Modulzáró feladatok

1. Jelölje meg, mi a CAN-busz feladata!
A CAN adatbusz biztosítja, hogy több érzékelő jele ugyanahhoz a vezérlőegységhez jusson el. | |
A CAN adatbusz biztosítja, hogy a vezérlőegységek digitális jele eljusson az érzékelőkhöz. | |
A CAN adatbusz biztosítja, hogy az érzékelők analóg jele a vezérlőegységhez digitális jel formájában jusson el. | |
A CAN adatbusz biztosítja, hogy az érzékelők digitális jele több vezérlőegységhez is el tudjon jutni.
| |

2. Jelölje meg, mit értünk multiplexelt adattovábbítás alatt!
Az adatok egyszerre több vezetéken futnak párhuzamosan. | |
Az adatok ugyanazon a vezetéken egymástól elkülönítve mennek az egyes egységekhez. | |
Az adatok a vezérlőegységből minden egyes vezérelt egységhez külön vezeték mennek. | |
Az adatok ugyanazon a vezetéken egyszerre mennek minden vezérlet egységhez.
| |

3. Jelölje meg, melyik jeladók adnak információt az ECU-nak a gyújtás időzítésével kapcsolatban!
Lambda szonda jeladó. | |
Szívócső-depresszió jeladó. | |
Fojtószelep-jeladó. | |
Főtengely-szöghelyzet jeladó. | |
Hűtőfolyadék-hőfok jeladó. | |
Szívólevegő hőfokadó. | |
EGR-szelep jeladó.
| |

4. Jelölje meg, mi a lambda-szonda feladata!
A vezérműtengely szöghelyzetét jelzi. | |
A beszívott levegő tömegét vagy térfogatát méri. | |
A beszívott levegő állapotáról ad információt. | |
Információkat ad a keverék (levegő+tüzelőanyag) minőségéről.
| |

5. Jelölje meg az alábbiak közül azokat a TCU bemeneti jeleket, amelyeket az automata sebességváltó kapcsolásánál figyelembe vesz a berendezés!
Jármű sebesség. | |
Motor fordulatszám. | |
Gázpedál-állás. | |
Előválasztó kar állása. | |
Kick down kapcsoló állapota. | |
Motor hőmérséklet. | |
Sebességváltó hőmérséklet. | |
Féklámpa kapcsoló állapota. | |
Kerék fordulatszáma. | |
Szívócső depresszió. | |
Lock up-jel.
| |

6. Jelölje meg, mit értünk adaptív fokozatkapcsolás alatt!
A gázpedál működtetése, valamint a járműdinamikai mennyiségek alapján az adaptív fokozatkapcsolásai rendszer ítéletet alkot a járművezető igényeiről, és ennek megfelelően kapcsolja a fokozatokat. | |
Az adaptív fokozatkapcsolásai rendszer a járműre ható
erők, az aktuális tapadási viszonyok, a motor és sebességváltó
hőmérséklete alapján dönti el, hogy melyik fokozatot kell kapcsolnia az
adott körülmények között. | |
Az adaptív sebességi fokozat választáshoz a sebességváltó elektronikus
egysége TCU a kapcsolódó BUS rendszeren kommunikál az összes jármű
fődarab és jármű rendszer mechatronikai egységgel. | |
A járművezető az előválasztó kar megfelelő állásba helyezésével és a
gázpedál finom, vagy sportos kezelésével dönt arról, hogy az adott
pillanatban melyik fokozat legyen bekapcsolva.
| |

7. Jelölje meg, melyek az automata váltó jellemző aktuátorai!
Fokozatkapcsoló elektromágneses szelepek. | |
Nyomásszabályzó szelep. | |
Tengelykapcsolók munkahengerei. | |
TCU. | |
Bolygómű-tengelykapcsolók.
| |

8. Jelölje meg, mik az aktív kerékfelfüggesztés bemeneti jellemzői!
A jármű terhelése. | |
A motor fordulatszáma. | |
A gumiabroncsok nyomása. | |
A sebességváltó aktuális fokozata. | |
Az útfelület jellemzői. | |
Gázpedál állása. | |
Sebesség. | |
A kormánykerék helyzete.
| |

9. Az ábra alapján adja meg a kerékfelfüggesztés egyes elemeinek helyét! Írja be a megfelelő számot a megnevezés előtti mezőbe!

Járműhelyzet-jeladók
Hossz és keresztirányú gyorsulásmérők
Központi vezérlő