Ókeresztény mozaikok
Mozaik: díszítmény, amely úgy jön létre, hogy
vakolatba, cementbe vagy más nedves, összetartó anyagba különböző színű
kő- vagy üveglapocskákat illesztenek. A mozaikok jellemzői: sokszor látomásszerű, amit a
mindenütt alkalmazott aranyháttér, a menny jelképe, csak még fokoz. Az alakok a
vallás által meghatározott hiearchia szerint rendeződnek. Az isteni szféra
képviselői mindig középen, és magasabb szinten, vagy lebegve helyezkednek el. A
mellékalakok alacsonyabban, földi talajon sorakoznak. Fontosságuk szerint közelebb
vagy távolabb a középtől. Egymással vagy egyáltalán nem, vagy csak ritkán lépnek
cselekvő kapcsolatba. Mozdulataik, taglejtéseik a középalakra vonatkoznak. A
lépszerkezet mindig szigorúan szimmetrikus. Falmozaikot a római művészetben kezdtek készíteni,
Konstantin türelmi rendelete előtt. A padlómozaikok közül jelentős az aquileiai. Állatok és tárgyak szimbolizálják a Jó Pásztort, Jónás története is megjelenik. Szimbolikus állatok: őz, bárány. Megjelenik a bor és kenyér is. Rómában a S. Cosma e Damiano-templomának szentélyében maradt fenn az egyik első jelentős emlék. A kompozíció középpontjában Krisztus alakja áll. Kétoldalt két apostol, ezek mellet pedig egy-egy távolabbi alak, a templom védőszentje és a templom alapítója. Az egész jelenet arany háttér előtt látomásként hat. Krisztus alakja az ábrázolás szerint lebeg, a mellékalakok alacsonyabb szinten, kevés eszközzel jelzett talajon állnak. Ugyanekkor készültek Ravennában a San Vitale mozaikjai is. Az 5. században Ravennában és Rómában sok fontos mű készült. Nápoly és Milánó is sokat megőrzött az emlékekből. A vallási képek tele vannak színnel. A mozaikok nagy része üvegből készült. A Sta Maria Maggiore templom angyalai élénk, tüzes
színűek.
A keresztény szimbólumrendszer eddigre teljesen ki lett dolgozva. Az apszisokban szimbólumok és szent alakok. A falakon Ó és Új szövetségi képek. Legjellegzetesebb példa erre a Sta Maria Maggiore. Ó testamentum képei a falakon 6x6 db. Mindegyik alatt hatalmas ablakok vannak. Az abalkok közti falkiugrás keretként veszi körül. San Apollinare: érezhető a hiearchikus szemlélet. Legfontosabb tehát a legnagyobb alak: Krisztus. A bárány az ókeresztény művészet egyik legfontosabb jelképe: Jó Pásztor, húsvéti bárány, másik szimbólum a kereszt. Telt meleg színekkel ragyognak, fényük betölti az egész templomot. A háttér csupa arany. De a képen van valami merevség, ridegség, ez azért van, mert a művész a lehető legegyszerűbben akarja közölni mondanivalóját. San Apollinare Nuovo (6. sz.): Júdás csókja: jellemző a sötét kontúr, aranyháttér; oka: Istentől származó fényesség. Mandorla: Krisztus egy körben van. Ravenna: Saint Apollinare in Classe apszismozaikja A város püspöke Apollinaris tiszteletére épült a bazilika. A mozaikon érezhető a hiearchia. (legfontosabb rajta Krisztus, tehát ő a legnagyobb) A diadalív: Krisztus mandorlában, körülötte az evangélisták szimbólumai, Betlehemet és Jeruzsálemet szimbolizáló épületeket bárányok kötik össze (12 db. apostolok). Bárány: az ókeresztény művészet legfontosabb
jelképei: Jó Pásztor, Húsvéti bárány. San Apollinaris: másik fontos alak, szintén 12 báránnyal. Az ablakok között ravennai püspökök vannak. A diadalív 2 pillérjén Gábriel és Mihály foangyalok. Telt, meleg színek, a háttér csupa arany ( Krisztus fénye). |