Tiziano Vecellio (1485k-1576) Az itáliai alpok egy kis városában született. Szülei őt és testvérét Velencébe küldték nagybátyjukhoz, hogy kitanuljanak egy mesterséget. Tiziano először egy mozaikkészítőnél (Sebastiano Zuccatinál) tanult, majd Gentile Bellini festőnél, később átment Giovannihoz (az előbbi testvére). Tiziano csatlakozott a fiatal festőhöz Giorgionéhoz, együtt festettek ki egy hatalmas raktárt. Az idősebb Giorgione vezetése mellett az olajfestés újabb és újabb technikáit fedezték fel azáltal, hogy a sűrű, hígítatlan anyagot közvetlenül a durva vászonra vitték fel. A köztársaság kancellárja felkérte az Égi és földi szerelem megfestésére. 1516-ban Bellini halála után ő lett a köztársaság hivatalos festője. Első nagyszabású munkája a Mária mennybemenetele című oltárképe.
Tiziano
továbbra is velencei templomok számára festett képeket, de
jobban érdekelték őt hercegi patrónusai. Ferrarában elkezdett egy mitológiai
sorozatot festeni, ezek között találjuk a Bakkhosz és Ariadné valamint Az andriaiak
című képeket. Nem csak szakmai sikereinek segítségével sikerült áthidalnia a
társadalmi különbségeket, mely festő és herceg között létezett. Elbuvölő, jó
modorú, vonzó férfi és jó társalgó volt. V. Károly udvari festője lett, később kizárólagos portréfestője. Utódja II. Fülöp is támogatta Tizianot. Élete utolsó éveiben látása egyre romlott. Műhelyében kapott munkákon csak az utolsó simításokat végezte el ő, a többit fia. 1576. aug. 27. egy pestis járvány miatt halt meg. Tiziano technikája: széles határozott mozdulatokkal és ecsetvonásokkal festett, így közelről szinte semmi sem látszik, távolról azonban tökéletesnek tűnnek. Festményeit nagyon sokszor korrigálta, jellegzetes színeivel számtalanszor átfestette. Munkamódszere: rengeteg színnel, nagyvonalakban vázolta fel a témát,
mely a kép kompozíciójának alapját képezte. Azután a képeket befordította a fal
felé, és gyakran hónapokig is úgy hagyta őket, anélkül hogy egyetlen pillantást is
vetett volna rájuk. Hosszú szünet után visszatérve hozzájuk, megfestette az
alakokat, javítgatta, módosította őket, valahányszor szükségesnek érezte. Végül
még egyszer korrigálta, a világos részeket ujjával eldörzsölte, hogy a színek és
a tónusok harmonizáljanak. Néha ujjával sötét vonalakat vagy élénkvörös
pettyeket tett rá, hogy felélénkítse a kompozíciót. Ezekben az utolsó
simításokban többet festett ujjával, mint az ecsettel. Tiziano képei az egész látható világot vászonra vitték. A nőalak finomsága, bőrének lágysága, Bűnbánó Magdolna vagy Lucretia könnyes szeme Tiziano művészetének olyan jellegzetességei. Korai művein a hangulatok egészét adja át, a festményeket csak az egységes benyomás alapján lehet értékelni, nem pedig egy kiragadott részlet alapján. Tiziano késői stílusában a látogatóknak bizonyos távolságból kell nézniük, hogy a kompozíció egészét be tudják fogadni. Közelről pacákra olvad szét. |