
RADAR

Sándor Orbán Borbala Toth

Public service media, a political battlefield in
South East Europe- A regional summary

Thu, 2013­10­31 16:27

 
 
 
When it comes to public service broadcasting in Albania, Bosnia and Herzegovina, Croatia, Hungary,
Macedonia, and Serbia no one can see a fully­fledged BBC­ian ethos. Instead, similar factors
charachterise the operation of the national or regional public service broadcasters (PSB) which hinder
their proper functioning, such as non­transparency, funding difficulties, and politically biased coverage.
At the same time, low audience share and public trust, dismissal of journalists and editors can be
witnessed in all of these countries. These are the main findings of the flash reports produced by the
Media Observatory research team when analyzing current trends and developments in the realm of
public service media in the SEE region.
 
As Snezana Trpevska, the author of the Macedonian report put it upon the difficulties of the
transformation of the Macedonian Radio Television from state to public service: “The European
democratic model in broadcasting was «transplanted» in Macedonia, while patterns of behavior that
were the result of the social consciousness and political culture inherited from the old system functioned
in reality.” Traces of patterns can be found in the SEE region with various types of difficulties prevailing.
One of them is the lack of public interests in their operation.
 
Audience share, public trust
 
Albania's PSB, RTSH is assessed to have negative popularity, even though there is no public data on
media outlets' audience. The audience share of the Croat HRT has been declining since 2005, while the
audience shares of PSBs in Hungary have been traditionally low. This phenomenon might be attributed
to the low public trust.
 
In Croatia, “all too frequent changes in HRT's editorial sector, as well as a number of recent scandals
that foster the public perception of the public service as politically influenced (if not controlled) and
manipulated by its own management (primarily in terms of bypassing regular and transparent
procedures), have contributed to further decline in public trust in the Croatian PSB” – reported Davor
Glavaš.
 

HOME RADAR NEWS AND EVENTS LIBRARY ABOUT CONTACT SEARCH

Media Integrity  I  Media Ownership and Finances  I  Media Policy and Reforms  I  Public Service Media  I  Journalism

public trust governance

regulatory bodies

PSB funding SEE region

The main findings of
the flash reports
produced by the
Media Observatory
research team in the
realm of public
service media in the
SEE region.

S S S

FLASH REPORTS

5: REGIONAL

OVERVIEW

Media advertising in South­
East Europe: burdened with
unscrupulous promotion of
business and political
interests. 
 

FOCUS

TAGS

ALBANIA CLIENTELISM

CORRUPTION CROATIA

FLASH REPORT
FREEDOM OF MEDIA

MACEDONIA MEDIA

FINANCES MEDIA

INTEGRITY MEDIA

OWNERSHIP

POLITICAL

PRESSURES

SEEMEDIACONFERE

NCE SEE REGION
SELF-CENSORSHIP

SELF-REGULATION SERBIA

TRANSPARENCY

VOICES
More

http://mediaobservatory.net/corruption
http://mediaobservatory.net/
http://mediaobservatory.net/albania-0
http://mediaobservatory.net/contact
http://mediaobservatory.net/croatia-0
http://mediaobservatory.net/governance
http://mediaobservatory.net/transparency
http://mediaobservatory.net/freedom-media
http://mediaobservatory.net/voices
http://mediaobservatory.net/journalism
http://mediaobservatory.net/media-ownership-and-finances
http://mediaobservatory.net/news-and-events
http://mediaobservatory.net/media-policy-and-reforms
http://mediaobservatory.net/see-region-0
http://mediaobservatory.net/library
http://mediaobservatory.net/regulatory-bodies
http://mediaobservatory.net/search/node
http://mediaobservatory.net/psb-funding
http://mediaobservatory.net/media-finances
http://mediaobservatory.net/flash-report
http://mediaobservatory.net/political-pressures
http://mediaobservatory.net/media-integrity
http://mediaobservatory.net/serbia-0
http://mediaobservatory.net/seemediaconference
http://mediaobservatory.net/radar/flash-reports-5-regional-overview
http://mediaobservatory.net/media-integrity-0
http://mediaobservatory.net/see-region-0
http://mediaobservatory.net/self-regulation-0
http://mediaobservatory.net/radar
http://mediaobservatory.net/public-service-media
http://mediaobservatory.net/media-ownership
http://www.addthis.com/bookmark.php?v=300&winname=addthis&pub=unknown&source=tbx-300&lng=hu&s=google_plusone_share&url=http%3A%2F%2Fmediaobservatory.net%2Fradar%2Fpublic-service-media-political-battlefield-south-east-europe-regional-summary&title=Public%20service%20media%2C%20a%20political%20battlefield%20in%20South%20East%20Europe-%20A%20regional%20summary%20%7C%20MediaObservatory&ate=AT-undefined/-/-/54784450ff203b37/2&frommenu=1&uid=54784450c3c025eb&ct=1&pre=https%3A%2F%2Fwww.google.hu%2F&tt=0&captcha_provider=nucaptcha
http://mediaobservatory.net/
http://mediaobservatory.net/macedonia-0
http://mediaobservatory.net/radar/flash-reports-5-regional-overview
http://mediaobservatory.net/self-censorship
http://mediaobservatory.net/tagclouds/chunk/1
http://mediaobservatory.net/about
http://mediaobservatory.net/clientelism
http://mediaobservatory.net/
http://mediaobservatory.net/public-trust


