   
 
Masaccio: A szentháromság
(1428)

Noha Masaccio 27 éves korában meghalt, és viszonylag kevés művet
hagyott hátra, őt tekinthetjük az építész Brunelleschi és a szobrász Donatello
mellett a reneszánsz festészet úttörőjének. A szentháromság című freskó a kora
reneszánsz alapelveinek páratlan megnyilatkozása.
Masaccio volt az első, aki esztétikai jelentéssel ruházta fel a perspektívát, aki a
térábrázolást és ezen belül még inkább az emberalak reális tömegének
elhelyezését térben rövidülés segítségével oldotta meg. A fény irányítását
is tökéletesen megoldotta.
Érezzük, hogy az álló alakok szilárdan állnak, a térdeplők szilárdan térdelnek
a talajon.
A térábrázolás virtuozitása itt elsősorban a látszat architektúra
megszerkesztésében mutatkozik. A mennyezet vonalait (dongaboltozat) meghosszabbítva
látjuk, hogy az enyészpont jóval a kép alá esik, mivel a kép magasan van ezért jó
a megkomponálás, mivel alulnézet.
Az isteni hármas pompás reneszánsz diadalívben van.
A szemlélő is részese a jelenetnek az oltár alatti csontváz közvetítésével.
Krisztus ugyan föltámad, de a mi testünk mulandóságra van ítélve. Szűz Mária a
néző felé néz és hívogató mozdulatot tesz, ezáltal teszi a nézőt a jelenet
részesévé.
A lineáris perspektíva szabályai érvényesülnek, mivel azt a benyomást kelti, mintha
nagyszabású reneszánsz épületben lennénk. A
kompozíciót a kép előtt álló néző feltételezett
szemmagasságából bontja ki. Szemünkhöz legközelebb a fülkében fekvő csontváz
van, felírata: Voltam, aki vagy, leszel, aki vagyok. Valamivel feljebb és beljebb két
imádkozó adományozó térdel, még beljebb a kereszt két oldalán Szűz Mária és
Keresztelő Szent János alakja látható. Krisztust az Atya tartja. Az Atya és Fiú feje
közt a Szentlélek lebeg. |