
 1 

 
 

Ukraine Bulletin 
 

A Digest of Freedom of Expression-Related 
Developments in Ukraine 

 
January – February 2005 

 
 
Elections 
 

• Election results 
 
On 3 December 2005, the Ukrainian Supreme Court ruled the second round of 
presidential elections (held on 21 November) to be invalid, due to widespread election 
fraud,1 and ordered its re-run to be held on 26 December 2004.  International 
observers of the repeat second round judged it to have been relatively fraud-free,2 and 
the official Central Election Commission (CEC) results gave Victor Yuschenko’s Our 
Ukraine coalition 51.99 percent of votes, and Victor Yanukovich 44.20 percent.3  
Victor Yanukovich officially resigned from the post of Prime Minister in a televised 
address (broadcast on channel UT1) on 31 December, the same day that Yuschenko 
addressed a large New Year rally in Kyiv’s Independence Square, accompanied by 
Georgian president Mikhail Saakashvili.4 Subsequently Yanukovich launched appeals 
to the CEC and to the Supreme Court, alleging that many voters had been prevented 
from participating in the 26 December vote due to recent changes in the country’s 

                                                 
1 The official result of the second ‘run-off’ round of voting had given victory to Victor Yanukovich, 
with a majority of 49.46% against Victor Yuschenko’s 46.61% share of the vote.  For more detailed 
information on voting irregularities in the second round of elections, see  ARTICLE 19, Ukraine 
Bulletin, December 2004, http://www.article19.org/docimages/1910.doc and the International Election 
Observation Mission “Statement of Preliminary Findings and Conclusions. Presidential Election 
(Second Round), Ukraine – 21 November 2004”, 22 November 2004, 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/11/3811_en.pdf.  Other reports on the 2004 elections by 
the International Election Observation Mission are available 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/11/3811_en.pdf. 
2 Steven Lee Myers, New York Times, 1 January 2005, in The Action Ukraine Report Monitoring 
Service 2005 No. 1, 1 January 2005. 
3 TV 5 Kanal, Kyiv, in Ukrainian, 10 January 2005, BBC Monitoring Service, UK, in English, Mon, 
January 10, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 7, 11 January 2005; One 
Plus One TV, Kyiv, Ukraine, in Ukrainian, 20 January 2005, BBC Monitoring Service, UK, in English, 
Thursday, 20 January, 2005 The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 14, 20 January 
2005. 
4 Channel 5, 31/12/04; BBC Monitoring Service, 31 Dec 2004 in The Action Ukraine Report 
Monitoring Service 2005 No. 1, 1 January 2005. 



 2 

absentee voting rules.5  While these appeals were under consideration by the Supreme 
Court, the official publication in two government newspapers Uriadovy Kurier and 
Holos Ukrainy of the election results (a prerequisite for the inauguration of 
Yuschenko as Ukrainian president) was delayed, and did not take place until 
Thursday 20 January 2005.6  On the same day, the Supreme Court ruled that it was 
rejecting Yanukovich’s appeal and upholding Yuschenko’s victory in the repeated 
election7; the text of this ruling was then broadcast on Ukrainian State television.8  
 
With the election results officially declared, the Verkhovna Rada (the Ukrainian 
Parliament), voted to hold the presidential inauguration on 23 January 2005,9 and on 
this date Victor Yuschenko was sworn in as the third president of post-Soviet 
Ukraine10 at a ceremony at the Verkhovna Rada, broadcast live on State television 
channel UT1.11  Following the inauguration, Yuschenko addressed an estimated half a 
million people in Kyiv’s Independence Square, urging national unity and promising 
“…a democratic government, a free press and an independent judiciary where every 
citizen could defend their rights in a law-based State.”12   
 

• Media Coverage 
 
Media coverage was judged to be far less biased during the campaign for the repeat 
second round of elections, with opposition candidates and spokespersons being 
granted a much higher level of access to State media outlets than had been the case 
during the earlier campaigns.13 This was reflected in the findings of the media 
monitoring activities carried out by the Kharkiv Group of Human Rights Protection 
(KHPG) and the Institute of Mass Information (IMI),14 and in the preliminary report 

                                                 
5 Steven Lee Myers, New York Times, 1 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring 
Service 2005, No. 1, 1 January 2005; AP, Kyiv, Ukraine, Tuesday, January 11, 2005 in The Action 
Ukraine Report Monitoring Service 2005  No. 7, 11 January 2005. 
6 Interfax-Ukraine, Kyiv, Ukraine, 11 January 2004 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005 No. 7, 11 January  2005; Ukrainian News Agency, Kyiv, 18 January, 2005 in The Action Ukraine 
Report Monitoring Service 2005 No. 13, 19 January 2005 
7 Reuters, Kyiv, Ukraine, January 19, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 
14, 20 January 2005. 
8 One Plus One TV, Kyiv, Ukraine, in Ukrainian, 20 January 2005, BBC Monitoring Service, UK, in 
English, 20 January, 2005 inThe Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 14, 20 January, 
2005. 
9 Verkhovna Rada, Kyiv, Ukraine, 20 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005 No. 14, 20 January 2005. 
10 Saul Hudson, Reuters, Kyiv, Ukraine, 22 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring 
Service 2005 No. 15, 23 January 2005. 
11 UT1 State TV, Kyiv, Ukraine, in Ukrainian 23 January 2005, BBC Monitoring Service, UK, 23 
January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 16, 26 January 2005. 
12 UT1 State TV, Kyiv, Ukraine, in Ukrainian 23 January 2005; BBC Monitoring Service, UK, 23 
January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 16, 26 January 2005; The 
Wrap, The Guardian, United Kingdom, 25 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring 
Service 2005 No. 17, 27 January 2005. 
13 Ivan Lozowy, Transitions OnLine Prague, Czech Republic, 6 January, 2005b in The Action Ukraine 
Report Monitoring Service 2005 No. 5, 7 January 2005.   
14 Election Monitoring Newsletter,  No. 10, 23 December 2004, which monitored nation-wide media 
during the week of 11-18 December 2004 and Election Monitoring Newsletter,  No. 11, 28 Januaryuary 
2005; ARTICLE 19. The Institute of Mass Information and The Kharkiv Human Group of Human 
Rights Protection. The monitoring was carried out with the logistic support of ARTICLE 19 and the 
financial support of the European Commission Delegation in Kyiv. 



