Vissza a folapraStílusokTechnikákMi a muvészet?
előzőkövetkező

Albrecht Dürer (1471-1528)

Anyja képmása

Apja kezdetben maga tanította a rajz elemeire. 1486-ban Wolgemut tanítványa lett. 1490-ben indult kötelező vándorútjára. Schongauer művészetével ismerkedett. 1494-95. Nürnbergbe megy, Pollaiuolónak és Mantagnának rézmetszeteit tanulmányozta. 1506-ban Velencébe ment és érdeklődése a renissance felé fordult.

TanulmányRenaissance művésszé vált abban a tekintetben is, hogy nem szervezett műhelyt. Nem érzi magát céhszerű iparosnak, jóllehet kényszerűségből tagja maradt a nürnbergi festőcéhnek. Csak azt vállalja, és csak annyit vállal, amennyit saját kezűleg el tud végezni. Tanítványit csak oktatja, de nem vonja be a maga feladatainak elvégzésébe. Műveinek majd mindegyikét jól láthatóan és jellegzetes egyéni monogrammal jelzi. Rendkívül sokoldalú művész volt. A festésen kívül a fa-, a rézmetszet foglalkoztatja.

Művészetével nem csak gyakorlatban, hanem elméletben is foglalkozott.Fucsomó

Első munkája 13 éves korából maradt ránk, egy rajzolt önarckép formájában. Eleinte Schongauer grafikai stílusát követte. 1495-ben kezd megszabadulni Schongauer hatásától.

Olaszországi útjai alkalmával természettanulmányokat folytatott, vízfestmények tanúskodnak erről.

Olaszországból visszatérve készítette első fametszetsorozatát, az Apokalipszis 14 jelenetét.

ÖnarcképTöbb nagyhatású arcképet festett. Formái egyre kerekebbek, húsosabbak lesznek. 1500-tól aktot is rajzol. Arcképek és állatrajok, növénytanulmányok kerülnek ki keze alól.A háromkirályok imádása

1503-ban festette a Három királyok imádása képét, melyen térproblémák és kompozíciós kérdések mellett a gótikus hagyományoknak is bőséges szerepet juttatott.

A Rózsafüzéres Madonnában stílusa fordulatot vett. Határozott velencei hatások (Bellini) jelentkeznek a képen.

Az arckép maradt élete utolsó éveinek fő feladata. Élete utolsó és talán főművén, a négy apostolt ábrázoló két oltárszárnyon monumentális szintézise alakul ki a gótikus formának és az új, az egyéniségen alapuló renaissance természetlátásnak.

Dürer követőit dunai iskola néven foglaljuk össze.