   
XX. század művészete
Favizmus (korai expresszionizmus)
Fauves-vadak. a tiszta színek fokozottabb
kifejezőerejére, éles színkontrasztokra kívánt építeni. A fény-árnyék
ellentéteket kiküszöbölték. Csekély jelentőséget biztosítottak a harmadik
dimenziónak.
Képviselői: Matisse (K-i szőnyegek színvilága, dekoratív stílus), Gauguin, Vincen
van Gogh, Mauriac Vlaminck, Georges Braque
Mauriac de Vlaminck: A vörös fák: A tájképi struktúra itt már csak ürügy, a kép
színei és az eredeti látvány feltételezhető színei között már alig-alig
találunk megfeleltetést. Mindennél fontosabb, hogyan ütközik a vörös a zölddel,
hogyan áll szemben a kék a sárgával.
Henri Matisse: A vörös desszert: ugyancsak a vadító színek uralkodnak, az árnyékok
hiányoznak, az asztalon lévő tárgyak lebegnek, minden egybefolyik.
Futurizmus
Képviselői szembefordultak a múlt
hagyományival, s arccal a jövő a technika százada felé a fejlődést, a dinamizmust,
a lendületet, s korunk meghatározó élményeként a mozgást, a sebességet, a gépet
dicsőítik.
Festők: Giacomo Balla, Umberto Boccini, Carlo Carra, Luigi Russolo, Gino Servini)
A mozgás megragadására törekedtek, úgy hogy annak időben egymást követő fázisait
egyidejűleg, egyazon képen montázsszerűen, vagy ritmikusan ismétlődő formákkal
megtörték, s egymást átfedő erőterekkel, színnyalábokkal ábrázolták.
Umberto Boccini: Az izmok dinamizmusa: A lépő alakban feszülő energiákat
úgy fejezi ki, hogy megformálja az előrehaladó izmok "erővonalait" is,
vagyis több időpillanatban térben elfoglalt helyzeteit fogja össze mozgalmas
tömbbé.
Expresszionizmus
Az expresszionizmus lemond a látvány
szépségéről, belső élményeket kíván az ábrázolás tárgyává tenni, legyen
szó akár társadalmi elkötelezettségről, fennálló rendszer átalakításának
artikulálatlan vágyáról vagy lelkesült látomásról a jövőt illetően. A művész
tekintete a külvilág felől befelé, az emberi lélek felé fordul.
Élénk nyers színek használata mellett olykor görcsös, eltorzított vonásokat,
formákat eredményez.
Festők: Vincent van Gogh, Paul Gaugin, Edvard Munch, James Ensor, Cézanne.
Kubizmus:
Hátat fordít a valósághű ábrázolás
követelményének, s a természeti látvány motívumait mértani jelekké absztrahálva
az érzéki benyomásnál többre értékeli a képépítés logikáját. A tárgyak
belső szerkezeté gömbök, kúpok, hengerek segítségével akarja megragadni.
Képviselői: Picasso, Juan Gris.
Picasso: Nő legyezővel: A tér nem egyezik a látott térrel, az árnyékok nem
függenek egységes fényforrástól, hanem sötét, szögletes foltok önálló
rendszerévé alakulnak. Kicsavarodott karok. Arc: néger szobrok leegyszerűsítő
faragástechnikáját idézi.
Absztrakt expresszionizmus
A latin abstrahere "elvonni" és
expressio "kifejezés" szóból származik. Lényege a művész pszichikai
állapotának, tudatalatti képzeteinek közvetlen és drámai kifejezése, valamint
a festés folyamatának meditatív átélése.
Előzménye: Paul Klee, Vaszilij Kandinszkij, Max Ernst, szürrealizmus automatikus
írása.
Legjelentősebb mesterei: William de Kooning, Clifford Still, Jackson Pollock, Hans
Hartung, Mark Tobey, Georges Mathieu, Wols, Jean Dubuffet, Pierre Soulages.
Franz Marc: A kék ló: Az állatok világába a civilizáció során elvesztett
ártatlanságot és természetközelséget vetítette bele. A színeknek szimbolikus
jelentést tulajdonított.
Dadaizmus
A művészi személyiség gátlástalan
felszabadítását, a megkopott művészeti és társadalmi konvenció felszámolását, s
a hagyományos esztétikai normák radikális szétzúzását követelte. A művészek
ironikus-szatirikus eszközökkel kívánták átalakítani a társadalmi együttélés
szabályit.
Új műfajok születnek, melyek közös jellemzője, hogy a dolgok véletlen egymás
mellé kerüléséből származó jelentésváltozásra épülnek.
Elnevezése: találomra felütötték a szótárt.
Festő: Duchamp
Konstruktivizmus
Az ábrázolás szerkezeti összetevőit a
síkok, tömegek és terek matematikailag-logikailag leírható formai rendjéhez
kívánta igazítani, s az anyag öntörvényűségéhez való alkalmazkodást hirdette.
Malevics: Fekete négyzet fehér alapon
Szürrealizmus:
Az álom nélkülözhetetlen a valóság
megragadásához. Legmagasabb rendű alkotói módszer a képzelet és képzelőerő. Új
módszerek: automatikus írás: álmok, szabad asszociációk spontán, a tudat
kontrolljának kizárásával történő rögzítése.
A képi ábrázolás tekintetében a szürrealizmus nem egységes stílus; laza
esztétikai elvei naturalisztikusan megjelenített, ám látomásosan abszurd tematikájú
műveket éppúgy megengednek mint nonfiguratív kompozíciókat.
Alkotók: Salvador Dali, Max Ernst
Dali: Arc és gyümölcsöstál megjelenése egy tengerparton: Szürrealista álomvilág
megfestése |