 3 

on the elections prepared by the OSCE International Election Observation Mission,15 
both of which concluded that television coverage in particular was far more balanced, 
and presented a far more diverse range of viewpoints.  
 
Television 
 
According to media monitoring carried out by the IMI and KHPG, Victor Yuschenko 
enjoyed a far greater degree of access to national TV stations Inter, UT-1, ICTV and 
1+1 than he had done in the previous two campaigns, with, for instance, all channels 
reporting the press conference in which Yuschenko’s doctors stated that his illness 
was due to dioxin poisoning.16 In addition, the amount of airtime afforded to each 
candidate was roughly the same.17 These findings were echoed in the OSCE’s 
preliminary report, which also concluded that the main television networks were no 
longer following temnyky (guidelines issued by the presidential administration 
instructing the media on how it should cover certain news items).18  Both the 
IMI/KHPG team and the OSCE also found that the revised format of the televised 
debate between Yuschenko and Yanukovich, which took place on 20 December 2004, 
afforded an opportunity for a direct exchange of views between the two candidates, 
which had not been the case in previous televised debates.  However, the OSCE’s 
report did note that two television stations, TRK Ukraine and Channel 5, continued to 
display overt bias in favour of Yanukovich and Yuschenko respectively,19 while 
IMI/KHPG found that in the Autonomous Republic of Crimea, the local television 
channel GTRK Krym continued to provide coverage that was overtly biased in favour 
of Victor Yanukovich.20 
 
Print Media 
 
The OSCE’s preliminary report concluded that State newspapers Uriadovy Kurier and 
Golos Ukrainyi had both met the obligations established by the CEC to allocate free 
space equally between the 2 candidates, although Uriadovy Kurier still showed its 
support for Yanukovich by granting him 60 percent of its political and election 
reporting.21  However, the IMI/KHPG media monitoring activities reported that there 
                                                 
15 International Election Observation Mission, Presidential Election (repeat Second Round), Ukraine, 
26 December 2004, ‘Statement of Preliminary Findings and Conclusions’, 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/12/4007_en.pdf:  these findings were based on media 
monitoring of 6 nationwide TV channels, 2 TV channels with partial nation-level coverage and 9 daily 
newspapers 
16 Election Monitoring Newsletter,  No. 10, 23 December 2004, which monitored nation-wide media 
during the week of 11-18 December 2004; Article 19. The Institute of Mass Information and The 
Kharkiv Human Group of Human Rights Protection. 
17 Election Monitoring Newsletter,  No. 11, 28 January 2005; Article 19. The Institute of Mass 
Information and The Kharkiv Human Group of Human Rights Protection. 
18 International Election Observation Mission, Presidential Election (repeat Second Round), Ukraine, 
26 December 2004, ‘Statement of Preliminary Findings and Conclusions’, 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/12/4007_en.pdf:  these findings were based on media 
monitoring of 6 nationwide TV channels, 2 TV channels with partial nation-level coverage and 9 daily 
newspapers 
19 Ibid 
20 Election Monitoring Newsletter,  No. 10, 23 December 2004, which monitored nation-wide media 
during the week of 11-18 December 2004; Article 19. The Institute of Mass Information and The 
Kharkiv Human Group of Human Rights Protection. 
21 International Election Observation Mission, Presidential Election (repeat Second Round), Ukraine, 
26 December 2004, ‘Statement of Preliminary Findings and Conclusions’, 



 4 

was a less significant change in print media with regards to balanced coverage, with 
the daily newspaper Fakty ta Komentary remaining biased in favour of Yanukovich, 
and non-state newspapers Silski Visti and Ukraina Moloda continuing to offer 
coverage biased in favour of Victor Yuschenko.22 
 
Despite improved media coverage during the repeat second round of elections, the 
OSCE concluded that “…the situation with the media in regions remains problematic 
since many regional media outlets are economically dependent on local authorities, 
and as such lack editorial independence.”23  Human Rights Watch, which also carried 
out media monitoring during the run up to the repeat second round of voting, also 
questioned whether the evident changes in media coverage reflected a true change in 
the status quo, rather than “… a calculation on the part of many media outlets about 
which way the political winds were blowing.”24 
 
ARTICLE 19 welcomes the more balanced and impartial media coverage during the 
run-up to the repeat second round of elections in Ukraine. The organisation urges the 
authorities to ensure that, in all elections, the following principles are applied. 
 