Sanela Hodžić stated that “doubts about the editorial independence and the performance of the public
broadcasters in Bosnia and Herzegovina are not new.” Other countries are no different. The level of
public trust in Hungary has been decreasing in the public service media since the democratic transition.
 
Despite financially stabilizing the Macedonian PSB by a more successful collection of licence fees, the
public trust is still lacking: “the news and current affairs programs were under the influence of the
political structures of power for many years, so the confidence of the public in their independence and
impartiality, was almost entirely lost” – cited Trpevska. One way to ensure independence from
stakeholders could be the independent management and regulatory bodies. However, mostly this is not
the case despite the legal environment. Instead, there are (sometimes incomplete) boards, whose
members are vulnerable to the parliamentary majority of the day.
 
Governance and regulatory bodies
 
There are legal means ensuring independence of the management and oversight of the Macedonian
PSB, but – as Trpevska put it – “almost all executive directors in MRTV in the period after 2005 were
people close to one or another authority.”
 
The SEE region's PSBs' regulatory bodies seem to be dysfunctional in terms of independence. The
Albanian regulatory bodies experience political pressure, while in the RTSH itself there is weak editorial
independence. The nominaton of the Steering Council, the regulatory and governing body of RTSH has
been thwarting the proper operation of the television, which was not solved by the new law on
audiovisual media accepted with concensus in 2013. The election process of the Council has been
constantly changing throughout the years, making it overpoliticized. “Long periods of political tension
and disagreement have led to situations where the Steering Council has been either incomplete or
working without a mandate” – wrote Ilda Londo.
 
According to Jovanka Matić, Serbia's media legislation “does not allow for an insight into neither financial
nor program­related decision of public broadcasters.” The regulatory body merely monitors the share of
domestic programmes in the total air time, while the management boards only approves the operational
decisions of the manager.
 
Croatia's new act on public television (dismissing the previous one consensually accepted merely two
years ago) enables the simple parliamentary majority to appoint and dismiss managerial and governing
bodies of the PSB, which raises concerns about its independence.
 
In Bosnia and Herzegovina, RTVFBiH's board of governors was to be appointed after relieving the
previous board and establishing an intermim one accusing poor business results of the PSB, despite the
fact that the process was illegal. After the inmense reaction of NGOs, the media and the international
community, the interim board was abandoned leaving the situation unresolved. In Bosnia and
Herzegovina it is believed that not the best candidates are appointed as members of the boards of the
PSBs, but national and political criteria are at stake. As journalist Zija Dizdarević put it: the members of
the boards are mostly “incompetent people, who are acting (or not acting) the way they are instructed by
political parties.” Furthermore, there is no mechanism of monitoring the performance of the boards, thus
ignoring their tasks enjoy impunity.
 
Hungary's “Media Council, the main decision­making body of the National Media and
Infocommunications Authority's (NMHH) is a one­party body, as its members have been nominated by
the governing party only” – wrote Borbala Toth. This body is practically heading the PBSs, as according
to the new media regulation, all of them were united under one single entity. Such dysfunctional
regulatory and overseeing bodies tend to lead to biased coverage.
 
