Albrecht Dürer (1471-1528)
Apja kezdetben maga tanította a rajz elemeire. 1486-ban Wolgemut tanítványa lett. 1490-ben indult kötelező vándorútjára. Schongauer művészetével ismerkedett. 1494-95. Nürnbergbe megy, Pollaiuolónak és Mantagnának rézmetszeteit tanulmányozta. 1506-ban Velencébe ment és érdeklődése a renissance felé fordult.
Művészetével nem csak gyakorlatban, hanem elméletben
is foglalkozott. Első munkája 13 éves korából maradt ránk, egy rajzolt önarckép formájában. Eleinte Schongauer grafikai stílusát követte. 1495-ben kezd megszabadulni Schongauer hatásától. Olaszországi útjai alkalmával természettanulmányokat folytatott, vízfestmények tanúskodnak erről. Olaszországból visszatérve készítette első fametszetsorozatát, az Apokalipszis 14 jelenetét.
1503-ban festette a Három királyok imádása képét, melyen térproblémák és kompozíciós kérdések mellett a gótikus hagyományoknak is bőséges szerepet juttatott. A Rózsafüzéres Madonnában stílusa fordulatot vett. Határozott velencei hatások (Bellini) jelentkeznek a képen. Az arckép maradt élete utolsó éveinek fő feladata. Élete utolsó és talán főművén, a négy apostolt ábrázoló két oltárszárnyon monumentális szintézise alakul ki a gótikus formának és az új, az egyéniségen alapuló renaissance természetlátásnak. Dürer követőit dunai iskola néven foglaljuk össze. |