Political Developments 
 

• Relations with Russia 
 
In a move seemingly designed to ensure good ongoing relations with Russia, despite 
President Vladimir Putin’s open support for Victor Yanukovich in the Presidential 
elections, Victor Yuschenko made his first official visit as President to Russia, the day 
after his inauguration,25 and underlined the principle that Russia and Ukraine would 
remain strategic partners.  However, prior to his inauguration and in the days 
immediately following this trip, Yuschenko made repeated statements reaffirming his 
belief that closer integration with Europe, and eventual EU membership, remained 
Ukraine’s main strategic priority,26 and that Russia should avoid attempts to block 
this.27  This message was further underlined by the appointment in early February of 
the pro-European Borys Tarasyuk as Minister for Foreign Affairs, who commented 

                                                                                                                                            
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/12/4007_en.pdf:  these findings were based on media 
monitoring of 6 nationwide TV channels, 2 TV channels with partial nation-level coverage and 9 daily 
newspapers 
22 Election Monitoring Newsletter,  No. 10, 23 December 2004, which monitored nation-wide media 
during the week of 11-18 December 2004 and Election Monitoring Newsletter,  No. 11, 28 January 
2005; Article 19. The Institute of Mass Information and The Kharkiv Human Group of Human Rights 
Protection. 
23 Ibid  
24 Human Rights Watch, Letter to President Yuschenko, 21 January 2005:   
http://hrw.org/english/docs/2005/01/21/ukrain10012.htm  
25 The Kremlin, www.Kremlin.ru, Moscow, Russia, 24 January, 2005 in The Action Ukraine Report 
Monitoring Service 2005 No. 16, 26 January 2005 
26 TV 5 Kanal, Kyiv, Ukraine, in Ukrainian, 28 January 2005; BBC Monitoring Service, UK, in 
English, 28 January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 19, 29 January 
2005.   
27 Interview with Viktor Yuschenko by Christian Neef Der Spiegel web site, Hamburg, in German, 31 
Dec 04; BBC Monitoring Service, UK, in English, 2 January, 2005 in The Action Ukraine Report 
Monitoring Service 2005, No. 2, 4 January 2005.   



 5 

that he believed that Ukraine should use its strategic position between Russia and the 
EU to become a regional leader.28 
 
Relations between Ukraine and Russia were further complicated by the appointment 
of Yulia Tymoshenko as acting Prime Minister on 25 January 2005.   Tymoshenko 
was briefly imprisoned by the Ukrainian authorities on charges of bribery, money-
laundering, corruption and abuse of power when she was head of an energy-trading 
company in the 1990s. While the Prosecutor General in Ukraine has dropped all 
charges relating to her, she is still wanted in Russia on similar charges. Tymoshenko 
was then confirmed as Prime Minister following a vote in the Verkhovna Rada on 4 
February 2005, and quickly formed a government made up of fellow reformers.  
Thanks to constitutional reforms introduced in December 2004, transferring many 
presidential powers to the Parliament and the Prime Minister, Tymoshenko will enjoy 
considerably more power than previous prime ministers;29 she will also be responsible 
for implementing President Yuschenko’s programme of reform.30  At a speech to the 
World Economic Forum in Switzerland on 28 January 2005, Yuschenko outlined his 
policy priorities, which include European integration, liberal market reforms, the 
elimination of the ‘black economy’, transparent taxation, challenging corruption and 
the development of an independent judiciary.31 The President has also committed his 
new government to re-examining the privatisation of State facilities during the 
Kuchma period, in particular the sale of the Kryvorizhstal steel company to a 
consortium led by Victor Pinchuk, ex-president Kuchma’s son-in-law, for a price that 
was far lower than anticipated.32   
 
As well as the selection of a new cabinet, which includes the appointment for the first 
time of civilian heads to the so called ‘power ministries’ (in charge of security and 
law enforcement), the leaders of all 27 regional administrations in Ukraine have been 
replaced with Yuschenko loyalists.33  The establishment of a Presidential Secretariat, 
a virtual mirror image of the previous administration’s Presidential Administration, 
which acted as the chief body of executive power in Ukraine, relegating the Cabinet 
to a minor role, has also raised concerns, voiced by Deputy Prime Minister Mykola 
Tomenko, amongst others.34  Meanwhile, within the Verkhovna Rada, opposition to 
the President and his new government seems to be evaporating, with many MPs 
defecting from what had been the pro-Kuchma bloc to President Yuschenko’s Our 
Ukraine bloc, and to other factions within Parliament.35 This has given Yuschenko a 

                                                 
28 Associated Press, Kyiv, Ukraine, 8 February 2005) in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005 No. 27, 9 February 2005.  
29 AP Interview with Ukraine Parliament Speaker Volodymyr Lytvyn, Mara D. Bellaby, AP 
Worldstream, Kyiv, 4 February, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005  No. 23, 
4 February  2005. 
30 International Outlook, Business Week magazine, New York, 7 February, 2005 in The Action Ukraine 
Report Monitoring Service 2005 No. 22, 2 February 2005   
31 TV 5 Kanal, Kyiv, in Ukrainian 28 January 2005; BBC Monitoring Service, UK, in English, 28 
January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 19, 29 January 2005. 
32 Ivan Lozowy, Transitions OnLine Prague, Czech Republic, 6 January, 2005 in The Action Ukraine 
Report Monitoring Service 2005  No. 5, 7 January 2005   
33 UNIAN news agency, Kyiv, in Ukrainian 20 January 2005; BBC Monitoring Service,UK, in English, 
20 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 14, 20 January 2005 
34 Ibid  
35 UNIAN news agency, Kyiv, in Ukrainian 20 January 2005, BBC Monitoring Service, UK, in 
English, 20 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005 No. 14, 20 January 
2005.  



