Joan
Miró (1893-1983) 
Joan Miró a szürrealizmus egyik vezető egyénisége volt.
1893. április 20-án született Spanyolországban, Barcelonában. Édesapja Miquel
Miró Adzeries aranyműves volt, édesanyja pedig egy asztalos lánya. Mirónak volt egy
húga Dolores.
Gyerekként
visszahúzódó volt. Saját álomvilágában élt. Sokat festett és rajzolt, de hiába
mondta apjának, hogy festő akar lenni. Édesapja 1907-ben kereskedelmi iskolába
küldte. De ehelyett Miró egy művészeti kurzusra kezdett járni. Majd 1912-ben
elkezdett a Francisco Gali Art iskolába járni. 1919-ben 26 évesen Párizsba
költözött. Találkozott Pablo Picasso-val, Ernest Hemingway-vel és mindazokkal akik
később a szürrealisták lettek.
1920-21-ben volt az első egyéni kiállítása a La Licorne galériában.
1929-ben adták ki első litográfiáit.
1929-ben feleségül veszi Pilar Juncosa-t. 1931-ben megszületik lánya, Marie
Dolores.
1933-1938 között kiállításai voltak Párizsban,
New York-ban , Londonban és Tokioban is.
Mikor 1939-ben kitört a II. világháború Miró családjával együtt Majorca
szigetére költözött.
1941-ben a New York-i Modern művészetek múzeumában volt egy nagy kiállítása.
1942-ben elkezd kerámiával dolgozni.
1947-ben az USA-ba utazik ahol 8 hónapot tölt és a Terrace Plaza Hotel freskóit festi.
1949. Kiállítások Barcelonában, Stockholmban, Bernben és Baselben.
1959-ben megnyeri a 1958-as International Guggenheim Díjat.
1967-ben megkapja a Carnegy-díjat a festészetéért.
1983. december 25-én halt meg.
Munkássága
Picasso és a kubizmus hatott rá, de a húszas évektől a szürrealista csoport
tagjaként vált igazán ismertté és egyénivé. Műveiben a mikroszkópikus világ, a
biológiai formációk eleminek játékos, dekoratív rendjéből alakította ki
színgazdag, bő képzeletű kompozíciókat, amelyek üdesége a primitív művészetre
és a gyermeki fantázia játékosságára utal. Szürrealistává teszi műveit, hogy
nagy teret enged a tudatalatti szféra impulzusainak. Jóllehet képein a motívumok
elrendezése esztétikai érvényű mégis mindvégig spontán, csapongó, szertelen.
Művészete a 20. századi festészet egyik legderűsebb fejezete. Ha a maszkszerűen
torzat jeleníti, a groteszk fintor akkor is szatirikus jelleget ad művinek. 1954-ben a
Velencei Biennale egyik nagydíját nyerte. A negyvenes évektől számos dekoratív
kerámia falképekett is tervezett (párizsi UNESCO-székház).
A rendőr: a szürrealizmus
elősegétette az ötletek és képzelet szabad játékát. Miró hagyta, hogy az alakok
és formák spontán jelenjenek meg ne pedig pontos tervezés eredményeként. Ehhez a
műhöz az absztrakt expresszionizmus technikáját alkalmazta. A festéket Folyatta a
vásznon, ecsettel is vitt fel és ronggyal törölte a vásznon a festéket.
|
|
The Kerosene Lamp: ez a mű egyik korai próbálkozása
arra, hogy személyes szürrealista nyelvet hozzon létre. Kubista stílust kevert a
rajzfilm stílusával. |
Képtár1
Képtár2
Képtár3
Képtár4
Képtár5 |