik össze: információ, kérdés, válasz, megerősítés.