 6 

comfortable majority, as evidenced in the endorsement given to his closest ally Yulia 
Tymoshenko in her nomination as Prime Minister.    
 

• Yuschenko’s Commitments to Free Expression 
 
The Ukrainian media played an undisputed role in the success of the ‘Orange 
Revolution’, following the actions of the majority of Ukrainian journalists committing 
to more fair and balanced reporting.  The new government has made promising signs 
of its commitment to ensuring that the media’s new-found freedom is preserved, with 
President Yuschenko stating that “…a free press is an inalienable part of the progress” 
of Ukrainian society,36 and Prime Minister Yulia Tymoshenko declaring that a media 
“… unencumbered by politics or economic gain” is a prerequisite for successful 
economic and social reform.37  President Yuschenko has also stated that he is ready to 
sign an agreement with journalists to ensure non-interference in their work, as well as 
freedom from persecution and from pressure to serve political interests.38  In another 
move indicating the new administration’s commitment to media freedom, Mykola 
Tomenko, former head of the Parliamentary Committee on Freedom of Speech and 
Information and an outspoken critic of temnyky,39 was appointed Vice Prime Minister 
for Humanitarian and Social Issues:40  his duties in this role will include ensuring the 
creation of a ‘competitive environment’ in the media, challenging the current 
monopoly over media ownership enjoyed by a small number of oligarchs,41 a goal to 
which Yuschenko has also committed himself.  Tomenko has also urged those 
working in the media to produce evidence on how and by whom they were censored 
during the election campaign.42 
 

• Suspicious Deaths of Heorhiy Kirpa and Yuriy Liakh  
 
While the repeat elections held on 26 December 2007 have been judged to be 
relatively fraud-free, concern has been raised regarding the apparent suicides of then 
Transport Minister Heorhiy Kirpa and prominent banker Yuriy Liakh in the days 
immediately following the 26 December vote.  It is alleged that both men were 
heavily implicated in fraudulent activities on behalf of presidential candidate Victor 
Yanukovich during the run-up to the second round of voting (21 November 2004):   
Kirpa was implicated in allegations that State railway trains had been used to 
transport Yanukovich supporters around the country free of charge, allowing them to 
cast multiple absentee ballots, and had also blocked suspected Yuschenko supporters 

                                                 
36 UNIAN news agency, Kyiv, 19 November, 2004 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005, No. 13, 19 January 2005.   
37 Commentary by Bishop Paul Peter Jesep in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005, 
No. 10, 17 January 2005 (quoting an article in Korrespondent, www.korrespondent.net)  
38 Ukrainian News Agency, Kyiv, 7 February 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005, No.28, 11 February 2005. 
39 Instructions from the presidential administration on the coverage of news. 
40 Electronic Bulletin of the Kyiv Media Law Institute, Media Law and Practice Developments in 
Ukraine No. 1, 1-4 February 2005. 
41 Ukrainian News Agency, Kyiv, 9 February, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005, No. 28, 11 February 2005. 
42 Institute of Mass Information, 25 January 2005, 
http://eng.imi.org.ua/?id=read&n=1894&cy=2005&m=news 



 7 

from buying tickets and travelling during the campaign.43  The Ukrainian Credit 
Bank, of which Yuriy Liakh was chairman, was allegedly used to launder funds for 
Yanukovich’s election campaign.44  As of 3 January 2005, the Prosecutor General’s 
office had opened an investigation into Heorhiy Kirpa’s death on ‘forced suicide 
charges’45 under Article 120 of the Ukrainian Criminal Code, which provides for 
liability for forcing an individual to suicide.46 

• Yuschenko Poisoning 
 
In December 2004, the investigation into the possible poisoning of Victor Yuschenko 
during the early stages of the election campaign was reopened by the newly 
reappointed Prosecutor General, Svyatoslav Piskun, having been closed in September 
2004.47 
 
According to tests carried out by forensic experts in Amsterdam and Vienna in 
December,48 Victor Yuschenko was indeed poisoned with TCDD, an extremely 
harmful dioxin.49  Suspicion as to when this poisoning may have taken place has been 
pointed at a dinner that Yuschenko attended with the head of the Ukrainian Security 
Service,50 and the Security Service’s involvement in the case is now under 
investigation. In addition, an audiotape with a recording that is alleged to be a 
conversation between officers from the Russian FSB (successor to the KGB) 
discussing the role of Kremlin election advisor Gleb Pavlovsky in Yuschenko’s 
poisoning has come to light, and is also under investigation;51 by mid-February, the 
Prosecutor General’s Office claimed to have identified those speaking on the tape.52   
 
