Modulzáró feladatok

1. Jelölje meg, mi a CAN-busz feladata!
A CAN adatbusz biztosítja, hogy több érzékelő jele ugyanahhoz a vezérlőegységhez jusson el.
A CAN adatbusz biztosítja, hogy a vezérlőegységek digitális jele eljusson az érzékelőkhöz.
A CAN adatbusz biztosítja, hogy az érzékelők analóg jele a vezérlőegységhez digitális jel formájában jusson el.
A CAN adatbusz biztosítja, hogy az érzékelők digitális jele több vezérlőegységhez is el tudjon jutni.



2. Jelölje meg, mit értünk multiplexelt adattovábbítás alatt!
Az adatok egyszerre több vezetéken futnak párhuzamosan.
Az adatok ugyanazon a vezetéken egymástól elkülönítve mennek az egyes egységekhez.
Az adatok a vezérlőegységből minden egyes vezérelt egységhez külön vezeték mennek.
Az adatok ugyanazon a vezetéken egyszerre mennek minden vezérlet egységhez.



3. Jelölje meg, melyik jeladók adnak információt az ECU-nak a gyújtás időzítésével kapcsolatban!
Lambda szonda jeladó.
Szívócső-depresszió jeladó.
Fojtószelep-jeladó.
Főtengely-szöghelyzet jeladó.
Hűtőfolyadék-hőfok jeladó.
Szívólevegő hőfokadó.
EGR-szelep jeladó.



4. Jelölje meg, mi a lambda-szonda feladata!
A vezérműtengely szöghelyzetét jelzi.
A beszívott levegő tömegét vagy térfogatát méri.
A beszívott levegő állapotáról ad információt.
Információkat ad a keverék (levegő+tüzelőanyag) minőségéről.



5. Jelölje meg az alábbiak közül azokat a TCU bemeneti jeleket, amelyeket az automata sebességváltó kapcsolásánál figyelembe vesz a berendezés!
Jármű sebesség.
Motor fordulatszám.
Gázpedál-állás.
Előválasztó kar állása.
Kick down kapcsoló állapota.
Motor hőmérséklet.
Sebességváltó hőmérséklet.
Féklámpa kapcsoló állapota.
Kerék fordulatszáma.
Szívócső depresszió.
Lock up-jel.



6. Jelölje meg, mit értünk adaptív fokozatkapcsolás alatt!
A gázpedál működtetése, valamint a járműdinamikai mennyiségek alapján az adaptív fokozatkapcsolásai rendszer ítéletet alkot a járművezető igényeiről, és ennek megfelelően kapcsolja a fokozatokat.
Az adaptív fokozatkapcsolásai rendszer a járműre ható erők, az aktuális tapadási viszonyok, a motor és sebességváltó hőmérséklete alapján dönti el, hogy melyik fokozatot kell kapcsolnia az adott körülmények között.
Az adaptív sebességi fokozat választáshoz a sebességváltó elektronikus egysége TCU a kapcsolódó BUS rendszeren kommunikál az összes jármű fődarab és jármű rendszer mechatronikai egységgel.
A járművezető az előválasztó kar megfelelő állásba helyezésével és a gázpedál finom, vagy sportos kezelésével dönt arról, hogy az adott pillanatban melyik fokozat legyen bekapcsolva.



7. Jelölje meg, melyek az automata váltó jellemző aktuátorai!
Fokozatkapcsoló elektromágneses szelepek.
Nyomásszabályzó szelep.
Tengelykapcsolók munkahengerei.
TCU.
Bolygómű-tengelykapcsolók.



8. Jelölje meg, mik az aktív kerékfelfüggesztés bemeneti jellemzői!
A jármű terhelése.
A motor fordulatszáma.
A gumiabroncsok nyomása.
A sebességváltó aktuális fokozata.
Az útfelület jellemzői.
Gázpedál állása.
Sebesség.
A kormánykerék helyzete.



iDevice ikon
9. Az ábra alapján adja meg a kerékfelfüggesztés egyes elemeinek helyét! Írja be a megfelelő számot a megnevezés előtti mezőbe!

Villamos aktuátorok légrugóval
Járműhelyzet-jeladók
Hossz és keresztirányú gyorsulásmérők
Központi vezérlő