Farsang idején a mohácsi
busók fűzfából faragott, rikító színűre festett, félelmetes álarcaikban,
kereplőket forgatva, kolompokat rázva hagyományosan vidám forgataggá varázsolják a
várost. A téltemető, tavaszköszöntő nagy ünnep húshagyó kedden látványos,
jókedvű farsangtemetéssel ér véget. Ám ekkor is örök kérdés marad, hogy valóban
elűzték-e a hideget?
Eredete:
Mohácson a hagyomány eredetét a törökűzés legendájával
is magyarázzák. A mondának, mely szerint a mohács-szigeti mocsárvilágba menekült
őslakos sokácok megelégelve a rabigát, ijesztő álarcokba öltözve, maguk
készítette zajkeltő eszközökkel, csónakokkal átkelve a Dunán az éj leple alatt
kizavarták a törököket Mohácsról aligha van történeti alapja.
Mohács 1687-ben szabadult fel a török uralom alól, s a sokácság nagy arányú
betelepítése csak mintegy tíz évvel ezután kezdődött meg.
Minden bizonnyal a balkáni eredetű sokácok korábbi hazájukból hozták magukkal a
szokást, mely aztán Mohácson formálódott tovább és nyerte el mai alakját. A
népszokás megjelenéséről a XVIII. század végéről vannak az első adatok.
A busó öltözet:
A busó öltözete régen is olyan volt, mint ma: szőrével kifordított rövid bunda,
szalmával kitömött gatya, amelyre színes, gyapjúból kötött női cifra,
bütykösharisnyát húztak, lábukon bocskort viseltek. A bundát az öv vagy
marhakötél fogta össze derekukon, erre akasztották a marhakolompot.
A fából faragott álarc mögött vidám mohácsi férfiak bújnak meg. A
néphagyományból mára idegenforgalmi látványosság lett.
Kezükben az elmaradhatatlan kereplő vagy soktollú, fából össze-állított buzogány
volt. A leglényegesebb azonban, ami a busót busóvá teszi: a fűzfából faragott,
hagyományosan állatvérrel festett birkabőrcsuklyás álarc.
A
MOHÁCSI BUSÓJÁRÁS
Készítette: Pencz János és Banga Gábor
Fotók: Szendy Szilvia
Honnan ered ez a népszokás? Többféle lehetséges eredete közül
ismerkedjünk meg kettővel.
Az első és legelterjedtebb magyarázat szerint a téltemetés, a télűzés volt a
célja. Az emberek ilyenkor ijesztő ruhákba bújnak, mert azt várják, hogy a tél
megijed tőlük, és elszalad. Az ünneplés végén a tél halálát szimbolizáló
szalmabábu égetése történik. A beöltözött emberek ezen- kívül
"bao-bao" kiáltással és kürtszóval, kolompokkal végigjárták a házakat,
udvarokat és körbejárták az állatokat, majd hamut szórtak szét a portán. Ettől
azt remélték, hogy távol tartja a gonosz szellemeket. Az utcán pedig a nők haját
húzgálták, hogy minél nagyobbra nőjön. Az ünnepség fénypontja volt a főtéri
viaskodás a férfiak között, ami régen a férfivá avatást jelentette.
A második történet szerint a busójárás kialakulásának oka a törökök folytonos
támadása volt. Ugyanis a XVI-XVII. században Magyarország török hódoltság alatt
állt. Az országnak azonban volt egy olyan része, melyet a monda szerint a török soha
nem tudott elfoglalni. Ez volt a Mohács-sziget, melynek környéke mocsaras terület
volt. Ide húzódtak vissza támadáskor a környékbeli lakosok az általuk jól ismert
rejtekutakon. A törökök azonban megtalálták ezt az utat, és a sziget ellen indultak.
Ekkor a mohácsiak vezetője, mivel nem volt fegyverük, kitalálta, hogy öltözzenek
ijesztő ruhákba, rakjanak magukra kecskeszarvakat, és kereplőkkel, kürtökkel
csapjanak minél nagyobb zajt, hogy elijesszék a babonás törököket. A terv sikerült,
és az ellenség fegyverét hátrahagyva menekült el.
Most pedig nézzünk meg egy busójárási menetet!
Egy menet három csoportból áll, tagjait "alakoskodóknak" nevezzük.
Van egy fontos szabály, miszerint a gyerekek nem közelíthetik meg a csoportokat, mert
akkor nem sikerül a varázslás.
Az első csoportot a sajátos faálarcot, kifordított bundát viselők alkotják. Ők
ruházatukat esetleg kiegészíthetik szalmával töltött fehér gatyával, valamint
kereplővel. Ehhez a csoporthoz tartozik még a menet egyetlen kürtje is, amely 2-4
méteres.
A második csoportot a maskarák alkotják, nekik nincsenek faálarcaik.
A harmadik csoport a bekormozott arcú "jankeléké", ők viszik az oly fontos
hamuszsákot. A csoportok körül pedig hatalmas nézősereg áll, mivel a Mohácson
minden télutón (február végén) megrendezett ünnepség rengeteg embert vonz.
|