 
Legislative Developments 
 

• Proposed ‘Instructions’ on Licensing 
     

                                                 
43 New Europe, Athens, Greece, 3 January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005 No. 3, 5 January 2005;  Taras Kuzio, Eurasia Daily Monitor, Volume 2 Issue 1 The Jamestown 
Foundation, Washington, D.C., 3 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005, 
No. 4, 6 January 2005.   
44 Taras Kuzio, Eurasia Daily Monitor, Volume 2 Issue 1 The Jamestown Foundation, Washington, 
D.C., 3 January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005  No. 4, 6 January 2005. 
45 New Europe, Athens, Greece, 3 January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005 No. 3, 5 January 2005 
46 Oleksandra Prymachenko, Zerkalo Nedeli, Kyiv, 30 December 2004; BBC Monitoring Service, 4 
January 2005, in The Action Ukraine Report Monitoring Service 2005,  No. 4, 6 January 2005.   
47 Interfax-Ukraina , in Ukrainska Pravda, 18 February 2005, 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml.  
48 Gennady Petrov, Russia Profile, Moscow, Russia, 14 January, 2005 in The Action Ukraine Report 
Monitoring Service 2005 No. 10, 17 January 2005 
49 Jane's Intelligence Digest, UK, 21 January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005, No. 19, 29 January 2005 
50 Natasha Lisova, AP Worldstream, Kyiv, Ukraine, 8 February 2005 in The Action Ukraine Report 
Monitoring Service 2005, No. 26, 8 February 2005; Ukrainska Pravda, 10 February 2005, 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml 
51 BBC News, ‘Progress in Ukraine murder probe’, 28 February 2005, 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4304133.stm 
52 Ukrainska Pravda, 18 February 2005, 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml 



 8 

  
On 9 February 2005, the National Council on Television and Radio gave preliminary 
approval to the draft ‘Instructions on Documents Submitted by Entities Engaging in 
Retransmission or Cable Broadcasting’, which, among other things, proposes to 
introduce the requirement for broadcasters to obtain an a second licence for the 
retransmission of programmes. The draft legislation has yet to be voted on.  

  
ARTICLE 19 is concerned at the effects that the adoption of this legislation would 
cause. While a separate licence may legitimately be required for retransmission of a 
separate channel, there should be no requirement to obtain an additional licence for 
the retransmission of individual programmes. There is no specific need for a second 
licence in this case, whilst its introduction would create a burdensome system for the 
media, which would detract from its ability to fulfil its role in a democratic society - 
that of effectively delivering to the people information in the public interest.  
  

• Draft Provisions on Music Broadcasting 
  
Further legislative developments relating to the media include the registration in the 
Verkhovna Rada of draft Law No. 7076, “On Amendments to the Law of Ukraine on 
Television and Radio”, which proposes that 50 percent of music broadcast on 
television and radio should be produced and / or performed in Ukrainian language.  

  
Some local organisations have expressed preoccupation at the fact that there is no 
sufficient popular Ukrainian music to meet the requirement imposed by such a high 
threshold. These matters should be dealt with during the licensing process, according 
to the licencee and its niche. 
  
Recommendations 
•          The draft provision which requires obtaining a second licence for retransmission 

of individual programmes, contained in the “Instructions on Documents 
Submitted by Entities Engaging in Retransmission or Cable Broadcasting”, 
should be abolished. 

•          The 50 percent threshold for the broadcasting of Ukrainian music, included in 
draft Law  No. 7076, should be lowered  to a more realistic percentage, according 
to the licencee, and negotiated during the licensing process. 

  
• Public Service Broadcasting  

 
Long before his election as President, Victor Yuschenko had declared his 
commitment to the establishment of public service broadcasting (PSB) in Ukraine,53 
and the new government is now taking steps to realise this pledge.  This has included 
the creation on 20 January 2005 of the Public Broadcasting Coalition, made up of the 
Public Council for the Freedom of Speech and Information, the Independent 
Association of Television and Radio Broadcasters, the Institute of Politics, the 
Telekrytyka nongovernmental organization, the Academy of Ukrainian Press, the 
Rivnist Mozhlyvostei (Equality of Opportunities) committee, and the Kyiv 

                                                 
53 Steven Eke, BBC regional analyst, BBC NEWS, UK, 22 January, 2005 in The Action Ukraine 
Report Monitoring Service 2005 , No. 15, 23 January 2005; Institute of Mass Information, 18 January 
2005 http://eng.imi.org.ua/?id=read&n=1863&cy=2005&m=news 



 9 

Independent Media Trade Union.54  This coalition will consider the various options 
available for the formation of a Public Service Broadcasting TV channel, which 
include using UT-1, an existing State channel, as a base for the new station, as well as 
canvassing popular opinion on the issue, before reporting back to the Verkhovna 
Rada.55   
 
ARTICLE 19 welcomes the decision by the Ukrainian authorities to establish PSB in 
Ukraine. We consider PSB to be an important element of a diverse media 
environment, serving the public interest in a wide range of programming content.  
 
However, ARTICLE 19 notes that a difficult issue currently under consideration is 
whether to transform the existing State channel UT-1 into PSB or to maintain these 
stations in their existing form and to create a new, parallel PSB station. 
 
