Botticeli: Krisztus sírba tétele Krisztus ábrázolások a képzőművészetben:
Botticeli képei: Racionális szerkezetű, de a képfelület minden kis részletét
átszellemítő, már-már természetfeletti szépségű képeket fest, eszményi, nem
nélküli lényeket.
Krisztus sírba tétele: A képen emberek vannak, szinte környezet nélkül. A háttér a sírbarlang. A kompozíció szimmetrikus. Középen Mária, térdén a halott testtel. Egyik oldalán Péter áll felemelt tenyerével, mutatóujjával az ég felé (kézfejét egyenes vonal köti össze a kompozícióban a halott földre hanyatlott karjával, befelé forduló tenyerével). A másik oldalon ketten tartják egyensúlyban Jézus alakját. Pál és Jeromos. Az arcok rángásai, a nyugtalan kézfejek és a hullámzó ruharedők tapinthatóvá teszik a test és lélek feszültségeit. Jézus úgy fekszik anyja ölében, csaknem a földre hullva, hogy semmi sem jelzi: halál része a messiási küldetésnek. Mária Magdolna hajol alázatosan a halott lába fölé, mindkét kezével érintve, a másik oldalon betániai Mária szorítja arcát a halott fejéhez. Mária fejét János öleli magához. János ellenpárja Mária Salome. A köpenyek és köntösök kékjei, vörösei egymásnak felelgetnek. A színritmus erősíti a hangsúlyos vonalritmust. A halott test hajlított vonala mindkét oldala a térdeplő asszonyok hátán folytatódik, és töretlenül ível a kép egyik szélétől a másikig. Ennek felel mintegy visszhangként az a zárt körvonalú belső ív, amit János, Mária és Mária testvére alkot. A bal oldaliak, Jeromos és Pál hasonlítanak egymáshoz, mozdulataik ismétlődnek. Mária és János feje szorosan egymáshoz kapcsolódik. Krisztus halott arcához simul a jobb oldali térdeplő. A karok íve, a kézfejek egymásnak felelgetése, a lábfejek íve szigorúan bezárt térben láthatók. |