Biased coverage
 
In Hungary, former head of the national wireless agency admitted in a 2010 interview that “a public
service media outlet has to be loyal to the government and fair to the opposition.” There were several
cases of manipulation of news on the PSB, and tendencies of censorship and self­censorship were also
reported. Also, during the overhaul of the public service media, journalists, editors and other
professionals were dismissed in Hungary. In Bosnia and Herzegovina, in February 2012, “instructions on
how to report on SDP were given by the leader of SDP to a journalist of a news program of FTV” – wrote
Hodžić.
 
The editorial independence of Albania's RTSH “has always been disputable,” as Londo put it. As Th.
Goga notes, “The state media, which are not yet truly public, are completely partisan, a permanent client
of every ruling majority, and do not serve the public interest.” During the 2013 election campaign, the
news coverage attributed a more positive tone towards the ruling party and the government.



 
In Croatia, “recent changes in key editorial positions at news programmes (...) have been perceived by
the general public as a result and a direct consequence of political will (in this case that of the Prime
Minister) which bypassed the regular procedure” – wrote Glavaš. “Provisions on production outsourcing
and contracting independent program producers are also largely seen as non­transparent and open to
different types of financial and procedural manipulations” – he concluded.
 
Trpevska assessed that in Macedonia “no government in recent years has been ready to give up its
influence in MRTV, either by covert or open targeting of the work of the leadership structures or by
financial pressure.” She continued: the PSB's coverage of the Macedonian local elections could be
considered as an ecample: it reported about “investments, infrastructural buildings, investments in
industrial zones (…) In the last ten days of the campaign, the informative function of the public service
broadcaster was almost entirely obedient to the ruling party.”
 
Funding and (non­)transparency
 
Albania's RTSH receives most of its funds from the licence fee, but also from advertising and the state
budget. However, the collection of the licence fee is found to be problematic, as it is collected via the
electricity bill, but the electricity payment rate is poor, and the electricity company tends to fail in passing
the amount to RTSH, which for instance in 2012 got only 30% of the payments it should have got.
 
In Serbia, in terms of financing the PSB, the government arrived at crossroads in the summer of 2013,
namely, whether direct government financial control should prevail or the financing should be collected
through the licence fees – apart from the revenues coming from advertisements. The two PSBs, national
RTS and regional RTV have been operating with losses over the years. The general manager of RTS
has been warning the government about the financial instability of RTS for years. The outcry was
caused by a decrease in the collection of the subscription fee (which is 5 euros per month) caused by
the economic crisis and the decrease in citizens' salaries. “The subscription collection rate indeed
dropped in the last years, from about 70% in 2006 to about 30% in 2012” – Matić cited data of RTS,
adding that “almost nothing is transparent in the way RTS gets revenues, even less about the way they
are spend.” Indeed, the general manager of RTS rather paid the penalty for not providing data on the
financial operations. Also, there are rumours about misuse of funds in RTS, but due to the lack of data, it
cannot be proven. According to officials, Serbia's RTS has 3250 employees, 1000 out of them is a
surplus. Dismissing them is not an option, as funds are lacking for their compensation, and it is allegedly
cheaper to pay their salaries.
 
In Croatia, HRT is financed from licence fees (10.5 euros per month), advertisements and funds
allocated from the state budget to produce programmes for Croats living abroad. The licence fee makes
up almost 85% of the total budget, while the revenues from advertisements have been decreasing since
2008, and currently is around 11% of the total budget. Despite the fact that the licence fee collection rate
is the highest in the region with 96%, HRT “is in a financial turmoil and gross debts to the state budget
(taxes) which makes it vulnerable to political pressure.” The developed situation is due to the “utterly
inefficient and non­transparent business management.” Croatia's HRT has over 3400 full­time
employees apart from the 3700 part­time employees and contributors, while analysts claim that a total
3000 employees would be the adequate number for the current production.
 
The Macedonian system for collecting the licence fee has made the situation of MRTV financially
unstable, funds were needed to be allocated from the state budget, which was a form of pressure.
Nevertheless, in 2011 and 2012, the collection of the fee was more successful.
 
Preparation to the digital switchover in Albania has been launched: the competent ministry announced
the tender for the building of the networks of the national multiplexes – despite the pending elections.
Two companies won the tender, but the terms of the contract have not been made public yet.
 