ARTICLE 19 recognises the difficult practicalities of creating a PSB where one does 
not exist and we do not wish to provide specific recommendations on this here. 
However, we note that, in a democratic society, the independence of publicly-funded 
broadcasters is of paramount important, and the use of public funds to finance a 
government-controlled media outlet is illegitimate. Public funds should be used to 
serve the public rather than the government as such or the party in power. 
 
As a Recommendation of the Committee of Ministers of the Council of Europe notes, 
“independence of the media, including broadcasting, is essential for the functioning of 
a democratic society”.56 The same Recommendation “stress[es] the importance that it 
attaches to respect for media independence, especially by government” [italics 
added].57 The 4th European Ministerial Conference on Mass Media Policy58 affirmed 
participants’ commitment to “develop a strong public service broadcasting system in 
an environment characterised by an increasingly competitive offer of programme 
services and rapid technological change”, services that may be provided by “privately 
owned companies as well as public organisations”.59 State-owned outlets were not 
included as they hinder the creation of a dynamic broadcasting environment offering a 
plurality of programme services. 
 
Recommendation 
• The Ukrainian authorities should refrain from maintaining broadcasting outlets 

that answer to the government rather than the people. Instead, these bodies should 
be transformed in genuine PSBs. 

 
• Freedom of Information 

 

                                                 
54 Ukrainian News Agency, Kyiv, Ukraine, 9 February 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring 
Service 2005, No. 28, 11 February 2005. 
55 Korrespondent, 28 February 2005 http://www.korrespondent.net/main/115534  
56 Recommendation No.R(96)10 of the Committee of Ministers to Member States on the Guarantee of 
the Independence of Public Service Broadcasting, 11 September 1996. 
57 Ibid. 
58 “The Media in a Democratic Society” (Prague, 7-8 December 1994), Resolution No. 1, the Future of 
Public Service Broadcasting.. 
59 Ibid. 



 10 

According to information released by the Kharkiv Group for Human Rights 
Protection (KHPG), President Yuschenko signed in secret edicts 116/2005 and 
117/2005, which were classified as ‘Not for publication’.60 In an open letter to the 
authorities, KHPG expressed the hope that this ‘misunderstanding’ is a hang-over 
from the previous Presidential Administration, and calls for both edicts to be made 
public, or reversed. Classifications through stamps carrying the message ‘Not for 
publication’, ‘Not for printing’ and ‘For service use only’ were often used arbitrarily 
by the previous regime; according to KHPG, this was frequently done to conceal 
corrupt activities, such as those involving the sale of public utilities.   
 
ARTICLE 19 is concerned at the news that the above edicts were not made public, 
despite the fact that they are effectively pieces of legislation, to which the public 
clearly needs access. Moreover, the adoption of new legislation should be followed by 
an open and consultative process. 
 
ARTICLE 19 is also concerned about the illegitimate use of the above stamps, which 
is not provided for by Ukrainian law. Restrictions to the right of freedom of 
information are legitimate only when they meet the following strict test: 
 

(1) the information relates to a legitimate aim listed in the law; 
(2) disclosure threatens substantial harm to that aim; and 
(3) the harm to the aim is greater than the public interest in having the 

information.61 
 
 
Recommendations 
• Measures to increase the flow of information from the State institutions to the 

public should be enhanced and effective measures should be taken to address the 
culture of secrecy which still prevails in the public service. 

• There should be a presumption in favour of the disclosure of all information, 
subject only to a limited regime of exceptions which permits information to be 
classified only in accordance with the above-mentioned three-part test. Practices 
that constitute abuses to this system should be immediately eradicated.  

 
Relations with International Organisations 
 

• International Election Observation Mission 
 
As mentioned above, in its preliminary report on the repeat second round of voting 
the International Election Observation Mission concluded that media coverage had 
been far more balanced.62  In addition, the conduct of the election process in general 
was found to have brought Ukraine much closer to meeting OSCE election 
commitments and Council of Europe standards, with only 2 percent of the 1367 
election monitors deployed throughout the country reporting that voting was poorly or 
very badly conducted.  The Conduct of the Central Election Commission was also 

                                                 
60 Open letter to President Yuschenko from Evhen Zakharov, Co-chairman of the Kharkiv Group for 
Human Rights Protection, undated. http://www.khpg.org/index.php?id=1110442656  
61 The Public’s Right to Know: Principles on Freedom of Expression Legislation, London: ARTICLE 
19, June 1999, Principle 4, http://www.article19.org/docimages/512.htm. 



 11 

found to have been more open and professional, and the legislative changes to the 
regulations governing absentee voting seem to have had the desired effect of 
eliminating the wide scale fraud witnessed in the first two rounds of voting. 
 
