Leonardo művészi törekvései Leonardo da Vinci (1452-1519) nem csak a reneszánsz kor egyik legnagyobb művésze, hanem a legsokoldalúbb lángész is, aki valaha élt.
Leonardo gyermekként nem sok érdeklődést mutatott a tanulás iránt,
nem is járt ki sok Érdeklődése az akkor ismert tudományok minden területére kiterjedt. Az anatómia és a geológia a szenvedélyei közé tartozott, nagy álma pedig az emberi erő segítségével történő repülés volt. Viszonylag kevés nagyszabású festményt fejezett be.
Mestere Verrocchio volt. Sokat tanult a nála töltött évek alatt (10 éves korától 20-ig). Firenzében Leonardo kapcsolatba került mindazokkal a tudósokkal, akiknek új eszméi és gondolkodása fokozatosan átformálta a reneszánsz Itália intellektuális világát. Firenzében kevés megbízást kapott. Itteni leghíresebb alkotása a
befejezetlen Háromkirályok imádása. Az 1470-es években sok időt töltött a Mediciek szolgálatában, sok hadi eszközt talált fel. 1482-ben Milánóba utazott. Elkezdte a sziklás Madonnát, egy hatalmas ágaskodó ló szobrát is megakarta csinálni, de egyik sem készült el. Megfestette az Utolsó vacsorát de új festéket alkalmazott és a kép néhány év múlva elkezdett lehámlani. Elkezdte írni az értekezés a festészetről című könyvét. Nem tudott semmire sem ránézni anélkül, hogy ne akarta tanulmányozni, akár növényről, akár a víz mozgásáról volt szó. Érdeklődött az emberi anatómia iránt, elmélyedt a boncolásban. Elkezdett várostervezéssel is foglalkozni. Terveket készített tengeralattjáróra, tankra, helikopterre. 1499-ben elhagyta Milánót és visszatért Firenzébe. 1502-ben elhagyta
ismét a várost és Milánóba ment ahol ismét az anatómiával foglalkozott. Majd Rómába később pedig I. Ferenc francia király udvarába ment. Bal keze részlegesen megbénult.
Festőként Leonardo nemcsak a látható külsőt szerette volna ábrázolni, de érzelmeket is - a gondolatok áramlását. Ez a megközelítési mód változtatta át a hatalmas művészt mesteremberből lángelmévé. Fennmaradt művészi alkotásai meglehetősen szerény bizonyítékai
széles körben elterjedt és fényesen ragyogó hírnevének. Alig egy tucat festményt
tekinthetünk az övének. Egyedül megalkotta a zseniális művész fogalmát. Leonardo számára a festés legalább annyira az elme, mint a kéz munkájából állt. Annak hogy rajzai számbelileg felülmúlják festményeit, oka az, hogy oly intenzíven foglalkozott a művészet intellektuális kérdéseivel. Úgy gondolta, hogy a festőnek két dolgot kell ábrázolnia: az embert és elméjének gondolatait. Az előbbi - a külső megjelenítése- Leonardonál valósághű. Az utóbbi - a személyiség feltárása mozdulatokon és arckifejezéseken keresztül - már sokkal bonyolultabb. Miután Leonardo megoldotta a kompozíció és jellemábrázolás problémáját a rajzokon a munka befejezése már nem volt számára érdekes. Lassan száradó festéket akart kifejleszteni, de nem sikerült és így freskói leváltak a falról. Leonardo képei Az anghiari csata kivételével
mind |