PSBs can be detrimental to themselves, but to other actors too. The Croatian PSB distorts the
advertising market by using discount and dumping prices, having a detrimental effect on media
pluralism, seriously affecting the national commercial and local television channels. The Hungarian
national wireless agency distorts the market by providing most of its news for free “creating a virtual
monopoly.”
 
The PSB ethos
 
Serbia's RTS provide only 3.8% of children programme, 2% education programme, while culture and
arts took 0.69% of the total programme offer, the majority are replays, live sports broadcasting and
advertisements. In the news programmes, over 33% of all sound bites belonged to government officials.
 



PROJECT SUMMARY

South East European Media
Observatory is a regional partnership
of civil society organisations aimed at
enhancing media freedom and
pluralism, and influencing media
reforms in the countries of South East
Europe.  

Authors

PARTNERS

Peace Institute, SLO
Albanian Media Institute, ALB
Media Center Sarajevo,  B&H
Investigative Journalism Center, CRO
Center for Independent Journalism,
HUN
Macedonian Institute for Media, MAC
Novi Sad School of Journalism, SER

More...

CONTACT INFO

MediaObservatory
Web: mediaobservatory.net
e: contact (at) mediaobservatory.net

 

NEWSLETTER

Send us an email with the subject
"SUBSCRIBE" and start receiving
our monthly newsletter.

SUPPORTED BY

The project is funded by
The European Union
Instrument for Pre­

accession Assistance (IPA); Civil
Society Facility (CSF).

The contents of this web portal are the
sole responsibility of SEE Media
Observatory project partners and can in
no way be taken to reflect the views of
the European Union. 

 

MediaObservatory 2013 | Copyrights

The Croatian rapporteur raises the issue of public interest: “is buying a package of award­winning
movies, for example, 'commercial' or 'public' interest?” Glavaš added: “without far­reaching reforms, it is
highly unlikely that HRT could be successful in achieving its primary goal:
informing/educating/entertaining the general audience by promoting higher professional and production
standards.”
 
The PSB's coverage of the local elections in Macedonia showed its lack of independence: “the opening
of the prime time news with TV footages of investment’s promotions, subsidies, infrastructural buildings
or other projects by the Government, the illustration of the news items with assessments for the number
and the quality of the projects of the ruling party’s candidates, the selective allocation of a space for
direct speeches, the euphoric and biased manner of asking questions in the interviews with the
candidates of the ruling party – evidenced how the public television in its prime time news almost entirely
put its capacity in a submissive role to the ruling party. (…) In these elections, MTV showed that it lacks
the key characteristics which should possess the news of any public service – impartiality, which lays at
the core of its commitment towards the public, and not towards the government in general terms.” –
wrote Trpevska.
 
Conclusion
 
In the SEE region, the European democratic model of broadcasting was implemented in a way that
caused dysfunctional PSBs. The ethos that “established by the public, funded by the public, and
controlled by the public” does not prevail. These institutions have became fields of permanent political
battlegrounds, meanwhile they suffer from political and economic pressure, periodic dismissal of key
staff, financial difficulties, and shrinking audiences. 
 
Thus, the overall picture of public service broadcasting in South East Europe is gloomy, the scene is
often chaotic, and the consequences of the political moves are hard to be predicted.  Serbia is a striking
example, where the government has been hesitating whether to keep the subscription fee system or to
abolish it, and people simply stopped paying the fee on their own. The Radio Television of Vojvodina is
threatened by shutdown after 67 years due to the lack of funds. But, even in  Croatia, where the
collection of licence fee is almost 100%,  public trust is also lacking in the PSB. A remedy ensuring the
proper functioning of public service broeacasters is needed in the region – otherwise the sinking ships
will fulfill their destinies.
 
 

http://www.institutemedia.org/
http://mediaobservatory.net/
http://media.ba/en
mailto:contact@mediaobservatory.net?subject=SUBSCRIBE
http://mediaobservatory.net/partners
http://www.mirovni-institut.si/Main/Index/en/
http://mediaobservatory.net/authors/all
http://www.mim.org.mk/index.php?lang=en
http://mediaobservatory.net/copyright
http://mediaobservatory.net/partners
http://www.cij.hu/en/
http://mediaobservatory.net/about
http://cin-ijc.com/en/
http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?lang=en