Despite the improvements observed by the election monitors, Yulia Tymoshenko 
called on the OSCE not to reduce the number of its mission members in Ukraine until 
after parliamentary elections to the Verkhovna Rada, due to take place in March 
2006.63  
 

• Parliamentary Assembly of the Council of Europe 
 
In one of his first acts as President, Victor Yuschenko addressed the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe (PACE) in Strasbourg, asserting that ‘… Ukraine 
would take account of the Organisation’s recommendations to achieve freedom of the 
media, independence of the judiciary, transparency and respect for human rights and 
freedoms, and to combat corruption.’64  Poland currently holds the chair of the 
Council of Europe and, in an address to Committee of Ministers’ Delegates, Jan 
Truszczyñski, Polish Deputy Minister for Foreign Affairs, underlined the ongoing role 
that he felt PACE should play in strengthening standards of human rights, democracy 
and the rule of law in Ukraine, and that Ukraine should be included as broadly as 
possible in Council of Europe programmes.65  
 

• European Parliament 
 
As was the case with the two previous rounds of voting, the European Parliament sent 
an election observer delegation to Ukraine to monitor the repeat second round of 
voting.66  This delegation concluded that this round of voting had been “…free and 
fair, in accordance with international standards, and that they had taken place in a 
peaceful atmosphere.”67  As a result, a resolution welcoming the ‘substantially fair’ 
elections was passed by a large majority of MEPs on 13 January 2005.  This 
resolution also urged the new Ukrainian government to promote democracy, civil 
society and the rule of law, as well as pledging the European Parliament’s ongoing 
support to Ukraine in its drive to establish an “… open democratic system, … a 
prosperous market economy and … its rightful place in the community of democratic 
nations.”68   

 
Broadcasting 
                                                                                                                                            
62 International Election Observation Mission, Presidential Election (repeat Second Round), Ukraine, 
26 December 2004, ‘Statement of Preliminary Findings and Conclusions’. 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/12/4007_en.pdf 
63 Ukrainian News Agency, Kyiv, 5 January, 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005, No. 4, 6 January 2005. 
64  Parliamentary Assembly of the Council of Europe, 25 January 2005, 
http://www.coe.int/NewsSearch/InternetNewsSearchDateKW.asp?lmLangue=1&qrNewsExpMonth=0
1&qrNewsExpYear=2005&KW=ukraine&Submit=Go  
65 Ibid  
66 The European Parliament and Ukraine 
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?PUBREF=-//EP//TEXT+PRESS+BI-20050126-
1+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S#SECTION1 
67 Ibid 
68 Ibid 



 12 

 
At a meeting of the Parliamentary Committee on Freedom of Expression and 
Information (the FOE Committee) on 2 February 2005, agreement was reached that 
the Committee would recommend that the Verkhovna Rada should not approve the 
National Council on TV and Radio’s (NCTR) report for 2004, and that a vote of no 
confidence in the members of the NCTR should be passed.69  ‘Mass resignations’ 
from the NCTR followed this, with only Oleksandr Budko remaining from the pre-
Yuschenko regime.70  Ukrainska Pravda reported that Mykola Tomenko, Deputy 
Prime Minister in charge of Humanitarian Issues and former head of the FOE 
Committee, would now head the NCTR, and that henceforth, a third of NCTR 
members should be chosen by the Cabinet, a third by the Verkhovna Rada, and a third 
by the public.71   
 
In addition, on 14 February 2005 President Yuschenko accepted the resignation of 
Aleksandr Savenko as head of the Ukrainian National Television Company 
(NTVC),72 naming MP Taras Stetskiv as his replacement on 25 February 2005.73  The 
41-year-old MP, who does not have a media background, named preparations for the 
forthcoming Eurovision Song Contest as his first priority, followed by removing the 
old management of the NTVC and reforming UT-1.74  
 
ARTICLE 19 is concerned at issue of lack of independence and possible political 
control over bodies that have regulatory powers over the media, following the 
appointment of people who held a position in government to their boards. Indeed, 
Principle 13.3 of the ARTICLE 19 Principles on Freedom of Expression and 
Broadcast Regulation, states that 
 

The following exclusions or ‘rules of incompatibility’ should apply. No one should be 
appointed [to governing bodies of public entities which exercise powers in the areas of 
broadcast and/or telecommunications regulation] who: 
 

• is employed in the civil service or other branches of government; 
• holds an official office in, or is an employee of a political party, or holds an elected 

or appointed position in government …75 
 
The appointment of MPs to bodies that exercise powers in broadcast regulation can 
jeopardise the guarantees of independence of these bodies and, therefore, in itself 
constitute an illegitimate restriction of the right to free expression. 
 
Recommendation 

                                                 
69 Electronic Bulletin of the Kyiv Media Law Institute, Media Law and Practice Developments in 
Ukraine, No.1. 1-4 February 2005. 
70 Electronic Bulletin of the Kyiv Media Law Institute, Media Law and Practice in Ukraine, No.3, 14-
20 February 2005. 
71 Ukrainska Pravda, 14 February 2005, 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml 
72 Korrespondent, 14 February 2005, http://www.korrespondent.net/main/114307/. 
73 Korrespondent, 25 February 2005, http://www.korrespondent.net/main/115337/ 
74 Ibid 
75 Access to the Airwaves. Principles on Freedom of Expression and Broadcast Regulation. ARTICLE 
19, London, April 2002. 



 13 

• Those employed in any branches of government should not be appointed to 
governing bodies of public entities which exercise powers in the areas of 
broadcast. 

