2.
"A Görög"
El
Greco 1541-ben Kréta szigetén született Kandia városában (vagy az
annak közelében fekvő Fódele faluban). A keresztségben a Domenikosz
Theotokopulosz nevet kapja. -Családi életrajzírók állítása szerint
bizánci származású.- Ez a földközi tengeri sziget akkoriban az iszlám
világ szélén a kereszténység egyik bástyája. Az ifjú Domenikosz bátyjával
együtt szolíd neveltetésben részesült, fiatal koráról nem maradtak
fenn emlékek, családja sorsa is a feledés homályába vész. A fiatal
El Grecot a festészeten kívül a szobrászat is érdekelte. Korai műveiben
még statikus elemek is megjelennek, s a klasszikus hellén látásmód
enyhítette későbbi végletes ábrázolásmódját. Először egy
1566-os íráson olvasható neve, melyből valószínűsíthető, hogy
miniatűr freskó és táblaképek készítésével foglalkozik, azokat
sokszor tombolán értékesíti. Bátyja adószedő Velencében, valószínűleg
rajta keresztül szerzi 1568-ban azt a munkáját, mikor egy velencei térképész
munkáit készíti elő, rajzolja át. Velencei munkái közül érdemes
kiemelni a Vak meggyógyítása című képét, mely magán hordozza a
helyi festészet elemeit, Velence hatását. Magával hozva a Bizánci
ikonfestészet gyökereit, felveszi a kapcsolatot Rómában Tizianoval,
aki akkorra már elismert festő, Tintorettoval és Jacopo da Ponte
Bassanoval. Gulio Clovo, a befolyásos és gazdag miniatúrafestő pártfogolja
őt, és Alessandro Farnese bíboros kegyeibe ajánlja. Bár a festés
alpjait Tizianotól tanulja, soha nem azonosul látásmódjával. Korai képei
sok hasonlóságot mutatnak Jacopo da Ponta műveivel. Művei sokban
hasonlítanak Tintoretto műveire is. Átveszi a menieristák szabad
szerkesztésmódját, az alakok megnyújtását. Fontos ebből az időszakból
megemlíteni a temperával fára festett poliptichont, melynek témái későbbi
művein visszaköszönnek. Raffaello nem tesz rá túl nagy hatást,
azonban lenyűgözi őt Michelangelo dinamizmusa. A manieristák közül
Parmigianino tette rá a legerősebb hatást.1572-ben a római festők
egyesületének tagja lesz. Azonban sikerei ellenére a római festőkkel
viszonya megromlik, ő maga pedig többet szeretne elérni munkáival. Ez
az itáliai tartózkodás fontos állomás El Greco festészetének
kialakulásában, ám még sok év telik el, mire egyéni kifejezésmódja
kialakul.
Spanyolországba
indul, ahol Madridtól ötven kilométernyire Escoriálban II. Fülöp király
egy hatalmas palotakolostor építésébe kezdetett, ami számára remek
alkalom a megbízáshoz jutáshoz, ám itt nem kap megbízást. 1557-ben
Diego de Castillától (akivel római ismeretségei alapján kerül
kapcsolatba) megbízást kap három oltárkép elkészítésére a toledói
Santo Domingo el Antiguo templom részére. Ezekkel a képekkel nagy hírnevet
szerez, és végleg letelepszik Toledóban. Toledo ekkoriban a művészeti
élet központja volt. Ugyan olasz írásmóddal Greconak, vagyis görögnek
nevezik, képeit mégis görög betűkkel eredeti nevén szignálja,
sokszor hozzátéve "a krétai" jelzőt. Egy évvel Toledóba érkezése
után fia született. Jorge Manuel édesanyja Jerónima de las Cuevas, aki
valószínűleg nemesi származású, ám El Greco ismeretlen okból soha
sem vette feleségül. A Bundás hölgy című képén valószinűsíthetően
az ő képét festette meg. Meg kell életében említeni a rejtélyes
Francisco Preboste nevű festőt, aki valószínűleg olasz és közel állt
Grecohoz. Szinte minden közjegyzői okirat szignálásánál jelen van.
Gyűjtőszenvedélyét a könyveken éli ki, hatalmas könyvtárat halmoz
fel filozófiai és művészeti könyvekből. Olvasmányai között főleg
ókori szerzők szerepelnek, Homérosz, Plutarkhosz, Empedoklész,
Demosztenész, Ezopusz, vagy olyan olasz költők, mint Petrtarca, Tasso,
azonban valószínűleg nem ismerte a spanyol irodalmat pl.: Cervantest. Művészetének
híre megy, II. Fülöp Madridba hívatja, és megbízza néhány munkával.
Az 1579-es Krisztust megfosztják ruháitól című képe hatalmas elismerést
arat a kortársak között, azonban a káptalannal perbe kerül, mert egyrészről
a kép árát kifogásolják, másrészről, hogy a képen három Mária
szerepel, amiről az Evangéliumban nem tesznek említést. A tizenhat
variánsban elkészült kép néhány példányáról lekerülnek a kifogásolt
alakok, azonban az árban és koncepcióban a művész hajthatatlan. Végül
a perben teljes kártérítést kap. 1583-ban visszaköltözik Toledóba,
miután az uralkodó elégedetlen a Szent Mauritius Vértanúsága című
képével. Itt megrendeléseket szerez Kasztíliából. Ugyan a királynál
kegyvesztett lesz, képei mégis elterjednek műkereskedők révén egész
Spanyolországban.1589-től de Villen márki palotájában él. 1604-ben a
krétai török támadások elől nála menedéket lelt fivére, Manussos
meghal. Ő maga tíz évvel később 1614. április 7.-én. A San Domingo
el Antiguo templomban helyezik örök nyugalomra El Greco-t, a spanyol
festészet jellegzetes, mégis korát meghaladó, különc alakját.
|