Vissza a folapraStílusokTechnikákMi a muvészet?
Ókeresztény művészet

Mozaik
Építészet
Festészet

Ókeresztény mozaikok

Mozaik: díszítmény, amely úgy jön létre, hogy vakolatba, cementbe vagy más nedves, összetartó anyagba különböző színű kő- vagy üveglapocskákat illesztenek.
A mozaik hátránya, hogy a kövek merevséget kölcsönöznek. Minél kisebb a kövek mérete annál árnyaltabb, részletgazdagabb lehet a kép.
A mozaik nagy tudást, sok időt és pénzt követelő technika. Azonban páratlan és semmi más által utol nem ért művészi hatásával és élettartamának szinte korlátlan terjedelmével bőven visszatéríti a ráfordított áldozatokat. Virágkora a hatodik századra esett, Justinianus korára.

A mozaikok jellemzői: sokszor látomásszerű, amit a mindenütt alkalmazott aranyháttér, a menny jelképe, csak még fokoz. Az alakok a vallás által meghatározott hiearchia szerint rendeződnek. Az isteni szféra képviselői mindig középen, és magasabb szinten, vagy lebegve helyezkednek el. A mellékalakok alacsonyabban, földi talajon sorakoznak. Fontosságuk szerint közelebb vagy távolabb a középtől. Egymással vagy egyáltalán nem, vagy csak ritkán lépnek cselekvő kapcsolatba. Mozdulataik, taglejtéseik a középalakra vonatkoznak. A lépszerkezet mindig szigorúan szimmetrikus.
Az alakoknak testiségük nincs. Távlat nincs. A színek száma kevés, nincs árnyalás. A színfoltokat határozott sötét vonalak különítik el egymástól.
Az ókeresztény mozaikokról nem túl sokat tudunk, mivel nagyrészük tönkrement, elveszett.

Falmozaikot a római művészetben kezdtek készíteni, Konstantin türelmi rendelete előtt.
A legkorábbi falmozaikok a Sta Constanza templomban találhatók (Konstantin lányának mauzóleuma). A mozaikok pogány képeket (Dionysos) ábrázolnak főként, de néhány Ó és Új szövetségi jelenet is látható. Lehet, hogy azért választották Dionysos ünnepének ábrázolását, mert a bor a kereszténységben is fontos.

A padlómozaikok közül jelentős az aquileiai. Állatok és tárgyak szimbolizálják a Jó Pásztort, Jónás története is megjelenik. Szimbolikus állatok: őz, bárány. Megjelenik a bor és kenyér is.

Rómában a S. Cosma e Damiano-templomának szentélyében maradt fenn az egyik első jelentős emlék. A kompozíció középpontjában Krisztus alakja áll. Kétoldalt két apostol, ezek mellet pedig egy-egy távolabbi alak, a templom védőszentje és a templom alapítója. Az egész jelenet arany háttér előtt látomásként hat. Krisztus alakja az ábrázolás szerint lebeg, a mellékalakok alacsonyabb szinten, kevés eszközzel jelzett talajon állnak.

Ugyanekkor készültek Ravennában a San Vitale mozaikjai is.

Az 5. században Ravennában és Rómában sok fontos mű készült. Nápoly és Milánó is sokat megőrzött az emlékekből. A vallási képek tele vannak színnel. A mozaikok nagy része üvegből készült.

A Sta Maria Maggiore templom angyalai élénk, tüzes színűek.

Galla Placidia Mausoleum:
A falakat teljesen beborítják a mozaikok. A figurális elemek a növényi és geometrikus díszítés mély tónusú kék, zöld és arany színeivel szépségesen irreális légkört teremtenek. A kereszt szárainak egyik lunettájában hellenisztikus finomságú Pásztort láthatunk, amint nyájával övezve,  kereszttel a kezében. Vele szemben Szt. Lőrinc mártíromságát ábrázolták. A kupola négy falán lévő nyolc apostol ábrázolása merevebb, stilizáltabb, kevésbé természethű: új stílus veszi itt kezdetét, amely egyre gyakrabban jelentkezik majd Ravennában. Mindez belemerül az erőteljes kék ég hátterébe. A boltíveken geometrikus csillagokat látunk, és az élet vizének forrását kereső szarvasokat.


Nápoly: S. Giovanni in Fonte baptisztérium: hipnotizálóan fénylik.

A keresztény szimbólumrendszer eddigre teljesen ki lett dolgozva. Az apszisokban szimbólumok és szent alakok. A falakon Ó és Új szövetségi képek. Legjellegzetesebb példa erre a Sta Maria Maggiore. – Ó testamentum képei a falakon 6x6 db. Mindegyik alatt hatalmas ablakok vannak. Az abalkok közti falkiugrás keretként veszi körül.

San Apollinare: érezhető a hiearchikus szemlélet. Legfontosabb tehát a legnagyobb alak: Krisztus. A bárány az ókeresztény művészet egyik legfontosabb jelképe: Jó Pásztor, húsvéti bárány, másik szimbólum a kereszt. Telt meleg színekkel ragyognak, fényük betölti az egész templomot. A háttér csupa arany. De a képen van valami merevség, ridegség, ez azért van, mert a művész a lehető legegyszerűbben akarja közölni mondanivalóját.

San Apollinare Nuovo (6. sz.): Júdás csókja: jellemző a sötét kontúr, aranyháttér; oka: Istentől származó fényesség.

Mandorla: Krisztus egy körben van.

Ravenna: Saint Apollinare in Classe apszismozaikja

A város püspöke Apollinaris tiszteletére épült a bazilika.

A mozaikon érezhető a hiearchia. (legfontosabb rajta Krisztus, tehát ő a legnagyobb)

A diadalív: Krisztus mandorlában, körülötte az evangélisták szimbólumai, Betlehemet és Jeruzsálemet szimbolizáló épületeket bárányok kötik össze (12 db. – apostolok).

Bárány: az ókeresztény művészet legfontosabb jelképei: Jó Pásztor, Húsvéti bárány.
Kereszt: Krisztust szimbolizálja.
A kereszt mellett Mózes és Illés próféta látható, alattuk 3 bárány, a három apostol: János, Jakab, Péter – ők látták Jézus színeváltozását.
A kert a paradicsomot jelképezi.

San Apollinaris: másik fontos alak, szintén 12 báránnyal. Az ablakok között ravennai püspökök vannak. A diadalív 2 pillérjén Gábriel és Mihály foangyalok.

Telt, meleg színek, a háttér csupa arany (– Krisztus fénye).