KURZUS: Műszaki ábrázolás 2.
MODUL: V. modul: Csapágyak, csapágyazások ábrázolása
12. lecke: Gördülőcsapágyak
Aktivitás: Olvassa el a 12. lecke anyagát! A feldolgozás során a következőkre figyeljen: | ||
| ||
Követelmény: A tananyag elsajátítása akkor tekinthető sikeresnek, ha Ön: | ||
| ||
Kulcsszavak: golyós csapágy, görgős csapágy, gördülőelem, gyűrűs csapágy, tárcsás csapágy, csapágyjel. | ||
A gördülőcsapágyak szerkezeti felépítése lényegesen eltér a siklócsapágyak felépítésétől. Gördülőcsapágyak esetén az álló és forgó részek között valamilyen gördülő testen keresztül valósul meg a kapcsolat. Ha a gördülőelem gömb, akkor a csapágyat golyóscsapágynak, egyébként görgőscsapágynak nevezzük. | ||
12.1. A gördülőcsapágyak felépítése | ||
| ||
A gördülőcsapágyak nagy sorozatban és nagy pontossággal készülnek, méreteiket nemzetközi szabványok rögzítik. A megfelelő típus és méret kiválasztásához | ||
| ||
a gyártó cégek (MGM, SKF, INA, FAG, GPZ, RIV, KOYO, ....) katalógusai minden szükséges tudnivalót megadnak. | ||
A gördülőcsapágyak alaptípusai a gyűrűs és tárcsás csapágyak (12.2. ábra). | ||
| ||
Mint az látható, a gördülőcsapágyak több darabból álló, a rajzolás szempontjából bonyolult szerkezetek. Részletes ábrázolásuk lényegében összeállítási rajz. Mivel többnyire különböző szerkezetek összeállítási rajzán szerepelnek, ezért ott egy tételként, jelentős egyszerűsítéssel ábrázoljuk. | ||
Általában metszve rajzoljuk, így a gyűrűk, tárcsák, gördülőelemek illetve a többi tartozék is megjeleníthető. Az egyszerűsített ábrázolással is helyesen rajzoljuk meg a csapágy fő méreteit (d, D, B), de a belső részeket csak arányosan ábrázoljuk. Eszerint rajzainkról elhanyagolhatók: | ||
| ||
Figyeljünk rá, hogy az új szabvány szerint a gyűrűket egy irányba vonalkázzuk, de a gördülőelemeket, tömör test révén, nem metszhetjük. | ||
A vezetőkosarakat kis keresztmetszetük miatt ne vonalkázzuk, hanem feketítsük (12.3. ábra). | ||
| ||
Az egyszerűsített ábrázolás mellett a gyakorlatban a gördülőcsapágyak jelképes vagy egyezményes ábrázolása is elfogadott. Ezt a két ábrázolási módot a fő csapágytípusok ismertetése után mutatjuk be. | ||
12.2. Gördülőcsapágy típusok | ||
Az alaptípusokon belül - a gyakorlat igényeinek megfelelően - kb. 10000 féle csapágyat gyártanak. | ||
A gördülőelemek és gyűrűk anyaga krómötvözésű különleges acél (edzve, köszörülve és polírozva), a kosaraké pedig acél, sárgaréz vagy műanyag. | ||
A legelterjedtebben alkalmazott csapágyak az egysorú, mélyhornyú golyóscsapágyak. | ||
Népszerűségüket egyszerű szerkezetükön kívül annak is köszönhetik, hogy | ||
| ||
Nagyobb radiális és axiális terhelés esetén kétsorú, mélyhornyú csapágyakat, a tengely lehajlásából eredő szöghibák esetén pedig beálló golyóscsapágyat alkalmazunk (12.4. ábra). | ||
| ||
Összetett terhelések felvételére, de csak egy irányban ható axiális erők esetén egysorú, ferde hatásvonalú golyóscsapágyat használhatunk. | ||
Ha a csapágynak mindkét irányú axiális terhelést kell felvennie, akkor párosított beszerelést alkalmazunk. | ||
Nagy radiális és mindkét irányból ható axiális terhelés felvételére alkalmasak a kétsorú, ferde hatásvonalú golyóscsapágyak is (12.5. ábra). | ||
| ||
Görgőscsapágyak | ||
A hengergörgős csapágyak nagy radiális terhelést és nagy fordulatszámot viselnek el. Több változatban készülnek, amelyek a vezetővállak elrendezésében különböznek egymástól (12.6. ábra). | ||
| ||
A tűgörgős csapágyak olyan hengergörgős csapágyak, amelyek görgői az átmérőjükhöz képest hosszúak. Kis keresztmetszetük ellenére terhelhetőségük nagy, így előnyösen alkalmaztatók nagyobb dinamikus erőhatások felvételére. | ||
A kúpgörgős csapágyak egyidejű radiális és axiális terhelés felvételére alkalmasak. | ||
A beálló görgős csapágy a radiális terhelésen kívül minkét irányban ható axiális terhelés felvételére alkalmas (12.7. ábra). | ||
| ||
Tárcsáscsapágyak | ||
A tárcsáscsapágyakat általában egyirányú és mindkét irányú axiális terhelés felvételére gyártják (12.8. ábra). | ||
| ||
Az axiális terheléssel egyidőben radiális terhelés felvételére is alkalmasnak az axiális beálló görgőscsapágyak (12.9. ábra). | ||
| ||
A bemutatott fő csapágytípusok jelképes és egyezményes ábrázolását összefoglalva a következő táblázat tartalmazza: | ||
| ||
12.3. A csapágyjelek felépítése | ||
A gördülőcsapágyak méretjele, a csapágyjel, főjelekből (alapjel) és kiegészítő jelekből áll, amelyeket nemzetközi szabványok rögzítenek. Ezek szerint az NJ320 csapágyjel értelmezése: | ||
| ||
Az összes csapágyváltozat jelölésének bemutatására itt nem vállalkozhatunk, ezeket a katalógusok, illetve a gyártó cégek internetes oldalai tartalmazzák. Megjegyezzük azonban, hogy az alap- és kiegészítő jelek pontos megjelenítése a csapágyak rajzain nagyon fontos, hiszen mindegyik jel valamilyen szerkezeti vagy működésbeli különbözőséget takar. |
Önellenőrző kérdések és feladatok | ||||||||||||
1. A gördülőcsapágyak az álló és forgó rész között elhelyezkedő, kapcsolatátvivő elemről kapták a nevüket. Ennek alapján azonosítsa a következő csapágyakat! a) egysorú mélyhornyú golyóscsapágy ![]() | ||||||||||||
2. Az alábbi ábrán egy gyűrűs és egy tárcsás csapágyat lát. Azonosítsa ezeket a csapágyakat! 1. gyűrűs csapágy ![]() | ||||||||||||
3. Az alábbi ábrán görgős csapágyat lát. Nézze meg figyelmesen a gördülőelemet és válassza ki a csapágy megnevezését a felsorolásból! ![]()
![]() | ||||||||||||
4. Az alábbi megjegyzés a gördülőcsapágyakra vonatkozik. Döntse el, hogy igaz-e és jelölje a helyes választ!
![]() | ||||||||||||
5. A csapágyak azonosítására a csapágyjel szolgál. Milyen fő adatokat, információkat tartalmaz a csapágyjel? Válassza ki ezeket az alábbi felsorolásból!
![]() |