 
Denial of Access 
 
As outlined above, during the repeat second round of elections, media coverage was 
far less biased than it had been in previous periods, with candidates from both sides 
being granted access to airtime and space in print media.  Even in the eastern Donetsk 
region, where media is controlled by pro-Yanukovich oligarchs, opposition politicians 
were given access to the media, with Yulia Tymoshenko appearing on ‘Ukraina’ 
television station on 30 December 2004.76 
 
However, since the formation of the new government, the Editor-in-Chief of Inter 
Television News Department, Oleksij Mustafin, has claimed that the station’s 
reporters were denied authorisation to cover the visit of President Yuschenko to 
Strasbourg, shortly after his inauguration, and that its cameras were not admitted to 
the initial session of the Cabinet of Ministers on 4 February 2005.77  When challenged 
on this, the President’s Press Secretary, Iryna Herashchenko, stated that this failure to 
provide accreditation to Inter’s journalists had been due to a technical glitch.78 
 
ARTICLE 19 was unable to establish the reasons underlying this particular instance 
of a refusal of accreditation, but we would like to remind the Ukrainian authorities 
that accreditation should be imposed only where there are legitimate reasons to do so, 
such as restricted space and security. The accreditation procedure must also be 
politically impartial and fair. 
 
Distribution 
 
The Odessan State media distribution company (‘Pres Sluzhba Odesy’) refused to 
allow the dissemination of the local Russian language opposition newspaper 
Obozreniye via the city’s network of kiosks.79  According to the newspaper’s editor, 
Oleksandr Kamenny, the explanation given by the Pres Sluzhba Odesy for this refusal 
was that the paper would find no readership in Odessa.  Other local publications have 
had similar experiences, with one, Robota i vidpochinok, forced to close down as a 
result of Pres Sluzhba Odesy’s refusal to distribute it.   
 
Recommendation 
• Distribution services should be offered to all media at equitable rates, based 

only on legitimate commercial considerations. There should be no 

                                                 
76 ‘Ukraina’ is controlled by Renat Akhmetov, a close ally of Yanukovich. Ivan Lozowy, Transitions 
OnLine Prague, Czech Republic, 6 January 2005 in The Action Ukraine Report Monitoring Service 
2005, No. 5, 7 January 2005. 
77 Ukrainska Pravda, 8 February 2005, 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml 
78 Ukrainska Pravda, 10 February 2005, 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml 
79 Institute of Mass Information, 31 January 2005, 
http://eng.imi.org.ua/?id=read&n=1913&cy=2005&m=news 



 14 

discrimination based on the content, ownership or language of the media, 
particularly by public printing and distribution services. 

 
Harassment/ “Disappearances” 
 

• Update on the Gongadze Case 
 
In his address to the Council of Europe shortly after his inauguration as president, 
Victor Yuschenko pledged his commitment to a full investigation of the case of 
murdered journalist Heorhiy Gongadze,80 who disappeared in 2000 following his 
fierce criticism of the Kuchma government in Ukrainska Pravda, the internet 
newspaper that he founded. He also stated that two cases directly linked to the murder 
had already been handed over, and that the case would reach court within two 
months.81  Indeed, soon after his reappointment as Prosecutor General, Svyatoslav 
Piskun announced that a new forensic examination would be carried out by the Chief 
Bureau of the Forensic Medical Examination attached to the Ministry of Health, aided 
by experts from the University of Munich,82 and, by the end of February, Ukrainian 
police claimed to have identified those who abducted Gongadze,83 as well as having 
located the car used in the kidnapping.84   
 
In its report on the Gongadze killing and the failures of the official investigation 
which followed it, published in January 2005, the International Federation of 
Journalists found that investigating authorities had consistently failed to follow 
correct procedure, and in fact had deliberately obstructed and confounded the 
investigation over a long period of time.85 
 
While the new government has reiterated its commitment to investigating the case, 
and Prosecutor General Piskun has gone as far as stating that he is convinced of the 
involvement of Ministry of Internal Affairs officials in the murder,86 as yet no further 
analysis has been made of the Melnichenko tapes.87  Interior Minister Yuriy Lutsenko 
has already offered immunity to intelligence officers who monitored Gongadze’s 
activities while he was still alive.88  In a further worrying development, former 

                                                 
80 TV 5 Kanal, Kyiv, 25 Jan 2005, BBC Monitoring Service, UK, Jan 25, 2005 in The Ukraine Action 
Monitoring Report 2005, No. 17, 27 Jan 2005. 
81 Ibid. 
82 Ukrainiska Pravda, 16 February 2005: 
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml  
83 BBC News ‘Progress in Ukraine murder probe’, 28 February 2005: 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4304133.stm 
84 Ukrainiska Pravda, 27 February 2005:  
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml;  
Korrespondent, 2 March 2005:  http://www.korrespondent.net/main/115773 
85 International Federation of Journalists The Gongadze Inquiry:  An investigation into the failure of 
legal and judicial processes in the case of Georgy Gongadze:  http://www.ifj.org/pdfs/gongadze-
january2005.pdf 
86 Ukrainska Pravda, 7 February 2005:  
http://www2.pravda.com.ua/en/archive/2005/february/25/3.shtml 
87 Cassette tapes supposedly recording senior members of the Ukrainian government, including then 
President Kuchma, discussing how to ‘get rid’ of Gongadze. 
88 BBC News, 28 February 2005 ‘Progress in Ukraine murder probe’: 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4304133.stm 



 15 

Interior Minister Yuriy Kravchenko was found dead an hour before he was due to 
give evidence in the case, at the beginning of March.89  
 
Recommendation 
• The Ukrainian authorities should fulfil their pledge to carry out a thorough and 

impartial investigation into the fate of Heorhiy Gongadze. 

                                                 
89 BBC News, 4 March 2005:  http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4317377.stm  


