3. Mária Magdolna
A
Szentírás Újszövetségének legendás nőalakja. Magdalai Mária tulajdonképpen
a genezáreti tó melletti Magdalából származott. Innen kapta a Szentírás
szerinti nevét (Magdalai Mária, Mária Magdolna, vagy Magdaléna).
A Jézust követő asszonyokhoz tartozott. A történet szerint Jézus
hét ördögöt űzött ki belőle. (Lk. 8,2) Megtisztulván bűneitől Jézus
követője lett. Elkíséri Jézust a Golgotára. Jelen van a keresztre
feszítéskor (Mk. 15,40 skk), Majd a keresztről levétel után elkíséri
a sírig (Mk. 15,47; Jn. 19,25). Arimathiai Józseffel, aki maga
is Krisztus tanítványa, jelentkezik Pilátusnál a testért, elsőként
találkozva a feltámadt Krisztussal (Mt. 27,56 skk). János evangéliumában
Magdolna veszi észre, hogy a sír üres, értesíti Pétert és Jánost,
akik látják a halotti leplet. A tanítványok hazatérnek, és Magdolna
egyedül marad sírva. Egy idő után két fehér ruhába öltözött angyal
jelenik meg a sírban, és Jézus szól hozzá, akit kertésznek vél,
és érdeklődik nála a holttest felől. Jézus nem engedi, hogy megérintse:
"Engedj! Még nem mentem föl Atyámhoz." A nyugati egyház
azonosította Magdolnát azzal a bűnös asszonnyal, aki Jézus lábát
megkente, és Máriával, Márta és Lázár testvérével. Az Írás
szerint, Jézus Simon farizeus házában vendégeskedett, mikor egy bűnösnek
ismert asszony a lábához borult, könnyeivel megmosta lábát, hajával
pedig megtörülte azt, majd bekente illatos olajjal. A farizeus nem értette,
Jézus miért tűri a bűnös asszony érintését, Ő pedig példaképül
állította , mert kinyilvánította szeretetét Isten iránt, és mintegy
sokat kellet megbocsátani neki. Ezáltal Magdolna különlegesen nagy bűnbocsánatban
részesült. Ez a jelenet egyben a Jézus nevében újrakezdés szimbóluma
is. Igazi legendája Itáliában indult, melyet az ottani vezeklő és
kolduló rendek terjesztettek el. További sorsát a Legenda Aurea írja
le. Krisztus mennybemenetele után Mártával, Lázárral és egy
Maximinus nevű tanítvánnyal, valamint több kísérővel a zsidók egy
kormány nélküli hajóra teszik, így jut el Marseille kikötőjébe.
Bebocsátást csak akkor kap, mikor megjelenik álmában az ottani hercegnőnek.
A hercegi pár megtérése után Lázár Marseille püspöke lesz,
Maximinus pedig Aix püspöke lesz. Mária Magdolna harminc évig remete
életet él egy barlangban. Imádkozás közben naponta angyalok emelik
fel a földről. Halála előtt Maximinus megáldoztatja. Ereklyéi a
burgundiai Vézelay-be kerülnek, s az ottani St Madeleine bencés apátság
(XII. sz.) fontos zarándokhely lesz. Későbbi ábrázolásai: a XIII. sz
végi Magdolna tábla (Firenze), Lukas Moser Magdolna-oltára (1431,
Tiefenbronn, Németország), a Képzőművészeti ábrázolásokban
öltözetét vagy gazdagnak, vagy szegényesnek mutatják be, mint örömlány,
vagy mint vezeklő. Meztelen, vagy egész testét haja borítja, mint
remetét. Kibontott hosszú haja a vezeklőkre jellemző. Attribútumai a
kenetes edény (lásd a képen), utalás Krisztus lábának megkenésére,
valamint a halálfej, vagy koponya és a feszület, mely a vezeklő bűnösök
szimbóluma.
|